2017-05-16, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beatrice-10101
Jag tror inte Linda beställde mordet på sig själv, men jag anar att hon var orsaken till att något gick snett i hennes relation med maffian. Jag tror hon fick uppdraget att mörda Mats men gjorde inte det. Detta kan mycket troligt vara orsaken till hennes död. Man gör som triaden säger eller dör.

Kan du ge någon sorts rimlig förklaring till varför en kinesisk triad skulle vilja få Mats mördad?
Hade han förskingrat deras pengar också menar du?
Citera
2017-05-16, 19:27
Medlem
Citat:
Jag ser det som otroligt att han skulle göra en fluga förnär.

Tvärtom. Mats Alm är ett skolexempel på vad som händer när en person konsekvent struntar i saker (utnyttjar andra, stjäl pengar, inte gör något av det han lovar att göra o.s.v.) och därför till slut hamnar inklistrad i en hörna.

Mats klarar inte av att ta vuxenansvar. Han var/är barnslig, har en märklig omvärldsuppfattning och beter sig som en person som är passivt aggressiv. Det gör honom till vandrande krutdurk.

Oavsett om Linda dog av "misstag" eller som ett resultat av en medveten handling så är Mats Alm den som är ansvarig för Linda Chens död. Mats har själv, vilket framgår i FUP, varit mycket nära att erkänna (dråp/mord).

Det är få fall jag sett där någon presterat så många, och så galna, lögner som vad Mats Alm gjort i Linda Chen-fallet.

Mats har dock fortfarande en chans att korrigera sina misstag i alla fall en smula genom att göra det enda rätta mot sig själv och de anhöriga.

Lindas misstag, att få ihop det med Mats, har han berövat henne möjligheten att korrigera.
Citera
2017-05-16, 19:27
Medlem
FiffelMonas avatar
"
Ursprungligen postat av Lotteforsfan
Jag pratade igår med en affärsbekant i Bollnäs. Efter ett tag kom jag på att jag kunde fråga hur det står till med mördaren Mats Alm och hans familj.

Jag fick en lång utläggning om hur det är idag. Despoten Lars Alm är idag en bruten man. Ja, rent utsagt en spillra. Lars Alm arbetar inte längre. Hur han idag försörjer sig visste man inte. Lars Alm har fullständigt havererat mentalt sedan mördaren Mats Alm begick sina illgärningar. Han förnekar fullständigt mördaren Mats Alms gärningar mot Linda Chen. Sedan urminnes tider har Lars Alm betraktats som en "avig jävel" som man helst inte har velat befatta sig med. Lars Alm är ökänd vidaomkring för sitt buffliga sätt och rent allmänt för att vara genuint otrevlig. Idag är det inga problem eftersom att Lars och Britt-Marie Almär totalt isolerade socialt. Britt-Marie Almär en bruten kvinna som hela sitt liv har levt i skuggan av sin mästrande make. Otroligt rädd och alltid i bakgrunden, kuvad av Lars Alm.

Mördaren Mats Alm har sedan koltåldern allmänt setts som en kuf och udda figur. Taskig verklighetsförankring och extremt dålig självbild. Det var många i Bollnäs som redan inledningsvis när Linda var försvunnen hade bilden klar för sig.

Mats Alm hade berövat Linda Chen hennes liv.

Mördaren Mats Alm har flyttat till en lägenhet i Kilafors. Han är dock inte folkbokförd där. Håller sig inomhus i dagsljus. Socialt totalt isolerad.

Hanna Alm är "sladdisen" i familjen. Allmänt ansedd som lite udda. Har genom åren flyttat ut och in i föräldrahemmet. Delvis på grund av misslyckade förhållanden. Hanna Alm bor idag i Kolsva och är inte nygift. Hanna Alm bor själv i en lägenhet.

En tragisk levnadsbeskrivning över en misslyckad familj. När jag frågade hur det har blivit såhär kom svaret blixtsnabbt:

Lars Alm har aldrig varit riktigt sund i skallen."

Intressant läsning för nytillkomna läsare i tråden, postades 2012 av anv Lotteforsfan. Tycker synd om Mats mamma, kan inte vara lätt att leva med Lars..
Citera
2017-05-16, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scriptor
Jag såg en dokumentär om detta fallet och övertygades om att Linda blev mördad av sin sambo. Jag får vibbar som ingen annan får i läskiga mordfall och här känner jag att mördaren kommit undan. Mats rökridåer har lurat rättsväsendet.

Nej, han har varken lurat rättsväsendet eller någon annan.
Han hade suttit på livstid om det hade gått att fastställa en dödsorsak på Linda.

Men lurar någon gör han inte.
Detsamma gäller Lagro,KoproFagro,Judensau,Leo,Agaton,Beatrice och allt vad de nu heter....
Citera
2017-05-16, 19:35
Medlem
Citat:
4. Det finns tekniska lösningar som gör att han kan koppla upp sig på den masten från Stockholm, Göteborg eller var han vill. Vi vet inte vilka antennförstärkare han kan ha använt.

Jo, det vet vi. Svaret är INGEN.
Citera
2017-05-16, 19:38
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

3. Mats trodde väl att exet var skyldig. So what? Cirkulerat i en forumtråd, källa på det?

Vad säger ni om detta? Artikeln kommer ursprungling från AB. Citatet är från ett av mina inlägg (Maj -10)

Citat:
Kinesisk maffia
I flera delar liknar Mats Alm vittnesmål de spekulationer som sedan slutet av augusti funnits i en omfattande chattdiskussion om Linda Chens försvinnande på forumet Svenska Mord.

Den 26 augusti skriver signaturen ACE att han tror att en kinesisk maffia ligger bakom Lindas försvinnande: ”Ligan har en enorm kapacitet och ligger de bakom Lindas försvinnande kan det vara svårt för polisen att komma åt dessa människor – tyvärr...”

ACE skriver även på* *forumet den 11 september:

”Vietnameserna/kineserna håller sig mycket inom de egna leden [...]. Dessutom är det så att den som vänder sig utanför nätverket betraktas som förrädare! Kanske var det så det var för Linda. Vad hade hon gjort…hon kanske var skyldig pengar…något vi inte känner till”.

Mannen som kallar sig ACE diskuterar även flitigt med en annan signatur – *Ulmus. Ulmus är latin för alm, och mannen uppger sig vara en nära anhörig till Mats Alm.

Han försvarar Alm i många av de kritiska uttalandena på forumet och kallas för ”Mats Alms talesman” av andra chattdeltagare.
Citera
2017-05-16, 19:49
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Källa till att Hyoscin APL, Injektionsvätska, lösning 0,3 mg/ml ej tillhandehålls?
Jag missade att den fanns i listan på Fass...

Hyoscin APL är ett extemporeläkemedel, vilket innebär att det tillverkas i väldigt små kvantiteter alternativt är skräddarsytt för att passa enskilda patienter. Lägg där till att injektionsvätskan enbart används preoperativt, dvs patienten är under observation.

Det verkar inte användas särskilt ofta, sannolikt när de vanligaste preparaten inte fungerar.

Svensk sjukvård har koll på skopolamin.
Citera
2017-05-16, 20:09
Medlem
SingleStars avatar
Länken till inlägget:

(FB) Den blivande bruden är försvunnen. Linda Chen-fallet

Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
"
Ursprungligen postat av Lotteforsfan
Jag pratade igår med en affärsbekant i Bollnäs. Efter ett tag kom jag på att jag kunde fråga hur det står till med mördaren Mats Alm och hans familj.

Jag fick en lång utläggning om hur det är idag. Despoten Lars Alm är idag en bruten man. Ja, rent utsagt en spillra. Lars Alm arbetar inte längre. Hur han idag försörjer sig visste man inte. Lars Alm har fullständigt havererat mentalt sedan mördaren Mats Alm begick sina illgärningar. Han förnekar fullständigt mördaren Mats Alms gärningar mot Linda Chen. Sedan urminnes tider har Lars Alm betraktats som en "avig jävel" som man helst inte har velat befatta sig med. Lars Alm är ökänd vidaomkring för sitt buffliga sätt och rent allmänt för att vara genuint otrevlig. Idag är det inga problem eftersom att Lars och Britt-Marie Almär totalt isolerade socialt. Britt-Marie Almär en bruten kvinna som hela sitt liv har levt i skuggan av sin mästrande make. Otroligt rädd och alltid i bakgrunden, kuvad av Lars Alm.

Mördaren Mats Alm har sedan koltåldern allmänt setts som en kuf och udda figur. Taskig verklighetsförankring och extremt dålig självbild. Det var många i Bollnäs som redan inledningsvis när Linda var försvunnen hade bilden klar för sig.

Mats Alm hade berövat Linda Chen hennes liv.

Mördaren Mats Alm har flyttat till en lägenhet i Kilafors. Han är dock inte folkbokförd där. Håller sig inomhus i dagsljus. Socialt totalt isolerad.

Hanna Alm är "sladdisen" i familjen. Allmänt ansedd som lite udda. Har genom åren flyttat ut och in i föräldrahemmet. Delvis på grund av misslyckade förhållanden. Hanna Alm bor idag i Kolsva och är inte nygift. Hanna Alm bor själv i en lägenhet.

En tragisk levnadsbeskrivning över en misslyckad familj. När jag frågade hur det har blivit såhär kom svaret blixtsnabbt:

Lars Alm har aldrig varit riktigt sund i skallen."

Intressant läsning för nytillkomna läsare i tråden, postades 2012 av anv Lotteforsfan. Tycker synd om Mats mamma, kan inte vara lätt att leva med Lars..
Citera
2017-05-16, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vad säger ni om detta? Artikeln kommer ursprungling från AB. Citatet är från ett av mina inlägg (Maj -10)

Citat:
Kinesisk maffia
I flera delar liknar Mats Alm vittnesmål de spekulationer som sedan slutet av augusti funnits i en omfattande chattdiskussion om Linda Chens försvinnande på forumet Svenska Mord.

Den 26 augusti skriver signaturen ACE att han tror att en kinesisk maffia ligger bakom Lindas försvinnande: ”Ligan har en enorm kapacitet och ligger de bakom Lindas försvinnande kan det vara svårt för polisen att komma åt dessa människor – tyvärr...”

ACE skriver även på* *forumet den 11 september:

”Vietnameserna/kineserna håller sig mycket inom de egna leden [...]. Dessutom är det så att den som vänder sig utanför nätverket betraktas som förrädare! Kanske var det så det var för Linda. Vad hade hon gjort…hon kanske var skyldig pengar…något vi inte känner till”.

Mannen som kallar sig ACE diskuterar även flitigt med en annan signatur – *Ulmus. Ulmus är latin för alm, och mannen uppger sig vara en nära anhörig till Mats Alm.

Han försvarar Alm i många av de kritiska uttalandena på forumet och kallas för ”Mats Alms talesman” av andra chattdeltagare.

Jag säger följande:

Det finns inte en (vettig) käft som tror på Mats.

För någon som ändå klarar av hyfsad svenska och att formulera sig hjälpligt finns det egentligen bara en anledning att försvara Mats och det är om man själv har något att dölja.

Av den anledningen är jag bra nyfiken på hur Mats kom till fyndplatsen....? Buss? (när han är nationalkändis? Hmmmm....) Cykel? (kanske, men knappast?) Bil? (Mycket möjligt. Vem körde? - och här kan vi utesluta kineser, Andrew Johnson och annat trams)

Vi ska inte glömma bort att det finns en "twist" här. Det finns en risk, om Mats fått hjälp, att Mats vid ett erkännande drar med sig någon annan om han ska förklara, på riktigt, hur allt gått till.

Det kan mycket väl vara en sådan sak i kombination med rädsla för att tappa ansiktet (och att ha blivit avrådd av försvararen) som gjorde att Mats i FUP säger att han funderat på att erkänna, men att han senare under förhöret "låser sig".
Citera
2017-05-16, 20:21
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Vi har avfärdat och motbevisat, bortom allt rimligt tvivel skulle jag säga, meningsmotståndarnas skopolamin-spår,kinesiska triader och klander mot BO.

Om vi skulle vända blad och kika på vilka möjligheter som finns att sätta dit vår gubbe. Många av er verkar insatt i det tekniska. Om man skulle börja i den biologiska änden av pusslet; finns det några intressanta genombrott inom DNA-tekniken vi kan se fram emot? som möjligen skulle kunna leda någon stans i det här fallet?

edit; känns som fagro och co vill att vi ska fastna i de här evighetsdiskussionerna och spelar mycket på våra känslor (de vet vad som irriterar).
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-05-16 kl. 20:28.
Citera
2017-05-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Jag säger följande:

Det finns inte en (vettig) käft som tror på Mats.

För någon som ändå klarar av hyfsad svenska och att formulera sig hjälpligt finns det egentligen bara en anledning att försvara Mats och det är om man själv har något att dölja.

Av den anledningen är jag bra nyfiken på hur Mats kom till fyndplatsen....? Buss? (när han är nationalkändis? Hmmmm....) Cykel? (kanske, men knappast?) Bil? (Mycket möjligt. Vem körde? - och här kan vi utesluta kineser, Andrew Johnson och annat trams)

Vi ska inte glömma bort att det finns en "twist" här. Det finns en risk, om Mats fått hjälp, att Mats vid ett erkännande drar med sig någon annan om han ska förklara, på riktigt, hur allt gått till.

Det kan mycket väl vara en sådan sak i kombination med rädsla för att tappa ansiktet (och att ha blivit avrådd av försvararen) som gjorde att Mats i FUP säger att han funderat på att erkänna, men att han senare under förhöret "låser sig".

Fanns det inte ett vittne som sett någon kliva av med buss i Norra Bertilsbo i samma tidsperiod som man fann Linda? Har för mig att hon lade märke till att någon klev av där för att det inte hörde till vanligheterna?
Citera
2017-05-16, 20:34
Medlem
SingleStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Vi har avfärdat och motbevisat, bortom allt rimligt tvivel skulle jag säga, meningsmotståndarnas skopolamin-spår,kinesiska triader och klander mot BO.

Om vi skulle vända blad och kika på vilka möjligheter som finns att sätta dit vår gubbe. Många av er verkar insatt i det tekniska. Om man skulle börja i den biologiska änden av pusslet; finns det några intressanta genombrott inom DNA-tekniken vi kan se fram emot? som möjligen skulle kunna leda någon stans i det här fallet?

edit; känns som fagro och co vill att vi ska fastna i de här evighetsdiskussionerna och spelar mycket på våra känslor (de vet vad som irriterar).

Max Planck-institutet i Leipzig har gjort avsevärda framsteg när det gäller gammalt DNA, som man kan utvinna ur det mesta.

https://www.mpg.de/11247830/dna-cave-sediments
http://science.sciencemag.org/content/early/2017/04/26/science.aam9695.full

Det här är i stort sett slutet för den anonyma brottslingen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in