2017-05-19, 14:48
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Så vad föredrar SerieA-anhängarna.
Jämnt inhemskt men inga europaframgångar eller ett lag som kan hävda sig i Europa (Juve) men är överlägsna inhemskt?
Som allt annat är variationen viktig. Efter några år med en jämn liga är europaframgångar viktigt för att visa att det inte är någon allsvenskan man lägger sin tid på, det ska kännas stort att vinna serie a. I den situationen vi är nu skulle jag kunna offra alla italiens platser i europa nästa år för att få en jämn liga. Men som brille är inne på så är det Milanoklubbarna som ska bli bättre, inte juventus som ska ner på deras nivå.
Citera
2017-05-19, 15:32
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaxxx
Så vad föredrar SerieA-anhängarna.
Jämnt inhemskt men inga europaframgångar eller ett lag som kan hävda sig i Europa (Juve) men är överlägsna inhemskt?
Europaframgångar om man måste välja. Det gör ligan attraktiv och storklubbarna kan locka de bästa spelarna.
Men man vill ju inte ha en La Liga-situation.

Jag tycker Serie A har en bra utveckling nu. Storklubbarna verkar ta sig i kragen, men sämre klubbar kan överraska och slå dem.
Citera
2017-05-19, 16:39
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JayGatsby
Europaframgångar om man måste välja. Det gör ligan attraktiv och storklubbarna kan locka de bästa spelarna.
Men man vill ju inte ha en La Liga-situation.

Jag tycker Serie A har en bra utveckling nu. Storklubbarna verkar ta sig i kragen, men sämre klubbar kan överraska och slå dem.
Har vi inte redan passerat la liga-situationen och hamnat i bundesliga-situationen? De 5 senaste åren har la liga haft 3 olika vinnare, och ett Atletico som har gått till final 2 gånger i cl.

I Italien tar Juventus pjanic och higuain från konkurrenterna, likt en viss tysk storklubb.
Citera
2017-05-19, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Kul med Hellas tillbaka. Hyfsat med publik och en klubb med någorlunda potential att etablera sig på en stadig mittenplacering.
Jag håller med. Och här har jag en annan åsikt än t ex min son. Han älskar underdogs medan jag hellre vill se lag med tradition och tyngd.

Det bästa är naturligtvis en balans. Möjligheten för nytt friskt blod då man har pengar, organisation och spelare för att på sikt kunna skapa publik och tradition. Men jag är en konservativ gubbjävel som föredrar tradition.

Hellas hade 14.800 i snitt denna säsong vilket är ok. Bari vann publikligan i Serie B med 16.300. Följt av just Hellas, sedan Cesena 12.300 och Salernitana 10.900.

Hellas erövrade direktplacering, men inget annat av ovan topplag i publikligan lyckades placera sig bland de åtta främsta som nu gör upp om den sista Serie A-platsen.

SPAL hade, med tanke på att de vann ligan, ett tämligen uselt snitt på 7.900.

Det handlar väldigt mycket om organisation men även kontakter för de mindre lagen som har ambitioner. En stabil ägare som vill och kan hantera en organisation med ett långsiktigt mål samt bra kontakter med lokala politiker och även med större klubbar.

Chievo är ett fint exempel på en klubb som yckats etablera sig utan stora investerare.
Citera
2017-05-19, 19:02
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
Jag håller med. Och här har jag en annan åsikt än t ex min son. Han älskar underdogs medan jag hellre vill se lag med tradition och tyngd.

Det bästa är naturligtvis en balans. Möjligheten för nytt friskt blod då man har pengar, organisation och spelare för att på sikt kunna skapa publik och tradition. Men jag är en konservativ gubbjävel som föredrar tradition.

Hellas hade 14.800 i snitt denna säsong vilket är ok. Bari vann publikligan i Serie B med 16.300. Följt av just Hellas, sedan Cesena 12.300 och Salernitana 10.900.

Hellas erövrade direktplacering, men inget annat av ovan topplag i publikligan lyckades placera sig bland de åtta främsta som nu gör upp om den sista Serie A-platsen.

SPAL hade, med tanke på att de vann ligan, ett tämligen uselt snitt på 7.900.

Det handlar väldigt mycket om organisation men även kontakter för de mindre lagen som har ambitioner. En stabil ägare som vill och kan hantera en organisation med ett långsiktigt mål samt bra kontakter med lokala politiker och även med större klubbar.

Chievo är ett fint exempel på en klubb som yckats etablera sig utan stora investerare.

Jag är dålig på Serie B. Men varför misslyckas ständigt Bari? Rimligtvis borde man kunna skapa hyfsade trupper som det lag med mest publik... Bari i Serie A var ett mittenlag rent publikmässigt trots nedflyttning senaste gången man var uppe i högsta serie A. http://www.worldfootball.net/attendance/ita-serie-a-2010-2011/1/

Jag saknar Catania också. Likt dig gillar jag lag med en viss historisk förankring i högstaserien.
Citera
2017-05-19, 19:34
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Apropå snacket i tråden nu. Hur ser egentligen ett dröm-Serie A med 20 lag ut på pappret om vi snackar deltagarlag efter klassikerstatus, publiklag eller bara sköna lag man vill ha med? Högst subjektivt såklart. Här mitt:

Atalanta
Bari
Bologna
Cagliari
Fiorentina
Genoa
Hellas
Inter
Juventus
Lazio
Milan
Napoli
Parma
Perugia
Pro Vercelli
Roma
Sampdoria
Torino
Udinese
Venezia

Ett snabbt första utkast. Övertyga mig gärna om eventuella byten.
Citera
2017-05-19, 19:36
Medlem
Följer upp med publikligan i Serie C (Lega Pro):

Lecce 11.400 (C)
Foggia 10.800 (C)
Parma 10.200 (B)
Catania 7.800 (C)
Reggiana 7.100 (B)
Livorno 4.300 (A)

Snitt per liga:
A: 1.500
B: 2.400
C: 3.100

Och vi kan se samma mönster som i Serie B att den största publiken finns I södra Italien (undantag Hellas).

De tre direktkvalificerade lagen från Serie C är; Cremonese 3.400 (A), Venezia 3.100 (B) och Foggia 10.800 (C).

Det betyder att av topplagen i publikligan är det endast Foggia som kvalificerat sig till Serie B. Jag hoppas att ett av de andra lagen lyckas erövra den sista platsen. Men det är en löjligt hård kamp mellan 24 lag (tror jag).
Citera
2017-05-19, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag är dålig på Serie B. Men varför misslyckas ständigt Bari? Rimligtvis borde man kunna skapa hyfsade trupper som det lag med mest publik... Bari i Serie A var ett mittenlag rent publikmässigt trots nedflyttning senaste gången man var uppe i högsta serie A. http://www.worldfootball.net/attendance/ita-serie-a-2010-2011/1/

Jag saknar Catania också. Likt dig gillar jag lag med en viss historisk förankring i högstaserien.

Jag är ingen expert på Bari, men tänk om de hade lyckats övertala Cassano att göra en Pazzini. Pazzini tar steget ner till Hellas, vinner skytteligan och tar laget tillbaka till Serie A. Hjälte!

Cassano sitter av sitt kontrakt med Sampdoria på läktaren… Visst krävs det en viss nivå på lönen, men jag inbillar mig att han gärna hade tagit på sig hjälterollen och briljerat i Serie C. Det borde ha hänt.

Finns tydligen snack om att det är ont blod till fansen, men det är skitsnck. Om han kommit dit och levererat hade de avgudat honom.

Samtidigt ska man förstå att det starka stödet samtidigt är en nackdel. Ingen vågar investera i en klubb där det finns noll tillgångar, och en väldigt engagerad publik. En publik som kan skapa skandaler hur lätt som helst.
Citera
2017-05-19, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BonhommeDeNeige
Apropå snacket i tråden nu. Hur ser egentligen ett dröm-Serie A med 20 lag ut på pappret om vi snackar deltagarlag efter klassikerstatus, publiklag eller bara sköna lag man vill ha med? Högst subjektivt såklart. Här mitt:

Atalanta
Bari
Bologna
Cagliari
Fiorentina
Genoa
Hellas
Inter
Juventus
Lazio
Milan
Napoli
Parma
Perugia
Pro Vercelli
Roma
Sampdoria
Torino
Udinese
Venezia

Spontant hade jag valt Foggia istället för Pro Vercelli. Men där ställs gamla triumfer mot lite mindre gamla bravader. Jag njöt av Zemans Foggia som verkligen gav liv till Serie A.

Men jag ska fundera och komma tillbaka med mer genomtänkta idéer.
Citera
2017-05-19, 20:14
Medlem
Citat:

Atalanta
Bari
Bologna
Cagliari
Fiorentina
Genoa
Hellas
Inter
Juventus
Lazio
Milan
Napoli
Parma
Perugia
Pro Vercelli
Roma
Sampdoria
Torino
Udinese
Venezia

Rent geografiskt har du under Rom endast Bari, Napoli och Cagliari. Palermo borde kunna ha ett konkurrenskraftigt fotbollslag. Vafan i helvete 5,0 miljoner på Sicilien, och endast 1,6 miljoner på Sardinien och de är i princip lika stora…

Samtidigt kan vi konstatera att Roma & Lazio inte vunnit särskilt många Scudetti. Och de enda under dem som vunnit är Napoli och Cagliari. Och det har då krävts extrema fotbollspelare typ Maradona och Riva.

Så viktningen ska onekligen vara åt norr.
Senast redigerad av Brille68 2017-05-19 kl. 20:16.
Citera
2017-05-19, 20:56
Medlem
Oavsett så är snittet just nu i Serie A 22.100. Genuint uselt!

Fiaskolaget Inter toppar med 47.200, Milan 40.300, Juventus 40.000, Napoli 35.900…

Vansinnigt uselt!
Citera
2017-05-19, 22:57
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:

Atalanta
Bari
Bologna
Cagliari
Fiorentina
Genoa
Hellas
Inter
Juventus
Lazio
Milan
Napoli
Parma
Perugia
Pro Vercelli
Roma
Sampdoria
Torino
Udinese
Venezia

Palermo vill jag ha där. Ett starkt Palermo. Både för att Siciliens kändaste och största stad ska ha ett lag, samt det estetiska i tröjorna.

Mitt mest subjektiva val som skönt lag är Vicenza. Urguyanen Otero var en av mina mest kära fotbollsposter i pojkrummet. Joakim Björklund spelade i laget 95/96 året då postern är ifrån. 97 vann laget dessutom coppa italia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in