2017-05-18, 08:35
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I så fall kan jag besvara din dumfråga om hurvida universum existerade före dig med: "Ja, det gjorde det. Jag (farbror Bogomil) var själv med på den tiden".
Då kanske farbror kan vara så vänlig att kommentera mina tidigare inlägg, efter det att du läst de inlägg jag kommenterade?
Citera
2017-05-18, 08:40
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 80231
Med andra ord så kan "gud" finnas även den dag jag är borta?

Möjligheten finns.

Citat:
Det finns en skapare,

Och beläggen är? Dom vanliga från missionsmanualen såsom "Intellogent Design", "finetuning" e.dyl.?

[qyite]Gud pratar med alla människor.[/quote]

Speak for yourself.

Citat:
Det handlar om att öppna sig. Flummigt värre. Det är så. Vi har så mycket i oss som vi inte använder. Kontakten med alltet är en sådan egenskap.

Vilket "allt"?

[qyote]Notera att gud är ett laddat ord. Det snedvrider diskussioner. Samtidigt är det ett är ett ord vi använder i vårt språk. Jag föredrar att kalla det för en kraft som infinner sig i en, och när jag skriver detta så kommer det till mig.[/quote]

Du kanske är en "jedi"?
Citera
2017-05-18, 08:40
Medlem
Citat:
Med andra ord så kan "gud" finnas även den dag jag är borta?

Det finns en skapare, men om det är en gud går inte att veta.

Gud pratar med alla människor. Det handlar om att öppna sig. Flummigt värre. Det är så. Vi har så mycket i oss som vi inte använder. Kontakten med alltet är en sådan egenskap.

Notera att gud är ett laddat ord. Det snedvrider diskussioner. Samtidigt är det ett är ett ord vi använder i vårt språk. Jag föredrar att kalla det för en kraft som infinner sig i en, och när jag skriver detta så kommer det till mig.
Denna kraft infinner sig inte i mig, är det ett bevis för att den inte finns?
"Det finns en skapare", säger du. Hur skapades den skaparen? Hur vet du att det bara finns en skapare, som skapat vårat universum? Det kan vara 8 skapare, t.ex.?
Citera
2017-05-18, 08:41
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Då kanske farbror kan vara så vänlig att kommentera mina tidigare inlägg, efter det att du läst de inlägg jag kommenterade?

Funns det nånting i din flummiga kartesianism jag har missat?
Citera
2017-05-18, 08:49
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Denna kraft infinner sig inte i mig, är det ett bevis för att den inte finns?
"Det finns en skapare", säger du. Hur skapades den skaparen? Hur vet du att det bara finns en skapare, som skapat vårat universum? Det kan vara 8 skapare, t.ex.?
Den kraften fann jag inte i mig under 48 år, men jag har alltid trott att det fanns en skapare. Hur skapades den skaparen? Skaparen kanske inte finns. Vem vet om universum bara skapades av en slump? Ur inget. Utan någon ickeskapad kraft. Det går inte att veta.

Jag vet bara en enda sak, och det är att jag en dag kom i kontakt med något som var så starkt. En andlig upplevelse kallar jag det för. "Gud" på vårt språk. Jag sökte ej, den bara fanns där.
Citera
2017-05-18, 08:52
Medlem
Citat:
Den kraften fann jag inte i mig under 48 år, men jag har alltid trott att det fanns en skapare. Hur skapades den skaparen? Skaparen kanske inte finns. Vem vet om universum bara skapades av en slump? Ur inget. Utan någon ickeskapad kraft. Det går inte att veta.

Jag vet bara en enda sak, och det är att jag en dag kom i kontakt med något som var så starkt. En andlig upplevelse kallar jag det för. "Gud" på vårt språk. Jag sökte ej, den bara fanns där.
För tio minuter sedan skrev du att det finns en skapare...??
Citera
2017-05-18, 08:55
Medlem
80231s avatar
Citat:
Funns det nånting i din flummiga kartesianism jag har missat?
Vad sägs om att läsa de inlägg jag svarat på, samt mina inlägg, och svara på dem? Halmgubbar gillar jag ej.
Citera
2017-05-18, 08:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad sägs om att läsa de inlägg jag svarat på, samt mina inlägg, och svara på dem? Halmgubbar gillar jag ej.

Vad jag vet har jag läst dina inlägg. Är det nånting specifikt du anser jag har missat?
Citera
2017-05-18, 09:01
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Good for you, att du har haft en "upplevelse". Men projicera inte denna på oss andra, bästa navelskådare.
Citera
2017-05-18, 09:04
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
För tio minuter sedan skrev du att det finns en skapare...??
Ja. Någon, något, x, måste väl ha sett till att du och jag existerar. En skapare. Jag tror på en "gud".
Citera
2017-05-18, 09:10
Medlem
80231s avatar
Citat:
Good for you, att du har haft en "upplevelse". Men projicera inte denna på oss andra, bästa navelskådare.
Bäste Halmfarbror! Tack! Jag har inte, och tänker inte, projicera mitt navelludd på någon annan. Jag skriver tydligt att det är min upplevelse, och att jag inte kräver att någon annan ska tycka eller känna så som jag gör.

Gud finns. För mig. För väldigt många andra. Det är vackert. Vet du vad? Jag får tårar i ögonen när jag skriver detta. Ett bevis för andra. Nä. Men för mig.
Senast redigerad av 80231 2017-05-18 kl. 09:14.
Citera
2017-05-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ja. Någon, något, x, måste väl ha sett till att du och jag existerar. En skapare. Jag tror på en "gud".
Beror på vad du menar med "sett till"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in