2017-05-19, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur avgör du vad som är sant angående "hur en människa skall handla och agera".Där har ju bibeln fel på en massa punkter, enligt mig.

Det beror på vad du menar med 'sant'. Som jag tidigare nämnde: Beviset för dess sanning(bibelns lära s.a.s) återfinns i att den överlevt så lång tid. Det är en form av darwinistisk sanning - sanning som tjänar livet i någon mening. Men i sista hand så beror det på vad du menar med 'sant', 'falskt', 'fel'. För att inte tala om 'tro'(som inte är en sak) eller 'gud'. Dessa är väldigt komplicerade frågeställningar.
Citera
2017-05-19, 16:22
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, bibeln "uppfanns" inte vid en viss tidpunkt, bibeln "uppfanns" inte heller på Mose tid.

Om vi ska vara semantiska så kommer ordet "bibel" från grekiskan som betyder "böcker", bibeln är alltså inte en bok, utan 66 olika böcker som kom till under en period av 1600 år.

Mer korrekt är att säga "skrifterna", eller "heliga skrifterna":

"Och de sade till varandra: ”Brann inte våra hjärtan när han talade till oss på vägen och utlade skrifterna för oss?”"(Luk 24:32 Bibel2000)
"som Gud har utlovat genom sina profeter i de heliga skrifterna"(Rom 1:2 Bibel2000)

Om jag tar ett antal böcker och sammanfogar dem till en bok idag. När skapades boken?

De individuella böckerna skapades tidigare men min bok, min antalogi, skapades idag.

Bibeln skapades på 300-talet. Den korrekta benämningen på den torde vara en sagoantalogi från 300-talet.

Citat:
Du vet väl att man med "evangelium" menar dom fyra första kristna skrifterna, och inte hela bibeln?

Skrev jag något annat än evangelium? Det är fyra till antalet i bibeln. De är fler om du räknar skrifter som inte inkluderas i bibeln. De i bibeln bygger på samma ursprungstext och är endast kopierade och till viss del utökade. Johannes är det sista där alla Jesus superkrafter lagts till. Den förste som nämner dem är Irenaeus, år 185 vår tideräkning.

Att sedan någon skönlitterär författare diktade Apostlagärningarna, någon opiumstinn kreatör redogjorde för sina opiumdrömmar i uppenbarelseboken och massa annat skönlitterärt trams tillfogats är inget jag ens nämner.
Senast redigerad av Ruggedo 2017-05-19 kl. 16:34.
Citera
2017-05-19, 16:25
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, första Moseboken skrevs 1500 år före Kristus, alltså för 3500 år sedan.

Det finns det inga bevis för. Det är bara ett påstående.
Var menar du att det finns skriftliga rester som daterats till 1500 f.Kr.?
"Det är samma sak där, brist på bevis är inget bevis."
Citera
2017-05-19, 16:26
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sparkplugg
Absolut inte. Det är i allra högsta grad inom sfären för oss dödliga. Och inuti den religiösa sfären återfinns den vetenskapliga.

Okej. Du har fel. Jag fick för mig att du kanske hade lite kluriga tankar. Jag hade fel i det hänseendet.

Religion är endast ett ideologiskt regelverk. Det regelverket är i högstagrad underordnad vetenskapen och de universella lagar som gäller i det universum vi lever i.
Citera
2017-05-19, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Jo, det kan man påstå

Nej, ateister är snabba med att påpeka när det gäller evolutionsteorin, att bristen på bevis på mellanlänkar är inget bevis på att evolutionsteorin inte stämmer.

Man menar att med tiden kommer man att hitta bevis för luckorna, men nu har det gått över hundra år sedan Darwin, och luckorna gapar fortfarande tomma.

Jag har ingen lust/tid att besvara resten av ditt inlägg, kanske senare.
Citera
2017-05-19, 16:36
Medlem
Citat:
Det finns det inga bevis för. Det är bara ett påstående.
Var menar du att det finns skriftliga rester som daterats till 1500 f.Kr.?
"Det är samma sak där, brist på bevis är inget bevis."

Aah, nu kräver du bevis.
Citera
2017-05-19, 16:42
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Aah, nu kräver du bevis.

Det var din egen formulering med dina egna ord, märkte du inte det?
Citera
2017-05-19, 16:46
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Nej, ateister är snabba med att påpeka när det gäller evolutionsteorin, att bristen på bevis på mellanlänkar är inget bevis på att evolutionsteorin inte stämmer.

Man menar att med tiden kommer man att hitta bevis för luckorna, men nu har det gått över hundra år sedan Darwin, och luckorna gapar fortfarande tomma.

Jag har ingen lust/tid att besvara resten av ditt inlägg, kanske senare.

Jag har ingen aning om varför du tar upp evolutionsteorin i stället för att svara, men det är väl bara ett trick för att avleda på något annat.

Och, bara så att du vet det, evolutionsteorin är bara en teori, inte något som påstås bara helt sant och hugget i sten redan från när Darwin skrev det.
Citera
2017-05-19, 16:46
Medlem
Citat:
Det var din egen formulering med dina egna ord, märkte du inte det?

Jag har har aldrig påstått att jag kan bevisa att 1 Moseboken kan dateras till 1500 talet f.Kr. Märkte du det?

Men du kör med dubbelmoral, det märker jag.
Citera
2017-05-19, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Religion är endast ett ideologiskt regelverk. Det regelverket är i högstagrad underordnad vetenskapen och de universella lagar som gäller i det universum vi lever i.

Nej. Åtminstone inte i västvärlden.
Citera
2017-05-19, 16:52
Medlem
Citat:
Jag har ingen aning om varför du tar upp evolutionsteorin i stället för att svara, men det är väl bara ett trick för att avleda på något annat.

Jag förklarade varför jag inte svarar på resten av ditt inlägg, var det något som var oklart?

Det är inget "trick", människor har ett liv utanför Flashback också.

Citat:
Och, bara så att du vet det, evolutionsteorin är bara en teori, inte något som påstås bara helt sant och hugget i sten redan från när Darwin skrev det.

Ändå är det många ateister som tar den sagan som fakta. Darwins bok kan man kalla för sagobok, eller i alla fall slutsatsen av det hela.
Citera
2017-05-19, 17:28
Medlem
Citat:
Jag förklarade varför jag inte svarar på resten av ditt inlägg, var det något som var oklart?

Det är inget "trick", människor har ett liv utanför Flashback också.

Ändå är det många ateister som tar den sagan som fakta. Darwins bok kan man kalla för sagobok, eller i alla fall slutsatsen av det hela.
Suck, det är väldigt många troende som håller evolutionsteorin för att vara sann. Den har inget med ateism att göra...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in