Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-16, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Så livstid får man om man gömt undan kroppen och inte gett sig till känna? De som dödade Madeleine Delborn på ett ytterst grymt och planerat vis (med förmodad dödsångest för MD) och gömde undan kroppen - var det någon av dem som fick livstid? Någon fick 17 (tror jag), men blev det livstid för någon?

Än så länge har jag svårt att se att det här mordet leder till livstid. men jag blir gärna överbevisad.

Nja, det var inte så jag menade, bara att man får värre straff ifall man försöker dölja sitt brott på det sättet och inte alls är sammarbetsvillig. Jag har ingen koll på det andra fallet du nämnde.

Jag hoppas på livstid och vem vet, det är prat om skärpta straff i politiken nu, dom kanske vill sätta ett exempel också?
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Det jag inte får ihop är hur kan hon bege sig till någon som misshandlat och hotat henne, HUR kan man åka dit?
Verkligen imponerad av pappan som kan åka dit och fråga efter henne utan att göra något, jag hade antagligen vridit nacken av honom för misshandeln.....
Ponera att misshandeln var en örfil som inträffade 4 år in i relationen...
Citera
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsburyPerk
Frågan är vad man får för straff i Sverige för detta, ponera att hon blev mördad av misstag. 5-10 år kanske.

Finns det ens en term som heter mördad av misstag? Det finns ju vållande till annans död, men det är ju inte samna sak som att mörda någon.
Citera
2017-05-16, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konservburk
Ponera att misshandeln var en örfil som inträffade 4 år in i relationen...
Skulle man anmäla det, enligt Expressen har det hänt flera ggr med slag och verbalt
Citera
2017-05-16, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Nja, det är val bara att konstatera att vissa människor helt enkelt skall hålla sig borta från droger och andra berusningsmedel.
Jag kan ta mig ett järn utan att bli elak, jag blir bara glad och snäll. Detsamma gäller det stora flertalet.
Jag har träffat på folk som blir kolugna när de har rökt på (har aldrig provat) men det finns undantag som helt enkelt inte kan röka/supa....och för en del så krävs inte mycket.

Långvarigt/konstant missbruk gör saken värre, oavsett vad som missbrukas.

Så nog kan ett långvarigt Cannabismissbruk ligga till grund för ett våldsamt beteende. Bara för att jag kan ta ett järn och du klarar av en joint så är det inte någon garanti för att gärningsmannen inte har ställt till det pga sitt cannabismissbruk!
Jag har hållit på med braj i nästan 40 år, aldrig aldrig sett någon som blir våldsam på bara braj, däremot våldsamt lugn, lyhörd och tok försiktig

Den som säger något annat den ljuger det är min absoluta övertygelse.
Citera
2017-05-16, 18:06
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Southharbor
Skulle man anmäla det, enligt Expressen har det hänt flera ggr med slag och verbalt

Om det är så farligt som Expressen säger så är frågan vad hon då gjorde där och dessutom lät glad när hon samtalat med sin vän, sent på lördagskvällen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zpP99
Citera
2017-05-16, 18:06
Medlem
ParkLane66s avatar
Här finns förklarat på ett bra sätt skillnaderna mellan olika dödande mord dråp och vållande

http://lawline.se/answers/12675
Citera
2017-05-16, 18:07
Medlem
AsburyPerks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Finns det ens en term som heter mördad av misstag? Det finns ju vållande till annans död, men det är ju inte samna sak som att mörda någon.

Ja men döda någon av misstag, vållande, att vara oaktsam och döda någon.
Citera
2017-05-16, 18:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tuschpennarosa
Vill vi verkligen pusha de alla tre till självmord?

Det bror på. Exet har ju tydligen spöat BO tidigare, så om han försvinner ut till vänster så ser jag inget problem med det. Tvärtom.
Dom andra två får vi väl se med hur mycket dom vet och hur mycket dom snackar. Kan hända att dom spelar tuffa ett tag, men det håller nog inte så länge.
Citera
2017-05-16, 18:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bckash
Nja, det var inte så jag menade, bara att man får värre straff ifall man försöker dölja sitt brott på det sättet och inte alls är sammarbetsvillig. Jag har ingen koll på det andra fallet du nämnde.

Jag hoppas på livstid och vem vet, det är prat om skärpta straff i politiken nu, dom kanske vill sätta ett exempel också?

MD var en transsexuell kvinna som blev dödad av sina "vänner" i en bil. Det var planerat och gänget bestod av fd särskoleelever o dyl.

Jag tror det behövs något extra för livstid. Extremt våld, sexuellt utnyttjande/våldtäkt, sadism, styckning, planerat etc. Jag tror inte det här fallet är ett sånt. Jag tror det här är stundens hetta. Han hade inte tänkt döda henne, men kunde inte kontrollera sin ilska.
Citera
2017-05-16, 18:09
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulprit
Jag har hållit på med braj i nästan 40 år, aldrig aldrig sett någon som blir våldsam på bara braj, däremot våldsamt lugn, lyhörd och tok försiktig

Den som säger något annat den ljuger det är min absoluta övertygelse.
Ok då ljuger jag för jag har sett folk få hasch-psykos
Dessutom måste vetenskapen ljuga som påstår nått så korkat som du med din gedigna utbildning i ämnet måste veta
Citera
2017-05-16, 18:09
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Om det är så farligt som Expressen säger så är frågan vad hon då gjorde där och dessutom lät glad när hon samtalat med sin vän, sent på lördagskvällen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zpP99

Finns ju gott om exempel på tjejer som attraheras av våldsamma män och fortsätter att pola med dom fast dom får stryk och så vidare. Bara en i raden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in