Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Kul med Hellas tillbaka. Hyfsat med publik och en klubb med någorlunda potential att etablera sig på en stadig mittenplacering.
Jag håller med. Och här har jag en annan åsikt än t ex min son. Han älskar underdogs medan jag hellre vill se lag med tradition och tyngd.
Det bästa är naturligtvis en balans. Möjligheten för nytt friskt blod då man har pengar, organisation och spelare för att på sikt kunna skapa publik och tradition. Men jag är en konservativ gubbjävel som föredrar tradition.
Hellas hade 14.800 i snitt denna säsong vilket är ok. Bari vann publikligan i Serie B med 16.300. Följt av just Hellas, sedan Cesena 12.300 och Salernitana 10.900.
Hellas erövrade direktplacering, men inget annat av ovan topplag i publikligan lyckades placera sig bland de åtta främsta som nu gör upp om den sista Serie A-platsen.
SPAL hade, med tanke på att de vann ligan, ett tämligen uselt snitt på 7.900.
Det handlar väldigt mycket om organisation men även kontakter för de mindre lagen som har ambitioner. En stabil ägare som vill och kan hantera en organisation med ett långsiktigt mål samt bra kontakter med lokala politiker och även med större klubbar.
Chievo är ett fint exempel på en klubb som yckats etablera sig utan stora investerare.