2017-05-18, 15:03
Medlem
Nja nu får du lugna dig 🙂 Det kommer inte bli någon dom av det här, om det inte kommer fram riktiga bevis som visar att Kaj trots allt är skyldig. Åklagaren försöker väll bara uttömma alla möjligheter får vi hoppas!

Att ens ha "Nils" som vittne är ju unikt. Har man ett vittne som säger "Jag får ibland för mig saker som inte har hänt" så hade nog jag bett honom lämna salen och konstaterat att han var helt oanvändbar.

Men men.

Tror någon här inne att det kommer bli en dom där Kaj linna blir dömt skyldig till någon inblandning i Rånet/mordet?
Citera
2017-05-18, 15:04
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Det kan möjligen vara svårt för Thomas Magnusson att ge sig in i diskussioner om Kejsarens nya kläder när han själv han svårt att se dem. Att prata om den här "bevisningen" skulle på något sätt bli som att medge att den existerar. Jag menar, hur fan bemöter man sådant där?

Sedan när nu försvaret efter flera års hårt arbete har lyckats bevisa att "avvärjningsresan" inte kan ha ägt rum, ja då senarelägger åklagaren helt enkelt resan för att få "Nils" historia att gå ihop (ad hoc). Det är ju liksom ingen idé att kämpa emot om åklagaren och hovrätten även den här gången har bestämt sig redan i förväg. Kanske lika bra att döma honom direkt nu så får HD reda ut den här soppan ordentligt sedan.

Enligt mig gick den där senareläggningen åt helvete för åklagaren. För som jag tolkade ser så skedde pappans bankomatuttag kl 19.00 efter att avvärjningsresan var gjord. Nils sa det iallafall. Han sa "efter resan".

Edit; samt att han nu plötsligt igen säger att det inte fanns en tanke på att skaffa knark under resan.

Det håller inte.
Senast redigerad av Browndawg 2017-05-18 kl. 15:06.
Citera
2017-05-18, 15:06
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Enligt mig gick den där senareläggningen åt helvete för åklagaren. För som jag tolkade ser så skedde pappans bankomatuttag kl 19.00 efter att avvärjningsresan var gjord. Nils sa det iallafall. Han sa "efter resan".
Ja, det förvånar mig inte alls om resonemanget sprack. Det framgick väl att ett av förhören i nya FUP också att Linna själv redan har sågat det där. Det är det här jävla sättet jag irriterar mig på. Det är något allvarligt fel på åklagarna där uppe.

Citat:
Ursprungligen postat av Klas1981
Nja nu får du lugna dig 🙂 Det kommer inte bli någon dom av det här, om det inte kommer fram riktiga bevis som visar att Kaj trots allt är skyldig.
Säg inte det. Han dömdes ju i samma hovrätt 2005, på i princip samma "bevisning".
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 15:14.
Citera
2017-05-18, 15:40
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantilla
Som ni vet har försvaret inte fått begärda utskrifter av ljudupptagningar från tidigare domstolsförhandlingar, och detta orsakar dröjsmål i dag. Vdb lokalpoliser har sin vana trogen trotsat order och helt enkelt skitit i att framställa dessa.
Det tragikomiska när NB-kurirens reportrar förklarar dagens dröjsmål för sina tittare är att det också beror på behovet av att "kvalitetssäkra" dessa dokument i "juridisk mening"!
Alla som har läst materialet i detta mål, från 2004 till dags dato, kan ju konstatera att någon "kvalitetssäkring" i den meningen har det knappast varit frågan om överhuvudtaget!
På var och varannan rad i förhören dyker ordet "ohörbart" upp, såpass ofta och olägligt att det är fullständigt omöjligt att med någon visshet uppfatta och följa resonemang, frågor eller svar. Det kryllar ockå av faktafel, felskrivningar, feltolkningar, felstavningar, syftningsfel osv. som till del får läggas både uppgifternas och utskrifternas upphovsmän till last, men än mer tingsrätten, som godtagit dessa styggelser som grund för åklagarens stämningsansökan!

Här handlar det om en dom på livstids fängelse, men vad åtalsunderlagets 'kvalitet' beträffar är det förlåtligt att tro att det är ett manus till en dokusåpa eller någon annan trivial smörja det rör sig om!
Detta inlägg riktar jag främst till en viss läsare -ej tråddeltagare- för att inskärpa allvaret i detta och förekomma mig med en uppstyrning å det snaraste!
En liten kommentar:
Uppgifterna i förhören är inte underlag för dom. Det är naturligtvis önskvärt att kunna läsa dem, men domstolen dömer på det som presenterats i förhandlingen.
Citera
2017-05-18, 15:50
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En liten kommentar:
Uppgifterna i förhören är inte underlag för dom. Det är naturligtvis önskvärt att kunna läsa dem, men domstolen dömer på det som presenterats i förhandlingen.
Det är inte förhören som är problemet idag. Fördröjningen verkar alltså bero på att försvaret inte fått begärda utskrifter av ljudupptagningar från tidigare domstolsförhandlingar, och att poliser tycks ha trotsat order och helt enkelt skitit i att framställa dessa. Läs 'Mantillas' inlägg:
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-05-18, 15:52
Medlem
stolbords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg

Edit; samt att han nu plötsligt igen säger att det inte fanns en tanke på att skaffa knark under resan.

Det håller inte.

Hoppas Göransson skriver en bok då han går i pension, skulle vara spännande att läsa varför han är/var övertygad om fällande dom.
Det krävs en stor mängd fantasi samt nån form av sinnesförvirring om man tror att detta ska räcka till en fällande dom, Linna släpps direkt efter rättegången, vänta på kansli-dom får han göra i frihet (tack o lov), alla andra utgångar av detta mål är helt otänkbara för tillfället.

Media bevakar detta så skarpt att rätten inte kan fälla Linna, men tragiskt att det behövs media-uppbåd för att rättegångar ska bli någorlunda seriösa.

Jag skulle vilja se en kampanj för att få Åkl Lundqvist sparkad från sitt arbete, värre åklagare går väl knappast att hitta...
Citera
2017-05-18, 15:53
Medlem
mymyselfs avatar
I materialet står det att Nils beskriver Kaj som en lång person på närmare 190 centimeter. Betydligt längre än honom själv. Står du fast vid den beskrivningen?

Nils svarar ja, bortsett från att han hade angett fel längd på sig själv.

Advokaten poängterar att Linna faktiskt är kortare än Nils. Närmare 180 cm.

- Du är ju längre än Kaj. Ändå beskriver du honom som längre än dig själv, poängterar advokaten.
Citera
2017-05-18, 16:01
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolbord
Hoppas Göransson skriver en bok då han går i pension, skulle vara spännande att läsa varför han är/var övertygad om fällande dom.
Jag tror att han bluffar. Ett annat alternativ är att han har förhäxats av alla siffror i de här besynnerliga samtalslistorna, och att han där tycker sig kunna utläsa tecken på Linnas skuld. Gammal klassisk numerologi helt enkelt, ungefär som med Göran Lambertz och den Bayesianska statistiken.
Citera
2017-05-18, 16:08
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
En liten kommentar:
Du framhäver åter din oförmåga att tolka t.om. enkla texter, så jag förtydligar här min ståndpunkt, och jag förmodar att du därefter återigen väljer att inte bemöta min replik:
"Det kryllar ockå av faktafel, felskrivningar, feltolkningar, felstavningar, syftningsfel osv. som till del får läggas både uppgifternas och utskrifternas upphovsmän till last, men än mer tingsrätten, som godtagit dessa styggelser som grund för åklagarens stämningsansökan!"
Citera
2017-05-18, 16:33
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mymyself
I materialet står det att Nils beskriver Kaj som en lång person på närmare 190 centimeter. Betydligt längre än honom själv. Står du fast vid den beskrivningen?

Nils svarar ja, bortsett från att han hade angett fel längd på sig själv.

Advokaten poängterar att Linna faktiskt är kortare än Nils. Närmare 180 cm.

- Du är ju längre än Kaj. Ändå beskriver du honom som längre än dig själv, poängterar advokaten.
Mycket bra att försvaret dryftar detta, jag påpekade det själv här i tråden för ett par dagar sedan, i min sammanställning av Nils' motsägelser!
Citera
2017-05-18, 16:41
Medlem
Mantillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbeteochbostad
Tycker inte att döm av det Nils visat upp att han är kapabel till att mosa en oskyldig gammal mans skalle. Skitstövel, psykopat och mytoman? Ja Mördare? Absolut nej.
Men mosandet kan du passa in på Kaj Linna, är det så vi ska tolka detta inlägg? Två av Sveriges främsta mordutredare och en klunga ämnesexperter har alltså uttalat att Linnas personlighet och historik talar emot honom som gärningsman p.g.a. detta övervåld. Det är inte Nils som har berövats 13 år av sitt liv, märk väl!
Citera
2017-05-18, 16:49
Medlem
Draifoss avatar
Det här som DN skriver idag stämmer. Det lät faktiskt lika illa redan 2004/2005:
"Den berättelse som huvudvittnet lämnar är onekligen vag och full av luckor. Dessutom har den på flera punkter visat sig vara felaktig. Det är förstås mänskligt att ha svårt att minnas detaljer som hände för mer än 13 år sedan. Men vittnets berättelse var vag och otydlig redan när Kaj Linna fälldes."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/stefan-lisinski-huvudvittnets-berattelse-vag-och-full-av-luckor/

Sedan kanske det är en petitess i sammanhanget, men kommer även domen för stölden mot Konsumbutiken fyra år tidigare att rivas upp nu om Linna frikänns för Kalamarksmordet? Det borde väl bli den logiska konsekvensen om rätten inte längre fäster tilltro till Nils berättelser?

Själva tanken med att ta upp de här två brotten i klump vid en och samma rättegång måste ju också ha varit att brotten ansågs vara beroende av varandra på något sätt.
Domen: https://minfil.org/I7k5r4bcbd/B_49-05__B_938-04_.pdf
Senast redigerad av Draifos 2017-05-18 kl. 17:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in