Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Nog är dessa yttre sinnesintryck med i båda passagerna.
Ja precist, så som jag sade?
Citat:
Ursprungligen postat av
Xploit
Så som jag tolkar Jesu ord i 20:29 tänker jag alltså att det är bättre, eller heligare (eller lämpligt positivt laddat ord) att komma till tro utan att ha sett. Även om Tomas nu tror så kunde det ha varit bättre. Som svar på min undran om två olika typer av tro ger du ett rimligt svar om att tron i sig inte skiljer sig åt utan endast tillvägagångssättet att komma till tro. Dock uppstår då för mig frågan varför det är bättre att komma till tro utan att ha sett om ingenting alls sedan skiljer sig på själva tron. Ett enkelt svar på den frågan vore ju just om vi accepterar olika typer, eller nivåer, av tro.
Eller att Jesus hänvisar till en framtid då underverk inte kommer att existera, och att dom som kan tro utan att få bevis i form av underverk är lyckliga, eller för den delen dom judar som levde i dom perioder då övernaturliga fenomen från Gud inte skedde. Det fanns ju långa perioder då Moses, Elia, Elisa och andra profeter inte utförde övernaturliga händelser, speciellt tiden innan Jesus.
Jag ser det inte som att det är bättre/heligare att tro utan att se, utan man kan skatta sig lycklig över att man kan tro utan att se, så som Jesus säger:
"
Saliga (lyckliga)
de som inte har sett men ändå tror"(Joh 20:29 Bibel2000)
Jag kan inte se en värdering/nivåer av tro.