Citat:
Ursprungligen postat av
Mr-Mr
Videoförhören med ungarna i kväll är skolboksexempel på vad ledande förhör är för något. Det är såhär TQ förhören gick till, de gav barnen hela bilden av hur det gått till och det är på det sättet man kan få fram falska erkännanden.
Men i detta fallet var det aldrig ett erkännande, det har RS hittat på på egen hand.
Vi som följt den här typen av fall sedan Södertäljefallet på 80-talet visste vad som skulle komma, jag är luttrad och inte ett dugg förvånad.
Redan när jag läste DN artikeln för tre veckor sedan visste jag vad som skulle komma. Det är bara förnekarna som aldrig kommer erkänna att de har fel.
Läste idag att när upplivningsförsöken gjordes på Kevin förstördes bevisen på om det var ett mord eller om det var ett drunkningsfall.
Något annat vi vet efter vad som kom fram i dokumenten är att blöta byxor och Weines teckning är uppgifter från starkt medicinerade människor, då vet vi från exemplet TQ att det går inte ta på allvar.
Hade byxorna varit blöta hade det kommit fram från dom 14 förhör som gjordes med den besökande familjen. Uppgiften om blöta byxor är RS uppfinning från början till slut, det framgick klart och tydligt.
[]Idag lutar jag mer åt att Kevin drunknade av en olycka, ingen vuxen fanns på plats och Kevin var förmodligen ensam vid vattnet.[/b]
Vad som än hände så kommer ingen sanning att slutgiltigt presenteras. Det enda vi vet är att C och R inte gjorde det och att alibit är fortfarande lika 100% starkt.
Håller med om ett bra inlägg.
Ibland måste man fundera över sannolikhetskalkyler - vad har mest troligt hänt.
Om en treåring som inte fått tillräckligt med luft återfinns vid vattnet med ansiktet under ytan är naturligtvis drunkning det mest troliga. Den här lille gossen försökte inte räddas av "vanligt folk" utan av absolut jättepanikslagna morfar och mormor. De rev ur honom ur vattnet, lyfte upp honom, sannolikt skakade och ruskade honom, försökte göra livräddande mun-mot-mun och pressa på bröstet - länge. Det är inte en vuxen kropp de hanterar utan en 4-åring på 18 kg - de gör nog så mycket "våld" de bara kan för att rädda honom.
Att kroppen och halsen kan skadas är rimligt. Att ev vatten ur luftförande organ pressats ut kan också ske. De flesta drunkningsdöda har inte utsatts för så "hårdhänta" upplivningsförsök av panikslagna "amatörer" som den här lille 4-åringens kropp.
Det går att missta sig vid en obduktion (jag har gjort några hundra). Det är inget vanligt fall att en liten 4-åring kommer in där man gjort enorma panikartade upplivningsförsök - tecken på drunkning kan se annorlunda ut jmf med hos vuxna som man inte "håller upp-och-ner" för att rädda livet.
Jag tror faktiskt att Kevin drunknade därför att han var ett vinddrivet barn som inte var vattenvant.
Jag tror han tog av sig sina skor och en strumpa för att gå ner i vattnet kanske hämta något, leka med något eller leka båt på lastpallen. Han hamnade olyckligt och kvävdes/drunknade.
De skador på halsen han hade och avsaknaden av typiska drunkningsfynd kommer av upplivningsförsöken.
Hans skador på underlivet - som påstås vara blåmärken och blodutgjutningar - har uppkommit tidigare i något annat sammanhang. Ramlat på cykelstyret, sparkad av ett annat barn?
Jag tror utifrån vad läst och sett och tidigare obduktinserfarenhet att det inte begåtts något brott alls.
Det är en olycka.