Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-05-19, 03:27
  #13
Medlem
Det fnns en tysk intervju med Sara Helin om man är intresserad. Kring 1:30 http://youtu.be/s95vc0V2rA0
Citera
2017-05-19, 06:34
  #14
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tyckte den verkade helt ok. Lite halvsegt första avsnitt , men det tar nog sig.

Liten rolig grej: Såg flera Mercedes Taxi i modell W123. Men denna lanserades väl först runt 1976 och serien utspelar sig 1974.

Samma funderingar här. De där Trabi var också väldigt färgglada och välputsade. Inte såg det ut så på den tiden.
Citera
2017-05-19, 20:32
  #15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung

Liten rolig grej: Såg flera Mercedes Taxi i modell W123. Men denna lanserades väl först runt 1976 och serien utspelar sig 1974.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Samma funderingar här. De där Trabi var också väldigt färgglada och välputsade. Inte såg det ut så på den tiden.

W123 kom ut på marknaden först i november 1975, som -76 års modell.
En grov miss av ansvarig.. - ja, vad nu det heter på filmspråk?

Trabanterna fanns under årens lopp i totalt 19 olika kulörer, den gröna som sim-tjejen åkte i heter Wiesengrün.

Många vårdade sina bilar mycket väl, år 1974 öppnade även den första automattvätten i DDR.

Man behöll sin bil länge och reparerade den efterhand, väntetiden på en ny bil var 10 till 12 år.
Begagnatmarknaden var begränsad, man fick bara sälja sin bil till fastställt marknadvärde, att begära för mycket betalt för sin bil var inte tillåtet och kunde ge höga böter.
För att ta reda på hur mycket bilen var värd, kunde man ta kontakt med fordonstekniska myndigheten, och på så vis fick säljaren reda på vad han kunde begära för sin bil.
Den statliga myndigheten kunde även köpa in bilen till det fastställda marknadsvärdet, ett snabbt och smidigt sätt för säljaren att bli av bilen.
Dock kunde säljaren göra en liten och laglig vinst på sin bil om han valde att sälja den privat, eftersom det var tillåtet att sälja bilen för max 10% över fastställt marknadsvärde.
__________________
Senast redigerad av BAB7 2017-05-19 kl. 20:35.
Citera
2017-05-19, 21:04
  #16
Medlem
FarangDingDongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Tyckte den verkade helt ok. Lite halvsegt första avsnitt , men det tar nog sig.

Liten rolig grej: Såg flera Mercedes Taxi i modell W123. Men denna lanserades väl först runt 1976 och serien utspelar sig 1974.

Det är sådant som är EXTREMT irriterande. Förstör mycket av upplevelsen. Skulle naturligtvis varit W115.

För många år sedan lånade jag ut bilar då Efterlyst spelade in "Berit mordet". De behövde även en -67 Bulli som mördaren haft tillgång till.

Jag hade ingen sådan, de var ovanliga i körbart skick på den tiden. Senare fick jag höra att de lånat in en -68 Bulli, samma sak som de sa...

Så i de viktigaste scenerna hade efterlyst alltså en T2 istället för en T1 som mördaren haft

Godnatt jord...
Citera
2017-05-19, 22:57
  #17
Medlem
Elwys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
W123 kom ut på marknaden först i november 1975, som -76 års modell.
En grov miss av ansvarig.. - ja, vad nu det heter på filmspråk?
...rekvisitör.
Citera
2017-05-21, 12:04
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Bulli
Vad är en Bulli?
Citera
2017-05-21, 21:53
  #19
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
Vad är en Bulli?

VW buss
Citera
2017-05-25, 02:06
  #20
Medlem
pompomplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GSE_
Nån som kan tyska, verkar Sofia Helins tyska inövad replik för replik eller talar hon tyska privat?

Efter att ha sett en intervjun som finns på sidan två här i tråden. Verkar det som att hon kan en hel del tyska. Dock inte flytande som i serien.
Citera
2017-05-31, 07:27
  #21
Medlem
rough-justices avatar
Gårdagens avsnitt slutade sorgligt. Jag trodde Sofia Helin skulle få glänsa som huvudrollsinnehavare genom hela serien. Jag tycker handlingen är seg. Den tar inte riktigt fart. Jag förstår inte heller böglärarens roll i det hela.
Citera
2017-05-31, 08:22
  #22
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Vi (yours truly och nära vännen Lille Ville, se spoiler) ber postare i tråden vänligen försöka använda spoiler-funktionen vid kommentarer av mer avgörande händelser i serien. Tack.

Citera
2017-05-31, 08:24
  #23
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rough-justice
Gårdagens avsnitt slutade sorgligt. Jag trodde Sofia Helin skulle få glänsa som huvudrollsinnehavare genom hela serien. Jag tycker handlingen är seg. Den tar inte riktigt fart. Jag förstår inte heller böglärarens roll i det hela.

Jo, det är väldigt mycket bögeriande i serien. Tycker det drar ner handlingen alltför mycket. Vill folk kolla sånt kan de titta på Skam. Nästan komiskt med den tjocke bögen som fastnade i hålet? Men nog var det ett överraskande slut på det avsnittet. Undrar hur hennes son ska fortsätta. Är han pundare eller regimkritiker?
Citera
2017-05-31, 08:37
  #24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Jo, det är väldigt mycket bögeriande i serien. Tycker det drar ner handlingen alltför mycket. Vill folk kolla sånt kan de titta på Skam. Nästan komiskt med den tjocke bögen som fastnade i hålet? Men nog var det ett överraskande slut på det avsnittet. Undrar hur hennes son ska fortsätta. Är han pundare eller regimkritiker?
Tycker också det går på lite halvfart. Och varför måste man slänga in en massa bögskit??

Ang sonen så är han både och. Hade ju en bild på RAF i sitt rum, verkar ju sympatisera med sådana tomtar...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback