2017-05-19, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Kommentar till det sista:
- förklaring där Linna inte är GM, ja.
- förklaring där Linna inte är inblandad öht som han själv hävdar, ytterst osannolikt.

Det är precis detta som varit Linnas problem. Han nekar i sten fastän det är så väldigt osannolikt att han dragits in i detta helt oskyldig. För att få ihop det måste du ha mened från de tre du nämner ovan, plus en annan helt okänd GM, plus en ohygglig tur av Nils & c som sätter dit en kompis som saknar alibi för två kvällar i rad. Inte så komstigt att TR/HR väljer att tro på Nils version då Linna inte presenterat något rimligt alternativ.

Håller väll stora delar med. Om någon är helt obekant med utredningen skulle de säkert köpa ditt resonemang. Jag vill ändå hävda att,

Just de 3 personerna begår mened JA inte bara troligt, har redan hänt exakt hur vet vi dock inte.

En annan gärningsman, inte alls otroligt.

3 kaj saknar alibi Tur? Kanske till viss del, kan även vara så att de känner till hans förehavanden just då och kommer "skylla" på honom. Rånet sker just den kväll han ska åka iväg just därför att de vet att han ska ska åka iväg. Troligt? Nja men det kan inte uteslutas.
Citera
2017-05-19, 11:39
Medlem
mymyselfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
Det har jag väl inte sagt? Men du tror alltså på allvar att hovrätten kommer motivera en friande dom med att huvudvittnet, bland annat, inte kunnat uppskatta längden på Kaj Linna? Försök i alla fall.

Ännu en dum kommentar, du behöver inte kommentera mina inlägg! de säger mer om ditt tillstånd än något annat
Citera
2017-05-19, 11:41
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alamos
Var har du hittat den uppgiften ?
Jag får leta i förhören och återkomma, men det är hans förklaring. Tror det är med i TR/HR-domen också.
Om du läser förhören med IE så ser du att FL gör en sak av detta:
IE uppger att Linna inte hade några nya skor på sig.

Jag har ingen aning om hur Linna fick ett sår på foten som fortfarande blödde 07:55 torsdag morgon.
Eftersom han enligt egen uppgift var hemma hela onsdagen och därefter satt i bil i 10 timmar så är hans historia uppenbart helt osannolik (läs: lögn).
Citera
2017-05-19, 11:47
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Jag får leta i förhören och återkomma, men det är hans förklaring. Tror det är med i TR/HR-domen också.
Om du läser förhören med IE så ser du att FL gör en sak av detta:
IE uppger att Linna inte hade några nya skor på sig.

Jag har ingen aning om hur Linna fick ett sår på foten som fortfarande blödde 07:55 torsdag morgon.
Eftersom han enligt egen uppgift var hemma hela onsdagen och därefter satt i bil i 10 timmar så är hans historia uppenbart helt osannolik (läs: lögn).

Förutom såret är det också oklart varför Kaj Linna känner sådant stort behov av att duscha på morgonen när det enda han gjort, enligt honom själv, är att sitta i en bil under många timmar i sträck? Om man däremot tänker att han kvällen innan begått ett mord och ett grovt rån och vill duscha bort eventuella spår så förstår man bättre varför det var så viktigt att rengöra sig så snabbt som möjligt vid ankomst.
Citera
2017-05-19, 11:50
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Håller väll stora delar med. Om någon är helt obekant med utredningen skulle de säkert köpa ditt resonemang. Jag vill ändå hävda att,

Just de 3 personerna begår mened JA inte bara troligt, har redan hänt exakt hur vet vi dock inte.

En annan gärningsman, inte alls otroligt.

3 kaj saknar alibi Tur? Kanske till viss del, kan även vara så att de känner till hans förehavanden just då och kommer "skylla" på honom. Rånet sker just den kväll han ska åka iväg just därför att de vet att han ska ska åka iväg. Troligt? Nja men det kan inte uteslutas.
Det kan inte uteslutas att Nils m.fl. visste om Linnas resplaner och planerade rånet precis då, med en dags varsel, samt utan vetskap om Linna hade gjort ett enda tfn-samtal till någon öht, eller kopplat upp sitt modem. Linna har samtidigt gjort allt för att inte ha alibi, inga möten, tfn-samtal, nada.
Men det är oerhört osannolikt, särskilt som tfn-analysen visar på intensiv kontakt mellan Nils, Bertil och Linna men inte andra personer.

Någonstans måste man välja mellan olika alternativ. Linna är den absolut mest trolige GM. Men sedan då?
- Mats Alm gick fri. Skyldig till något, men jag är helt med på friande dom.
- JoynRahman fick resning. Skyldig som fan själv, åt h-e att han släpptes ut.
Linna hamnar någonstans mitt emellan dessa båda i min bok.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-19 kl. 11:55.
Citera
2017-05-19, 11:50
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
Ännu en dum kommentar, du behöver inte kommentera mina inlägg! de säger mer om ditt tillstånd än något annat

I princip det enda du framfört här är att huvudvittnet inte är en trovärdig person eftersom han inte kan bedöma hur många centimeter Kaj Linna var i förhållande till honom själv. Är det egentligen någonting annat du menar men inte vill få fram? Anser du att det finns något annat som talar emot att det är som huvudvittnet säger eller är just det här med längden på Kaj Linna det som du tror kommer avgöra fallet direkt?

Om kommentaren var dum så vad var det då egentligen du ville ha sagt? Du kan ju skriva vad du faktiskt menar. Varför är sådana som du och även <Draifos> så väldigt rädda för att få svar på era inlägg?
Citera
2017-05-19, 11:51
Medlem
Citat:
Förutom såret är det också oklart varför Kaj Linna känner sådant stort behov av att duscha på morgonen när det enda han gjort, enligt honom själv, är att sitta i en bil under många timmar i sträck? Om man däremot tänker att han kvällen innan begått ett mord och ett grovt rån och vill duscha bort eventuella spår så förstår man bättre varför det var så viktigt att rengöra sig så snabbt som möjligt vid ankomst.
Kan inte dina hygienvanor men det är helt normalt att vilja ta en dusch på morgonen och får man tillfälle till det så.
Citera
2017-05-19, 11:55
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Kan inte dina hygienvanor men det är helt normalt att vilja ta en dusch på morgonen och får man tillfälle till det så.

Det kan jag också tänka mig. Kan du tänka dig att det också är rätt logiskt om man begått ett mord och ett grovt rån att man vill inte vill åka fast och därför tar tillfället i akt att snabbt duscha bort eventuella spår? Eller är det helt otänkbart för dig?
Citera
2017-05-19, 11:59
Medlem
Citat:
Det kan jag också tänka mig. Kan du tänka dig att det också är rätt logiskt om man begått ett mord och ett grovt rån att man vill inte vill åka fast och därför tar tillfället i akt att snabbt duscha bort eventuella spår? Eller är det helt otänkbart för dig?
Nej men du fattar väl att det faktum att det är helt normalt att ta en dusch även om man inte rånmördat gör ditt påstående helt betydelselöst?
Citera
2017-05-19, 11:59
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Att "få tillfälle" är knappast det som sker när man knackar på his ett ex 07:55 en torsdagsmorgon och ber att få låna duschen. I synnerhet som ex:et i fråga uppger att man alltid brukat ringa innan vid tidigare besök på väg söderut.

Det finns ibland en helt häpnadsväckande tendens att förklara bort alla Linnas konstigheter som det naturligaste i världen.
Senast redigerad av farbror_barbro 2017-05-19 kl. 12:01.
Citera
2017-05-19, 12:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Som ni vet har försvaret inte fått begärda utskrifter av ljudupptagningar från tidigare domstolsförhandlingar, och detta orsakar dröjsmål i dag [torsdag]. Vdb lokalpoliser har sin vana trogen trotsat order och helt enkelt skitit i att framställa dessa.
Ja, det blev ju något dröjsmål igår. Sedan skulle rättegången enligt schemat fortsatta kl. 8:30 i dag med förhöret med "Bertil". De tre första dagarna direktrapporterade flera tidningar live från hovrätten i Umeå, men idag har jag inte hört ett pip om den här rättegången. Nu är klockan 12. Kan man ha fått ställa in dagens förhandlingar för att det saknas material?

Citat:
Förhandlingsplan

Tisdag 16 maj Yrkanden, sakframställan
Onsdag 17 maj Förhör med målsägande, förhör med tilltalad
Torsdag 18 maj Vittnesförhör
Fredag 19 maj Vittnesförhör
Måndag 22 maj Vittnesförhör
Tisdag 23 maj Vittnesförhör
Onsdag 24 maj Vittnesförhör
Måndag 29 maj Vittnesförhör
Tisdag 30 maj Personalia och slutanföranden
Onsdag 31 maj Reservdag

Förhandlingstid: 08.30–17.00 varje dag.
Senast redigerad av Draifos 2017-05-19 kl. 12:24.
Citera
2017-05-19, 12:08
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Någonstans måste man välja mellan olika alternativ. Linna är den absolut mest trolige GM. Men sedan då?
- Mats Alm gick fri. Skyldig till något, men jag är helt med på friande dom.
- JoynRahman fick resning. Skyldig som fan själv, åt h-e att han släpptes ut.
Linna hamnar någonstans mitt emellan dessa båda i min bok.

Vad målet handlar om juridiskt är ju hur högt ställda beviskraven bör vara. Högsta domstolen har i en gammal dom, NJA 1991 s. 56, sagt vad som gäller generellt.

Citat:
Att grunda en fällande dom enbart på den negativa omständigheten att utredningen inte synes ge utrymme för någon alternativ gärningsman kan endast i undantagsfall komma i fråga. Som regel måste därutöver krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet.

Några år senare utvecklade en hovrätt resonemanget i en dom RH 1998:88.

Citat:
När det sålunda saknas bevisning som direkt binder den tilltalade vid gärningen bör som regel för fällande dom krävas åtminstone stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet och positivt knyter just den tilltalade vid brottet (jfr rättsfallet NJA 1991 s. 56)

Med uttrycket indicier brukar förstås omständigheter som indirekt ger upplysningar om det som skall bevisas i en rättegång. Om bevisningen består av enbart indicier öppnar sig i regel fler tolkningsmöjligheter och fler alternativhypoteser än om bevisningen är direkt. Allmänt sett anses för fällande dom i ett indiciemål krävas att det kunnat klarläggas, förutom att ett brott verkligen begåtts, att den misstänkte gärningsmannen befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen, att denne haft möjlighet att utföra gärningen och att annan gärningsman kan uteslutas.

Att brott begåtts i Kalamark går ju tveklöst att bevisa och samma sak med punkten om att Kaj Linna haft möjlighet att utföra gärningen. Han är tillräckligt smal och saknar helt alibi. Problemet måste nog sägas vara att utesluta andra gärningsmän. Det finns en liten möjlighet att någon annan kan ha utfört detta och det är väl därför som han lär frias.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in