2017-05-20, 19:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Freixenet
Ingen vet säkert, och det tycker jag är en viktig poäng att trots ett svajigt kunskapsläge kring dessa frågor tycker vissa att man på samhällsnivå antingen ska tvångsvaccinera barn eller åtminstone straffa föräldrar som inte vill vaccinera/vill vänta med det.
Vore det inte rimligt att man först ska vara helt säker på att det är ofarligt?

Vad menar du med "svajigt kunskapsläge"? Det finns inga belägg för att vaccination orsakar autism eller andra NP-diagnoser.

Människor glömmer snabbt. Förr dog barn av barnsjukdomar, andra fick men för livet. Polio är ingen kul sjukdom, och det är heller ingen hit att bli steril av påssjuka.

Och som sagt, dödligheten i mässlingen är på tok för hög för att det ska kännas komfortabelt att inte vaccinera barnen. Och man kan bli riktigt jäkla dålig av den sjukdomen även om man inte dör. Och det är inget man stärks av, som en del tror. Sjukdom frestar på och försvagar. Och jo, det här "vet" man.
Citera
2017-05-20, 19:57
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vad menar du med "svajigt kunskapsläge"? Det finns inga belägg för att vaccination orsakar autism eller andra NP-diagnoser.

Människor glömmer snabbt. Förr dog barn av barnsjukdomar, andra fick men för livet. Polio är ingen kul sjukdom, och det är heller ingen hit att bli steril av påssjuka.

Och som sagt, dödligheten i mässlingen är på tok för hög för att det ska kännas komfortabelt att inte vaccinera barnen. Och man kan bli riktigt jäkla dålig av den sjukdomen även om man inte dör. Och det är inget man stärks av, som en del tror. Sjukdom frestar på och försvagar. Och jo, det här "vet" man.
Det finns inga belägg åt andra hållet heller. Men du tycker att det är lika bra att chansa, eller?
Citera
2017-05-20, 20:05
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Åh så där härligt oprecist igen... Och som vanligt känns hela grejen helt ohederlig. Jag förstår inte varför det inte går att skriva "jag är övertygad om att vaccin är farliga/ineffektiva"? Istället blir det Fox News-intro... fair and balanced.

Fördelar med "vaccin" (barn):
- minskad mortalitet
- minskad morbitidet
- mindre emotionellt lidande

Nackdelar med "vaccin" (barn):
- barn lever längre och får andra sjukdomar som cancer och hjärtinfarkt*

______
*Som gamlingar alltså. Snacka om otjänst.
Minskad mortalitet verkar faktiskt inte stämma. Det finns gott om statistik som visar att både insjuknande och dödsfall minskade drastiskt, ja nästan till noll, redan innan man införde vaccinering.
Detta i huvudsak eftersom bättre hygien och levnadsstandard gav bättre motståndskraft.
Källa
Citera
2017-05-20, 20:58
Medlem
Citat:
Minskad mortalitet verkar faktiskt inte stämma. Det finns gott om statistik som visar att både insjuknande och dödsfall minskade drastiskt, ja nästan till noll, redan innan man införde vaccinering.
Detta i huvudsak eftersom bättre hygien och levnadsstandard gav bättre motståndskraft.
Källa

Det var snarare den förbättrade hygienen som bidrog till t.ex polions utbredning innan vaccinet kom på
50-talet.

Att det skulle vara den allmänt förbättrade hygienen och inte vaccinerna som tog död på de dödliga och
invalidiserande folksjukdomarna är felaktig.
Citera
2017-05-20, 21:58
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pajkaslusk
Det var snarare den förbättrade hygienen som bidrog till t.ex polions utbredning innan vaccinet kom på
50-talet.

Att det skulle vara den allmänt förbättrade hygienen och inte vaccinerna som tog död på de dödliga och
invalidiserande folksjukdomarna är felaktig.
Om du kollar på diagrammen och infon i den länken jag skickade med ovan så kan du nog se att du har fel. Har du några källor för dina påståenden? Vore intressant att se.
Citera
2017-05-20, 22:03
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Källa
Och så hänvisas det till en blogg som i sin tur hänvisar till en antroposofisk publikation. Jag tänker inte springa och köpa andrahandskälla med uppenbar bias. Så vi kan väl ta första exemplet i bloggen, difteri. Hygien, levnadsstandard och vattentoaletter minskade mortaliteten betydligt. Men det är ingen som säger att bara en sak leder till minskning av infektionssjukdomar, det är alltid många faktorer. Men faktum kvarstår att i Europa har inga difterivaccinerade barn dött medan ovaccinerade har det. Senast i Spanien.

Hur många i onödan döda barn är okej enligt dig Freixenet?
Citera
2017-05-20, 22:06
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Om du kollar på diagrammen och infon i den länken jag skickade med ovan så kan du nog se att du har fel. Har du några källor för dina påståenden? Vore intressant att se.
Titta själv på skalorna. Ett streck som inte kan urskiljas från baslinjen kan motsvara flera hundra döda barn. Men det är väl bara lite bakgrundssurr i din barnmördarhjärna...
Citera
2017-05-20, 22:08
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Titta själv på skalorna. Ett streck som inte kan urskiljas från baslinjen kan motsvara flera hundra döda barn. Men det är väl bara lite bakgrundssurr i din barnmördarhjärna...
Vilket av diagrammen menar du? Om du tittar efter kommer du att upptäcka att dom är i olika skalor nämligen.
Citera
2017-05-20, 22:15
Avslutad
Citat:
Det finns inga belägg åt andra hållet heller. Men du tycker att det är lika bra att chansa, eller?

Vadå inga belägg? Vad snackar du om? Vadå chansa. Är du full??
Citera
2017-05-20, 22:18
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Och så hänvisas det till en blogg som i sin tur hänvisar till en antroposofisk publikation. Jag tänker inte springa och köpa andrahandskälla med uppenbar bias. Så vi kan väl ta första exemplet i bloggen, difteri. Hygien, levnadsstandard och vattentoaletter minskade mortaliteten betydligt. Men det är ingen som säger att bara en sak leder till minskning av infektionssjukdomar, det är alltid många faktorer. Men faktum kvarstår att i Europa har inga difterivaccinerade barn dött medan ovaccinerade har det. Senast i Spanien.

Hur många i onödan döda barn är okej enligt dig Freixenet?
En snabb googling ger att du har rätt; på 30 år har det dött ett barn i Spanien av difteri.

Vad är det du hoppas på då? En värld där ingen kommer att dö? Där lidande är helt borttaget? Sorry, det kommer nog inte att ske. Däremot kanske det vore lämpligt att ta riskerna med vaccin på allvar, inte bara se till fördelarna (som jag inte förnekar finns).
Citera
2017-05-20, 22:41
Medlem
Freixenets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Vadå inga belägg? Vad snackar du om? Vadå chansa. Är du full??
Om du inte förstår vanlig svenska finns det ju inte mycket hopp.
Men jag gör ett försök till.

Exempel:
Om du har ett barn som ska vaccineras, och du har hört talas om att vaccinet kan ge ditt barn autism; vore det då inte skönt att få veta att - ja, forskningen har kommit fram till att det är 100% säkert. - Vaccin ger inte autism!

Vad jag säger, är att så är inte fallet i nuläget. Det finns inga belägg för att det inte orsakar autism.
Vaccinationsförespråkarna har rimligtvis bevisbördan.
Citera
2017-05-20, 23:14
Medlem
Citat:
Om du inte förstår vanlig svenska finns det ju inte mycket hopp.
Men jag gör ett försök till.

Exempel:
Om du har ett barn som ska vaccineras, och du har hört talas om att vaccinet kan ge ditt barn autism; vore det då inte skönt att få veta att - ja, forskningen har kommit fram till att det är 100% säkert. - Vaccin ger inte autism!

Vad jag säger, är att så är inte fallet i nuläget. Det finns inga belägg för att det inte orsakar autism.
Vaccinationsförespråkarna har rimligtvis bevisbördan.
Folk hör fruktansvärt många dumma saker hela tiden. Börja med att belägga det du hört utan att dra in pseudovetenskap och konspirationsteorier. Det finns inga vetenskapliga studier som tyder på att vaccinationer orsakar autism.

Jag ser inte varför förespråkarna har bevisbördan. Det är bör ju ligga lika mycket på motståndarnas sida och väldigt mycket i deras intresse att bevisa att det är så. Det hade ju varit ett perfekt slagträ för att motverka vaccinationer och vad jag vet så har de inte lyckats bevisa det.

Det är läkemedelsbolagen, läkemedelsverket och alla andra berörda som har den primära bevisbördan. Vaccin är godkänt enligt de krav och regler som finns. Om vaccinationer är skadliga så ligger det i allas intresse att det kommer fram så att produkterna ändras eller tas bort. Det är därför vaccin följs upp regelbundet för att upptäcka ovanliga biverkningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in