2017-05-19, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Vad konkret talar emot DJs linje? Har du överhuvudtaget sett dokumentären?

Ja jag har sett alla tre delar. Är född 1994 och hade gått i samma klass som Kevin på högstadiet om han hade varit vid livet så har satt mig in mer i fallet än bara genom att se en dokumentär av "Fake News" SVT.

Var polisarbetet utfört perfekt? - NEJ

Var det utfört enligt alla de regler och lagar som vi har i Sverige när det kommer till förundersökningar? - NEJ

Men man måste ändå ta hänsyn faktorer som inte tas upp i dokumentären och att det här är ett fall som ALDRIG tidigare skett i svensk modern historia. Regler och lagar är gjorda efter vad som tidigare har skett och behandlar inte barn som mördare.

DJs linje är inte att barnen är oskyldiga. Dokumentären vill visa det men egentligen är linjen att bevisen och förhören i förundersökningen inte är tillräckliga för att säga att barnen är skyldiga.
Citera
2017-05-19, 00:59
Medlem
p.norths avatar
Så denna eventuella mördaren skulle vara 31 år +- 2år idag. (Mellan 29-33)
Min gissning att denna kille ströp Kevin av vredesutbrott. Skolan skulle börjas om dagen efter.. kanske eventuellt var mobbad o utsatt, bägaren rann över och Kevin kanske råkade reta denna gosse. En hypotes, bara... Eftersom det verkade ha varit lite vilt till. Gossen fick en blackout.
Citera
2017-05-19, 01:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallogallo
Förutsatt att bröderna är oskyldiga, vilket verkar vara ett faktum, så väcks såklart frågan om vem den verkliga mördaren är. Det börjar ju bli rätt många mördare som visar sig gå lösa efter att Christianson medverkat till att "lösa" fallen. Det är nog olustigt för många Arvikabor att tänka på att en barnamördare ostört kunna röra sig i Arvika under 20 års tid.

Jag kom att tänka på barnet som mördades vid sin förskola samma dag som Anna Lindh (2004). Det var i Arvika. En 5-årig flicka om jag minns rätt, men i övrigt minns jag inte mycket av fallet. Jag minns dock att en ung man senare dömdes för brottet, men vet inget om hans historia. Han var 24 när han mördade flickan, bör alltså varit kring 18 när Kevin mördades.

Bodde killen i Arvika under uppväxten? Hur ser hans historia ut?

Var Rolf Sandberg och/eller hans stolpskott till kollegor inblandad i utredningen?

Du tänker på mordet på Sabina. Det var en psykpatient, inskriven på Arvikas psykavdelning. han fick permission en fm och knallade då ner till konsum, köpte där en kniv och på vägen tillbaka lockade han några barn på en förskolegård till sig, från andra sidan staketet. Stack kniven i det barn han nådde. Bodde inte i Arvika, men hade hunnit bränna ner en kulturskatt. De anhöriga hade förgäves bett om hjälp vill jag också minnas. Psyk klarar inte upp alla.
Citera
2017-05-19, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av habet
Finns även en bra föreläsning av honom i ämnet, finns på YouTube.
https://www.youtube.com/results?search_query=rickard+l+sj%C3%B6berg

Det är absolut en bra föreläsning av Rickard L Sjöberg, men jag ska ge en bättre länk nedan.

Samtidigt vill jag återigen rekommendera Kritiska synpunkter på vissa minnespsykologiska teoriers användning inom svenskt rättsväsende för de som vill förstå problemen med SÅC och hans metoder:
http://svjt.se/svjt/2011/170

Vissa troll i tråden har försökt blanda samman Sjöbergs forskningsresultat om att vissa barn förtiger saker med att de förtränger saker. Det är två helt olika fenomen. Sjöberg har visat att barn som utsatts för brott kan visa olust att prata om exempelvis övergrepp i fall då förhören hålls på fel sätt eller om de är rädda för hur förövaren kan tänkas reagera. Det är något helt annat än att de förträngt det inträffade eller att de kan "minnas" genom upprepade förhör med vägledande frågor. Jag hoppas innerligt att ingen i den här tråden åter kommer falla för sådana dimridåer.

Läs artikeln ovan och lyssna på följande föreläsning med Rickard L Sjöberg för att bättre kunna förstå ämnet och bidra till att barn aldrig åter utsätts för det justitiemord som drabbade Christian och Robin:
https://m.youtube.com/watch?v=QA3_5QyVfEs
Citera
2017-05-19, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Visst men Sandbergs befogenheter sträcker sig inte till att döma eller peka ut skyldig, så du har missat det väsentliga i rättsprocessen. Barn utan försvar som anses skäligen misstänkta ska först ha försvarare, och man ska också resonera om bevistalan. Sandberg kanske ansåg sig vara gud själv, men det finns domstolar som avgör vem som är skyldig. Lyckats gräva fram? Snälla du en hel förundersökning hade den här journalisten att tillgå. Alla förhör osv som då är giltiga för dom förhör som Sandberg hade som inte spelats in har inget som helst värde.

Här backar vi rättssäkerheten och rätten till ett försvar, och motsäger oss maktmissbruk och lögner. Mörkande av förhör som inte finns på band osv ska inte existerar i en förundersökning lika lite som en hokus pokus dåre som SÅC. Hot och mutor i form av att du måste berätta först innan du får träffa mamma. Det är ingen som ska bli utsatt för detta som dom här barnen fått göra i en svensk rättsprocess. Uppfattat!

Förhör som sker på psykiatrisk avdelning med person som är påverkade av narkotikaklassade sömnmedel ska inte användas som något bevis. Det är inget värde att snurra ihop vittnesmål och i en domstol hade det inte varit gångbart.

Som sagt kan inte fall med barn som misstänkt gärningsman riktigt jämföras med fall där en vuxen är gärningsman pga LUL (Lag med särskilda bestämmelser om unga lagöverträdare). Barnen är inte dömda för något brott och dessutom var det Sandberg som skickade in förundersökningen till chefsåklagaren som sedan tog beslut att lägga ner den.

Om du syftar på åklagare eller liknande vid rätten till försvar, så är det barnens vårdnadshavare som bestämmer om polisen får förhöra barnet och mammas medgivande fanns genom hela processen och därmed behövde inte en advokat eller vårdnadshavare närmare i förhören.

Regler för förhörsmetoder vid förhör av barn grundar sig inte att barn kan vara gärningsmän i grov brottslighet utan mindre brott som snatteri och likanande. Därmed frångicks dessa metoder när misstanken gick från att barnen sett något, till att de var gärningsmännen till ett mord.

Är det rätt att göra så kan debatteras men jag ser hellre att de försöker få ut all möjlig information som finns vid ett mord, även om det är jobbigt för den förhörde.

Barnpsykologerna försvarade även förhören med att efter att förhören var gjorda, så lekte barnen och sa "hejdå, vi ses snart igen" och liknande, vilket i sin tur (1998) ansågs som att de inte tagit skada av förhören utan mådde bra. (Inte min åsikt)

Min uppfattning är fortfarande att bröderna mördade Kevin och jag tror att alla poliserna inblandade var av samma uppfattning. Svårigheten är att bevisa det när det inte finns några vittnen och det gäller två barn som berättar olika historier vid olika förhör.
Citera
2017-05-19, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatas
Gräva fram i gamla papper?
Det var en konstig benämning på hela förundersökningen med bandade förhör.

Om du sett programmet och inte reagerat på lögner som uttalats av Sandberg så kanske din åsikt inte är så välgrundad.
En hemligstämplad utredning som Sandberg delat med sig av i diverse program och som inte resulterat i annat än att ytterligare utsätta barnen för spott och spe.

Tur för oss att inte du sitter i beslutsställning huruvida fallet skulle öppnas igen eller inte.

Önskar också att Sandberg kunde backa bandet. Det går tyvärr inte och familjerna behöver svar på om han pissat på dem eller inte.

Det är inte dagens Sandberg som behöver granskas. Det är den person han var under utredningen som han styrde med järnhand.

Vad som är lögn och inte enligt det som Sandberg säger i dokumentären är en tolkningsfråga. Han säger vissa saker som inte fullständigt stämmer överens med vad som sagts och liknande men det betyder nödvändigtvis inte vara en lögn. En lögn är att du MEDVETET undanhåller sanningen och det är jag inte säker på att han gör utan det kan egentligen bara han veta.

SVT har lyckats riktigt bra som har fått människor att tro att Christian och Robin är två söta pojkar som är helt oskyldiga och som inte på något sätt varit inblandade i mordet på Kevin Hjalmarsson.
Citera
2017-05-19, 01:53
Medlem
Med de bevis som finns så har inte barnen kunnat flyttat på Kevin. Barnen har blivit pressade och vilseledda. Kan man försvara en sådan inkompetent utredning så tror man troligen på troll och sjöodjur. Man skall vara källkritisk men man har ju flera saker svart på vitt nu och det kan man inte vifta bort med att dokumentären är vinklad.
Citera
2017-05-19, 01:53
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magsnusarn
Om du syftar på åklagare eller liknande vid rätten till försvar, så är det barnens vårdnadshavare som bestämmer om polisen får förhöra barnet och mammas medgivande fanns genom hela processen och därmed behövde inte en advokat eller vårdnadshavare närmare i förhören.

.

Försöker du lära mig något? Gör inte det utan läs vad Hovrättspresidenten Wersäll säger istället, så kanske även du inser att det här är fel av polisen. Så några barnpsykologer 1998 vill jag inte ens diskutera utan jag hoppas dom slutade omgående med sitt arbete. Det gäller även socialtjänsten och resten byke som varit involverade i det här.
Citera
2017-05-19, 01:58
Medlem
hallogallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
Du tänker på mordet på Sabina. Det var en psykpatient, inskriven på Arvikas psykavdelning. han fick permission en fm och knallade då ner till konsum, köpte där en kniv och på vägen tillbaka lockade han några barn på en förskolegård till sig, från andra sidan staketet. Stack kniven i det barn han nådde. Bodde inte i Arvika, men hade hunnit bränna ner en kulturskatt. De anhöriga hade förgäves bett om hjälp vill jag också minnas. Psyk klarar inte upp alla.

Vet du var han bodde någonstans vid tiden för Kevins död? Jag har läst lite gamla artiklar nu, men har inte fått klarhet i frågan.

Han verkar varit uppväxt i Jokkmokk i en familjtillhörandes Jehovas. Verkar levt Jehovaslivet fram tills han fyllt 18 (1997) då han plötsligt dök upp i skolan som nyfrälst satanist med alla attribut. I samband med det spårar han ur totalt och vandaliserar eventuellt gravar och plågar djur (vilket han iofs verkar gjort sedan barnsben). Där någonstans verkar han ha flyttat hemifrån, och har de följande åren bott kring Skara, i Stockholm och Värmland.

Hans föräldrar flyttar också från Jokkmokk, när det sker är dock oklart, men de bor senare i Arvikas grannkommun Karlstad. Någon gång efter att han flyttat hemifrån flyttar han hem till föräldrarna igen, de har iaf då kommit till Karlstad. Om det skett redan 1998 eller så sent som 2004 har jag inte förstått. Men oavsett det kan man tänka sig att han varit och hängt hos stackars mamma och pappa i Värmland innan han flyttat dit.

Att mörda Sabina var kanske en impulshandling, eller kanske planerat. Att mörda barn verkar han nämligen haft i sina sjuka tankar under lång tid.

Citat:
Edit:

"Han har lidit av hallucinationer och hört röster i sitt huvud. Rösterna har styrt hans liv och talat om att han ska döda unga flickor, eftersom de är oskuldsfulla. Det var också röster som gjorde mordet på Sabina möjligt"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10410238.ab
Senast redigerad av hallogallo 2017-05-19 kl. 02:07. Anledning: Lägga till citat från Aftonbladet och länk
Citera
2017-05-19, 01:59
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p.north
Så denna eventuella mördaren skulle vara 31 år +- 2år idag. (Mellan 29-33)
Min gissning att denna kille ströp Kevin av vredesutbrott. Skolan skulle börjas om dagen efter.. kanske eventuellt var mobbad o utsatt, bägaren rann över och Kevin kanske råkade reta denna gosse. En hypotes, bara... Eftersom det verkade ha varit lite vilt till. Gossen fick en blackout.
Då kommer man ju tänka på den överviktige mobbade.
Tänk ett taffligt försök till våldtäkt med Kevin liggandes på mage på lastpallen med en heffaklump över sig. Om halsen hamnade över kanten lär han kvävts, och underlivet skadats under stötandet.

Tror jag löste det...
Citera
2017-05-19, 02:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Försöker du lära mig något? Gör inte det utan läs vad Hovrättspresidenten Wersäll säger istället, så kanske även du inser att det här är fel av polisen. Så några barnpsykologer 1998 vill jag inte ens diskutera utan jag hoppas dom slutade omgående med sitt arbete. Det gäller även socialtjänsten och resten byke som varit involverade i det här.

Gällande Wersäll (som inte tagit del av förundersökningen) är det inte polisen som bestämmer om det blir bevistalan (väldigt ovanligt) utan det är det chefsåklagaren som gör så den kritiken kan inte ges till Sandberg.

Kritisera gärna förhören och säg att de var dåliga, bristfälliga eller värdelösa men det som jag tycker är intressant är resonemanget att bara för att SVT har gjort en dokumentär om en bristfällig förundersökningen så är bröderna oskyldiga?

Om du skulle mörda någon och den förundersökning som görs inte kan koppla dig till mordet, så betyder det att du inte begått mordet?
Citera
2017-05-19, 02:26
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magsnusarn
Vad som är lögn och inte enligt det som Sandberg säger i dokumentären är en tolkningsfråga. Han säger vissa saker som inte fullständigt stämmer överens med vad som sagts och liknande men det betyder nödvändigtvis inte vara en lögn. En lögn är att du MEDVETET undanhåller sanningen och det är jag inte säker på att han gör utan det kan egentligen bara han veta.

SVT har lyckats riktigt bra som har fått människor att tro att Christian och Robin är två söta pojkar som är helt oskyldiga och som inte på något sätt varit inblandade i mordet på Kevin Hjalmarsson.

Nu får du nog skilja lite på begreppen här.

För att kalla någon skyldig ska det vara ställt utom rimligt tvivel.

Det ska naturligtvis vara rättssäkert även för mindreåriga även om det inte leder till åtal.

Vi kan inte ha en polis som är ansvarig för utredningen och sedan leker domare och dömer barn som skyldiga.
Detta är rättsvidrigt i högsta grad.
Maktmissbruk kan läggas till tortyren som barnen utsattes för.

Detta är inte ok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in