2017-05-18, 18:29
Medlem
thedarkmatterss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Kanske har systern något handikapp som gör att mamman inte kan lämna henne?

Nej det verkar osannolikt eftersom hon är fullt frisk idag.
Citera
2017-05-18, 18:30
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Under måndagen kom beslutet att förundersökningen i Kevin-fallet öppnas på nytt. Om det finns kvar bevismaterial med dna-spår kan det med dagens tekniska möjligheter hjälpa bevisningen.
– Det beror ju på vad som är sparat. När det här hände fanns det ju ingen teknisk bevisning, säger advokaten Ingela Hessius.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kevin-fallet

Om man sparat något, vad skulle det vara? Pinnen och Kevins skor och strumpor? Även om DNA och/eller fingeravtryck från bröderna, eller någon annan för den delen, skulle finnas på dessa saker så måste det ju ändå vara omöjligt att döma någon för mord? Man kunde väl inte ens bevisa att pinnen var mordvapnet?
Citera
2017-05-18, 18:35
Avslutad
Har inte följt fallet till 100%, men sett bla "förhör" av pojkarna, man blir mörkrädd.
Såg SÅC på Svt morgon TV ha ha vilken dåre, har antagligen ett idolporträtt av Göran Lambertz på väggen.
Först så minns minnesexperten inte vad som hänt, sedan försöker han påskina att grabbarna är skyldiga pga uppgifter föräldrarna lämnat och som inte riktigt kommit fram i TV dokumentären.
Citera
2017-05-18, 18:39
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volta1745
Visst har många fel begåtts men får inte Sandberg lite väl mycket skuld?

Han var talespersonen utåt och har gjort en del vidlyftiga uttalanden som nu slår tillbaka som en bumerang. Rent faktiskt har åklagaren och Sandbergs chef lika mycket skuld i detta.
Citera
2017-05-18, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Butter200
Preskriberat. Tyvärr.

Möjligen.

Frågan om preskription får mig dock stt tänka på incestfallen från 90 talet.

Där fastslogs att preskription vid våldtäkt av barn börjar löpa först när de fyllt 18 och därmed blir egna agenter i sitt rättshandlande.

Killarnas advokat borde försöka driva både skadeståndstalan och enskilt åtal.

Vem vet, HD kanske släpper igenom det.
Citera
2017-05-18, 18:40
Moderator
Humbugs avatar
Besynnerligt att ingen ifrågasatt detta tidigare. Varför just nu?
Citera
2017-05-18, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatriceaurore
Jag gissar att det var skuldkänslor över detta som fick pappan att efter en tid bryta ihop och tas in på psyket.
Han skulle aldrig åkt in med pojkarna till polisen, där startade det som kom att bli en katastrof. Men han var en rekorderlig karl som ville hjälpa polisen genom att sönerna kanske varit vittnen. Han hade ju inte en aning om att det skulle gå åt helvete på grund av inkompetent polis, och så han demonpsykologen S-Å C.
Jag tror att denna "rekorderlig karls" förtroende för polis och rättsväsende sjönk till botten efter vad som hände. Det påminner i stora drag om "The Central Park Five", även om konsekvenserna för dem oskyldigt anklagade och dömda tonåringarna/barnen i det fallet var på en helt annan nivå av djävulskap.

Men det var där min tanke på att tiga, skaffa juridisk hjälp eller ljuga kom upp. Vissa av de dömda tonåringarnas föräldrar i "The Central Park Five" påminner i flera väsentliga drag om föräldrarna till dessa pojkar.
Senast redigerad av guliver 2017-05-18 kl. 18:53.
Citera
2017-05-18, 18:47
Medlem
Citat:
Alla förstår att pojkarna kommer att avföras som misstänkta. Pojkarna erkände inte men de förnekade inte heller. Men så klart, skrämmande hur det gått till. och Josefssons tes har nu upper hand. I grunden är det så klart bra att rättssystemet granskas. En sorglig historia.

Va? De förnekade ju flera gånger under förhör?
Citera
2017-05-18, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Besynnerligt att ingen ifrågasatt detta tidigare. Varför just nu?

Det är alltid lätt att vara efterklok. Samtidigt har utredningen kritiserats i olika mån av olika instanser. Ett problem har varit att FUP varit belagd med sekretess, så i princip all information om målet har främst varit tillgänglig via Sandberg.
Citera
2017-05-18, 18:59
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Jag tänker lite på Sandberg. Han hade: Barn som misstänkta, ingen skada på kroppen, inget erkännande, ingen teknisk bevisning, instabila föräldrar som ideligen lämnar nya uppgifter som liknade erkännanden som måste kollas upp med pojkarna. Jobbigt scenario.

Det kan inte ha varit lätt för Sandberg. Vad skulle han göra? Skriva av barnen från utredningen och lägga ner hela fallet? Det fanns slutligen endast dessa två pojkar som misstänkta. På den här tiden var Christianson experten på området. Att SÅC var kvasi kunde inte Sandberg veta.

-Det måste väl ha varit med en åklagare med åtminstone en del av resan (som ok:ade vallningar, Christianson, rekonstruktioner, långa förhör med barnen)?
-Det måste väl ha varit åklagaren som släppt fram ett fall som brast i grunden (det saknades teknisk bevisning, skador på kroppen, samt erkännande).
-Det måste väl ha varit med åklagarens goda minne att utredningen fick bedrivas utan förälder eller försvarare närvarande vid förhören.
-Det är ju inte Sandberg som dömde pojkarna.

Det lilla jag såg var det mest Sandberg som fick skulden, inte åklagare eller domare. Såtillvida kan jag tycka att Aktuellt inte ställer tillräckligt tuffa motfrågor till Josefsson. Detta är en födkrok för frilansjournalisten Josefsson, bok kommer säkert att komma. Han har hittat sin säkra nisch, SÅC och förträngda minnen, men visst är Josefsson skicklig. Sandberg var förvisso inte med i studion men åklagaren och domaren var det inte heller.

Alla förstår att pojkarna kommer att avföras som misstänkta. Pojkarna erkände inte men de förnekade inte heller. Men så klart, skrämmande hur det gått till. och Josefssons tes har nu upper hand. I grunden är det så klart bra att rättssystemet granskas. En sorglig historia.

Åklagaren litade helt och fullt på Sandberg så hans arbete var ganska lätt.
Han fick stå för telefonavlyssningen av barnen men skamligt vore det väl annars.
Vi betalade honom nog ganska bra för att lasta över allt på Sandberg ja.

Att Sandeberg går ut i media och lägger sten på bördan för barnen genom att i sitt "sommarprat" i radio säga att det inte var en lek som spårade ur. Att detta var en medveten och planerad handling av barnen "när de dödade Kevin" är svårt att förklara bort.

Titta rakt in i kameran och blåljuga om bevis, vem ska lastas för det då?

Han höll i utredningen med ett järnhårt grepp, avgjorde att enbart barnspåret skulle följas efter en vecka och bestämde en hel del.

Hundhuvudet har burits av Christians och Robins familj i över 18 år.
Nu får Sandberg vara så god att ta över stafettpinnen om inte den nyöppnade utredningen visar på annat.

Någon domare var aldrig aktuell eftersom det inte ledde till åtal.
Senast redigerad av Beatas 2017-05-18 kl. 19:07.
Citera
2017-05-18, 19:00
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Jag tänker lite på Sandberg. Han hade: Barn som misstänkta, ingen skada på kroppen, inget erkännande, ingen teknisk bevisning, instabila föräldrar som ideligen lämnar nya uppgifter som liknade erkännanden som måste kollas upp med pojkarna. Jobbigt scenario.

Det kan inte ha varit lätt för Sandberg. Vad skulle han göra? Skriva av barnen från utredningen och lägga ner hela fallet? Det fanns slutligen endast dessa två pojkar som misstänkta. På den här tiden var Christianson experten på området. Att SÅC var kvasi kunde inte Sandberg veta.

-Det måste väl ha varit med en åklagare med åtminstone en del av resan (som ok:ade vallningar, Christianson, rekonstruktioner, långa förhör med barnen)?
-Det måste väl ha varit åklagaren som släppt fram ett fall som brast i grunden (det saknades teknisk bevisning, skador på kroppen, samt erkännande).
-Det måste väl ha varit med åklagarens goda minne att utredningen fick bedrivas utan förälder eller försvarare närvarande vid förhören.
-Det är ju inte Sandberg som dömde pojkarna.

Det lilla jag såg var det mest Sandberg som fick skulden, inte åklagare eller domare. Såtillvida kan jag tycka att Aktuellt inte ställer tillräckligt tuffa motfrågor till Josefsson. Detta är en födkrok för frilansjournalisten Josefsson, bok kommer säkert att komma. Han har hittat sin säkra nisch, SÅC och förträngda minnen, men visst är Josefsson skicklig. Sandberg var förvisso inte med i studion men åklagaren och domaren var det inte heller.

Han får skit med all rätt! Men sen tycker man ju extra illa om honom för att han idag fortfarande står och blåljuger, till skillnad mot exempelvis de två som höll i förhören som idag erkänner tjänstefel och blir illa berörda av att se videofilmerna som visar hur de själva betedde sig.
Citera
2017-05-18, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Möjligen.

Frågan om preskription får mig dock stt tänka på incestfallen från 90 talet.

Där fastslogs att preskription vid våldtäkt av barn börjar löpa först när de fyllt 18 och därmed blir egna agenter i sitt rättshandlande.

Killarnas advokat borde försöka driva både skadeståndstalan och enskilt åtal.

Vem vet, HD kanske släpper igenom det.

Jag går bara på vad GW säger. Grova tjänstefel och psykisk tortyr, men det är preskriberat. Säger han men det är klart GW kan ha fel också.
http://www.expressen.se/gt/gw-om-kevin-fallet-en-psykisk-tortyr/

Skadestånd borde de kunna få ändå tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in