Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-18, 13:57
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Häktningsförhandlingen verkar dra ut lite på tiden. Men åklagaren måste kanske vara lite försiktig med vad för bevis han slänger fram om inte mgm vet om bevisen ännu. Så han kan använda dom i förhör framöver.

Innan huvudförhandlingen påbörjas måste den tilltalade få ta del av den bevisning som åberopats av åklagaren, det kallas för kontradiktionsprincipen, dvs. man ska ha rätt på ett adekvat sätt få bemöta eventuell motbevisning.
Citera
2017-05-18, 13:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av justina
Tvärtom borde pappan ha varit mer bestämmande och förbjudit relationen med denna kvinnomisshandlare och mördare.
Men det funkar inte, ultimat så uppfostrar man barnen på ett sådant sätt att dom ej dras till problem och är minimalt naiva. Ju mer bestämmade desto naivare brukar det bli.
Citera
2017-05-18, 13:58
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Innan huvudförhandlingen påbörjas måste den tilltalade få ta del av den bevisning som åberopats av åklagaren, det kallas för kontradiktionsprincipen, dvs. man ska ha rätt på ett adekvat sätt få bemöta eventuell motbevisning.

Har inte pratat om nån huvudförhandling.

Vet du om en åklagare måste lägga fram alla bevis han har vid en häktningsförhandling? Eller kan han lägga fram bitvis bara?
Citera
2017-05-18, 13:59
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:

Får den åtalade veta bevisen före FUP:en släpps eller får den åtalade veta bevisen samtidigt som oss?
Citera
2017-05-18, 13:59
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Vet du om en åklagare måste lägga fram alla bevis han har vid en häktningsförhandling? Eller kan han lägga fram bitvis bara?

Jag skulle säga att åklagaren inte vid den första häktningsförhandlingen är skyldig till detta då en misstänkt kan försättas på fri fot (och då förstöra utredningen). Häktas emellertid den misstänkte med restriktioner så vill jag påstå att åklagaren kommer lägga fram allt han har under resterande omhäktningsförhandlingar.

Det är endast innan HUF som samtliga bevis måste läggas fram och då kommer försvaret ges skäligt rådrum innan för att ta del av dessa. Kan vara innan FUP släpps men absolut senast i samband härmed.

Det är givetvis så att åklagaren tar en risk om han inte lägger fram allt han har eftersom det då kan bedömas att det inte ens föreligger sannolika skäl för ett påstått brott.
Senast redigerad av Tingsnotarien 2017-05-18 kl. 14:02.
Citera
2017-05-18, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Expressen träffar en nära anhörig till den mordmisstänkte 22-åringen.
– Jag befarar det värsta.
– Jag vet att han köpte massa sprit och piller dagen innan mordet, säger en nära anhörig.
Om polisanmälda misshandeln säger den anhörige:
– Som han berättade så hade de stått och knuffat på varandra. Men eftersom han är så mycket större och starkare än Tova så hade hon farit in i hörnet på en byrå eller nåt, så hon fått ett stort blåmärke under ögat.

När Tovas föräldrar var vid torpet och letade efter dottern råkade de slå sönder en fönsterruta. När de sen träffade en av 22-åringarna hemma hos dennes ena förälder berättade pappan att de tyvärr tagit sönder en fönsterruta. Senare på söndagen fick pappan ett sms från 22-åringen – som krävde ersättning för fönstret, enligt uppgift till Expressen.

Vad ska pappan få för ersättning för att han mördad hans dotter?!

50 000 Kr brukar alla familjen få i skadestånd. Patetiskt.
Citera
2017-05-18, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Får den åtalade veta bevisen före FUP:en släpps eller får den åtalade veta bevisen samtidigt som oss?

Självklart lägger man fram till den häktade vad man har och på vilken grund man anses att han skall häktas. Sen kan han neka att de bevis man hittat hänförs till honom. Han nekar i sten. Så det blir staten mot den häktade. Han kan fällas för mord pga indicier. Men har man dna etc så är fallet klart. Men det vet ju inte VI.
Citera
2017-05-18, 14:04
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:

Vilka förhör är det som åklagaren måste vara försiktig att inte sabotera då? Förhör under häktningsförhandlingar är nämligen inte bevismedel.
Citera
2017-05-18, 14:06
Medlem
gonewiththewinds avatar
Det var ingen liten kille han är stor på bild!
Citera
2017-05-18, 14:06
Medlem
Dricksglas55s avatar
Hur lång tid till åtal ska väckas senast brukar det vara? Kan väl bli förlängt flera månader ibland också, tänkte med tanke på fuppen? Men tror nog polisen har väldigt mycket på honom, och han blir åtalad om inte så jättemånga månader. Eller vad tror ni som har mer koll än mig på sånt?
Citera
2017-05-18, 14:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Självklart lägger man fram till den häktade vad man har och på vilken grund man anses att han skall häktas. Sen kan han neka att de bevis man hittat hänförs till honom. Han nekar i sten. Så det blir staten mot den häktade. Han kan fällas för mord pga indicier. Men har man dna etc så är fallet klart. Men det vet ju inte VI.

Varför jag undrar är att jag läst många förhör en bit fram i utredningen där den häktade inte vet vilka bevisen är och att bevisen läggs fram en efter en i förhöret. Den häktade får sedan ge sina tankar kring dessa bevis.
Citera
2017-05-18, 14:08
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Vilka förhör är det som åklagaren måste vara försiktig att inte sabotera då? Förhör under häktningsförhandlingar är nämligen inte bevismedel.

Framtida förhör med den misstänkte. Om han väljer att lägga fram för mycket bevis i häktningsförhandlingen så får den misstänkte ju ta del av det och viss förhörsfördel går förlorad. Därför jag frågade om åklagaren måste lägga fram allt han har i häktningförhandlingen...

Vi är nog off topic nu tror jag. Vi låter det vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in