2017-05-16, 17:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Jag tycker inte att jag är särskilt debil bara för att jag använder ordet dömda. Det kan användas för att beskriva allmänläkaren och obducenten också trots att dessa två aldrig dömts för några brott i juridisk mening.

Har inte pekat ut någon specifik som debil. Folkets förakt drabbar oftare den som inte är dömd än den som är dömd av olika skäl. Därför är det olämpligt att kalla någon som inte är dömd att den är dömd.

De dömdes aldrig eftersom de inte var straffmyndiga och ingen bevistalan fördes. Det senare borde ha skett.

Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Semantik i all ära. Det är skillnad på denotationer och konnotationer, så i skrivet språk måste allt inte följa exakta definitioner, men därtill kan "döma" enligt SAOB användas i bemärkelsen "fälla omdöme om" eller "uttala en bestämd mening om". Om någon bestämt sagt att pojkarna är skyldiga till mordet på Kevin har denne i den bemärkelsen av ordet även dömt dem.

Hela den här diskussionen känns dock meningslös. Den har redan avhandlats i säkerligen 50+ inlägg i tråden och leder ingen vart.

I detta fall är det synnerligen meningsfullt i allas konstruktiva intresse. Du bidrog till att lägga på ett + till.
Citera
2017-05-16, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
I detta fall är det synnerligen meningsfullt i allas konstruktiva intresse. Du bidrog till att lägga på ett + till.

Jag var medveten om det, men hoppades även att därmed kunna bidra med en punkt. Jag föredrar egentligen din strängare syn på hur ordet bör användas eftersom ämnet är juridiskt orienterat, men förstår vad övriga menar, och att de inte har helt fel.

Tänker inte bidra till fler + i ämnet efter detta inlägg.
Citera
2017-05-16, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av op3n
Exakt. Vad som diskuteras med dom i efterhand går bara att spekulera i men går nog att få en 5 och 7 åring att tro dom gjort något utan att dom har minnen av det.

Men ärligt talat.. Varför skulle nån vilja lägga skulden på två små pojkar?
Citera
2017-05-16, 18:12
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AIH

Vill någon överhuvudtaget lägga skulden på någon i något utredningssammanhang annat än vid privata spörsmål?
Citera
2017-05-16, 18:16
Medlem
Split-eds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Yrsa Stenius har alltid varit galen, redan för decennier sedan så var hon tvångsintagen på mentalsjukhus. Hon har skrivit en bok som baseras på samtal med Jussi Björling, hon har dock aldrig träffat Björling utan boken bygger på att Stenius hör röster.

Utveckla, jag blev nyfiken
Citera
2017-05-16, 18:18
Medlem
Split-eds avatar
Var det någon som satt på P3 dokumentären om detta fall? Jag har själv hört den flera gånger, dock har inte frugan gjort det..
Citera
2017-05-16, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AIH

Man ville troligen inte gå ut i medierna och säga att man misslyckats med utredningen och att man var värdelösa som utredare. RS ledde utredningen och i dokumentären säger han att han
"bestämde" att man skulle ägna sig åt barnspåret. Vilken normal utredare bestämmer sånt efter en vecka? En utredare som har något hum om utredningar begriper att man söker brett och att sedan de bevis man hittar leder in en på ett spår. Inte fan sitter man efter en vecka och tycker att det ovanligaste spåret tar vi och struntar i allt annat. Men inte ville utredaren RS gå ut i medierna och erkänna att han är inkompetent. Så här har Thomas Olsson sagt:

– Det är just skön stil att man nu klandrar föräldrarna för att de försökte hjälpa till, att de hade stort förtroende för rättsväsendet. Det skulle de tydligen inte ha haft. Men för de här människorna var polisen en auktoritet och det hade väl aldrig föresvävat dem att olika aktörer här blandade in sin personliga agenda i händelseförloppet och till slut var beredda att offra de här barnen för att själva komma ut ur det med en uppsida. Vem skulle ha trott det?

http://www.dn.se/nyheter/sverige/brodernas-advokat-jag-vet-inte-vad-han-pratar-om/
Citera
2017-05-16, 18:27
Medlem
Citat:
Jag tycker inte att jag är särskilt debil bara för att jag använder ordet dömda. Det kan användas för att beskriva allmänläkaren och obducenten också trots att dessa två aldrig dömts för några brott i juridisk mening.

Fast i styckmordsfallet finns det ju de facto en dom där det står att de båda styckat kroppen.
Citera
2017-05-16, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Har mycket stor relevans då han gjort ett grovt brott efter kevin händelsen där det visar att något står inte rätt till i skallen.

Det är väl en egen tråd, i så fall. Om det varit före utredningen och mordet på Kevin kunde det kanske vara on topic i tråden och göra honom mer misstänkt. Men det är efteråt. Om det är så att han då blivit oskyldigt utpekad och hjärntvättad av polis och terapeuter så kan det ha gjort honom knäpp att tro att han är en mördare.
Försök till våldtäkt behöver inte vara ett särskilt grovt brott heller. Vet att jag blir halshuggen av feminazisterna nu men fallet Assange mfl mfl visar att våldtäkt och försök till våldtäkt är lite vad som helst i Sverige.
Citera
2017-05-16, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Split-ed
Var det någon som satt på P3 dokumentären om detta fall? Jag har själv hört den flera gånger, dock har inte frugan gjort det..

https://soundcloud.com/hejhej-tjena-213707369/mordet-pa-kevin
Citera
2017-05-16, 18:42
Medlem
MrSkargards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerholic
Fast i styckmordsfallet finns det ju de facto en dom där det står att de båda styckat kroppen.

Jovisst men läkarna dömdes aldrig juridiskt.
Citera
2017-05-16, 18:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Jovisst men läkarna dömdes aldrig juridiskt.

De flesta blanda nog i hop döma och fördöma. sedan finns naturligtvis »folkets domstol«, men den ska inte få styra.
Senast redigerad av HerrGickhan 2017-05-16 kl. 18:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in