Citat:
Ursprungligen postat av
LeeVan
Är det inte så att ”cell” och signalstyrka också lagras?
Det är mycket mer komplext än så, signalstyrka säger inte heller vilket avstånd som telefonen är, för att kunna använda den till något vettigt bör man ha en till mast, eller en riktning. Sedan kan man för vissa celler ha begränsade celler, med 4G så kan man dessutom ha riktade beams. Ja, det går ibland att få fram massor med information och ibland inte mycket alls. Där jag bor hör mobilen sju olika basstationer bara hos min operatör, detta trots att det är på landet.
Notera förresten att det är mobilen som samlar in allt data och sedan berättar för nätet hur bra signal den har. Sedan loggar nätet dessa mätningar. Mobilen har ju lägre effekt än nätet nämligen... 😀
Så länge som mobilen inte anser att den har så dålig signal att den behöver byta basstation så är den tyst i en timme, såvida man inte surfar eller ringer. En modern telefon kommunicerar själv i bakgrunden hela tiden om nät finns och är tillåtet, vilket gör att min sällan mår en timmes inaktivitet. Detta gör att loggarna nuförtiden är mycket mer exakta än de var förr, men det innebär också att batteriet töms snabbt.