2017-05-18, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Det drabbar mest idioter som absolut måste bo i en nybyggd bostadsrätt.

Det har du förstås rätt i! Skulle aldrig köpa nyproducerat!
2017-05-18, 14:11
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanStensvahn
och vemfan har 45.000 i månaden tror du? Gemene svensson?
hahaha
Har för mig att vi är ca 7% av befolkningen men jag hittar bara äldre statistik i en snabb sökning.
Man kan leka lite med "livstil" funktionen på hitta.se.
2017-05-18, 14:12
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
En normal villa på friköpt tomt säljs idag från 5 miljoner och uppåt i Göteborg (kolla själva på hemnet) och det är knappast något som folk kan betala med a-kassa ifall de blir arbetslösa.

Kronofogden lär få mycket att göra i en framtida lågkonjunktur och bopriskrasch.

Jag förutsätter att de flesta i det lönespannet har inkomstförsäkring.
2017-05-18, 14:15
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Minns när jag köpte min bostadsrätt för 20år sedan... Folk fattade inte hur fan jag kunde köpa på toppen av bostadsbubblan.

Hur var priset på din bostadsrätt då för 20 år sedan relaterat till lönen, jämfört med vad värdet på den är idag med din lön?
2017-05-18, 14:19
Medlem
Tycker personligen att man borde lagstifta om krav på att redovisa föreningens skulder bredvid priset när man säljer en lägenhet. Det är simpelt att kolla upp idag men jag tror det är otroligt många (särskilt unga) som inte har en aning om att föreningen har egna lån.

Borde också nämna att i vissa fall kan du åka på en riktig nitlott om föreningen har skött ekonomin dåligt och inte amorterat ner lån/sparat för framtida underhåll. Vinnaren i en sådan situation är den som flyttat in när föreningen var ny och flyttat ut innan alla underhållskostnader kommer.
Senast redigerad av EricBe 2017-05-18 kl. 14:24.
2017-05-18, 14:24
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohanStensvahn
och vemfan har 45.000 i månaden tror du? Gemene svensson?
hahaha
Hittade lite aktuell statistik.
https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/fakta-om-loner-och-arbetstid/fola2016/2-lonespridning_647890.html

CA 288 000 pers.
2017-05-18, 14:29
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av loosecanon
Det får var och en ansvara för såklart. Tror dock att du har fel. Vid ett bostadsköp, som förmodligen är ens livs största affär (för de flesta), så väljer nog folk att kolla upp BRF först.
Ingen köper grisen i säcken när de handlar om såpass mycket pengar.
Visst, alla kanske inte kan tolka siffrorna själva, som du säger. Men frågar väl i det läget andra som kanske kan?
Det är ju inte en liter mjölk man köper, direkt. När pengar investeras finns intresse för de flesta (typ alla?) att ta reda på fakta först.
Bara min gissning. Logiskt!

Man får en hum om situationen bara genom att titta på vilket område föreningen ligger i, när huset byggdes (eller mer korrekt när föreningen bildades) och avgiften i förhållande till priset.
2017-05-18, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartarbete
Diskussionen handlade ju om rika familjer i stockholm.

Gjorde den? Jag trodde diskussionen handlade om ett vanligt par som bor i villa i Stockholmsområdet?

( vilket en 5 miljonersvilla idag rent krasst innebär )
2017-05-18, 14:36
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Hittade lite aktuell statistik.
https://www.svensktnaringsliv.se/fragor/fakta-om-loner-och-arbetstid/fola2016/2-lonespridning_647890.html

CA 288 000 pers.

Det blir rätt många dyra hus där kalkylen går ihop utmärkt trots lån för 5-10-15 miljoner.

Vad som är mer intressant med statistiken är ju att så många tjänar över t.ex. 35.000 kr. Med 35.000 i inkomst går det utmärkt att lån t.ex. 4 miljoner och det går ihop utan problem.
2017-05-18, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Hur var priset på din bostadsrätt då för 20 år sedan relaterat till lönen, jämfört med vad värdet på den är idag med din lön?

Kan ge dig ett exempel.
Min sambo köpte en lägenhet för 1998 eller 1999. En likadan lägenhet i samma hus gick nyligen för 8,5 gånger så mycket. Hans bruttoinkomst har under samma period ökat ca 55% (sedan år 2000, hittade inga äldre siffror), dock mer i netto pga skattesänkningar.
Inköpspriset var ca en årslön då.
Det roliga var att han redan då var tveksam då priserna gått upp väldigt mycket och han tyckte att det var ganska dyrt.

Det säger sig själv att priserna inte kan fortsätta öka i samma takt.
Huruvida det blir en kraftig smäll eller pyspunka beror helt på vad som händer i omvärlden.
2017-05-18, 14:41
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2bitarfisk
Gjorde den? Jag trodde diskussionen handlade om ett vanligt par som bor i villa i Stockholmsområdet?

( vilket en 5 miljonersvilla idag rent krasst innebär )

Bor "gemene man" i stockholm nu helt plötsligt. Har "gemene man" lånat 5 miljoner?
2017-05-18, 14:41
Medlem
RudyardKiplings avatar
Vad har man helst?
En bostad med lån på 500.000,- och 10% ränta
eller samma bostad fast med lån på 5.000.000,- och 1% ränta?

Vilket tror du banken helst ser att du har?

I vilket alternativ är du mest sårbar?

Hur får "man" folk att ta höga lån?
Ledtrådar kan vara låg ränta tillsammans med en ökad otrygghet i samhället som med fördel uppnås genom invandring från dysfunktionella kulturer samt en från media medveten normalisering av medelmåttiga bostäder till hysteriska priser.

Vilka är det i huvudsak man brukar säga äger banker, medier, tidningar osv?

Sverige plundras medan vi skriver här och svenskar lockas och/eller tvingas in i en situation som mycket sannolikt kommer sluta i katastrofer och en löpeld av självmord. Precis som i Grekland!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in