2017-05-18, 13:10
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inte efter att dom varit döda i fyra dagar och börjat lukta:

"Den dödes syster Marta sade då: ”Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.”"(Joh 11:39)

Johannesevangeliet är ju skrivet för att krydda de relativt tråkiga evangelierna som redan fanns. Lägga till lite nya mirakel och ge lite bakgrundshistoria till den påhittade karraktären Jesus då samtiden krävde det 150 år efter det påståtts hänt. Det är ju ren fantasi.
Citera
2017-05-18, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Om den alltid har gjort det, varför är det då blind tro? En blind tro tar man fram när man inte har bra anledning att tro något. Att tro att världen fungerar lika i morgon, som idag, baseras alltså inte på något blint.

Det beror på hur långt du vill dra det hela, drar man det till sin logiska slutsats så är det blind tro eftersom det omöjligt går att veta någonting alls, men det är ett meningslöst förhållningssätt och ett löjligt påstående eftersom det omöjligt går att leva efter som civilisation (som individ i dagens Sverige går det däremot utmärkt, men det är en annan fråga).
Citera
2017-05-18, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Det beror på hur långt du vill dra det hela, drar man det till sin logiska slutsats så är det blind tro eftersom det omöjligt går att veta någonting alls, men det är ett meningslöst förhållningssätt och ett löjligt påstående eftersom det omöjligt går att leva efter som civilisation (som individ i dagens Sverige går det däremot utmärkt, men det är en annan fråga).
Fast det finns väl ett mellanläge? Att tro något för att man har en bra anledning?
Citera
2017-05-18, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Den motsäger historiska händelser.

Du kan svara i denna tråd:

(FB) Är Bibeln sann ?
Senast redigerad av ttsp 2017-05-18 kl. 15:06.
Citera
2017-05-18, 16:06
Medlem
KortStubins avatar
OT borttaget.

Topic : "Vad menar bibeln med "tro"?"

Citat:
Vad betyder ordet "tro", som man har valt i den svenska översättningen och som förekommer några tusen gånger i bibeln?

Länk till TS
(FB) Vad menar bibeln med "tro"?

/Moderator
Citera
2017-05-18, 19:21
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Jesus backade upp sina påståenden med underverk, övernaturliga händelser:

"Jesus sade till honom: ”Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.”"(Joh 4:48 Bibel2000)

"Israeliter, lyssna på mina ord: Jesus från Nasaret, en man vars uppdrag Gud bekräftade inför er genom att låta honom utföra kraftgärningar och under och tecken mitt ibland er, som ni själva vet"
(Apg 2:22 Bibel2000)
I ljuset av citaten ovan, och diskussion som sådan som inte verkar helt enkel, önskar jag fråga dig hur du ser på slutet av Johannesevangeliet. Jag tänker då på Tomas tvivlaren, som lyder som följer (20:27-29):Därefter sade han till Tomas: ”Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!” Då svarade Tomas: ”Min Herre och min Gud.” Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”

Med tanke på versen 4:48 ovan, skulle du ge plats åt två olika typer av tro här? Den som grundar sig på det som man ser, och den, som vi skulle kunna beskriva som den högre, som finns trots att man inget sett? Kan man rentav våga sig på en allegorisk tolkning här och påstå att den högsta tron är något som kommer inifrån, utan yttre sinnesintryck?
Citera
2017-05-18, 20:18
Medlem
Citat:
Citat:
Jesus backade upp sina påståenden med underverk, övernaturliga händelser:

"Jesus sade till honom: ”Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.”"(Joh 4:48 Bibel2000)

"Israeliter, lyssna på mina ord: Jesus från Nasaret, en man vars uppdrag Gud bekräftade inför er genom att låta honom utföra kraftgärningar och under och tecken mitt ibland er, som ni själva vet"
(Apg 2:22 Bibel2000)

Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
I ljuset av citaten ovan, och diskussion som sådan som inte verkar helt enkel, önskar jag fråga dig hur du ser på slutet av Johannesevangeliet. Jag tänker då på Tomas tvivlaren, som lyder som följer (20:27-29):Därefter sade han till Tomas: ”Räck hit ditt finger, här är mina händer; räck ut din hand och stick den i min sida. Tvivla inte, utan tro!” Då svarade Tomas: ”Min Herre och min Gud.” Jesus sade till honom: ”Du tror därför att du har sett mig. Saliga de som inte har sett men ändå tror.”

Med tanke på versen 4:48 ovan, skulle du ge plats åt två olika typer av tro här? Den som grundar sig på det som man ser, och den, som vi skulle kunna beskriva som den högre, som finns trots att man inget sett? Kan man rentav våga sig på en allegorisk tolkning här och påstå att den högsta tron är något som kommer inifrån, utan yttre sinnesintryck?

Fast handlar inte både Joh 4:48 och Tomas upplevelse om att se tecken och under, att Tomas fick ett yttre sinnesintryck?

Men du tänker nog enbart på vers 29 där Jesus säger: "Saliga de som inte har sett men ändå tror"?

Jag anser att man börjar tro genom två olika sätt, inte att det finns två olika typer av tro. I båda fallen handlar det om att man fått "bevis på verkligheter som man inte ser" (Hebr 11:1). I Tomas fall fick han se ett underverk, i vårt fall idag, när det inte existerar underverk, så får man bevisen på andra sätt. Paulus menar t.ex. att bevisen finns överallt omkring oss:

"Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga." (Rom 1:19-20 Bibel2000)
Citera
2017-05-18, 21:50
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Fast handlar inte både Joh 4:48 och Tomas upplevelse om att se tecken och under, att Tomas fick ett yttre sinnesintryck?

Men du tänker nog enbart på vers 29 där Jesus säger: "Saliga de som inte har sett men ändå tror"?

Jag anser att man börjar tro genom två olika sätt, inte att det finns två olika typer av tro. I båda fallen handlar det om att man fått "bevis på verkligheter som man inte ser" (Hebr 11:1). I Tomas fall fick han se ett underverk, i vårt fall idag, när det inte existerar underverk, så får man bevisen på andra sätt. Paulus menar t.ex. att bevisen finns överallt omkring oss:

"Det man kan veta om Gud kan de ju själva se; Gud har gjort det uppenbart för dem. Ty alltsedan världens skapelse har hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomlighet, kunnat uppfattas i hans verk och varit synliga." (Rom 1:19-20 Bibel2000)
Nog är dessa yttre sinnesintryck med i båda passagerna. Så som jag tolkar Jesu ord i 20:29 tänker jag alltså att det är bättre, eller heligare (eller lämpligt positivt laddat ord) att komma till tro utan att ha sett. Även om Tomas nu tror så kunde det ha varit bättre. Som svar på min undran om två olika typer av tro ger du ett rimligt svar om att tron i sig inte skiljer sig åt utan endast tillvägagångssättet att komma till tro. Dock uppstår då för mig frågan varför det är bättre att komma till tro utan att ha sett om ingenting alls sedan skiljer sig på själva tron. Ett enkelt svar på den frågan vore ju just om vi accepterar olika typer, eller nivåer, av tro.
Citera
2017-05-18, 23:11
Medlem
Citat:
Nog är dessa yttre sinnesintryck med i båda passagerna.

Ja precist, så som jag sade?

Citat:
Så som jag tolkar Jesu ord i 20:29 tänker jag alltså att det är bättre, eller heligare (eller lämpligt positivt laddat ord) att komma till tro utan att ha sett. Även om Tomas nu tror så kunde det ha varit bättre. Som svar på min undran om två olika typer av tro ger du ett rimligt svar om att tron i sig inte skiljer sig åt utan endast tillvägagångssättet att komma till tro. Dock uppstår då för mig frågan varför det är bättre att komma till tro utan att ha sett om ingenting alls sedan skiljer sig på själva tron. Ett enkelt svar på den frågan vore ju just om vi accepterar olika typer, eller nivåer, av tro.

Eller att Jesus hänvisar till en framtid då underverk inte kommer att existera, och att dom som kan tro utan att få bevis i form av underverk är lyckliga, eller för den delen dom judar som levde i dom perioder då övernaturliga fenomen från Gud inte skedde. Det fanns ju långa perioder då Moses, Elia, Elisa och andra profeter inte utförde övernaturliga händelser, speciellt tiden innan Jesus.

Jag ser det inte som att det är bättre/heligare att tro utan att se, utan man kan skatta sig lycklig över att man kan tro utan att se, så som Jesus säger:

"Saliga (lyckliga) de som inte har sett men ändå tror"(Joh 20:29 Bibel2000)

Jag kan inte se en värdering/nivåer av tro.
Citera
2017-05-18, 23:50
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
i vårt fall idag, när det inte existerar underverk, så får man bevisen på andra sätt.

Som är? Semantisk akrobatik?
Citera
2017-05-19, 00:02
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Tekniskt sett så kan du inte veta ett skit, du kan inte ens veta att du själv existerar, "du" kan "anta" att "du" existerar, men "du" kan omöjligt veta det.

Allt det där är meningslöst.

Citat:
Detta är såklart en meningslös diskussion[…]

Ja men precis...

Citat:
[…]och det går inte att leva utan att ha blind tro på att vissa saker förhåller sig på ett visst sätt, det är fortfarande blind tro, oavsett hur du opererar.

Du menar i undantagsfall? När man agerar i brist på kunskap eller erfarenhet?

Den som vill navigera rätt väljer en karta ritad efter noggranna mätningar och observationer framför en karta som är en fantasiprodukt.
Citera
2017-05-19, 00:13
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Aaah, applicerat solipsism. Hur långt tror du sånt håller i en epistemisk diskussion?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in