2017-05-17, 23:41
Medlem
Beatriceaurores avatar
Jag menade inte att familjen var speciellt psykiskt svag. Men de var utan verktyg, de var vad man i sociologi kallar "politiskt fattig", alltså utan verktyg att klara sig mot en överhet, t ex staten, polisen, rättsväsendet. Utan högre teoretisk utbildning.
Även jag, helt utan personlig iblandning i detta fall, kände att jag ville avbryta teveinformationen, detta var en dokumentation av tortyr av barn, extremt svårsmält.
Citera
2017-05-17, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharps
Har fått psykopatvibbar hela tiden av dessa oskyldiga gosdar. Nu kommer det fram att den ena är en våldtäktman.
Kanske något för Danne att granska
Blev han psykiskt skadad för livet efter alla tortyrförhör och därför ville ha sex med en knappt 14-årig tjej. Vad vet man?!
Citera
2017-05-17, 23:42
Medlem
BMC64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepepeli
Jag tror dig. Men tror, det gör man i kyrkan om man är lagd åt det hållet och inte om anklagelser som man inte har bevis för

Det har jag full förståelse för, jag ska se om jag kan lägga upp lite dokument, utan å outa mej
Citera
2017-05-17, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Rolf Strandberg är ett grovt kriminellt svin. Han ska ha livstids fängelse för det han gjort. Lås in idioten som förstört två oskyldiga barns liv nu!

Preskriberat. Tyvärr.
Citera
2017-05-17, 23:44
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Något som jag inte riktigt fick svar på i dokumentären var hur stort inflytande som Sven Å Christiansson hade på utvecklingen i utredningen. Var det på SÅC:s uppmaning som polisen höll sig kvar vid de två bröderna, eller hade polisen redan bilden klar för sig som de vill ha bekräftelse för? Det blev inte helt glasklart tycker jag.
Citera
2017-05-17, 23:44
Medlem
ShadowStepzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharps
Läste domen han är dömd till att försökt våldta ett barn. Riktigt go kille.
Känns sådär att hela Sverige har så stoor empati med en våldtäktsman. Uppenbarligen inte så oskyldig trots allt

Hon var med på det för fan, och t.om erbjöd sig att runka av honom, läs domen för det har du uppenbarligen inte gjort!

Fel? Ja, men det gör honom inte till mördare.
Citera
2017-05-17, 23:45
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Detta skriver GW:

"Lennart Rammer är en person som jag har stor yrkesmässig respekt för men om jag nu ska få hans expertis att stämma med min egen talar allt för att det i så fall handlar om ett mord som begåtts av en vuxen person och sannolikt utifrån sexuella motiv. Onekligen ett problem och om jag nu ska göra det ännu större kan jag inte ens utesluta att Kevin har drunknat och att skadorna på hans kropp har uppkommit i samband med antingen en olyckshändelse som föregått drunkningen eller i samband med försöken att återuppliva honom. Det finns ett antal olika omständigheter som tyder på att det kan vara på det viset."

Citat:
Mer och mer resurser kom att läggas på barnspåret, särskilt sedan professor Rammer från Rättsmedicin besökt Arvika för att klargöra resultaten av obduktionen av Kevins kropp. När han i den preliminära rapporten hävdat att Kevin varit utsatt för sexuella övergrepp, baserade han det på den vita vätska han såg runt kroppens ändtarm. Vid en närmare undersökning visade det sig att
den vätskan var termometersalva som läkaren på sjukhuset i Arvika använt när
han skulle mäta kroppstemperaturen för att fastställa ungefärligt tidpunkt för när
döden inträffade

Det beslutades att skicka kroppen för utvidgad rättsmedicinsk obduktion samma dag. Men transporten försenades och personalen hann gå hem innan kroppen anlände.
Tidigt tisdag morgon ringde professor Rammer från Rättsmedicin i Linköping.
Pojken har dött genom kvävning. Skadorna på kroppen var resultatet av sexuellt
övergrepp, enligt den första undersökningen

Rammer trodde inte att skadorna uppkommit genom att kroppen legat och rört
sig i vågskvalpet på lastpallen och ville att den skickades så fort som möjligt för
obduktion samma dag. Men transporten krånglade och professor Rammer hann
gå hem innan Kevins kropp anlände till Linköping

Kevin hade inte drunknat. Den lille pojken hade kvävts. Det ser man genom att
lyfta på ögonlocken, vilket kanske läkaren i Arvika borde ha gjort. Då hade han
upptäckt samma sak som professor Rammer; att det fanns tydliga blödningar på
ögonvitorna vilket uppkommer då offret kvävts eller strypts. Professorn Rammer
hade även noterat andra indikationer, vilket innebar att han befarade att pojken
kunde varit sexuellt utnyttjad eller rentav våldtagen.

http://ninahjelmgren.com/dok/Kevin-fallet.pdf
Citera
2017-05-17, 23:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Hon var med på det för fan, och t.om erbjöd sig att runka av honom, läs domen för det har du uppenbarligen inte gjort!

Du kan inte lagen. Det kvittar när det gäller barn om de är med på det...
Dessutom framkommer det inte om hon verklkgen var med på det då hon inte ville medverka .
Citera
2017-05-17, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjungelJens
Jag är intresserad av att lyssna på P3-dokumentären som relativt nyligen släppts angående detta mordfall. Någon som vet vart jag kan lyssna på denna dokumentär?
Den har tagits bort då den innehöll vinklad och falsk information om fallet från RS.
Citera
2017-05-17, 23:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ShadowStepz
Jag försvarar inte händelsen, jag bara säger att den domen inte gör honom till mördare, som Sharps verkar vilja få det till.

Det gör honom till ett ärkesvin som inte förtjänar omtanke.
Nu bör man leta efter den riktiga mördaren men sitt inte och gosa med psykopatbröderna.
Citera
2017-05-17, 23:49
Medlem
Joe Blows avatar
Vad man än tycker om programmet och tror i skuldfrågan så tror jag alla är ense om att skandal är att det inte utfördes någon form av bevistalan för att granska vad polisen kommit fram till när man ansåg sig färdig. Detta har varit uppe till diskussion i tråden vid flera tillfällen. Att bevistalan endast kan lämnas in på begäran av socialnämnd eller i detta fallet barnens vårdnadshavare är också känt. Hur det än är med det borde jurister (inte enbart den tydligen sovande förundersökningsledaren) vid tiden ha lyft detta för att tillvarata de utpekade brödernas intressen. Den stolta gruppen journalister som ständigt med svansen i vädret kallar sig "den tredje statsmakten" borde ha lyft detta och kontaktat föräldrarna eller berörd socialtjänst. Allas stora hjälte GW kunde väl för en gångs skull ha bidragit med något vettigt. Denna allmänna fråga borde DJ avslutat med. Även om man anser att polisen gjorde ett i alla delar uselt jobb så har även flera andra samhällsinstanser ett stort ansvar för hur det hela har förlöpt.
Citera
2017-05-17, 23:49
Medlem
LivingOnlyOnces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nu tycker jag inte att dagens uppgifter förändrar så mycket i sak. I mina öron talar fortfarande det mesta för att de är skyldiga – sedan kan det hända att förhören skötts dåligt, men det är lite av en annan fråga.

Däremot är jag inte så säker på at de skulle krävt upprättelse och ekonomisk kompensation, om de skulle vara oskyldiga. Det vore ett ganska högt spel att spela, säg att deras kamp för upprättelse och kompensation skulle misslyckas, hur skulle deras liv då te sig? Sannolikt skulle deras namn då komma ut (antar att man inte kan komma in med sådana krav och behålla sin anonymitet), och i allmänhetens ögon skulle de då se ut som att de först mördat ett barn, och nu vill ha pengar för det. Illa.

Kanske är det då mindre riskabelt att låta det bero, och gå vidare med sina liv.

En fråga av mer teknisk art: Har de ens möjlighet att begära resning? De är ju inte dömda i domstol.

Vad säger du nu då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in