Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2017-05-16, 17:09
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det verkade ju som om detta vittne var viktigt, man började väl leta i sjön efteråt.

Ja så kan det vara, olika orsaker men en gemensam nämnare.
Citera
2017-05-16, 17:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nu tycker jag inte att ett scenario där de tre männen gemensamt misshandlat den stackars flickan så att hon dog låter särskilt troligt. Än mindre att de alla skulle påstå att de slagit och så skulle ingen kunna dömas för det dödande våldet. Men ok:

- Det finns ingen automatik i bevisvärderingen som kräver att varje gärningsman som varit inblandad i ett händelseförlopp kan knytas till exakta handlingar. Domstolar har resonerat åt det hållet i vissa fall, men i andra fall inte. Det mest bekanta fallet i modern tid är väl polismorden i Malexander. Vid rättegången gick det inte att fastslå vem som hade avlossat de dödande skotten (som Arklöv senare erkände). Domstolen menade dock att övrig bevisning visade att alla hade varit så aktiva i händelseförloppet dessförinnan och samtliga avlossat skott mot poliserna att de kunde anses medskyldiga till mord allihop. Och domen höll ju som bekant hela vägen och alla de tre dömda sitter fortfarande, snart 18 år senare, inlåsta. Utan att ha fått sina livstidsstraff tidsbestämda.

- Så utgå inte från att tigande eller skyllande på varandra automatiskt hjälper de som (ev) är inblandade i själva mordet.

Nu tror jag inte personligen att det var så det gick till. En person är skyldig, eller så är det ett ovanligt korkat försök att dölja död till följd av olyckshändelse/drogöverdos.

Tror inte heller att vi behöver oroa oss nämnvärt. Det allra mesta talar för att det här kommer att klaras upp. Om inte den skyldige erkänner kommer de andra att förse polisen med info som tillsammans med teknisk bevisning och övrig fakta i målet räcker för fällande dom.

Jag går på din linje, och förställer mig att brottsrubriceringen kan komma att ändras för en eller två av de misstänkta till att gälla skyddande av brottsling alternativt avförd som misstänkt beroende på vad vittnesmål och teknisk bevisning ger för handen.

Utredningen är fortfarande i sin linda och helhetsbilden kommer att framträda i takt med att materialet sammanställs.
Citera
2017-05-16, 17:10
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Jag syftar mer på drevet i media. detta kommer ju att skrivas om flera veckor framöver.

Ett annat scenario som slog mig är;
Tänk om Tove och hennes ex träffats på gården, tänder på-/super på och och börjar gräla, varpå Tova får snetändning hindras av sitt ex att lämna och får panik och springer till närliggande sjön och försöker att simma till säker plats och helt enkelt drunknar. Kanske ett långskott, men vem fan vet.

Enligt polisen var hon utsatt för våld och de bedömer att hon är mördad.
Citera
2017-05-16, 17:11
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smegma
Jag syftar mer på drevet i media. detta kommer ju att skrivas om flera veckor framöver.

Ett annat scenario som slog mig är;
Tänk om Tove och hennes ex träffats på gården, tänder på-/super på och och börjar gräla, varpå Tova får snetändning hindras av sitt ex att lämna och får panik och springer till närliggande sjön och försöker att simma till säker plats och helt enkelt drunknar. Kanske ett långskott, men vem fan vet.

Polisen misstänker mord därför att kroppen hade skador som kan tyda på att döden har orsakats av annan. Talar inte för drunkning.

En hungrig bjärv är troligare dödsorsak än drunkning mot bakgrund av vad som känt är.
Citera
2017-05-16, 17:17
Medlem
Vem tror ni kommer börja prata först?

Eller kommer alla förneka och ta sitt straff tilsammans?
Citera
2017-05-16, 17:18
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie

Om 1 eller 2 är medhjälpare, dvs inte har mördat, så tvivlar jag på att vänskapen sträcker sig så långt att de vill sitta många år i fängelse för ett brott någon annan gjort.
Citera
2017-05-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swesubmovie

Jag tror att de redan har börjat prata, därför man så snabbt kunde anhålla dessa 3 personer. Det är 3 inavlade byfånar vi har att göra med, inga tyngre kriminella grabbar. Tjockisen börjar säkert sjunga så fort du hotar om att middagen uteblir.
Citera
2017-05-16, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
På vilket sätt är det likt Lisa Holm-mordet? De var blonda och försvunna ett tag. Annars ser jag inga likheter.

Lisa: Dödad av utländsk arbetare på området.
Tova: Troligtvis dödad av sin svenska pojkvän som misshandlat henne vid tidigare tillfällen.

Lisa: Tvingad till det hus där hon dödades.
Tova: Kom dit frivilligt.

Lisa: Ihopklämd i ett klädskåp.
Tova: Slängd i en sjö.

Detta mord har betydligt fler likheter med mordet i Norrbotten på Vatchareeya av sin expojkvän.

Vatchareeya: Dödad av sin expojkvän
Vatchareeya: Kom till hans lägenhet frivilligt
Vatchareeya: Dumpad i ett gammalt hus och i terräng intill, dock i två delar.
Citera
2017-05-16, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Gripande och anhållande är baserade på häktningsskälen

En person får anhållas i väntan på att en domstol ska pröva en fråga om häktning.
Citera
2017-05-16, 17:21
Medlem
snaffrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Jag stör mig på att det inte stämmer med telefonsamtalet vid halvtio-tiden lö kväll ( som ska visa att hon då var vid liv) kontra att vittnet såg båten på sjön med tre personer tidigare på em/kväll.

Kan det trots allt vara så att det inte var ett telefonsamtal utan ett SMS, glatt kan det ju vara med en massa smileys? Skickat av GM?

Ponera att "grabbarna" (som trots allt höll på med en del småkriminellt - iaf bevisligen EN) hade sin stash gömt i viken, som dem besökte på eftermiddagen. Kanske hämtades det något där med båten redan på eftermiddagen, som sedan användes på förfesten eller vad nu än va dem höll på med...(?)

....bara en tanke....
Senast redigerad av snaffran 2017-05-16 kl. 17:23.
Citera
2017-05-16, 17:22
Medlem
Gaupes avatar
Troligt scenario: Tova & exet ska prata ut. Han tappar besinningen och slår ihjäl henne. Hans polare hjälper honom dumpa kroppen i sjön.
Citera
2017-05-16, 17:23
Medlem
flaskborstes avatar
Antar att "Fredrik" är den person som anser sig oskyldig, kommer prata först då han inte vill beblanda sig med dom andra två. Han inser nog inte riktigt vilken soppa han hamnat i bara genom att finnas på plats och ev. även i båten med dom andra två.

Tycker allihop ser ut som små "lammisar" som inte riktigt kan förstå vad dom gjort fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in