Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2017-05-19, 20:07
Medlem
En viktig framgång för Assange och en nesa för Ny och Isgren.

Nu försöker åklagarna göra gällande att skälet till att utredningen lades ner var att Assange inte kunnat delges misstanke om brott, och inte kommer att kunna delges misstanke om brott, men det är en uppenbar efterhandskonstruktion. Om det hade varit det som var problemet så hade man inte behövt vänta på översättningen av förhöret, inte heller behövt "vidta ytterligare utredningsåtgärder" sedan man väl fått översättningen.

Det är rimligt att man inte kunde delge misstanke om brott förrän man hållit förhör på ambassaden, men det låter väldigt konstigt att man inte i samband därmed, eller därefter, kan delge misstanke. Men skulle så vara är åklagarna skyldiga att lägga ner förundersökningen senast dagen efter att de kommit till klarhet om detta. En häktning får inte pågå en dag längre än nödvändigt. Det är svårt att tro att det var just precis igår som insikten inställde sig.

Men grattis och tack till alla trådskribenter som outtröttligt, i snart sju år, i svår medial motvind, belyst denna enorma rättsskandal.
Citera
2017-05-19, 20:17
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Enligt rapport nu:

Man lägger ner av formella skäl, för att JA VÄGRAT låta sig delges misstanke i samband med förhöret på ambassaden. Fy fan!

Man har dessutom tramsat om att han inte är "charged". Tjena, fanskapet har lyckats hålla sig undan delgivning fram till nedläggning!
JA är oskyldig tills motsatsen bevisats i rättegång. Du har dömt honom vilket gör dig till en lynchmobb.
Citera
2017-05-19, 20:21
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Enligt rapport nu:

Man lägger ner av formella skäl, för att JA VÄGRAT låta sig delges misstanke i samband med förhöret på ambassaden. Fy fan!

Man har dessutom tramsat om att han inte är "charged". Tjena, fanskapet har lyckats hålla sig undan delgivning fram till nedläggning!

Gör dig inte löjlig nu. Alla vet var Assange befunnit sig, dag för dag, sedan den 7 december 2010. Klart att det hade varit möjligt att överlämna en delgivning när som helst under perioden. Precis som det hade varit möjligt att förhöra honom under 2010-2011-2012-2013-2014-2015.

Och att den svenska åklagare och den svenske kriminalinspektör som deltog i förhöret i november 2016 skulle ha misslyckats att delge Assange de anklagelser man hade mot honom, tror jag inte ett dugg på.

Förundersökningen är dåligt skött från början till slut. Undrar du aldrig varför?
Citera
2017-05-19, 20:31
Medlem
trenterxs avatar
Överläggningar pågår mellan Assanges advokater och brittiska myndigheter, enligt uppgift. Jag gissar att det är sonderingar, ifall UK kommer att stå fast vid beslutet att arrestera Assange om han lämnar ambassaden.

BBC uppger att Theresa May svarat på en fråga om Assange nu skull kunna komma att utlämnas till USA direkt från UK. Hon svarade att en sådan fråga avgörs från fall till fall.

Ingenting är uteslutet, med andra ord.
Citera
2017-05-19, 20:33
Medlem
Jonny.rs avatar
Jag har en liten fundering på vad som händer när skälen till att utredningen lades ner försvinner.

Om Julian nu vill ha lite semester och blir gripen av Englands polis för att han avvek eller kommer till Frankrike kommer då utredningen starta igen och han kommer begäras utlämnad för att stå till svars.

Brottsanklagelserna och anmälan finns kvar det är bara Julian som håller sig undan rättvisan på Ecuadors ambassad och lämnar han den så finns inga skäl till att lägga ned utredningen.

ps vad är det han menar med detta.

"Sju år i förvar utan anklagelse, fängslad i husarrest och nästan fem år på den här ambassaden utan solljus. Sju år utan anklagelse medan mina barn växte upp utan mig."

Var han vill bo eller fira sina födelsedagar berör inte Sverige så länge Julian inte kommer hit och svarar för sina handlingar, det låter mera som en gnällig skaller tant än en trovärdig person.
Citera
2017-05-19, 20:49
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.r
Jag har en liten fundering på vad som händer när skälen till att utredningen lades ner försvinner.

Om Julian nu vill ha lite semester och blir gripen av Englands polis för att han avvek eller kommer till Frankrike kommer då utredningen starta igen och han kommer begäras utlämnad för att stå till svars.

Brottsanklagelserna och anmälan finns kvar det är bara Julian som håller sig undan rättvisan på Ecuadors ambassad och lämnar han den så finns inga skäl till att lägga ned utredningen.

ps vad är det han menar med detta.

"Sju år i förvar utan anklagelse, fängslad i husarrest och nästan fem år på den här ambassaden utan solljus. Sju år utan anklagelse medan mina barn växte upp utan mig."

Var han vill bo eller fira sina födelsedagar berör inte Sverige så länge Julian inte kommer hit och svarar för sina handlingar, det låter mera som en gnällig skaller tant än en trovärdig person.

Det är bara gnäll då det är helt uppenbart att hans belägenhet, sedan 2010 enbart beror på hans enormt stora otur i tänkandet och tillhörande val och icke-val. Skoj det där med utan anklagelse då han lyckades hålla sig undan att sådan ens kunde framföras, från tiden på ambassaden åtminstone.
Citera
2017-05-19, 20:58
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Det är bara gnäll

Den som gnäller mest är Mazzi Fritz. Den som gnäller näst mest är Marianne Ny. Så du får vara lite försiktig med att kasta dina bannbullor om vem som har mest otur när dom tänker.

Det är inte Marianne Ny idag som är frikänd, så du får ringa Lambertz.
Citera
2017-05-19, 21:02
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Den som gnäller mest är Mazzi Fritz. Den som gnäller näst mest är Marianne Ny. Så du får vara lite försiktig med att kasta dina bannbullor om vem som har mest otur när dom tänker.

Det är inte Marianne Ny idag som är frikänd, så du får ringa Lambertz.

Ingen är mig veterligen frikänd i sammanhanget då det inte ens gick till åtal. Det är helt enkelt ännu inte prövat i rätten om han är skyldig eller inte. Men det kan ändra på sig om man väljer att väcka åtal senare, exempelvis om JA försöker ta sig ur sin håla för att hoppa på en bananbåt till Ecuador eller liknande.
Citera
2017-05-19, 21:25
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ingen är mig veterligen frikänd i sammanhanget då det inte ens gick till åtal.

Vi andra har oskuldpresumtionen som grundpelare i vår rättsuppfattning. Och är inte misslyckade feminister. Som sagt, ring Lambertz. Det är slut nu för det postmodernistiska rättsväsendet. Nu måste rättsväsendet gå tillbaka till folkvett. Om du misstycker kan du ju ringa feministerna på utvecklingscentrum och be dem väcka åtal för nåt. Att man ska få allting "prövat i rätten" är en villfarelse. Så har aldrig varit fallet.
Senast redigerad av Nostradumbass 2017-05-19 kl. 21:48.
Citera
2017-05-19, 21:28
Medlem
Citat:
Ingen är mig veterligen frikänd i sammanhanget då det inte ens gick till åtal. Det är helt enkelt ännu inte prövat i rätten om han är skyldig eller inte. Men det kan ändra på sig om man väljer att väcka åtal senare, exempelvis om JA försöker ta sig ur sin håla för att hoppa på en bananbåt till Ecuador eller liknande.

"...helt enkelt ännu inte prövat i rätten..."

Nä just precis. Det är så det är tänkt att det ska fungera i en rättsstat om inte åklagaren har tillräckliga bevis för att kunna väcka åtal.
Citera
2017-05-19, 21:28
Medlem
"– Det är helt fel att vi skulle vara rädda för Assange och därför inte velat anmäla, säger kvinnan, han är inte våldsam och jag känner mig inte hotad av honom.
I båda fallen har det handlar om frivillig sex till en början som i ett senare skede övergått i övergrepp.
– Den andra kvinnan ville anmäla för våldtäkt. Jag gav min berättelse som vittnesmål till hennes berättelse och för att stötta henne. Vi står fullt ut för uppgifterna, säger kvinnan till Aftonbladet." //Aftonbladet 2010

Är det Sveriges skeva våldtäkts lag som spökar? Hör ni vad de skriver? Antagligen så hade de samlag först för att sedan så ville han mer kansek så sa det nej han trodde kanske att de ville och körde på mer hahaha asså vet inte om jag ska skratta eller gråta. Det är frivilligt sex från början hur kan det sedan bli våldtäkt??? Han kanske stoppa in den i prutten och sedan kände de sig kränkta, inte förrän hon pratade med den andra kvinnan beslutade de att anmäla honom låter som en situation:

Tjej1: Han stoppa in den i prutten, jag gillade inte det.
Tjej2: Han gjorde det på mig med, jag sa nej.
Tjej1: Vi anmäler våldtäkt.
Tjej2: Ja det gör vi jag känner mig kränkt.

De gick så långt att de sa att de ville ha frivilligt sex med honom för att sedan anmäla för våldtäkt. Är typ bara i Sverige sådana saker kan gå igenom och bli fällande dom, därav våran höga våldtäkts ratio gentemot resterande delar av världen. Ganska tragiskt faktiskt, du kan ha samlag med en tjej när hon är full och om hon ångrar det dagen efter kan hon anmäla dig för våldtäkt, detta är ett faktum. Tänk dig du ligger med en tjej hon säger du måste köra lånmgsammare, du kör långsammare men fortfarande för henne för hårt, hon anmäler dig för våldtäkt... är ett möjligt scenario som kan ge en fällande dom i Sverige. Jag respekterar kvinnor, jag tror dock att Assange kanske spårade lite under det frivilliga sexet, vet ej om han har fru och förnekar samlag för att skydda sig från eventuella problem. Känner till domstolar som dömmer för kvinnans fördel, Assange som troligen har kontakter som är så grovt insatt i lagar har säkert givit honom informationen att män kan dömas i Sverige utan bindande bevis vid ett till början frivilligt samlag. Är faktiskt ganska skrämmande hur män ständigt kränks i samhället, verkar som att våran lem endast är ett redskap för att sätta dit oss. Det du kan göra för att skydda dig är som en gammal politiker sa, vars namn jag inte nämner att du kan skriva ett kontrakt som hon skriver på natten innan då är du klar, dock bör du nog specifiera alla ställningar också i det ingående avtalet/samlaget.
Citera
2017-05-19, 21:52
Medlem
trenterxs avatar
Craig Murray redovisar ett samtal med Assange. Trump kommer att försöka använda rättsmaskineriet mot Assange....tror Assange själv.

“A few months ago I asked Julian whether he expected that Donald Trump would end the case against him in the United States. WikiLeaks had after all published the DNC and Podesta emails, which revealed the corruption at the heart of the Clinton campaign and the way the Democratic primaries had been rigged against Bernie Sanders.

Julian replied that no, he expected the opposite to be true. Trump would feel the need to be openly active against Assange to show that there had been no relationship between him and WikiLeaks. Julian was of course right, and Trump’s Attorney-General has announced that the United States wants to extradite Assange on charges of espionage related to the Snowden revelations of mass illegal government surveillance.”
https://www.craigmurray.org.uk/archives/2017/05/no-rape-charges-julian-assange-sweden-espionage-charges-julian-assange-usa/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in