2017-05-19, 10:14
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spider-Girl
Alltså jag tycker inte att ett band måste ha fötts ur Seattle för att vara grunge. Däremot måste bandet ha uppstått och verkat parallellt, och spelat i samma anda. Räknar absolut dit BM och STP.

Vad klassar du som gammal? Jag är 41 och har lyssnat på dem sen -90 ungefär, Soundgarden personifierar ändå grungen för mig. Men absolut med starka inslag av metal från början.

Grunge blev ett samlingsnamn i pressen för den lokala musikscenen i Seattle. Banden själva var aldrig förtjusta i den benämningen.
Vad gäller STP så har de själva uttryckt att de aldrig tillhört den scenen.
Citera
2017-05-19, 10:18
Medlem
Spider-Girls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av draveldravel
Var inget stort fan men visst har jag lite Soundgarden-plattor. Vad gäller grunge, gemensamt hade de attityden vad de inte gillade, ex en avsky/förakt mot LA:s glamrock under sent 80-tal. I musiken var det väl mest texterna som andades gemenskap inom Seattles grungescen.

Cornell verkar ha varit en reflekterande person. Såg han sig också som en börda för familj och vänner? Usch vad tragiskt för familj, lika tragiskt som det är för alla andra som drabbas av självmord. På den punkten var ju Cornell tydlig när han fick frågor om Kurt Cobain och andra döda grungemedlemmar, att det är precis lika tragiskt när en "okänd" snickare tar livet av sig och anhöriga ska leva med det. Såg precis detta klipp, där han spelar en låt med sin dotter. Ganska jobbigt att se på. Usch. https://www.youtube.com/watch?v=uPsvqhH4wiQ

Just så- psykisk ohälsa drabbar fattig som rik, känd som okänd, och för de efterlevande är det alltid fruktansvärt tragiskt, något som den suicidala i sin förvirring inte förstår.

Ja han reflekterade mycket, texten till Times of trouble efter Andrew Woods bortgång har nog fått fler än mig att gråta, men den har också tröstat många. Gett dem tanken att det är värt att kämpa och stanna kvar på jorden. Så försvann han själv på detta tragiska sätt.

Det där gjorde riktigt ont att se Stackars henne nu! Men väldigt vackert, och hon verkar ha ärvt pappas musikaliska talang.
Citera
2017-05-19, 12:27
Medlem
Lost-Souls avatar
Sad shit. RIP!

Hans fantastiska tolkning av "Nothing compares 2 U" passar sig en dag som denna.

https://www.youtube.com/watch?v=IuUDRU9-HRk
Citera
2017-05-19, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ni som är mer insatta i grunge. Anser ni att Cornell var större än Cobain?
Jag tycker det är fel att jämföra. Cornell musikaliskt längre och bredare karriär, MEN ikonmässigt är väll cobain i nivå med fan Monroe och james dean snarare. Titta på genomslaget för allmänheten är cobain snart 25 år efter sitt självmord mer känd. Dock är den viktigaste grunge skivan Singels soundtracket... och där visar Chris hela sin briljans. så mitt svar blir njaa. om han dött 94 efter superunknown.
Citera
2017-05-19, 14:05
Medlem
Citat:
“Without the results of toxicology tests, we do not know what was going on with Chris—or if any substances contributed to his demise,” the Cornell family said.

The 52 year-old Soundgarden frontman had a prescription for Ativan, the family said, and may have taken a higher dosage. Attorney Kirk Pasich noted that Ativan can cause paranoid or suicidal thoughts, slurred speech and impaired judgement.

Ativan is a tranquilizer and anti-anxiety medication that is sometimes used as a sleeping aid.

His death was ruled a suicide by hanging by the local medical examiner, but Cornell’s family called the mentions of suicide “disturbing.”

“When we spoke after the show, I noticed he was slurring his words; he was different,” his wife added. “When he told me he may have taken an extra Ativan or two, I contacted security and asked that they check on him.”

Ativan är Lorazepam som är en rätt potent bensodiazepin. Jag har inga problem med att se en viss koppling mellan långvarigt bensobruk, höga doser och det här.
Senast redigerad av Neurotypisk 2017-05-19 kl. 14:07.
Citera
2017-05-19, 14:13
Medlem
Manu79s avatar
Chris var en otrolig musiker som verkligen brann för musiken och alltid gav 110%. Har man sett Soundgarden eller Audioslave live så vet man hur jävla bra han var. Hans musik och röst lever vidare men världen och framför allt rocken blev en profil fattigare med hans bortgång. Vila i frid Chris.
Citera
2017-05-19, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Ni som är mer insatta i grunge. Anser ni att Cornell var större än Cobain?

Cobain är en ikon som är känd långt utanför grungevärlden. Smells like teen spirit är en extremt välkänd låt. Soundgarden har ingen låt som har haft samma genomslag. Däremot var Chris Cornell och hans band mycket mer allsidiga än Nirvana. Cornell var en förbannat bra sångare, med rejält omfång. Cobain hade cool röst. Båda gjorde grymma låtar.

Blev både förvånad och ledsen när jag hörde att Cornell gått bort.

För övrigt har Chris och hans olika band gjort en jäkla massa låtar som anspelar på självmord etc.
Pretty Noose
Like Suicide
Let me drown
Show me how to live

Lite kusligt att lyssna på nu, men fan va bra musik han gjort!
Senast redigerad av Karate-Killen 2017-05-19 kl. 16:21.
Citera
2017-05-19, 17:11
Bannlyst
Av det man läst verkar han tagit tabletter och sluddrat timmar innan
Citera
2017-05-19, 18:20
Medlem
zerxezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neurotypisk
Ativan är Lorazepam som är en rätt potent bensodiazepin. Jag har inga problem med att se en viss koppling mellan långvarigt bensobruk, höga doser och det här.

Låter alltså som ännu ett offer för psykiatrin, Cornells hjärna lär ju ha varit rejält skadad av så lång tids bruk, och det ska vara ett helvete att komma ur det, de flesta har inte den järnvilja som behövs för att ta sig igenom flera års avtändning. Kvacksalvaryrket psykiater gör heller inte särskilt mycket för att varna för riskerna med sina "mediciner".
Citera
2017-05-19, 19:03
Medlem
Peripheryys avatar
Fruktansvärt trist allt det här. Det känns som han hade mycket kvar att ge och jag har i princip börjat lyssnat in mig på riktigt när det kommer till musiken han varit inblandad i. Det finns väl många guldkorn att finna, hans senaste soloplatta är det som jag lyssnat mest på. Det är ett väldigt bra album.

För mig kommer mitt första grunge-band vara Alice In Chains, men det går ju inte att jämföra AIC med Chris cornell/soundgarden/audioslave osv. Två helt olika saker, både Layne Staley och Chris cornell hade unika röster som tillförde mycket. Det är mest därför det här är så trist. Cornell hade ju som sagt mycket kvar att ge.

Hoppas Eddie Vedder fortsätter att leverera som han brukar göra. Förra året dog ju sjukt många välkända namn inom musiken, liksom.
Citera
2017-05-19, 20:03
Medlem
fatattacks avatar
+1.. lyssnar nu på hans alster... blev uppriktigt ledsen av hans bortgång. Världen blev lite fattigare. Håller med om hans sista platta, galet bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Peripheryy
Fruktansvärt trist allt det här. Det känns som han hade mycket kvar att ge och jag har i princip börjat lyssnat in mig på riktigt när det kommer till musiken han varit inblandad i. Det finns väl många guldkorn att finna, hans senaste soloplatta är det som jag lyssnat mest på. Det är ett väldigt bra album.
Citera
2017-05-19, 20:16
Medlem
Geomeisters avatar
https://www.youtube.com/watch?v=cfo0acn-utQ

Nile Rodgers om sin vänskap med Chris Cornell !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in