Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Nej, bibeln "uppfanns" inte vid en viss tidpunkt, bibeln "uppfanns" inte heller på Mose tid.
Om vi ska vara semantiska så kommer ordet "bibel" från grekiskan som betyder "böcker", bibeln är alltså inte en bok, utan 66 olika böcker som kom till under en period av 1600 år.
Mer korrekt är att säga "skrifterna", eller "heliga skrifterna":
"Och de sade till varandra: ”Brann inte våra hjärtan när han talade till oss på vägen och utlade skrifterna för oss?”"(Luk 24:32 Bibel2000)
"som Gud har utlovat genom sina profeter i de heliga skrifterna"(Rom 1:2 Bibel2000)
Om jag tar ett antal böcker och sammanfogar dem till en bok idag. När skapades boken?
De individuella böckerna skapades tidigare men min bok, min antalogi, skapades idag.
Bibeln skapades på 300-talet. Den korrekta benämningen på den torde vara en sagoantalogi från 300-talet.
Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
Du vet väl att man med "evangelium" menar dom fyra första kristna skrifterna, och inte hela bibeln?
Skrev jag något annat än evangelium? Det är fyra till antalet i bibeln. De är fler om du räknar skrifter som inte inkluderas i bibeln. De i bibeln bygger på samma ursprungstext och är endast kopierade och till viss del utökade. Johannes är det sista där alla Jesus superkrafter lagts till. Den förste som nämner dem är Irenaeus, år 185 vår tideräkning.
Att sedan någon skönlitterär författare diktade Apostlagärningarna, någon opiumstinn kreatör redogjorde för sina opiumdrömmar i uppenbarelseboken och massa annat skönlitterärt trams tillfogats är inget jag ens nämner.