Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-18, 07:59
  #121
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av toduah
Tekniskt sett så kan du inte veta ett skit, du kan inte ens veta att du själv existerar, "du" kan "anta" att "du" existerar, men "du" kan omöjligt veta det.

Och av den anledning opererar jag inte heller med absolut filosofi.

Iövrigt hänviser jag till tråden "Definiera Gud" för detaljer omkring detta.
Citera
2017-05-18, 11:51
  #122
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nja, det finns ganska mycket som pekar på att vi existerar. Och som jag använder ordet "veta" i dagligt tal, så finns det vissa saker jag påstår mig veta. Jag behöver inte blind tro för att veta att solen kommer gå upp imorgon, t.ex. Det är inte så jag använder orden "blind tro". Och jag tror de flesta resonerar som jag, om ordens betydelse i denna fråga.

"Blind tro" är snarare det omvända. Att någon hävdar att solen inte kommer att gå upp imorgon och du tror på denne utan att denne presterar trovärdiga bevis. Att tro att solen kommer gå upp som vanligt är därför en mycket välgrundad tro som kan liknas vid vetskap.

Analogin till religion är då följande;

En ny profet dyker upp som säger att denne representerar gud. Alla andra religioner i människans historia är fel. De gudarna är falska gudar som inte finns. Profeten har naturligtvis inga trovärdigare bevis än de profeter som funnits tidigare. Man kan i detta fall med erfarenheten i bagaget anta, eller tro, med en säkerhetsgrad nära vetskapen, att även denne profet har fel. Att även denne misslyckas med att bevisa sin guds existens och att hans tro förpassas till historien som vid alla tidigare tillfällen. En ny profet lär dyka upp igen med ett nytt budskap om en ny guds doktriner.
Citera
2017-05-18, 11:53
  #123
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är metoden jag litar på, inte teorierna i sig. Och om metoden fungerar, då blir resultatet bra.

Så varför litar du inte på mina metoder? Jag bevisar, jag ger evidens på min teori ständigt, och du förkastar det genom att säga att du inte är intresserad.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Metoden säger att det är fritt fram att motbevisa dessa teorier. Tro fungerar inte så, enligt mig. Därför tycker jag analogin haltar lite.

Jag tycker att du och andra på Flashback ständigt försöker motbevisa min teori.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Och en anledning till att folk inte läser alla vetenskapliga publikationer är för att de anser att det är tråkigt, ointressant m.m. Man väljer att lita på vetenskapen eftersom den visat sig fungera.

Ja den vetenskapliga metoden fungerar, men som du själv antyder, teorierna som man kommer fram till behöver inte stämma. Därför mina argument mot evolutionsteorin som har många luckor.

Och du tycker det är tråkigt, ointressant m.m. att undersöka även bibeln, ändå har du starka åsikter om den.

Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Det är därför jag tror Australien existerar, fastän jag aldrig varit där. Det är inte en tro som kan jämföras med religiös tro.
Det finns flera sätt att använda ordet "tro".

Du tror att Australien existerar, men det är inte samma sak som min tro på att Gud existerar, varför inte?

Som bibeln säger så är tro "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser", har du sett Australien i verkligheten? Har du fått bevis på att Australien existerar? Ja då har du en tro på att Australien existerar enligt bibelns definition.
Citera
2017-05-18, 12:02
  #124
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
En ny profet dyker upp som säger att denne representerar gud. Alla andra religioner i människans historia är fel. De gudarna är falska gudar som inte finns. Profeten har naturligtvis inga trovärdigare bevis än de profeter som funnits tidigare.

Jesus backade upp sina påståenden med underverk, övernaturliga händelser:

"Jesus sade till honom: ”Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.”"(Joh 4:48 Bibel2000)

"Israeliter, lyssna på mina ord: Jesus från Nasaret, en man vars uppdrag Gud bekräftade inför er genom att låta honom utföra kraftgärningar och under och tecken mitt ibland er, som ni själva vet"
(Apg 2:22 Bibel2000)
Citera
2017-05-18, 12:13
  #125
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Så varför litar du inte på mina metoder? Jag bevisar, jag ger evidens på min teori ständigt, och du förkastar det genom att säga att du inte är intresserad.



Jag tycker att du och andra på Flashback ständigt försöker motbevisa min teori.



Ja den vetenskapliga metoden fungerar, men som du själv antyder, teorierna som man kommer fram till behöver inte stämma. Därför mina argument mot evolutionsteorin som har många luckor.

Och du tycker det är tråkigt, ointressant m.m. att undersöka även bibeln, ändå har du starka åsikter om den.



Du tror att Australien existerar, men det är inte samma sak som min tro på att Gud existerar, varför inte?

Som bibeln säger så är tro "det tydliga beviset på verkligheter som man inte ser", har du sett Australien i verkligheten? Har du fått bevis på att Australien existerar? Ja då har du en tro på att Australien existerar enligt bibelns definition.
Jag tror inte på dig för att du inte kommit med bevis som fyller mina krav. Det jag inte är intresserad av,är ditt råd att läsa bibeln mer och "sätta mig in".
Bibeln kommer inte att få mig att tro att Gud existerar, så naiv är jag inte. Den skulle kunna få mig att ändra åsikt om vad jag anser att Gud står för och vad budskapet är. (men jag tvivlar)
Om du anser att evolutionsteorin har luckor så kan du ta det med dom som är insatt. Du kanske kan fylla i några av luckorna?
Citera
2017-05-18, 12:16
  #126
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jesus backade upp sina påståenden med underverk, övernaturliga händelser:

"Jesus sade till honom: ”Om ni inte får se tecken och under, så tror ni inte.”"(Joh 4:48 Bibel2000)

"Israeliter, lyssna på mina ord: Jesus från Nasaret, en man vars uppdrag Gud bekräftade inför er genom att låta honom utföra kraftgärningar och under och tecken mitt ibland er, som ni själva vet"
(Apg 2:22 Bibel2000)
Ja, många profeter har backat upp sina påståenden med underverk. Det händer även idag, i vissa religioner. Vissa tror på det, och vissa inte.
Citera
2017-05-18, 12:45
  #127
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ja, många profeter har backat upp sina påståenden med underverk. Det händer även idag, i vissa religioner. Vissa tror på det, och vissa inte.

Nej, ingen har uppstått från döden i våra dagar, ingen har delat ett hav. Jag vet vad dessa "underverk" handlar om, jag var en stund inblandad med en församling som hade kopplingar till Livets Ord.
Citera
2017-05-18, 12:50
  #128
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, ingen har uppstått från döden i våra dagar, ingen har delat ett hav. Jag vet vad dessa "underverk" handlar om, jag var en stund inblandad med en församling som hade kopplingar till Livets Ord.


Det finns gott om människor som varit kliniskt döda som återupplivats av läkare.

Att Jesus väckt upp någon från de döda finns inga bevis för. Det finns ju inga som helst bevis att Jesus ens funnits annat än i vår sinnesvärld.
Citera
2017-05-18, 12:50
  #129
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Nej, ingen har uppstått från döden i våra dagar, ingen har delat ett hav. Jag vet vad dessa "underverk" handlar om, jag var en stund inblandad med en församling som hade kopplingar till Livets Ord.
Vad bra att du vet. Jo, det finns historier om folk som påstås varit döda. Det var också relativt vanligt med återuppståndelse på Jesus tid....
Citera
2017-05-18, 12:52
  #130
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Med andra ord har du inga argument, du bara känner att du inte litar på bibeln.

Det är bra i alla fall att du är uppriktig.
Jag har massor av argument. Ungefär samma argument som du har när någon försöker övertyga dig om valfri religion, skulle jag tro.
Citera
2017-05-18, 12:54
  #131
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det finns gott om människor som varit kliniskt döda som återupplivats av läkare.

Inte efter att dom varit döda i fyra dagar och börjat lukta:

"Den dödes syster Marta sade då: ”Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.”"(Joh 11:39)
Citera
2017-05-18, 12:59
  #132
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Inte efter att dom varit döda i fyra dagar och börjat lukta:

"Den dödes syster Marta sade då: ”Herre, han luktar redan, det har ju gått fyra dagar.”"(Joh 11:39)
Det vet du inte. Om jag hittar en historia som säger så, har jag då motbevisat dig?
Då har ju du en historia, och jag har en. Är det då din "metod" kommer in i bilden, och du har rätt och jag har fel? Du har satt dig in i bibeln, därför har du rätt?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback