2017-05-16, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Du förväxlar rotationshastighet och periferihastighet. Den senare är det som ökar med radien från rotationscentrum.

Din sista mening fick mig att skratta. Hur kan man vara så ignorant om man inte skolkat från alla fysiklektioner under hela skolgången? Om du lyfter en sten och går iväg 10 meter och släpper den, faller den då snett mot sitt ursprungliga läge?

Ja, det är nog mer korrekt att säga periferihastigheten om man talar om cirklar men det känns lite fel när man talar om roterande bollar.

Tror knappast att jag har påstått eller antytt nåt sånt. När du släpper stenen så faller den till marken men du får naturligtvis tolka det som du vill.
Citera
2017-05-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men snälla lilla du, du kan inte sitta och hitta på egna definitioner.

Vinkelhastighet (rotationshastighet) ökar självklart inte med radien, rotationshastigheten är ett varv per dygn oavsett radien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinkelhastighet

Jag har räknat ut hur stor centrifugalkraften är på den riktiga jorden. Hur räknar du ut hur stor kraften är? Hur stor centrifugalkraft verkar på en människa som väger 75kg?

Till och med din Wikipedia, som du ofta hänvisar till, säger att jorden roterar med överljudsfart vid ekvatorn men enligt dig är det bara en illusion och i själva verket är globen nästan utan rotation, för att vinkelhastigheten är så låg som ett varv per dygn. Det är så globen fungerar, man måste förändra verkligheten för att det skall gå ihop.

Ditt envisa troll, menar du att man med abstrakta och verklighetsfrånvända matematiska kalkyler kan bevisa globens gravitation- och centrifugalkraft? Krafter som inte existerar i verkligheten. Abstrakt matematik bevisar egentligen ingenting men används flitigt för att dänga i huvudet på opponenter.

https://www.youtube.com/watch?v=Z5KJ8hgLZlg
Citera
2017-05-16, 16:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Ja, det är nog mer korrekt att säga periferihastigheten om man talar om cirklar men det känns lite fel när man talar om roterande bollar.
Nej det är inte mer korrekt. Det är lika korrekt att säga periferihastighet om sfär och cirkel
Oavsett var på klotet man befinner sig (och står still) så "färdas" man i en cirkel.

Periferihastigheten vid ekvatorn har ingen betydelse, då det inte finns något att jämföra med. Hastigheten är ju i förhållande till ett referenssystem utanför jorden.
Citera
2017-05-16, 16:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Anser du att gravitation är en vettig förklaring när ni inte ens kan förklara vad det är för kraft ni talar om. Så som jag ser saker och ting så förklarar flytkraft, tryck och densitet allt som tillskrivs gravitation. Gravitation behövs bara på en roterande boll för att förklara det omöjliga.

Jag vet inte om pendelur måste justeras efter breddgrad, så det har jag inga åsikter om.
Densitet och tryck förklarar ingenting om varför saker faller eftersom ingen av dessa har någon riktning. Skall du hävda att tryck och densitet får saker att falla så får du förklara hur dessa saker får saker att falla och hur densiteten vet vilken riktning som är upp och vad som är ner. I tyngdlöst tillstånd (Mikrogravitation) så faller inte stenar till golvet och stenen har samma densitet där som på jorden vilket klart visar att det inte är densiteten i sig som får stenen att falla. Det behövs en kraft som verkar i en bestämd riktning för att dra ner stenen.
Finns ingen annan förklaring än gravitationen som fungerar.
Senast redigerad av Jonas1968 2017-05-16 kl. 16:18.
Citera
2017-05-16, 16:36
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Anser du att gravitation är en vettig förklaring när ni inte ens kan förklara vad det är för kraft ni talar om. Så som jag ser saker och ting så förklarar flytkraft, tryck och densitet allt som tillskrivs gravitation. Gravitation behövs bara på en roterande boll för att förklara det omöjliga.

Jag vet inte om pendelur måste justeras efter breddgrad, så det har jag inga åsikter om.
Bara för att vi ännu inte kan förklara gravitation så innebär det inte att den inte existerar. Den finns där oavsett vad du tror. Det är den som får föremål att falla mot marken.Det är den kraften du motverkar när du lyfter upp ett föremål. Flytkraft, tryck och densitet förklarar inte alls detta fenomen. Det är upp till dig att bevisa att det är så. Inte oss som vet.
Citera
2017-05-16, 18:03
Medlem
madtops avatar
Citat:
Till och med din Wikipedia, som du ofta hänvisar till, säger att jorden roterar med överljudsfart vid ekvatorn men enligt dig är det bara en illusion och i själva verket är globen nästan utan rotation, för att vinkelhastigheten är så låg som ett varv per dygn. Det är så globen fungerar, man måste förändra verkligheten för att det skall gå ihop.

Men din nöt, du blandar ihop begreppen vinkelhastighet/rotationshastighet med periferihastighet.

När man räknar ut centrifugalkraft använder man vinkelhastighet och jordens vinkelhastighet är 1 varv per 24 timmar.

Citat:
Ditt envisa troll, menar du att man med abstrakta och verklighetsfrånvända matematiska kalkyler kan bevisa globens gravitation- och centrifugalkraft? Krafter som inte existerar i verkligheten. Abstrakt matematik bevisar egentligen ingenting men används flitigt för att dänga i huvudet på opponenter.

De är varken abstrakta eller verklighetsfrånvända, de är både teoretisk och empiriskt bevisade. Vill du hävda något annat måste du bevisa det.

Jag kan empiriskt bevisa att centrifugalkraften är massan * vinkelhastigheten^2 * radien.
Hävdar du något annat måste du bevisa detta.

Jag kan empiriskt bevisa Newtons andra rörelselag F=m*a
Senast redigerad av madtop 2017-05-16 kl. 18:11.
Citera
2017-05-16, 18:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Så som jag ser saker och ting så förklarar flytkraft, tryck och densitet allt som tillskrivs gravitation.

Förklara hur "flytkraft, tryck och densitet" kan få saker att falla mot jorden.
Förklara varför Newtons 2:a är felaktig.
Förklara hur massor kan förflytta sig utan krafter.

Citat:
Gravitation behövs bara på en roterande boll för att förklara det omöjliga.

Trams. Gravitation förklarar bla varför saker faller till marken. Och det är något du absolut inte kan förklara.
Senast redigerad av madtop 2017-05-16 kl. 18:12.
Citera
2017-05-16, 20:12
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Du pratar strunt och om du har följt tråden så vet du var jag står. Jag hittar inte på utan skriver ärligt vad jag anser vara sant. Sen får du naturligtvis tro precis vad du vill. Om du nu menar att endast, av ZOG, licensierade charlataner har rätt att uttala sig i så kallade vetenskapliga frågor så har du fått det om bakfoten
Ingen vet med bestämdhet hela sanningen om vår tillvaro, varken du eller jag, påstår du nåt annat så är du oärlig. Du utgår från att jag ljuger men det är väl knappast nån större hemlighet att det är genom sig själv man lär känna andra.

Vattnet måste ju komma upp först innan det kan falla ner som regn. Håller du inte med?
Ja jag vet var du står i frågan men menar att du ljuger där det fattas länkar om fysiken och annat på den platta jorden, därför tror jag ibland när jag läser dina inlägg att du är väl införstådd med den sfäriska jorden. Men låt oss försöka finna svaren på hur en FE funkar. Vi alla här som läser och skriver är faktiskt intresserade av detta.

Ja kretsloppet beskriver du med att vattnet måste komma upp för att falla ned. Vore intressant att veta hur det funkar på en platt jord. På vår sfäriska planet funkar detta perfekt med klimat och väder. jag som bor i sydostasien vintertid har varit med om en hel del tyfoner och vet hur de bildas på stilla havet. En platt jord hade varit ganska död vädermässigt utan alla jetströmmar och annat som går runt jorden. Även om jorden slutar snurra hade det blivit katastrof för det mesta hade stannat upp och jorden hade blivit obebodd. Finns dokumentärer om detta.
Citera
2017-05-16, 21:52
Medlem
Durcherrss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men din nöt, du blandar ihop begreppen vinkelhastighet/rotationshastighet med periferihastighet.

När man räknar ut centrifugalkraft använder man vinkelhastighet och jordens vinkelhastighet är 1 varv per 24 timmar.

De är varken abstrakta eller verklighetsfrånvända, de är både teoretisk och empiriskt bevisade. Vill du hävda något annat måste du bevisa det.

Jag kan empiriskt bevisa att centrifugalkraften är massan * vinkelhastigheten^2 * radien.

Jag kan empiriskt bevisa Newtons andra rörelselag F=m*a

Visa gärna lite fler matematiska formler (som typ ingen förstår nånting av) som bevis på jordens rundhet. F=084958 fgm/madtoppig skrynkleig hängjballee i fejden, =platt jord.

Se där, det var enkelt.

Finns det några alldagliga experiment som jag och andra kan genomföra för att bevisa att vi lever på en snurrande jord? För tydligen så kan vi inte känna globens rotation eftersom att "atmosfären" snurrar med jorden och kurvaturen kan inte heller upplevas eftersom att den är så pytteliten per varje mil. Kan du även visa ett exempel på vatten som formar sig efter utsidan på en boll utan att rinna av?
Citera
2017-05-16, 23:20
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Durcherrs

Finns det några alldagliga experiment som jag och andra kan genomföra för att bevisa att vi lever på en snurrande jord?

Ring någon i Nya Zeeland när det är midnatt här. Är det dag i Nya Zeeland så är jorden rund.
https://whitepages.co.nz/

Citat:
För tydligen så kan vi inte känna globens rotation eftersom att "atmosfären" snurrar med jorden och kurvaturen kan inte heller upplevas eftersom att den är så pytteliten per varje mil.

Atmosfären påverkas dock väldigt mycket av Corioliseffekten som dikterar hur orkaner roterar och hur jetströmmarna färdas. Detsamma gäller för passadvindarna. Om inte jorden rörde sig skulle det inte finnas något som orsakade något av de fenomenen.

Citat:
Kan du även visa ett exempel på vatten som formar sig efter utsidan på en boll utan att rinna av?

Här är två exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=KFPvdNbftOY
https://www.youtube.com/watch?v=s63JXdsL5LU

Klippen visar hur vatten uppför sig i frånvaro av gravitation. Men gravitation finns ju inte på jorden enligt plattskallarna. Varför uppför sig inte vatten så här hela tiden? :-/
Citera
2017-05-16, 23:40
Medlem
madtops avatar
Citat:
Visa gärna lite fler matematiska formler (som typ ingen förstår nånting av) som bevis på jordens rundhet. F=084958 fgm/madtoppig skrynkleig hängjballee i fejden, =platt jord.

Att du som individ inte förstår grundläggande fysik betyder inte att ingen annan förstår det. Vi är ganska många som vet vilken form jorden har.

Citat:
Finns det några alldagliga experiment som jag och andra kan genomföra för att bevisa att vi lever på en snurrande jord?

Det finns massor med experiment du kan utföra. Men jag betvivlar att du vill begripa innebörden av dem.

Ett väldigt enkelt experiment du kan göra är att se när solen försvinner bakom horisonten. Du kan även studera stjärnhimlen. Du kan rigga upp en parabolantenn. Du kan släppa en sten. Du kan kontrollera om kartor stämmer. Du kan flyga från Sydney till Johannesburg. Du kan kontrollera flygtider mot en jordglob. Du kan studera en pendel. Du kan titta på bilder från ryska, japanska, kinesiska, ryska satelliter. Du kan titta på månförmörkelse. Du kan studera vädersystem. Du kan konstatera att du ser längre från högre. Jag kan om du vill göra listan ännu längre...

Citat:
För tydligen så kan vi inte känna globens rotation eftersom att "atmosfären" snurrar med jorden och kurvaturen kan inte heller upplevas eftersom att den är så pytteliten per varje mil. Kan du även visa ett exempel på vatten som formar sig efter utsidan på en boll utan att rinna av?

Nej det är svårt att som människa "känna" jordens rotation för att kraften den skapar är försumbar, det varken blåser eller drar speciellt mycket. Däremot kan du studera effekter av jordens rotation på t.ex pendeln eller vädersystem.

Och kurvaturen har vi alla upplevt, du vet väl att vi inte ser Gotland från Landsort?
Och att vattnet är sfäriskt (formar sig efter en boll) ser du varje gång du ser saker försvinna bakom horisonten.

Du kanske kan svara på frågan varför regnet trillar nedåt? (och kom nu inte dragande med "därför" eller "densitet")
Senast redigerad av madtop 2017-05-16 kl. 23:55.
Citera
2017-05-17, 00:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Kan du även visa ett exempel på vatten som formar sig efter utsidan på en boll utan att rinna av?

Kan du förklara varför vattnet rinner av bollen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in