2017-05-17, 12:10
Medlem
Smoothmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Den kompetenta och erfarne moderata riksdagsmannen Patrick Reslow lämnar partiet och byter till SD!

Bör rimligtvis betyda en hel del för SD.

Opinionsstödet för SD kan bl.a. därmed förväntas öka...

Ska bli intressant att se om någon eller några fler frustrerade allianspolitiker kommer att gå över till "the dark side of the force" framöver Detta skadar självfallet inte SD rent opinionsmässigt utan kommer med stor sannolikhet att ge dem ytterligare en skjuts uppåt och "avdramatisera" SD som parti än mer. Det blir en skalp för partiet, kanske in så stor, men likväl en skalp.

Och Kinberg Batras problem fortsätter med oförminskad styrka...
2017-05-17, 13:45
Medlem
von.Durchfalls avatar
Nu har ju SD backat lite i den senaste Sentio-mätningen men faktum kvarstår ändå att det fortfarande skiljer nästan 10 %-enheter mellan de institut som anger högst respektive lägst stöd till SD.

Intressant är att jämföra med det franska presidentvalen där nästan alla opinionsmätningar angav samma resultat och förutspådde slutresultatet med mycket stor precision. Detta trots att en av kandidaterna representerade Front National som borde vara förenad med minst lika hög paria-faktor som SD i Sverige. Trots detta var Le Pen snarast like överskattad i mätningarna medan det omvända gällde för Macron.

Frågan är varför opinionsinstituten lyckas så mycket bättre i Frankrike än i Sverige. Beror det på att de har bättre metoder, ärligare uppsåt eller helt enkelt på att fransmännen själva är mer ärliga med vad de röstar på?
2017-05-17, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von.Durchfall
Nu har ju SD backat lite i den senaste Sentio-mätningen men faktum kvarstår ändå att det fortfarande skiljer nästan 10 %-enheter mellan de institut som anger högst respektive lägst stöd till SD.

Intressant är att jämföra med det franska presidentvalen där nästan alla opinionsmätningar angav samma resultat och förutspådde slutresultatet med mycket stor precision. Detta trots att en av kandidaterna representerade Front National som borde vara förenad med minst lika hög paria-faktor som SD i Sverige. Trots detta var Le Pen snarast like överskattad i mätningarna medan det omvända gällde för Macron.

Frågan är varför opinionsinstituten lyckas så mycket bättre i Frankrike än i Sverige. Beror det på att de har bättre metoder, ärligare uppsåt eller helt enkelt på att fransmännen själva är mer ärliga med vad de röstar på?
Skulle tro att svaret på den frågan är att det valet troligen var riggat hela vägen igenom. Fransoserna fick inte vad dom röstade på. Vi får hoppas att kommande val här hemma går mera rätt till, men jag tvivlar på det.
2017-05-17, 15:16
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Läget för SD och regeringsbildningen inför 2018 ser utmärkt ut!

En M-riksdagsman byter till SD - och M i verkligheten på fallrepet.

Nästa naturliga steg: Byte av M-ledare.

Nu väntar vi med spänning dessutom på YouGovs majmätning...

2017-05-17, 15:32
Medlem
Citat:

Varför tror du FN har minst lika hög paria-faktor som SD?
2017-05-17, 16:27
Medlem
von.Durchfalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djimmie
Varför tror du FN har minst lika hög paria-faktor som SD?
Har inga hårda data som styrker det, men när man tittade på intervjuer med franska väljare så lät det precis som det gör i Sverige dvs att FN är facister och högerextrema m.m och att det är viktigt att hålla dem borta från makten.

Men jag kanske har fel och FN är mer rumsrent i Frankrike än vad SD är i Sverige och att fransmän därför inte har några problem med att uppge FN till opinionsinstitut.
2017-05-17, 17:08
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:

Men jag kanske har fel och FN är mer rumsrent i Frankrike än vad SD är i Sverige och att fransmän därför inte har några problem med att uppge FN till opinionsinstitut.

Det redan nu sannolikt största partiet SD, har näppeligen några som helst problem med rumsrenhet kontra sina sympatisörer!

Det fantasiproblemet finns uppenbarligen endast bland motståndarna, speciellt hos vänstern

Nu väntar vi närmast på YouGov och på den förutsägbara revolten inom M...

2017-05-17, 18:43
Medlem
Citat:
Har inga hårda data som styrker det, men när man tittade på intervjuer med franska väljare så lät det precis som det gör i Sverige dvs att FN är facister och högerextrema m.m och att det är viktigt att hålla dem borta från makten.

Om det var intervjuer från vänsterliberal media (typ svt) så är målet med dessa intervjuer att koppla ihop FN - högerextrema - SD och på så vis försöka hålla kvar stigmat som finns runt SD.
2017-05-17, 19:38
Medlem
svenne-i-sveriges avatar
Jag ska motvilligt erkänna att jag inte har följt denna tråd på sistone, men jag sökte igenom de sista sidorna och hittade inget som tar upp Sverigedemokraternas medlemsantal. Jag vet att det är lite off topic men jag letade efter presskonferensen som hölls i morse angående moderatens avhopp till SD, men istället hittade jag denna video https://www.youtube.com/watch?v=6A9udQ9sweY

Det är en intervju med Richard Jomshof om opinionsundersökningar förvisso, men det intressanta är precis i slutet av klippet där han säger "Nu har vi ett medlemskap på 26000 medlemmar drygt". Den senaste bekräftade siffran som jag kunde hitta var 24412 medlemmar enligt Aftonbladet https://unvis.it/aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article24499078.ab Richard Jomshof är ju partisekreteraren så han bör väl ha koll om någon och jag ser ingen anledning till varför han skulle ljuga.

Jag följde denna tråd mer förr i tiden än vad jag gör idag, men jag minns att någon användare gjorde en uträkning på hur stort opinionsstödet var i förhållande till hur många medlemmar partiet hade valen 2006, 2010 och 2014 (där förhållandet var ungefär detsamma). Vore intressant med ännu en sån uträkning om nån orkar även om man kan argumentera för att det inte är så troligt att den stämmer.

Jag ber om ursäkt om det redan tagits upp i tråden eller om jag är för off topic. Skål på er i alla fall för 26000 medlemmar!
2017-05-17, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mac-Arthur
Det redan nu sannolikt största partiet SD, har näppeligen några som helst problem med rumsrenhet kontra sina sympatisörer!

Det fantasiproblemet finns uppenbarligen endast bland motståndarna, speciellt hos vänstern

Nu väntar vi närmast på YouGov och på den förutsägbara revolten inom M...

Yougov kom i eftermiddags:

http://www.metro.se/artikel/yougov-ygeman-och-l%C3%B6fvens-popularitet-%C3%B6kar

Vilka OPs är kvar nu för Maj månad?
Senast redigerad av Azimut68 2017-05-17 kl. 23:42.
2017-05-17, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68

http://www.metro.se/artikel/yougov-ygeman-och-l%C3%B6fvens-popularitet-%C3%B6kar

Hur skulle du rösta om det vore riksdagsval i dag?

Maj 2017 vs april 2017

Moderaterna: 16,0 % (15,6 %)
Centerpartiet: 12,8 % (12,8 %)
Liberalerna: 5,4 % (5,5 %)

Kristdemokraterna: 2,9 % (3,6 %)
Miljöpartiet: 2,1 % (2,7 %)
Socialdemokraterna: 25,3 % (24,1 %)

Vänsterpartiet: 8,1 % (6,3 %)
Feministiskt initiativ: 2,6 % (2,5 %)
Sverigedemokraterna: 23,6 % (25,6 %)

Annat parti: 1,3 % (1,3 %)
2017-05-17, 23:55
Medlem
Lost-Souls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azimut68

Att SD minskar i nuläget känns inte helt realistiskt, men ett MP på 2,1% är ju ren poesi

Just nu befinner sig annars den där sköna magkänslan då man bara "vet" att SD är på väg att ta ett rejält skutt uppåt på grund av en uppsjö av faktorer, nästa månad smäller det, sanna mina ord.

/Saida

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in