Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-05-16, 01:55
  #1
Medlem
BAB7s avatar
Till alla som gillade de tidigare tyska serierna Weissensee och Deutschland 83 som berörde DDR och livet där, kommer här nu en helt ny tysk miniserie från 2017 i 6 delar med titeln Berlin - under samma himmel. Första avsnittet startar ikväll tisdag den 16:e maj kl.21:00 på SVT 1.

Serien är ett spiondrama som utspelar sig 1974 i det delade Berlin mitt under kalla kriget.
https://www.svt.se/berlin--under-samma-himmel
Citera
2017-05-16, 08:48
  #2
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Till alla som gillade de tidigare tyska serierna Weissensee och Deutschland 83 som berörde DDR och livet där, kommer här nu en helt ny tysk miniserie från 2017 i 6 delar med titeln Berlin - under samma himmel. Första avsnittet startar ikväll tisdag den 16:e maj kl.21:00 på SVT 1.

Serien är ett spiondrama som utspelar sig 1974 i det delade Berlin mitt under kalla kriget.
https://www.svt.se/berlin--under-samma-himmel

Tack för tipset! Låter intressant. Har du sett några avsnitt på tysk tv?
Citera
2017-05-16, 09:01
  #3
Medlem
Carl Serungs avatar
Detta skall givetvis följas!
Weisensee och Deutschland 83 var ju riktigt bra.
Citera
2017-05-16, 09:20
  #4
Medlem
Pastellfisks avatar
Ska nog följas om kvalitén är något att ha. Någon som vet om avsnittet kommer visas tidigare på Play eller måste man ge sig till tåls?
Citera
2017-05-16, 10:03
  #5
Medlem
rough-justices avatar
Kul att Sverige ges en plats i detta TV-drama genom att Sofia Helin spelar en svensk-engelsk underrättelsekvinna. Tror detta är en riktig höjdare.
Citera
2017-05-16, 18:47
  #6
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kongruensbojd
Tack för tipset! Låter intressant. Har du sett några avsnitt på tysk tv?

Nej, det har jag faktiskt inte, jag vet inte ens om den sänts här redan..

Men det bör den väl ha gjort, tycker man.
Men det är inte säkert, den ska ju vara helt nyinspelad!
Citera
2017-05-16, 23:14
  #7
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Nej, det har jag faktiskt inte, jag vet inte ens om den sänts här redan..

Men det bör den väl ha gjort, tycker man.
Men det är inte säkert, den ska ju vara helt nyinspelad!
Den sändes i mars på ZDF. Der gleiche Himmel heter den i original.

https://www.zdf.de/filme/der-gleiche-himmel

Finns på privata trackers under namnet "The same sky".
__________________
Senast redigerad av Elwy 2017-05-16 kl. 23:22.
Citera
2017-05-17, 00:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elwy
Den sändes i mars på ZDF. Der gleiche Himmel heter den i original

Fyndig titel (Christa Wolf)

Verkar inte gå och se längre på ZDF. På SVT måste man väl ha svensk text? Hmm, kanske går att leta upp online. Tom Schilling är bra.

Så, nån som såg den? Verkar den bra? Jag kör dock bara binge, så jag får vänta tills den gått klart här om jag ska se den.

Var aldrig nåt fan av Das Leben der Anderen, trots att den prisades så mycket. Brukar inte digga DDR-grejer så mycket. Förutom Ebba Gröns Die Mauer.

Edit: för den som intresserar sig för tysk historia kan jag annars rekommendera en serie av lågbudget-spelfilmer producerade av BR: Vom Reich zur Republik. Finns på youtube. Inte så hemskt spännande, då de mest följer de historiska skeendena. Så det finns liksom inga hjältar eller huvudfigurer i normal bemärkelse. Men ändå relativt välgjorda, och sevärda. Kapp-Lüttwitz-Putschen är ball! Och förstås en om den sk "Machtergreifung" -- där man dock ska veta att detta begrepp är sk fake news, då det ingalunda var ett begrepp som nassarna själva slängde sig med särskilt ofta. Snarare ett tecken på tyskarnas oförmåga att smälta sin egna historia.
__________________
Senast redigerad av fryskyl 2017-05-17 kl. 01:08.
Citera
2017-05-18, 01:35
  #9
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Fyndig titel (Christa Wolf)

Verkar inte gå och se längre på ZDF. På SVT måste man väl ha svensk text? Hmm, kanske går att leta upp online. Tom Schilling är bra.

Så, nån som såg den? Verkar den bra? Jag kör dock bara binge, så jag får vänta tills den gått klart här om jag ska se den.

Var aldrig nåt fan av Das Leben der Anderen, trots att den prisades så mycket. Brukar inte digga DDR-grejer så mycket. Förutom Ebba Gröns Die Mauer.

Edit: för den som intresserar sig för tysk historia kan jag annars rekommendera en serie av lågbudget-spelfilmer producerade av BR: Vom Reich zur Republik. Finns på youtube. Inte så hemskt spännande, då de mest följer de historiska skeendena. Så det finns liksom inga hjältar eller huvudfigurer i normal bemärkelse. Men ändå relativt välgjorda, och sevärda. Kapp-Lüttwitz-Putschen är ball! Och förstås en om den sk "Machtergreifung" -- där man dock ska veta att detta begrepp är sk fake news, då det ingalunda var ett begrepp som nassarna själva slängde sig med särskilt ofta. Snarare ett tecken på tyskarnas oförmåga att smälta sin egna historia.

Naturligtvis är det svensk text..
Det är det såklart alltid när de sänder utländsk film.

Das Leben der anderen är en underbar film tycker jag! - men så älskar jag DDR också.

För övrigt, del 2 sänds på tisdag och del 1 kan man se på svt-play nu.
Citera
2017-05-18, 01:44
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Naturligtvis är det svensk text..
Det är det såklart alltid när de sänder utländsk film.

Das Leben der anderen är en underbar film tycker jag! - men så älskar jag DDR också.

För övrigt, del 2 sänds på tisdag och del 1 kan man se på svt-play nu.

Sorry, emfasen skulle vara på måste. Mig veterligen går det väl inte klicka bort texten?

Ok, kollade just, det är alltså omöjligt. Förståeligt, men synd. Svårt att undvika läsa då.

Jag vet, Das Leben der Anderen har fått grymma kritiker, och de flesta tycks gilla den. Inte jag dock. Lammbock är typ min favorit.
Citera
2017-05-18, 08:25
  #11
Medlem
Carl Serungs avatar
Tyckte den verkade helt ok. Lite halvsegt första avsnitt , men det tar nog sig.

Liten rolig grej: Såg flera Mercedes Taxi i modell W123. Men denna lanserades väl först runt 1976 och serien utspelar sig 1974.
Citera
2017-05-19, 03:10
  #12
Medlem
GSE_s avatar
Nån som kan tyska, verkar Sofia Helins tyska inövad replik för replik eller talar hon tyska privat?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback