2017-05-20, 22:33
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Håller också med om att tidsaspekten är viktig här om ovan klockslag är korrekta. Det är alldeles för kort tidsrymd för att begå en sådan handling.

Precis. Under förutsättning att tidsuppgifterna stämmer torde det vara tämligen enkelt att avfärda bröderna som "gärningsmän".
Citera
2017-05-20, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikaros2008
Hela det gänget var på macken 1800. Alltså måste de dragit runt 1750. Sista vittnet säger sig ha sett Kevin 1730. Så då återstår 20 minuter för någon i denna trion att ta livet av Kevin utan att lämna någon form av spår.
Om vi leker med tanken att vittnet tar fel på tid. Vi säger att det är 1715. Det ger alltså 35 minuter. Så utan att föräldrarna som kollade till ungarna då och då märker något så försvinner en eller flera av dessa tre, dödar Kevin och misslyckas med att lämna någon form av spår.

Finner du det troligt?

En ensam individ klarar inte detta förutsatt att vi kan lita på tiderna. Två av individerna, särskilt de äldre klarar detta galant.
Citera
2017-05-20, 22:35
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av claan719
Trots att de uppenbarligen:
- varit med Kevin vid tiden för mordet
- christian har tagit upprepade strypgrepp på robin som fått styvmamma eva att reagera och låna böcker och utbilda dem i hur farligt det är.
- christian påstås enligt mamman ha kommit hem med blöta byxor (obekräftat)
- mördaren oftast finns i offrets bekantskapskrets.
- vi har diverse fragmenterade erkännanden från bröderna tillsammans med klargöranden för hur det gick till.
- och lite annat

Ändå förefaller det för dig som osannolikt att de ligger bakom mordet ? Skärp dig !!!

Vad kan jag säga - till skillnad från dig väljer jag att förhålla mig till de konkreta uppgifter (läs bevisning i målet) som har framkommit. Min bedömning vilar alltså vare sig på spekulationer eller indicier.
Citera
2017-05-20, 22:35
Medlem
https://www.svtplay.se/video/13668888/dokument-inifran-fallet-kevin/dokument-inifran-fallet-kevin-minnen?start=auto&tab=senaste
Dokument inifrån: Fallet Kevin Avsnitt 3 av 3: Minnen
Dokumentärserie
1 tim
Bröderna var bara 5 och 7 år gamla när polisen pekade ut dem som ansvariga för mordet på 4-årige Kevin. Sedan dess har de levt sina liv i hemlighet. De har aldrig gett sin bild av det som hände. Dan Josefsson berättar hela den gripande historien om ett av Sveriges mest uppmärksammade rättsfall.
PRODUCENT: DAN JOSEFSSON
PRODUKTIONSÅR:2017
REPORTRAR: ANNA NORDBECK, JOHANNES HALLBOM
FOTO: LARS GRANSTRAND
RESEARCH: JAKOB LARSSON
MANUSREDAKTÖR: EMIL ENGERDAHL
PROJEKTLEDARE: JOHAN BRÅSTRAND
KAN SES TILL: Mån 13 nov (6 månader)
PUBLICERADES: Ons 17 maj 20.00
RÄTTIGHETER:Kan bara ses i Sverige
Valbar textning
Internetkälla: https://www.svtplay.se/video/13668888/dokument-inifran-fallet-kevin/dokument-inifran-fallet-kevin-minnen?start=auto&tab=senaste (Hämtad 2017-05-20)
Citera
2017-05-20, 22:37
Medlem
Hovrättschef Fredrik Wersäll kritiserar Kevinutredningen, och framhåller att pojkarnas skuld borde ha prövats

Nu sällar sig en av landets högsta jurister till kritikerna i det så kallade Kevinärendet, uppger SR Ekot.

Två små barn, som utpekades som gärningsmän, fick aldrig ett ordentligt försvar, anser hovrättschef Fredrik Wersäll.

Kevin, fyra år, dödades i Arvika 1998 och flera granskningar har visat på brister i bland annat hur förhören med de utpekade barnen gick till.

Fredrik Wersäll, chef för Svea Hovrätt, kritiserar nu också utredarna och menar att det var fel av polisen att peka ut de två misstänkta bröderna som skyldiga till brottet.

Hovrättschef Fredrik Wersäll framhåller att man ska betraktas som oskyldig till dess att en domstol har lagt fram själva skuldfrågan säger.– Enligt det svenska regelverket och alla internationella konventioner som handlar om mänskliga rättigheter, är man oskyldig, och ska betraktas som oskyldig, till dess att en domstol har lagt fram själva skuldfrågan. Det är i grunden inte polisens uppgift, säger Fredrik Wersäll i Ekots lördagsintervju.

”Enligt polisen i Arvika var det ingen tvekan om att det var två bröder, fem och sju år gamla, som var gärningsmännen. Men de fick aldrig någon rättegång. Fredrik Wersäll tycker att frågan borde ha prövats i en så kallad bevistalan — en rättegångsliknande process när minderåriga misstänks för brott.
Vid en bevistalan utdöms inga straff, däremot försöker domstolen klargöra vad som kan ha hänt.
– I en domstol får man ju hela bilden och man får alltså, när det gäller barnen alla relevanta förhör, och försvararen får ju också insyn i utredningsmaterialet.”

TT
Publicerad:13 maj 2017 09.58
Uppdaterad:13 maj 2017 10.11
Internetkälla: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hovrattschef-kritiserar-kevinutredningen-pojkarnas-skuld-borde-ha-provats (Hämtad 2017-05-20)
Citera
2017-05-20, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFortress
Vad kan jag säga - till skillnad från dig väljer jag att förhålla mig till de konkreta uppgifter (läs bevisning i målet) som har framkommit. Min bedömning vilar alltså vare sig på spekulationer eller indicier.

Du kan ju inte bara påstå att det är osannolikt att de är mördarna bara för att explicita bevis saknas ?
Citera
2017-05-20, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag tror att han I sin desperation att kunna presentera en lösning tänkte inte ens på alternativet att någon efteråt skulle vilja “forska I utrednigen”. Sen under åren märkte han hur han kunde prata om förundersökningen utan att bli det minsta ifrågasatt och då växte väl hybrisen.

När SÅC dessutom ansågs vara hjälten och superexperten, då var de ju ett radarpar som man inte skulle komma åt no matter what..

Jag tror inte att dessa herrar var oroliga. Möjligtvis att RS fick lite ont I magen när Quickutredningsfadäsen avslöjades, men även då tror jag att RS kunde vagga sig I tron att han satt säker.

VEM skulle orka gå igenom hela materialet? Och till vilket syfte, med tanke på att pojkarna hade ju inte blivit “dömda” I domstol.. Inte som Quick som ville ha resning. Pojkarna verkade dessutom mest vilja leva sina liv I lugn och ro I anonymiteten och INTE börja rota I skiten..

Respekt räcker inte som ord när man tänker på Josefsson & Co:s arbete kring detta fall.

Men är det inte ändå helt otroligt, att detta fall kan ramla in i andra forskningsrapporter, och där bli ännu lite mer saltade. Jag tänker då på rapporten som var uppe här tidigare och där hönan byggdes på ytterligare. Pinne i rektum för att förvilla. Fjädern var att rättsmedicin misstagit termometersalva för nåt från en pedofil.
Och är det inte märkligt att så många här utgår från halva hönan och diskuterar hur den sitter ihop. Det var ju i hela fridens dagar Sandberg missfoster till höna hela tiden. Den ska inte byggas på igen! Släpp bärandet, släpp teckning/ karta, släpp blöta kläder på Christian. Släpp erkännande som inte bandades, det var också en lögn, eller såhär; man kan inte banda ngt som inte sägs. Släpp vem som borde veta var Kevin cyklat omkring.
A
Citera
2017-05-20, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av severus
DET gör de ju men förklarar det utifrån missförstånd och samanbrottet.

Missförstånd? Att berätta det en vecks efter Kevins död och sedan utveckla det med fler detaljer i flera förhör INNAN sammanbrottet?
Citera
2017-05-20, 22:40
Medlem
ikaros2008s avatar
Citat:
En ensam individ klarar inte detta förutsatt att vi kan lita på tiderna. Två av individerna, särskilt de äldre klarar detta galant.

Utan att lämna ett enda forensiskt bevis? Utan att överhuvudtaget ge ett tecken på att man känner till något under i runda slängar 15 förhör?

Nej.
Citera
2017-05-20, 22:41
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Du kan ju inte bara påstå att det är osannolikt att de är mördarna bara för att explicita bevis saknas ?

Gemene jurist i detta land skulle hålla med mig i frågan - en människa är oskyldig tills motsatsen bevisas. Så fungerar vår rättsapparatur.
Citera
2017-05-20, 22:43
Medlem
TheFortresss avatar
Citat:
Utan att lämna ett enda forensiskt bevis? Utan att överhuvudtaget ge ett tecken på att man känner till något under i runda slängar 15 förhör?

Nej.

Enig.
Citera
2017-05-20, 22:44
Medlem
Citat:

Nej.
Håller med om detta, avsaknaden av teknisk bevisning om nu tre personer befunnit sig på platsen och begått brottet talar för sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in