2017-05-18, 14:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Det blir rätt många dyra hus där kalkylen går ihop utmärkt trots lån för 5-10-15 miljoner.

Vad som är mer intressant med statistiken är ju att så många tjänar över t.ex. 35.000 kr. Med 35.000 i inkomst går det utmärkt att lån t.ex. 4 miljoner och det går ihop utan problem.
Dessutom tog du i ganska rejält i räntan. En förhandlad ränta bör komma ner till 1,3-1,4% inte 2.
2017-05-18, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Borde också nämna att i vissa fall kan du åka på en riktig nitlott om föreningen har skött ekonomin dåligt och inte amorterat ner lån/sparat för framtida underhåll. Vinnaren i en sådan situation är den som flyttat in när föreningen var ny och flyttat ut innan alla underhållskostnader kommer.

Det där har jag funderat över när det gäller ombildade hyresrätter. De som bor där köper sin lägenheter billigt (relativt alltså). Jag känner att det borde vara stor risk för att de vill hålla nere avgifterna för att kunna tjäna så mycket som möjligt vid en försäljning.

Å andra sidan kan jag inte se att månadsavgiften verkar påverka priset särskilt mycket, som det borde. Alla lägenheter av samma storlek i mitt område verkar gå för ungefär samma trots väldigt varierande avgifter.
Det enda som verkar kunna påverka något är om det är ett extremt renoveringsobjekt av typen ingenting gjort sedan huset byggdes 1965. Men inte ens då verkar det skilja speciellt mycket.

Ursäkta om detta blev något OT.
2017-05-18, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
Det där har jag funderat över när det gäller ombildade hyresrätter. De som bor där köper sin lägenheter billigt (relativt alltså). Jag känner att det borde vara stor risk för att de vill hålla nere avgifterna för att kunna tjäna så mycket som möjligt vid en försäljning.

Å andra sidan kan jag inte se att månadsavgiften verkar påverka priset särskilt mycket, som det borde. Alla lägenheter av samma storlek i mitt område verkar gå för ungefär samma trots väldigt varierande avgifter.
Det enda som verkar kunna påverka något är om det är ett extremt renoveringsobjekt av typen ingenting gjort sedan huset byggdes 1965. Men inte ens då verkar det skilja speciellt mycket.

Ursäkta om detta blev något OT.

Vet inte exakt hur det fungerar vid ombildningar. Men jag skulle vilja säga att avgiften generellt påverkar priset ordentligt på en Br och som du mycket riktigt noterar så finns det ett intresse att hålla avgifterna låga så att värdet stiger. Är mycket fulspel för att lura oinsatta människor som tror att man "köper" lägenheten. Ursäktar också om det är lite OT, men det känns viktigt att skriva om detta.
2017-05-18, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EricBe
Vet inte exakt hur det fungerar vid ombildningar. Men jag skulle vilja säga att avgiften generellt påverkar priset ordentligt på en Br och som du mycket riktigt noterar så finns det ett intresse att hålla avgifterna låga så att värdet stiger. Är mycket fulspel för att lura oinsatta människor som tror att man "köper" lägenheten. Ursäktar också om det är lite OT, men det känns viktigt att skriva om detta.

Ja, jag menar att det ju borde påverka, men i just mitt område verkar det inte göra det. Påverkar säkert mer i dyrare områden kan jag tänka.
Inspirerad av denna tråd var jag just inne på Hemnet och såg en riktigt schleten 2a i mitt område. Utropspriset var satt ca 500 000 under lägenheter i samma storlek, men budgivning hade dragit iväg upp på samma nivå som alla andra.
Det är tydligen roligt att leka med monopolpengar.
2017-05-18, 15:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet

Som du skriver i ett senare inlägg är det säkert beroende på prisnivån i området. Det jag har noterat är i alla fall att, i dyrare områden, påverkar avgiften försäljningspriset rätt kraftigt. Däremot påverkar det inte så mycket att föreningen är högt belånad.

Detta innebär att de som funderar på att sälja sin lägenhet inom kanske 10 år INTE tjänar på att försöka få igenom amortering i föreningen - de vill ha låg avgift när de ska sälja. Detta är en stor miss från köpare - hög belåning och låg avgift kommer göra att avgiften gå upp.
2017-05-18, 15:32
Medlem
loosecanons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Man får en hum om situationen bara genom att titta på vilket område föreningen ligger i, när huset byggdes (eller mer korrekt när föreningen bildades) och avgiften i förhållande till priset.

Exakt.
2017-05-18, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Som du skriver i ett senare inlägg är det säkert beroende på prisnivån i området. Det jag har noterat är i alla fall att, i dyrare områden, påverkar avgiften försäljningspriset rätt kraftigt. Däremot påverkar det inte så mycket att föreningen är högt belånad.

Detta innebär att de som funderar på att sälja sin lägenhet inom kanske 10 år INTE tjänar på att försöka få igenom amortering i föreningen - de vill ha låg avgift när de ska sälja. Detta är en stor miss från köpare - hög belåning och låg avgift kommer göra att avgiften gå upp.

Banker och mäklare gnuggar händerna. Övriga är förlorare. För egen del hoppade jag på för drygt 20 år sen, rent generationsflax. Men jag hade gärna återvänt till den prisnivån, då var inte kostnaden så extrem för att byta från 1/2:a till 3/4:a. Sen kan man fråga sig hur ens egna barn ska fixa eget boende i framtiden, eller kommer de bo med mig tills de är 38...
2017-05-18, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Det är lite trist att BRF många gånger drivs som något hobbyprojekt av muppar rent ut sagt.
2017-05-18, 15:59
Medlem
Citat:
Bor "gemene man" i stockholm nu helt plötsligt. Har "gemene man" lånat 5 miljoner?

Det räcker med att jag tassar iväg några km från villaområdet där jag bor så hamnar jag i villakvarter med högst vanliga människor, och prislappar på kåkarna runt 5-6Mkr.

Därav min fundering kring definitionen "rika människor"
2017-05-18, 16:23
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Det blir rätt många dyra hus där kalkylen går ihop utmärkt trots lån för 5-10-15 miljoner.

Vad som är mer intressant med statistiken är ju att så många tjänar över t.ex. 35.000 kr. Med 35.000 i inkomst går det utmärkt att lån t.ex. 4 miljoner och det går ihop utan problem.

Det är väl eg inte särskilt konstigt att kalkylen går ihop nu när det är i princip gratis att låna pengar. Så länge man kommer från lite "värdestegring" från tidigare boenden så är det ju hur lugnt som helst att låna ett par M extra för nästa boende. Problemen kommer ju när pengar inte längre är så billiga som de är nu. Och där skiljer sig åsikterna: du, svenne, beta, k-s mfl hävdar att detta ränteläge kommer hålla i sig "fruktansvärt" länge, medans andra tror att räntehöjningarna ligger runt hörnet. Det känns som att det är detta det kokar ner till hela tiden...

Sedan så kan man också tycka att det borde vara lite mentalt jobbigt att ha lån som man vet att man typ aldrig kan betala av med sin lön, men folk verkar inte bry sig ett smack om detta.
2017-05-18, 16:24
Medlem
Citat:
Ett villa-lån på 5 miljoner är ett pyttelån redan vid 2 löner på 45.000 kr/månad.

Även om räntan stiger till 6% är lånet bara 1/3 av deras inkomster.

Men räntan stiger inte till dessa nivåer med mindre än att vi får en uthållig orkanstark konjunktur och då kommer även deras löner stiga, så de kan bära högre räntor.

Se hur räntan genast sjunker nu vid minsta obekräftade sannolikt felaktiga pytte-rykte på att konjunkturen eventuellt kanske sjunker någon enstaka grad i temperatur. Fortsätter nuvarande trend har vi nya all-time-low på boräntor till hösten.

Häri ligger ett dilemma med denna tråd. Det är först när tråden självdött och ingen är intresserad av att prata bokrasch, som förutsättningarna är på plats för stigande konsumtion trots stigande räntor.

Och som vanligt finns inte någon som helst amortering med i exemplet. Så är det genomgående, lån behöver aldrig betalas tillbaka.
2017-05-18, 16:24
Medlem
ronken82s avatar
Känner att jag måste flika in här angående BRF:er runt om i landet. I mitt dagliga jobb, så har jag kontakt med ordföranden och hyresgäster i BRF:er, och ofta är det skrämmande hur dålig koll dom har på sina fastigheter, speciellt när det gäller prioriteringar vid det viktigaste och mest omfattande underhållen, läs: stambyten. Men tydligen är det bättre att lägga föreningens pengar på en massa onödigt skit som balkonger och annat, samtidigt som man riskerar översvämmningar pga stammar ifrån 20-talet! Nej, det sista jag gör är att bli ägare till en BR, och få en drös inkompetenta småpåvar som gör idiotiska beslut och bränner mina pengar på idiotiska renoveringar. Köp hus !!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in