2017-05-19, 18:09
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Så uppfattar jag det också. "Bertils" vittnesmål visar att "Nils" har något med det här att göra, men ger ingen vägledning alls i frågan om Kaj Linnas eventuella inblandning. Naturligtvis kan "Nils" ha ljugit för "Bertil" om vem som planerade att råna bröderna i Kalamark.

Egentligen har jag svårt att förstå varför "Bertil" ens blev kallad att vittna. Han har ju bara andrahandsuppgifter, och kan bara vittna om vad "Nils" har sagt om Linna. Och vad "Nils" säger om Linna, det vet vi ju redan.

På vilket sätt visar hans vittnesmål att huvudvittnet har med saken att göra? Huvudvittnet har ju ett väldigt bra alibi som är svårt att angripa. Vi har hans kroppsmått, hans familj ger honom alibi och telefonsamtal. Menar du att den man som först greps är skyldig? Du har ju tidigare sagt att det är fel person?
Citera
2017-05-19, 18:11
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gratis121
Bertil vittnes mål var det bästa hittills i rättegången
Det styrker helt och hållet mina teorier som jag sagt tidigare
Nils var sannolikt väldigt involverad i detta brott.
Men advokaten har rätt det bevisar inte att Kaj är oskyldig.

Att huvudvittnet var involverad i planeringen av rånet är en rimlig tanke. Polisen har ju själv haft den tanken men det går inte att styrka. Tror du att huvudvittnet kan vara gärningsman? Han har ju ett väldigt bra alibi, till skillnad från Kaj Linna som inte har något alibi alls.

Väldigt många indicier talar mot Kaj Linna.
Citera
2017-05-19, 18:16
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Det är det här med "avvärjningsresan, jag blir inte klok på den. Jag är inte helt säker på Kajs trovärdighet när han säger att han inte varit med där och då. Resan var dock ingen avvärjningsresa utan en rekognisering inför ett förestående hederligt inbrott. Nils telefon lämnades till hans pappa som fanns kvar i Piteå och Linnas telefon var avslagen. Nils har fått uppslaget till inbrottsplanen efter hans affärer med bröderna i egenskap av Bertils "jurist". Nils genomför dock vad som istället för ett inbrott blir ett rånmord tillsammans med en annan kumpan. Kaj är satt åt sidan och är alltså inte medveten om att stöten verkställs. Dock för sent för Kaj att ändra sig nu och hävda att han aldrig varit med på resan. Skulle uppfattas som väldigt suspekt efter så många år.

Kaj Linna nekar ju till precis allt. Hade han erkänt del i planeringen av rånet hade han fått lite trovärdighet i alla fall. Det hade förklarat varför han vägrade att kontakta polisen när han förstod att han var huvudmisstänkt för rånmordet.

Jag tror du är inne på rätt spår som menar att det var en rekognoseringsresa istället för en så kallad avvärjningsresa. Polis samt åklagaren ansåg samma sak ett tag.

Om Kaj Linna nu var med på resan och i praktiken gjorde sig skyldig till medhjälp till rån, varför erkänner han inte det då? Han riskerade ju, och dömdes också till, livstids fängelse för mord och grovt rån. Helt orimligt att tro att han bara skulle vara skyldig till medhjälp till rån och inte erkänna detta.
Citera
2017-05-19, 18:18
Medlem
Skräddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Kaj Linna nekar ju till precis allt. Hade han erkänt del i planeringen av rånet hade han fått lite trovärdighet i alla fall. Det hade förklarat varför han vägrade att kontakta polisen när han förstod att han var huvudmisstänkt för rånmordet.

Jag tror du är inne på rätt spår som menar att det var en rekognoseringsresa istället för en så kallad avvärjningsresa. Polis samt åklagaren ansåg samma sak ett tag.

Om Kaj Linna nu var med på resan och i praktiken gjorde sig skyldig till medhjälp till rån, varför erkänner han inte det då? Han riskerade ju, och dömdes också till, livstids fängelse för mord och grovt rån. Helt orimligt att tro att han bara skulle vara skyldig till medhjälp till rån och inte erkänna detta.

Skulle Linna erkänna något som han inte gjort för att få trovärdighet menar du?
Citera
2017-05-19, 18:19
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EbonLundin
Han har ju gett en förklaring men det anses ju inte ge honom ett alibi. Eftersom han inte kan uppge nåt alibi anser ju vissa att han tiger och därmed är skyldig.

Ett alibi, enligt Wikipedia, är när någon kan sägas ha varit på annan plats än brottsplatsen vid tidpunkten för brottet ifråga. Vad menar du att han skulle ha angett för förklaring mordkvällen som hade kunnat ge honom alibi? Hans telefon stängs av före brottet. Startar upp efter brottet. Att han helt saknar alibi är naturligtvis en av många besvärande omständigheter.
Citera
2017-05-19, 18:20
Medlem
Draifoss avatar
Det roligaste av allt är ju att åklagaren tycks argumentera ungefär som trollen här.
Citera
2017-05-19, 18:23
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren

Eftersom mycket talar för att han är gärningsman, eller som minst delaktig i planeringen av rånet, så hade ett erkännande av det slaget i alla fall gett honom trovärdighet. Med stor sannolikhet hade han fått ett kort straff för medhjälp till rån och istället fått chans att komma undan livstids fängelse, beroende på hur bra historia han hittat på i övrigt, för mord och grovt rån.

Finns flera exempel på fall där åtalade hittat på sådana liknande historier och friats. Se Susann Sallinen-fallet till exempel.

Utesluter du att Kaj Linna är skyldig till rånet och mordet? På vilka grunder i så fall?
Citera
2017-05-19, 18:24
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Det roligaste av allt är ju att åklagaren tycks argumentera ungefär som trollen här.

Det finns inga argument som inte är kända, så mycket är säkert. Där har du helt rätt egentligen. Men vad tror du om det tidigare oidentifierade DNA-spåret, tror du Kaj Linnas advokat kommer ta upp det under rättegången? I en resningsansökan togs det ju upp till Kaj Linnas fördel, är det fortfarande till hans fördel tror du?
Citera
2017-05-19, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Att huvudvittnet var involverad i planeringen av rånet är en rimlig tanke. Polisen har ju själv haft den tanken men det går inte att styrka. Tror du att huvudvittnet kan vara gärningsman? Han har ju ett väldigt bra alibi, till skillnad från Kaj Linna som inte har något alibi alls.

Väldigt många indicier talar mot Kaj Linna.

Du och dina indicier. .. det finns en del indicier som talar för att Kaj kunde ha gjort det, det finns dock inga indicier som talar för att Kaj har gjort det.
Väldigt många norrlänningar kunde ha passat in på indicerna som Kaj blev dömd på, inklusive jag...
Citera
2017-05-19, 18:27
Medlem
Citat:
Delar i stora drag dina åsikter i målet men jag undrar hur du kan förklara omständigheterna kring Kajs icke-alibi? Han har ju antingen maximal otur med sin telefon och påslagningstidpunkter eller så är det nånting han döljer. Allt ifrån inblandning i form av planering eller transport o.s.v.

Man måste kunna se det även om man är övertygad om hans oskuld.
Vilket bl.a. jag är.
Citera
2017-05-19, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla

I första förhöret nämner förhörsledaren det anonyma brevet till åkl. om att Nils ska få en miljon, och då verkar han så förvånad. I det andra förhöret tar FL upp brevet igen, Nils vill se det, men det är inte tillgängligt.
Han spekulerar då i att hans moster kan ligga bakom, men undrar i så fall varför hon skickar ett handskrivet brev när hon har dator.
Problemet är bara att INGEN har nämnt att det var handskrivet, och mig veterligen har ingen heller reagerat på detta än i dag!
Nils har sannolikt själv skrivit eller åtminstone författat brevet, för att förstärka den negativa bilden av Kaj inför resningen.
!

Amazing Mantilla!!!
Citera
2017-05-19, 18:30
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skräddaren

Man kan också säga så här. Kaj Linna visste tidigt under utredningen att huvudvittnet berättat om rånplaner som kommit från honom. Där ställdes han inför två stycken alternativ. Ett, han hade kunnat erkänna medhjälp till rån, och i princip gått med på vad huvudvittnet sagt, men nekat till att ha utfört rånmordet och lagt skulden på annan okänd person. Två, neka till i princip vartenda ord. Han valde det sista och det har hittills kostat honom 13 år.

Att vara åtalad är, ibland, som att vara med i ett pokerspel. Man kan bluffa och lyckas komma vinnande från bordet. Man kan också låtsas som ingenting och förlora allt. Kaj Linna har hittills gått förlorande ur striden. Vi får väl se snart om han kommer ut, sannolikt blir det så, och får ett skadestånd. Tyckte han det var värt 13 i princip förlorade år är det väl bara att gratulera honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in