2017-05-18, 17:31
Medlem
BrainOfSheldons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thedarkmatters
Nja, morfar var det väl som hittade honom/såg honom, men de letade tillsammans som jag förstod det. Det var ju typ 50 meter från deras hem... säger hon i expressen.

Men i rapporten står det väl att mamman "märker" att fyraåringen inte varit hemma sedan 16.00 först kl. 20:30.
Och att morfar hittar Kevin 21:15. Ambulansen kontaktas ju 21:22.

Jodå, har sällan sett någon skjuta sig själv i foten så mycket som mormor med sina försök till brandtal. Hon försöker förklara så gott hon förmår att Kevin hade så god, så god omsorg... Men tycker inte det är konstigt alls att ungen driver runt utan tillsyn lejonparten av sin vakna tid, och att ingen saknar honom förrän 20:30 en söndag.

Frågan är vad som var viktigare än att leta upp en 4-åring om det nu inte var så att de gick ut omedelbart när mamman ringde 20:30? Letade de 45 minuter (och hann 50 meter)?

Storasystern är alltså 8-9 år, och Kevin är 4-5. Ändå väljer mamman att vara hemma (?) istället för att söka efter sin 4-åring. (Hon hade uppenbarligen inte saknat honom eller velat ha hem honom innan 20.30.)
Då undrar jag över logiken i detta? Systern borde väl klara sig några minuter hemma själv om nu Kevin är ensam i princip alltid? (Vilket alla i Dottevik vittnar om (det är INTE bara EN granntant som noterat hur han drivit runt - utom mormor, morfar och morbror givetvis!)
Märkligt.
Dessutom borde storasyster också kunna leta efter brodern kl 20:30 om hon är 8-9 år - eller hade hon tidigare sovtider än Kevin fast hon var 4 år äldre eller vad?

(Det finns mycket att lägga till om eventuellt tillförlitlighet i mormors försvarstal om Kevins förhållanden, men jag tror inte det hör hemma här, oavsett hur hon tidigare i livet följt lagar, hennes leverne och hur det står till i skallen på den tanten, så har hon sannolikt absolut ingenting med Kevins död att göra, så vi kan väl lämna det därhän kanske.)

Jag återberättar bara vad mormorn säger och ja, morfarn var med henne också och letade, men jag orkade inte skriva ut det.

Har det framkommit någonstans var systern var och vad mamman gjorde under eftermiddag och kväll? tro? Okej om mamman satt hemma och ugglade (nej, inte egentligen, när ungen springer lös ute), men systern? Det var kanonväder för ovanlighetens skull och "alla" andra barn verkar ha varit ute och lekt, badat, sparkat boll osv, men var är Kevins syster?
Citera
2017-05-18, 17:39
Medlem
Jag tycker jävligt synd om dessa pojkar som nu har vuxit upp till myndiga ansvarsfulla män, hoppas verkligen att de får någon form av upprättelse. Föräldrarna måste från början haft en ofantligt stor tro till svenska myndigheter, i synnerhet polisen. Efter att ha sett alla tre delar så förfaller föräldrarna vara mycket naiva och mycket lågt begåvade, vem hade med vett och vilja utsatt sina barn för detta? De brast i att ansvaret i att skydda sina egna barn. Jag hade gjort vad de andra betydligt mer förnuftiga föräldrarna med barn i närheten av mordplatsen gjorde och intalat min barn att hitta på en lögn eller lärt barnen att tiga till 100% om de på något konstigt sätt var svårt att inte vara närvarande under alla förhör.
Citera
2017-05-18, 17:44
Medlem
Wounderingtwos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe Blow
Det skulle aldrig falla mig att in att springa med en enda centimeter i skocken av galna idioter med högafflarna i högsta hugg uppviglade till vanvett av en kommunistjävel som DJ.

Man har väl rätt att tycka vad man vill om DJ, det har du också. Här har han dock lyckats uppmärksamma ännu en rättsskandal och det kan vi väl vara tacksamma för?

Jag är tacksam men jag springer då inte omkring med en högaffel i högsta hugg.
Citera
2017-05-18, 17:49
Medlem
För alla som vill fördjupa sig i problemet med bortträngda minnen kan jag rekommendera att ni läser Rickard L Sjöbergs Kritiska synpunkter på vissa minnespsykologiska teoriers användning inom svenskt rättsväsende. Den tar bland annat specifikt upp problem med SÅC och hans teorier:
http://svjt.se/svjt/2011/170
Citera
2017-05-18, 17:51
Medlem
HotBrunettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfucked
Familjen flyttade från Arvika.
Den äldre av mördarna är född -90 har jag för mig.

Jag känner ett hat mot dessa två och jag tror att det aldrig lär försvinna.

"Kevin hamnade på rygg, de andra två sparkade honom i underlivet – det var de skadorna som fick polisen att i början misstänka ett sexualbrott.
Barnen tryckte en fot mot Kevins hals och tryckte sedan träpinnen mot halsen så att han dog.
– De var medvetna om att Kevin var död. Det var därför de flyttade kroppen – för att dölja den, säger Rolf Sandberg.
De två pojkarna har berättat för polisen hur de drog Kevin nästan 30 meter längs vasskanten och lade honom på en träpall med huvudet under vattnet."

Inget av detta stämmer ju. Dom har ju hittat på och ändrat sig flera gånger. Polisen ljuger även i Ondskan
Citera
2017-05-18, 17:57
Medlem
Den kvinnliga förhörsledaren berättar om Kevins skador för barnet som ska sättas dit. För att det ska få ett slut. Vi som sett programmet Vet att det var flera som förhörde/pressade barnen. Detta "team" av förhörsledare borde sättas bakom lås och bom i flera år.
Citera
2017-05-18, 18:07
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrainOfSheldon
Jag återberättar bara vad mormorn säger och ja, morfarn var med henne också och letade, men jag orkade inte skriva ut det.

Har det framkommit någonstans var systern var och vad mamman gjorde under eftermiddag och kväll? tro? Okej om mamman satt hemma och ugglade (nej, inte egentligen, när ungen springer lös ute), men systern? Det var kanonväder för ovanlighetens skull och "alla" andra barn verkar ha varit ute och lekt, badat, sparkat boll osv, men var är Kevins syster?

Kanske har systern något handikapp som gör att mamman inte kan lämna henne?
Citera
2017-05-18, 18:13
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guliver
Jag tycker jävligt synd om dessa pojkar som nu har vuxit upp till myndiga ansvarsfulla män, hoppas verkligen att de får någon form av upprättelse. Föräldrarna måste från början haft en ofantligt stor tro till svenska myndigheter, i synnerhet polisen. Efter att ha sett alla tre delar så förfaller föräldrarna vara mycket naiva och mycket lågt begåvade, vem hade med vett och vilja utsatt sina barn för detta? De brast i att ansvaret i att skydda sina egna barn. Jag hade gjort vad de andra betydligt mer förnuftiga föräldrarna med barn i närheten av mordplatsen gjorde och intalat min barn att hitta på en lögn eller lärt barnen att tiga till 100% om de på något konstigt sätt var svårt att inte vara närvarande under alla förhör.

Jag gissar att det var skuldkänslor över detta som fick pappan att efter en tid bryta ihop och tas in på psyket.
Han skulle aldrig åkt in med pojkarna till polisen, där startade det som kom att bli en katastrof. Men han var en rekorderlig karl som ville hjälpa polisen genom att sönerna kanske varit vittnen. Han hade ju inte en aning om att det skulle gå åt helvete på grund av inkompetent polis, och så han demonpsykologen S-Å C.
Citera
2017-05-18, 18:13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Sådär, då är det avklarat att killarna inte hade med mordet att göra. Intressant nu är att försöka gräva i vem som gjorde det!

Hade Kevin äldre syskon? Man kan bli argare på sina syskon än på någon annan...
Citera
2017-05-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Varför skulle han inte kunna det? Sandberg har ett starkt stöd i Arvika. Dem som föraktar honom är socialslöddren.
Jaså? I så fall är det många idioter som bor i Arvika. Jag tror inte på dig.
Citera
2017-05-18, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Sådär, då är det avklarat att killarna inte hade med mordet att göra. Intressant nu är att försöka gräva i vem som gjorde det!

Hade Kevin äldre syskon? Man kan bli argare på sina syskon än på någon annan...

Kevin hade en fyra år äldre halvsyster, men hon var enligt uppgift hemma hos mamman när Kevin dödades.
Citera
2017-05-18, 18:25
Medlem
Jag tänker lite på Sandberg. Han hade: Barn som misstänkta, ingen skada på kroppen, inget erkännande, ingen teknisk bevisning, instabila föräldrar som ideligen lämnar nya uppgifter som liknade erkännanden som måste kollas upp med pojkarna. Jobbigt scenario.

Det kan inte ha varit lätt för Sandberg. Vad skulle han göra? Skriva av barnen från utredningen och lägga ner hela fallet? Det fanns slutligen endast dessa två pojkar som misstänkta. På den här tiden var Christianson experten på området. Att SÅC var kvasi kunde inte Sandberg veta.

Visst har många fel begåtts men får inte Sandberg lite väl mycket skuld?

-Det måste väl ha varit med en åklagare med åtminstone en del av resan (som ok:ade vallningar, Christianson, rekonstruktioner, långa förhör med barnen)?
-Det måste väl ha varit åklagaren som släppt fram ett fall som brast i grunden (det saknades teknisk bevisning, skador på kroppen, samt erkännande).
-Det måste väl ha varit med åklagarens goda minne att utredningen fick bedrivas utan förälder eller försvarare närvarande vid förhören.
-Det är ju inte Sandberg som dömde pojkarna.

Det lilla jag såg var det mest Sandberg som fick skulden, inte åklagare eller domare. Såtillvida kan jag tycka att Aktuellt inte ställer tillräckligt tuffa motfrågor till Josefsson. Detta är en födkrok för frilansjournalisten Josefsson, bok kommer säkert att komma. Han har hittat sin säkra nisch, SÅC och förträngda minnen, men visst är Josefsson skicklig. Sandberg var förvisso inte med i studion men åklagaren och domaren var det inte heller.

Alla förstår att pojkarna kommer att avföras som misstänkta. Pojkarna erkände inte men de förnekade inte heller. Men så klart, skrämmande hur det gått till. och Josefssons tes har nu upper hand. I grunden är det så klart bra att rättssystemet granskas. En sorglig historia.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in