Citat:
Ursprungligen postat av
Moosky
Visst men Sandbergs befogenheter sträcker sig inte till att döma eller peka ut skyldig, så du har missat det väsentliga i rättsprocessen. Barn utan försvar som anses skäligen misstänkta ska först ha försvarare, och man ska också resonera om bevistalan. Sandberg kanske ansåg sig vara gud själv, men det finns domstolar som avgör vem som är skyldig. Lyckats gräva fram? Snälla du en hel förundersökning hade den här journalisten att tillgå. Alla förhör osv som då är giltiga för dom förhör som Sandberg hade som inte spelats in har inget som helst värde.
Här backar vi rättssäkerheten och rätten till ett försvar, och motsäger oss maktmissbruk och lögner. Mörkande av förhör som inte finns på band osv ska inte existerar i en förundersökning lika lite som en hokus pokus dåre som SÅC. Hot och mutor i form av att du måste berätta först innan du får träffa mamma. Det är ingen som ska bli utsatt för detta som dom här barnen fått göra i en svensk rättsprocess. Uppfattat!
Förhör som sker på psykiatrisk avdelning med person som är påverkade av narkotikaklassade sömnmedel ska inte användas som något bevis. Det är inget värde att snurra ihop vittnesmål och i en domstol hade det inte varit gångbart.
Som sagt kan inte fall med barn som misstänkt gärningsman riktigt jämföras med fall där en vuxen är gärningsman pga LUL (Lag med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare). Barnen är inte dömda för något brott och dessutom var det Sandberg som skickade in förundersökningen till chefsåklagaren som sedan tog beslut att lägga ner den.
Om du syftar på åklagare eller liknande vid rätten till försvar, så är det barnens vårdnadshavare som bestämmer om polisen får förhöra barnet och mammas medgivande fanns genom hela processen och därmed behövde inte en advokat eller vårdnadshavare närmare i förhören.
Regler för förhörsmetoder vid förhör av barn grundar sig inte att barn kan vara gärningsmän i grov brottslighet utan mindre brott som snatteri och likanande. Därmed frångicks dessa metoder när misstanken gick från att barnen sett något, till att de var gärningsmännen till ett mord.
Är det rätt att göra så kan debatteras men jag ser hellre att de försöker få ut all möjlig information som finns vid ett mord, även om det är jobbigt för den förhörde.
Barnpsykologerna försvarade även förhören med att efter att förhören var gjorda, så lekte barnen och sa "hejdå, vi ses snart igen" och liknande, vilket i sin tur (1998) ansågs som att de inte tagit skada av förhören utan mådde bra. (Inte min åsikt)
Min uppfattning är fortfarande att bröderna mördade Kevin och jag tror att alla poliserna inblandade var av samma uppfattning. Svårigheten är att bevisa det när det inte finns några vittnen och det gäller två barn som berättar olika historier vid olika förhör.