Citat:
Ursprungligen postat av
Magro
Enligt artikeln i Barometern, som du länkade tidigare, har åklagaren kallat inte mindre än 40 vittnen.
Att den tilltalades advokat ej säger sig fästa tilltro till åklagarens vittnen är väl inte helt oväntat. Vad ska han säga, "De som kommer vittna mot min klient framstår som mycket trovärdiga; min klient och jag ser dock en chans att de uteblir från rättegången."?
Som jag har förstått det så är det alltså ingen annan än huvudvittnet som anser sig har hört Kaj Linna prata om att råna bröderna i Kalamark. Däremot tycks det alltså finnas en hel del vittnen som menar sig ha
hört huvudvittnet prata om att han har hört Kaj Linna prata om det. Vad Linnas advokat syftar på är kanske att den här typen av "andrahandshörsägen" rent generellt kan anses vara av begränsat värde, helt oavsett hur många vittnena är.
Sedan finns det väl en annan kategori av åklagarvittnen som inte är mycket för Linna att oroa sig för, och det är ju de som snarare talar till hans fördel: Brottsoffret som pekar ut en annan förövare, bilvittnet som pekar ut en annan bil än Linnas, vittnena som berättar att "Linnas brottsplaner" var ett uppenbart skämt om att åka luftballong och nacka någon höna, osv. osv.