2017-05-19, 21:13
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pynkis
Du missar poängen. Flera har hävdat att socialtjänst, barnpsykologer och föräldrar inte närvarade vid brödernas förhör. Flera har varit upprörda över detta. Den uppfattningen har de fått efter att ha sett dokumentären. Ett exempel på där tittaren har blivit vilseledd.

Det nämns flera gånger i dokumentären att psykologer sitter med medlyssning. Det har i alla fall varit min bild av det hela tiden. Refereras flera gånger till personer som "sitter och lyssnar".
Citera
2017-05-19, 21:14
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
(FB) Mordet på Kevin Hjalmarsson, 4 i Arvika 1998

Bra sammanfattning.
Det är så jävla hemskt. Inte bara för just de här två killarnas skull utan överhuvudtaget. Det är som att en del fullständigt skiter i rättssäkerhet. De vill känna på sig, tro, insinuera. Vidrigt.
Citera
2017-05-19, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Ni som undrar över varför föräldrarna "inte gjorde nåt":

Källa: http://www.dn.se/nyheter/sverige/de-sa-att-vi-skulle-forstora-utredningen-om-vi-inte-gjorde-som-de-sa/

Sannerligen inte lätt att begripa hur folk resonerar. Brukar den anklagande delen berätta för den "försvarande" hur dom ska göra för att pröva saken? Jag köper inte att det inte fanns någon som som kunnat agerat och hjälp familjen! Det egna ansvaret existerar inte i det här fallet, det är tydligt....
Citera
2017-05-19, 21:18
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Du missar poängen. Flera har hävdat att socialtjänst, barnpsykologer och föräldrar inte närvarade vid brödernas förhör. Flera har varit upprörda över detta. Den uppfattningen har de fått efter att ha sett dokumentären. Ett exempel på där tittaren har blivit vilseledd.

Det där känner jag inte igen alls. Barnpsykologerna gick ju in och bröt ett förhör en gång. Det man kan uppröras över är väl snarare att de eller socialtjänsten inte satte helt stopp. Var i dokumentären menar du att det påstås att barnpsykologer och socialtjänst inte var närvarande?

Däremot borde väl bröderna haft någon jurist vid sin sida.
Föräldrarna fick vara med ibland, ibland inte. För att få C att erkänna ställde man ultimatum: om du erkänner får du träffa mamma.
Senast redigerad av sillynamnam 2017-05-19 kl. 21:21.
Citera
2017-05-19, 21:18
Medlem
Citat:

Det sägs klart och tydligt i dokumentären att barnpsykologer övervakar förhören.

Osäker på huruvida representanter för soc alltid är med och vad som sägs om det.

Men när det gäller barnpsykologer så är det ett obestridligt faktum att du vilselett dig själv i din desperata jakt på skäl att misstänkliggöra två bevisligen oskyldiga barn samt misskreditera tv-produktionen.
Citera
2017-05-19, 21:19
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cxl
Sannerligen inte lätt att begripa hur folk resonerar. Brukar den anklagande delen berätta för den "försvarande" hur dom ska göra för att pröva saken? Jag köper inte att det inte fanns någon som som kunnat agerat och hjälp familjen! Det egna ansvaret existerar inte i det här fallet, det är tydligt....

Vad menar du? Det handlar om en familj som aldrig tidigare haft med rättsväsendet att göra och inte får något juridiskt ombud (vilket i vanliga fall staten hade varit SKYLDIGA att ordna). Varför är det deras ansvar?

Om du skulle bli gripen av polis ute på gatan och varit misstänkt för mord hade du haft rätt till offentlig försvarare och dessutom enligt lag upplysts om rätten till en sådan. I det här fallet verkar ingen ha upplyst familjen om några som helst rättigheter, däremot har det ställts massa orimliga krav på dem (som att fortsätta förhöra barnen hemma).
Citera
2017-05-19, 21:20
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Hej!

Jag är helt ny i denna stora tråd, finns det någon förklaring till varför en 4-åring tilläts leka vid en sjö utan att någon vuxen var med honom? Vem ansvarade för denna bristande uppsikt?

/Provokatör
Kanske en kombination av något slarviga anhöriga, att Kevin ska ha varit rädd för vatten och därför inte gått nära sjön (vanligtvis) samt att man på den tiden inte var lika noga som idag.
Citera
2017-05-19, 21:22
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niracave
Kanske han fick Robin med sin andra fru, Eva? Den första frun verkar vara mamma bara till Christian, att döma av hur hon agerade i sista avsnittet.

Båda barnen har samma mamma. Styvmamman fick del i den här händelsen kanska kort tid efter giftermålet. Även detta att barnen bodde huvudsakligen hos henne och pappan.

Att de hållt ihop trots detta är fantastiskt.
Citera
2017-05-19, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bpjan
Vad menar du? Det handlar om en familj som aldrig tidigare haft med rättsväsendet att göra och inte får något juridiskt ombud (vilket i vanliga fall staten hade varit SKYLDIGA att ordna). Varför är det deras ansvar?

Om du skulle bli gripen av polis ute på gatan och varit misstänkt för mord hade du haft rätt till offentlig försvarare och dessutom enligt lag upplysts om rätten till en sådan. I det här fallet verkar ingen ha upplyst familjen om några som helst rättigheter, däremot har det ställts massa orimliga krav på dem (som att fortsätta förhöra barnen hemma).

Du har helt rätt i sak det jag menar är att det heller inte finns något som begränsar personerna i fråga att TA hjälp! Just pga okunskapen!
Citera
2017-05-19, 21:25
Medlem
bpjans avatar
Citat:
Du har helt rätt i sak det jag menar är att det heller inte finns något som begränsar personerna i fråga att TA hjälp! Just pga okunskapen!

Om polisen flyttar barnen från en när de upplever att man som förälder är lite väl kritisk mot utredningen ber man inte om hjälp och ställer till med besvär. Det hade jag nog inte heller gjort.

Hade detta hänt i ett medelklassområde hade förloppet sett helt annorlunda ut, det är jag övertygad om.
Citera
2017-05-19, 21:30
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Min ståndpunkt i detta är att dom är oskyldiga, det är så enkelt som att dom har inte varit hemma när mordet skett! Det säger ju deras alibi, som för övrig formuleras efter att polisen förhört pojkarna. Det borde räcka med att "vi var ju inte hemma därför kan mina barn inte ha sett något!" Nu är det inte så enkelt därför att pappan tycker att det ÄR fullt rimligt att ungen HAR sett något som hände nere vid vattnet medans DOM varit iväg och FISKAT! Jag kan inte vara ensam om att tycka det är fruktansvärt märkligt. Just det gör ju personerna icke trovärdiga, vilka andra slutsatser ska polisen kunna dra?
Nu har du uppenbarligen inte ens sett dokumentärerna!?
Alibit gällde innan de skulle ut och fiska och pappan personligen hade inte uppsikt över barnen.

Dessutom har det framkommit att han visst stred för att de var oskyldiga (innan han fick psyk-bryt), men han blev ignorerad och sedan straffad genom att barnen flyttades till mamman (som var mer "samarbetsvillig")
Citera
2017-05-19, 21:30
Medlem
bpjans avatar
Citat:

Du har fel. Forsman berättar om detta här: https://www.svtplay.se/video/13506987/dokument-inifran-fallet-kevin/dokument-inifran-fallet-kevin-avsnitt-1?start=auto&tab=senaste

Ca 34:45 in. Han säger klart och tydligt att barnpsykolog är med hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in