Citat:
Ursprungligen postat av
victortich
Vadå dude...vad menar du att dom är flippade??? går du du återigen på att pollsen stämmer?? fattar ej.
Vem är det som svarar på dessa polls...????
24 timmar innan valet i November så stod vår stora statsvetarnestor Sören Holmberg på Michigan avanue i DC och hade intervju med 21:00 Aktuellt, tror det var Nike som intervjuade han, gång efter gång försökte Sören påpeka att pollsen är i stort sett värdelösa, det är gamla tanter med fast telefoni som svarar på dessa.
Aktuellt skratta lite granda åt han.... resultatet ser du nu.
I svenska ValU 2014 (som sören också höll i) så hade SD kring 7-8 procent. resultatet blev nästan 13.
Nu vill jag ha en kommentar från dig...Förstår du vilken jävla atombomb SD håller på ladda upp i den perfekta stormen 2018... är själv väldigt långt ifrån SD, jag är född gammelmoderat/Ulf Adehlson
1. Det är en klar förbättring i mina ögon. Själv är jag en sån där bögig intellektuell kulturradikal socialliberal akademiker i storstan som accepterar alla förutom de som hatar, söndrar och dömer. Just de hatar och dömer jag i rent självförsvar. Om du är emot SD och värnar minoriteter är du i princip ok, även om släkt och vänner till mig dansade i bastkjolar och kastade bananer på Gösta Bohman en gång i tiden.
2. Trump visade sig onekligen vara
helt omöjlig att mäta tillförlitligt i primärvalen och
svår i the Generals. Så kan det gå när det sker ett paradigmskifte i väljarbeteende. Men typiskt sett så funkar statistik lite som immunförsvaret - första gången blir man sjuk och andra gången har man utvecklat antikroppar. Se Geert Wilders och LePen, de var halvt okända storheter (på den nivå de befann sig) och underpresterade. SD:s väljare är visserligen en brokig skara där vissa inte ens är främlingsfientliga utan bara helt eldhärjade på övervåningen, men jag tycker mig se ungefär samma tendenser i väljarstöd hos dem som hos de icke-onda partierna.
SD Riks har aldrig fått skämma ut sig ordentligt genom att anförtros faktiskt ansvar. Den lyxen är som vi alla vet inte förunnad Donald Trump. USAs konstitution genomgår just nu det ultimata testet - klarar den federala regeringen en asymmetrisk chock som Trump? Hittills har inte lagstiftaren direkt övertygat. Oavsett vilket så kan inte ens det lämmeltåg av low-information voters som valde Trump att kunna undgå att nån gång under de kommande fyra åren inse att deras kejsare inte bara är naken utan dessutom överviktig och olämplig att lämna med barn. För att släppa metaforerna - de kommer att förstå att deras kandidat ljög för dem, föraktar dem och aktivt motarbetar dem.
Du skev om mellanvästern, jag skrev att Minnesota (röstade senast på en republikan när Eisenhower sopade rent) och Illinois aldrig kommer att omvälja Trump. Om man tittar på Trumps disapprovals i Iowa, Wisconsin, Michigan och Ohio så ser det redan katastrofalt ut. Indiana är som det är, fuck those guys. Missouri kan gå, de älskar fortfarande Truman. Kansas, inte riktigt. Nebraska - vem bryr sig?