Citat:
Om du tror att personer normalt går och slår personer utan vidare så är det inte helt korrekt...
Det finns omständigheter... det finns en historia och ett skäl som skall framföras som kanske är förmildrande.
Men för att fråga dig...
Om du (vi låtsas att du är advokat) får en klient som säger att du var inte ens på platsen och bevisen och vittnen (i rättegången) säger helt tvärtom. Dvs din klient har ljugit arslet av sig...
Vad tror du kommer hända med din klient? kommer han få en mildare dom (dvs du har alltså hjälpt honom på bästa sätt) eller kommer han få en hårdare dom? dvs du har inte lyckats framföra de förmildrande omständigheterna överhuvudtaget för du har hävdat att han inte ens fanns på platsen...
Det säger sig självt eller hur... om du vet omständigheterna kan du faktiskt försvara honom/henne på bästa sätt... har din klient ljugit för dig har du inte ens möjligheten...
NEJ och åter nej... att ljuga för advokaten som skall försvara dig är bara idioti... spelar ingen som helst roll om du faktiskt är skyldig eller ej...
Skyldig blir man bara efter ett domslut. Innan dess är man faktiskt vare sig skyldig eller oskyldig.
Men att tro att det hjälper dig att även ljuga för den som faktiskt skall försvara dig... det är fruktansvärt idiotiskt...
Det finns omständigheter... det finns en historia och ett skäl som skall framföras som kanske är förmildrande.
Men för att fråga dig...
Om du (vi låtsas att du är advokat) får en klient som säger att du var inte ens på platsen och bevisen och vittnen (i rättegången) säger helt tvärtom. Dvs din klient har ljugit arslet av sig...
Vad tror du kommer hända med din klient? kommer han få en mildare dom (dvs du har alltså hjälpt honom på bästa sätt) eller kommer han få en hårdare dom? dvs du har inte lyckats framföra de förmildrande omständigheterna överhuvudtaget för du har hävdat att han inte ens fanns på platsen...
Det säger sig självt eller hur... om du vet omständigheterna kan du faktiskt försvara honom/henne på bästa sätt... har din klient ljugit för dig har du inte ens möjligheten...
NEJ och åter nej... att ljuga för advokaten som skall försvara dig är bara idioti... spelar ingen som helst roll om du faktiskt är skyldig eller ej...
Skyldig blir man bara efter ett domslut. Innan dess är man faktiskt vare sig skyldig eller oskyldig.
Men att tro att det hjälper dig att även ljuga för den som faktiskt skall försvara dig... det är fruktansvärt idiotiskt...
Vi kan absolut låtsas att jag är advokat.
Om min klient hävdar att denne inte är på platsen fast bevis talar för det så ifrågasätter jag förstås det hela, då kommer den antingen med en förklaring, ändrar sin historia eller struntar att svara/svarar strunt.
Hävdar klienten ändå att denne inte var på platsen så är det vad jag hävdar vid rätten. Ändrar denne sin historia till en mer passande lögn eller till sanningen så framför jag det. Man klargör ju dock även för klienten vad man kan förvänta sig för utgång och vad som ser bra och mindre bra ut i utredningen. Inget av detta spelar någon roll om klienten ljuger eller talar sanning för mig, jag är ju ändå inte medveten om det är sanning eller lögn.
Berättar klienten en historia där det helt saknas förmildrande omständigheter så kan jag inte framföra några sådana.
Det låter som om vi pratar om olika synsätt gällande skyldig, jag menar rent faktiskt medan jag antar att du menar ur en rättslig synvinkel. Det är olika frågor men vi kan nog båda vara överens om att en person som mördar en annan har gjort sig skyldig till ett brott oavsett om denne döms för brottet eller ej.
Nu börjar du verka lite trög, det finns en enorm mängd människor som har gått fria för att de har ljugit i rätten. Vi har ett högt ställt beviskrav vilket medför att många skyldiga inte döms för brott som de har begått.