2017-05-17, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hopes.N.Dreams
Varför bryter regimen mot avtalet om vapenstillestånd i södra Syrien genom att bomba Daraa? Det har väl inte varit några attacker från rebellernas sida i de angivna områden som omfattas av avtalet.

Finns inget avtal om vapenstillestånd, finns en uppgörelse om deeskaleringszoner men där HTS är aktiva är det fortfarande ok med offensiver ifrån SAA

Sedan är inte dessa zoner "aktiva" än utan det är först 4 Juni som dessa ska bestämmas mellan parterna:

1. The Guarantors shall: take all necessary measures to continue the fight against DAESH/ISIL, Nusra Front and all other individuals, groups, undertakings and entities associated with Al-Qaeda or DAESH/ISIL as designated by the UN Security Council within and outside the de-escalation areas

Zonerna:

The Guarantors shall take steps to complete by 4 June 2017 the preparation of the maps of the de-escalation areas and security zones and to separate the armed opposition groups from the terrorist groups mentioned in para.5 of the Memorandum.

http://www.mid.ru/en/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/2746041
Citera
2017-05-17, 18:33
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxus
Finns inget avtal om vapenstillestånd, finns en uppgörelse om deeskaleringszoner men där HTS är aktiva är det fortfarande ok med offensiver ifrån SAA

Sedan är inte dessa zoner "aktiva" än utan det är först 4 Juni som dessa ska bestämmas mellan parterna:

1. The Guarantors shall: take all necessary measures to continue the fight against DAESH/ISIL, Nusra Front and all other individuals, groups, undertakings and entities associated with Al-Qaeda or DAESH/ISIL as designated by the UN Security Council within and outside the de-escalation areas

Zonerna:

The Guarantors shall take steps to complete by 4 June 2017 the preparation of the maps of the de-escalation areas and security zones and to separate the armed opposition groups from the terrorist groups mentioned in para.5 of the Memorandum.

http://www.mid.ru/en/foreign_policy/news/-/asset_publisher/cKNonkJE02Bw/content/id/2746041
Jag syftade just effekten av avtalet, nämligen att våldsamheterna skulle upphöra inom de angivna zonerna, vilket Daraaområdet är en del av.

Har rebellerna brutit mot avtalet i den zonen? För jag har inte läst om några strider från rebellernas sida i området, ändå verkar Assadregimen bomba området.

Om kriget mot HTS ska fortsätta, varför är hela Idlibprovinsen en sådan "zon"? Det går ju emot sig själv.

Dessutom verkar ju södra Syrien i Daraa vara en sådan "säker" zon. Varför fortsätter regimen bomba området då? Det är väl inte al-Nusra som har befästs sig i Daraa?
Citera
2017-05-17, 18:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Någon FN-ledd utredning är väl inte gjord? Det är ju i en sådan den som det är/var tänkt att den svenska experten Åke Sällström ska medverka i som vi kunde höra på SR den 9 maj

Källa: (FB) Konflikten i Syrien
Nej, och den blev aldrig av eftersom Ryssland satte stopp för den.

Nu i efterhand försöker Putin pusha för en utredning som inte alls har samma förutsättningar för en opartisk och grundlig undersökning av händelsen som föreslogs av resolutionen i FN.

Jag försöker föreställa mig varför Ryssland, som är tvärsäker på att Syrien inte begått dådet och att det hela varit en s.k. false-flag, skulle sätta sig emot en sådan utredning. Om resolutionen föreslog långtgående åtgärder så borde det i praktiken innebära, givet att de kommer fram till att rebellerna legat bakom attacken, ett hårt bakslag för USA och resten av västvärlden för att ha beskyllt dådet på Assad. Det ligger alltså i Rysslands intresse att släppa fram en sådan utredning om de är så säkra på att regimen är oskyldiga. Annat vore ju oerhört misstänksamt.
Citera
2017-05-17, 18:42
Medlem
Citat:
Jag syftade just effekten av avtalet, nämligen att våldsamheterna skulle upphöra inom de angivna zonerna, vilket Daraaområdet är en del av.

Har rebellerna brutit mot avtalet i den zonen? För jag har inte läst om några strider från rebellernas sida i området, ändå verkar Assadregimen bomba området.

Om kriget mot HTS ska fortsätta, varför är hela Idlibprovinsen en sådan "zon"? Det går ju emot sig själv.

Dessutom verkar ju södra Syrien i Daraa vara en sådan "säker" zon. Varför fortsätter regimen bomba området då? Det är väl inte al-Nusra som har befästs sig i Daraa?

Igen, HTS är inte inkluderat i något avtal och då de ej är det kan man ej bryta mot något genom att attackera dessa.

Sedan hur detta kommer påverka situationen i sin helhet är svårt att säga.

Återigen angående zonerna, det vi har att gå på nu är en generell bestämmande, zonerna ska först den 4 juni avtalas fram konkret mellan de olika parterna, efter det kan man med större säkerhet säga vad som är "rätt eller fel"
Citera
2017-05-17, 18:43
Medlem
Tigerstyrkorna avancerar söderut ifrån flygbasen

https://twitter.com/MIG29_/status/864869970932641794

SAA Tiger Forces liberate 2 new villages Al-Drubeih Al-Kabera , and jarrah kabir south of Al-Jarrah airbase East Aleppo CS
Citera
2017-05-17, 19:30
Medlem
Tillssons avatar
Citat:
Nej, och den blev aldrig av eftersom Ryssland satte stopp för den.

Nu i efterhand försöker Putin pusha för en utredning som inte alls har samma förutsättningar för en opartisk och grundlig undersökning av händelsen som föreslogs av resolutionen i FN.

Jag försöker föreställa mig varför Ryssland, som är tvärsäker på att Syrien inte begått dådet och att det hela varit en s.k. false-flag, skulle sätta sig emot en sådan utredning. Om resolutionen föreslog långtgående åtgärder så borde det i praktiken innebära, givet att de kommer fram till att rebellerna legat bakom attacken, ett hårt bakslag för USA och resten av västvärlden för att ha beskyllt dådet på Assad. Det ligger alltså i Rysslands intresse att släppa fram en sådan utredning om de är så säkra på att regimen är oskyldiga. Annat vore ju oerhört misstänksamt.

Hej!

När och var satte de stopp för den undersökningen?

Jag skulle gärna vilja ha en källa på det?
Citera
2017-05-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tillsson
Hej!

När och var satte de stopp för den undersökningen?

Jag skulle gärna vilja ha en källa på det?

Nu har jag inte länken till källan, men förslaget från väst-länderna var så löjligt formulerat att Ryssland inte hade något val än att sätta in sitt veto. Bara ett spel för galleriorna. Det var många krav som skulle va svåra att uppfylla (inspektioner med knappt någon framförhållning på valfri plats). Skulle Syrien inte klara det minsta lilla kravet som framfördes skulle det ge rätt till en militär invasion. Så det var mer att framförde ett förslag som dom visste att Rysslands inte kan acceptera bara för att kunna skylla på att det är ryssarna som inte vill ha en undersökning, när det i verkligheten är annorlunda.
Citera
2017-05-17, 19:57
Medlem
FSA commander: International Coalition also coordinating with SDF to blockade DeirEzZor and prevent government from advancing towards the city

Bara jag som är galen men verkar inte USA göra som jag talat om tidigare att man tänker skapa en mur mellan Palmyra och DeirEzZor.

Luktar jävligt mycket oljeledning från Jordanien, Syria, kurdernas område och sen genom Turkiet till Europa.
Citera
2017-05-17, 21:00
Medlem
Tigerstyrkorna avancerar kraftigt idag i östra aleppo cs

Breaking || SAA Tiger forces Storm from 1 hour many villages south Al-Jarrah Airbase with no mercy with ISIS
#SYAF Burns ISIS on the ground

Breaking || SAA Tiger forces liberate Nafi'iyah , Cattle Farm , Atira and Mazyounat al-Humur ... villages

Breaking #Exvlusive : SAA Tiger forces liberate jubb Al-Alii village too as map

Exclusive ||Tall Hassan and um Nusora villages liberated By SAA Tiger forces too

https://twitter.com/MIG29_/status/864909809623203840
Citera
2017-05-17, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Så Väst skall ännu en gång rita om kartan? Vem ger dem den rätten?
Du klagar på att Syrien inte är en demokrati, men vill inte att det syriska folket skall bestämma om gränserna. Du är en enfaldig idiot.

Nej, väst hjälper bara de delar som vill bryta sig loss att göra det.
Citera
2017-05-17, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seeeg321
FSA commander: International Coalition also coordinating with SDF to blockade DeirEzZor and prevent government from advancing towards the city

Bara jag som är galen men verkar inte USA göra som jag talat om tidigare att man tänker skapa en mur mellan Palmyra och DeirEzZor.

Luktar jävligt mycket oljeledning från Jordanien, Syria, kurdernas område och sen genom Turkiet till Europa.

Nej, det luktar att folk som inte vill tillhöra regimen får skydd för att slippa.

Det hela börjar likna 2:a världskriget när både Sovjet och de allierade stressade genom Tyskland för att inte ge den andra sidan så mycket.
Citera
2017-05-17, 22:46
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Nej, det luktar att folk som inte vill tillhöra regimen får skydd för att slippa.

Det hela börjar likna 2:a världskriget när både Sovjet och de allierade stressade genom Tyskland för att inte ge den andra sidan så mycket.
Problemet är att ingen annan än lokalbefolkningen vill bo där, alla de miljoner som stuckit från landet kan inte återvända till torra ökenhålor. Idlib vore mer gästvänligt men den rådande ordningen där gör även det omöjligt. Om usa verkligen försöker blockera syriska staten från att nå öst har det andra syften än de safe zones som presidenten talat om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in