Citat:
Ursprungligen postat av
Durcherrs
Visa gärna lite fler matematiska formler (som typ ingen förstår nånting av) som bevis på jordens rundhet. F=084958 fgm/madtoppig skrynkleig hängjballee i fejden, =platt jord.
Att du som individ inte förstår grundläggande fysik betyder inte att ingen annan förstår det. Vi är ganska många som
vet vilken form jorden har.
Citat:
Ursprungligen postat av
Durcherrs
Finns det några alldagliga experiment som jag och andra kan genomföra för att bevisa att vi lever på en snurrande jord?
Det finns massor med experiment du kan utföra. Men jag betvivlar att du vill begripa innebörden av dem.
Ett väldigt enkelt experiment du kan göra är att se när solen försvinner bakom horisonten. Du kan även studera stjärnhimlen. Du kan rigga upp en parabolantenn. Du kan släppa en sten. Du kan kontrollera om kartor stämmer. Du kan flyga från Sydney till Johannesburg. Du kan kontrollera flygtider mot en jordglob. Du kan studera en pendel. Du kan titta på bilder från ryska, japanska, kinesiska, ryska satelliter. Du kan titta på månförmörkelse. Du kan studera vädersystem. Du kan konstatera att du ser längre från högre. Jag kan om du vill göra listan ännu längre...
Citat:
Ursprungligen postat av
Durcherrs
För tydligen så kan vi inte känna globens rotation eftersom att "atmosfären" snurrar med jorden och kurvaturen kan inte heller upplevas eftersom att den är så pytteliten per varje mil. Kan du även visa ett exempel på vatten som formar sig efter utsidan på en boll utan att rinna av?
Nej det är svårt att som människa "känna" jordens rotation för att kraften den skapar är försumbar, det varken blåser eller drar speciellt mycket. Däremot kan du studera effekter av jordens rotation på t.ex pendeln eller vädersystem.
Och kurvaturen har vi alla upplevt, du vet väl att vi inte ser Gotland från Landsort?
Och att vattnet är sfäriskt (formar sig efter en boll) ser du varje gång du ser saker försvinna bakom horisonten.
Du kanske kan svara på frågan varför regnet trillar
nedåt? (och kom nu inte dragande med "därför" eller "densitet")