Citat:
Ursprungligen postat av
Sommarsemestern
Om åklagaren hade för lite på fötterna borde ju Kaj Linna kunnat ta upp svagheterna redan i rättegångarna som var? Eller kan det vara så att svagheterna kom upp först senare?
Att döma någon på enbart indicier och ett svajande vittnesmål skulle inte ske idag. Så många grejer har faktiskt inte kommit upp under de här 13 åren. Jag håller på att de gjorde fel från början, har aldrig hört någon jurist uttalat sig om annat i fallet heller. (Oavsett vad man tror om Kajs skuld i det hela)
[quote=
Du kan alltså inte utesluta att han var gärningsmannen som begick mord och grovt rån?
[/QUOTE]
Stämmer! Lika lite som jag kan säga att han var skyldig. Jag kan dra det så långt som att våga skriva att ingen här inne (om ingen inblandad sitter här och skriver) säkert kan säga vad som hänt.
Vet någon säkert vad som hänt så finns det bevis å då är det bara att slänga fram dem.
[quote=
Vad var det tidigare oidentifierade DNA-spåret för sorts bevis nu igen? <Draifos> har kallat det för DNA-bevisning tidigare, vad visade det egentligen? Det kan ju inte kännas bra att ha kommit fram till samma slutsats som de första utredarna i ärendet, fast 13 år senare.[/QUOTE]
Jag tog ju bara det som ett exempel på att utredningen för 13 år sedan sköttes dåligt. Jag tror att jag får stöd av samtliga här att de nog borde kunnat kollat DNA på samtliga inblandade poliser och annat folk som sprang runt på brottsplatsen då det begav sig.
Oavsett Kajs skuld så pekar mycket på att de som skötte utredningen då hade bestämt sig för att han var skyldig. Då blev bevis plötsligt inte lika viktigt.