• 1
  • 2
2017-05-19, 03:13
Medlem
Kotties avatar
Hoppas detta är rätt forum, mod får flytta annars..

Har egen brunn som jag använder för bevattning.
Tyvärr så varierar ju trycket ganska ordentligt när man kör den pumpen jag har (en enkel hydropress från Jula typ) så funderade på en "mod" för att få konstant tryck ut.
http://i63.tinypic.com/of4xut.png
Tycker att detta borde fungera.. har tryckluft tillgängligt, behöver "bara" fixa någon form av ny tank + alla kopplingar + nivåbrytaren.

Så, skulle detta funka för att ge konstant vattentryck eller har jag tänkt fel?
Citera
2017-05-19, 03:43
Medlem
KungensGrabbars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Hoppas detta är rätt forum, mod får flytta annars..

Har egen brunn som jag använder för bevattning.
Tyvärr så varierar ju trycket ganska ordentligt när man kör den pumpen jag har (en enkel hydropress från Jula typ) så funderade på en "mod" för att få konstant tryck ut.
http://i63.tinypic.com/of4xut.png
Tycker att detta borde fungera.. har tryckluft tillgängligt, behöver "bara" fixa någon form av ny tank + alla kopplingar + nivåbrytaren.

Så, skulle detta funka för att ge konstant vattentryck eller har jag tänkt fel?

Jag ville nog hellre ha en reduktionsventil på vattnet ut från tanken, det är ju det trycket man vill ha konstant.

Om den ventilen du har på luften redan har laddat tanken med 2 bar, och så fylls tanken med vatten, så kommer du få mer än 2 bar i dessa tillfällen.
Citera
2017-05-19, 03:52
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensGrabbar
Jag ville nog hellre ha en reduktionsventil på vattnet ut från tanken, det är ju det trycket man vill ha konstant.

Om den ventilen du har på luften redan har laddat tanken med 2 bar, och så fylls tanken med vatten, så kommer du få mer än 2 bar i dessa tillfällen.

Regulatorn bör ju göra sitt jobb och se till att det alltid är 2 bar i tanken oavsett om pumpen fyller på mer vatten (då nivåbrytaren triggar).
Senast redigerad av Kottie 2017-05-19 kl. 03:54.
Citera
2017-05-19, 04:12
Medlem
KungensGrabbars avatar
Citat:
Regulatorn bör ju göra sitt jobb och se till att det alltid är 2 bar i tanken oavsett om pumpen fyller på mer vatten (då nivåbrytaren triggar).

Då bör den väl även kunna släppa ut tryck om det blir för mycket?

Har den redan släppt in luft för att nå upp till 2 bar så kommer ju trycket att öka om det därefter fylls på med vatten i tanken via pumpen när flottören vippar ner..
Citera
2017-05-19, 06:22
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungensGrabbar
Då bör den väl även kunna släppa ut tryck om det blir för mycket?

Har den redan släppt in luft för att nå upp till 2 bar så kommer ju trycket att öka om det därefter fylls på med vatten i tanken via pumpen när flottören vippar ner..

Det beror på hur stor luftvolymen är i tanken.

Är det stor volym kommer förvisso trycket att stiga, men inte så himla mycket, beror också på vilken hysteres, eller differens det är på vattennivågivaren.

Rent spontant tycker jag att TS idé verkar intressant.

Se till att ha en effektiv oljeavskiljare på tryckluften bara.
Citera
2017-05-19, 07:54
Medlem
garm76s avatar
Har du inte möjlighet att bygga tanken på en ställning 2 meter upp och låta självtrycket göra jobbet och skippa kompressorn om du bara ska skicka ut 2 bar.
Citera
2017-05-19, 08:40
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm76
Har du inte möjlighet att bygga tanken på en ställning 2 meter upp och låta självtrycket göra jobbet och skippa kompressorn om du bara ska skicka ut 2 bar.

Du får inte ut två bar av att montera tanken på två meters höjd. Testa 20 meter.
Citera
2017-05-19, 08:52
Medlem
skunkjobbs avatar
KungensGrabbars förslag med en tryckreduceringsventil på vattenledningen ut från hydropressen är det enda vettiga att göra med de grejerna du har. Så funkar det ju på tryckluftskompressorer, trycket i tanken varierar men trycket ut i slangen hålls konstant (om man nöjer sig med lägre tryck i slangen än kompressorns tillslagstryck) med tryckregulatorn.

Du kan inte hålla konstant tryck i tanken, då får ju pumpen aldrig signal att starta och stoppa.

Det bästa och så man gör med lite större pumpar är att varvtalsstyra pumpmotorn med frekvensomvandlare som styrs mot en analog tryckgivare efter pumpen. Man behöver då bara en väldigt liten hydropress också. Trycket tillåts sjunka lite för att ge indikation att pumpen ska starta om den stängts av efter längre tid med väldigt låg eller ingen vattenförbrukning men när den väl har startat och man håller på och spolar så kör inte pumpen på/av/på/av utan konstant och ligger bara och finjusterar varvtalet och trycket är väldigt jämnt och fint.

Lite dyrare lösning dock.
Citera
2017-05-19, 09:20
Medlem
garm76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OldFashioned
Du får inte ut två bar av att montera tanken på två meters höjd. Testa 20 meter.

Sant du har så rätt.

Ingen mer postning innan morgonkaffet
Citera
2017-05-19, 10:00
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av garm76

2 meter = 0.2 bar, skulle behöva 20 meter för 2 kilos tryck
Edit: såg att jag var 2-3'a på detta, sorry =)
Senast redigerad av Kottie 2017-05-19 kl. 10:19.
Citera
2017-05-19, 10:19
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
KungensGrabbars förslag med en tryckreduceringsventil på vattenledningen ut från hydropressen är det enda vettiga att göra med de grejerna du har. Så funkar det ju på tryckluftskompressorer, trycket i tanken varierar men trycket ut i slangen hålls konstant (om man nöjer sig med lägre tryck i slangen än kompressorns tillslagstryck) med tryckregulatorn.

Du kan inte hålla konstant tryck i tanken, då får ju pumpen aldrig signal att starta och stoppa.

Det bästa och så man gör med lite större pumpar är att varvtalsstyra pumpmotorn med frekvensomvandlare som styrs mot en analog tryckgivare efter pumpen. Man behöver då bara en väldigt liten hydropress också. Trycket tillåts sjunka lite för att ge indikation att pumpen ska starta om den stängts av efter längre tid med väldigt låg eller ingen vattenförbrukning men när den väl har startat och man håller på och spolar så kör inte pumpen på/av/på/av utan konstant och ligger bara och finjusterar varvtalet och trycket är väldigt jämnt och fint.

Lite dyrare lösning dock.

Jo en varvtalsstyrning vore ju det bästa men denna lösning har jag i princip allt hemma för. Påfyllningen (pumpen) styrs med nivåbrytare så trycket spelar ingen roll där för påslaget. Snarare att jag kanske måste ha två brytare eller göra en mekanisk hysteres på något sätt för att inte få för tight till/från då nivån sjunker.
Citera
2017-05-19, 11:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Jo en varvtalsstyrning vore ju det bästa men denna lösning har jag i princip allt hemma för. Påfyllningen (pumpen) styrs med nivåbrytare så trycket spelar ingen roll där för påslaget. Snarare att jag kanske måste ha två brytare eller göra en mekanisk hysteres på något sätt för att inte få för tight till/från då nivån sjunker.

Vad har du för typ av nivåbrytare och hur får du in den i tanken?

Vad har du för total volym på tanken och hur stor kommer luftvolymen vara?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in