2017-05-18, 09:15
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Beror på vad du menar med "sett till"?
Vad tänker du om det uttrycket?
Citera
2017-05-18, 09:15
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Bäste Halmfarbror! Tack! Jag har inte, och tänker inte, projicera mitt navelludd på någon annan. Jag skriver tydligt att det är min upplevelse,

Citat:
och att jag inte kräver att någon annan ska tycka eller känna så som jag gör.

Nähä. Men vad gör du då på en tråd som efterlyser "bevis"?

Citat:
Gud finns. För mig. För väldigt många andra. Det är vackert. Vet du vad. Jag får tårar i ögonen när jag skriver detta. Ett bevis för andra. Nä. Men för mig.

Ja det är ju mycket emotionellt rörande. Men när kommer du till "bevis"-delen?
Citera
2017-05-18, 09:16
Medlem
Citat:
Bäste Halmfarbror! Tack! Jag har inte, och tänker inte, projicera mitt navelludd på någon annan. Jag skriver tydligt att det är min upplevelse, och att jag inte kräver att någon annan ska tycka eller känna så som jag gör.

Gud finns. För mig. För väldigt många andra. Det är vackert. Vet du vad? Jag får tårar i ögonen när jag skriver detta. Ett bevis för andra. Nä. Men för mig.
Ja, det finns tusentals gudar, enligt den teorin. Och många av dom har skapat universum.
Citera
2017-05-18, 09:17
Medlem
Citat:
Vad tänker du om det uttrycket?
Att en intelligent "agent" har verkat.
Citera
2017-05-18, 09:22
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ja, det finns tusentals gudar, enligt den teorin. Och många av dom har skapat universum.

Citat:
Att en intelligent "agent" har verkat.
Utveckla båda inläggen. Nyfiken.
Citera
2017-05-18, 09:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Utveckla båda inläggen.

Det är DU som har dammat av missionmanuals-postulatet "Intelligent Design". Så ta din egen bevisbörda.
Citera
2017-05-18, 10:06
Medlem
Citat:
Utveckla båda inläggen. Nyfiken.
Om alla subjektiva upplevelser av gud verkligen är gud, ja då kan det finnas tusentals gudar, eftersom dessa historier om gudar varierar så kraftigt.Eller så existerar det en gud som är väldigt splittrad, och ändrar moral lite då och då.
Citera
2017-05-18, 10:21
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det är DU som har dammat av missionmanuals-postulatet "Intelligent Design". Så ta din egen bevisbörda.
Nej, det har jag ej. Jag var till och med tvungen att Googla "Intelligent Design" för att kunna ge ett korrekt svar på ditt inlägg. Obildad är jag tydligen. Men det är väl så vi troende är. Med tomt huvud, så finns det plats att fylla. Jag är obildad och fri när det kommer till detta med tro och gud, och du är på ett sätt fastlåst i dina principer. Det här är en intressant och lärorik resa för mig.

Citat:
Om alla subjektiva upplevelser av gud verkligen är gud, ja då kan det finnas tusentals gudar, eftersom dessa historier om gudar varierar så kraftigt.Eller så existerar det en gud som är väldigt splittrad, och ändrar moral lite då och då.
Jag återkommer till kärlek, även om det inte är samma sak som "gud", och även om "gud" är kärlek. Snurr där.

Titta på en sten. Låt tusen personer titta på en sten. Låt dessa tusen personer berätta om stenen. Hur många olika beskrivelser av stenen tror du att du får? Det är samma sten.

Det har att göra med hur vår hjärna fungerar.
Citera
2017-05-18, 10:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nej, det har jag ej. Jag var till och med tvungen att Googla "Intelligent Design" för att kunna ge ett korrekt svar på ditt inlägg. Obildad är jag tydligen. Men det är väl så vi troende är. Med tomt huvud, så finns det plats att fylla. Jag är obildad och fri när det kommer till detta med tro och gud, och du är på ett sätt fastlåst i dina principer. Det här är en intressant och lärorik resa för mig.

Precis; det är "så" ni pådyvlande troende är. Ni förväxlar subjektivt "vittnande" med objektivitet.

Citat:
Titta på en sten. Låt tusen personer titta på en sten. Låt dessa tusen personer berätta om stenen. Hur många olika beskrivelser av stenen tror du att du får? Det är samma sten.

Vad har det med ett "guds-bevis" att göra?

Citat:

Visst. Pådyvlande teister är överlag mentalt dysfunktionella.
Citera
2017-05-18, 11:09
Medlem
80231s avatar
Citat:

Visst. Pådyvlande teister är överlag mentalt dysfunktionella.
Källa?
Citera
2017-05-18, 11:27
Medlem
Citat:

Jag återkommer till kärlek, även om det inte är samma sak som "gud", och även om "gud" är kärlek. Snurr där.

Falsk analogi, om du nu inte kan bevisa att alla ser samma gud?
Citera
2017-05-18, 11:40
Medlem
80231s avatar
Citat:
Falsk analogi, om du nu inte kan bevisa att alla ser samma gud?
Det kan jag ej så klart. Jag ville bara visa på att samma upplevelse kan tolkas på olika sätt av olika personer. Därav stenen som liknelse. Den orörliga fasta trygga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in