2017-05-15, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wxp
När man läser FUP, förhör med Viola. När Mats viftar och hoppar på nattklubb.Linda skäms. Där ringer det varningssignaler. Det är så enkelt att Mats är svartsjuk och gör sig av med henne. Han har mjölkat henne på pengar och Linda har fattat misstankar.

Han kan inte stå för det han gjort, så han dräper henne.

Egentligen så är det så enkelt.

Avundsjuk snarare kanske (svartsjuka är nog en grundkänsla hos honom). Lägg till det allt han inte gjort...

Tänk dig följande scenario:

1) Du träffar en tjej, ni bestämmer er för att gifta er.

2) Du klarar inte av din ekonomi, tjejen får försörja dig.

3) Du försnillar extra pengar från tjejen för att du spelar bort dem och slösar bort dem på andra sätt.

4) Du klarar inte av att planera/strukturera ditt liv.

5) Ni kommer överens om att du ska fixa vissa saker till bröllop och resor, tjejen fixar resten (det mesta)

7) Du struntar i att fixa dina saker men berättar det inte.

8) Bröllopet närmar sig, tjejen sitter och pratar om hur mycket hon ser fram emot allt. Du vet att du inte gjort en millimeter av det du åtagit dig, men försöker hålla masken.

9) Du inser att du snart kommer att framstå som årets mest lobotomerade kamel inför dina föräldrar/din familj, som du är livrädd att tappa ansiktet inför.

10) Du inser att du är körd ekonomiskt.

11) Du får reda på att tjejen "anmält" transaktioner på sitt konto till banken. (Du vet med dig att du norpat pengar från henne)

12) Tjejen har temperament. Hon får reda på/listar ut att du snott pengar, ljugit, bedragit, svikit, lurat henne och omgivningen...

Vad händer då....?

(I riskanalys brukar man titta på intention, kapacitet och tillfälle som riskparametrar. Kapacitet att döda Linda Chen, det hade Mats Alm. Intentionen uppstod nog i nuet, men fanns där tillräckligt länge för att dödsfallet skulle bli ett faktum när tillfället infann sig (gräl, eller snabbt överlagt mord där/när inga vittnen fanns i närheten)).

Nått sånt.
Citera
2017-05-15, 22:00
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Apropå detta med Mats idoga försvarare/"fake news"-kostruktörer:

Med lite tålamod - Lars Alm blir äldre och är sliten. Vem ska försvara Mats lögner och hålla honom under armarna den dagen Lars är borta? Då måste Mats börja ta hand om sig själv på riktigt. Tror inte att Mats syskon vill släpa på Mats resten av sina liv.

Problemet för Mats Alm är att hade han erkänt 2010 hade han nu kunnat påbörja ett nytt liv, han hade fått en del respekt och troligen också en del förlåtelse.

Idag med Internet m.m. lär Mats aldrig komma undan - även om han flyttar utomlands - det faktum att han ljugit sig blå och grön.

Hade han låtit bli att dra kidnappningshistorien, sitta i TV och dra sig i örsnibben o.s.v. och låtit bli high-five med sin pappa efter rättegången, samt att *agro inte dykt upp i efterhand och dragit igång detta forum så hade nog Mats Alm fallit i glömska hos de flesta vid det här laget.

Istället skriver han in sig i svensk rättshistoria och med lögner som är så galna att det är helt omöjligt att lämna fallet ifred.

Att få Mats Alm att berätta sanningen är ett etiskt och rättshygieniskt kall, och även det bästa för hans egen hälsa och välfärd. Jag gissar att det är därför många lägger ned tid här.

Det där har jag grunnat mycket på; valet att medverka i efterlyst var nog det absolut sämsta beslutet han har tagit i hela sitt liv. I de initiala kontakterna med polisen talar MA om de kinesiska vännerna som, för honom, är okända; det här är en person som ska gifta sig med Linda och vet att hon är exakt 146,5 cm lång. Men han vet inte vilka hon umgås med?

För någon som inte kan ett pillekvitt om kriminologi och viktimologi kan det verka som en god idé att gå ut i media för att ge tyngd åt sin egen berättelse, men för en bildad kriminolog som är väl insatt i delvetenskapen viktimologi ringer alla varningsklockor. Av erfarenhet vet man att i de fall en nära anhörig går ut på det här sättet i media är sannolikheten god att de också är GM. Det är helt enkelt inte naturligt att i chock och sorg agera på det här utstuderade sättet.
Senast redigerad av TakeYouOnACruise 2017-05-15 kl. 22:09.
Citera
2017-05-15, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miss-fire
Dalademokraten skrev ju en artikel om programmet och att det hade en miljonpublik. http://www.dalademokraten.se/noje/tv/miljonpublik-sag-gw-s-mord-om-linda-chen-fallet

Edit: så även DT. http://www.dt.se/noje/tv/leif-gw-persson-lanserar-ny-teori-kring-mordet-pa-linda-chen

Ja om programmet ja men inga frågor vad jag kan se till ansvariga poliser .
Citera
2017-05-15, 22:11
Medlem
Citat:
9) Du inser att du snart kommer att framstå som årets mest lobotomerade kamel inför dina föräldrar/din familj, som du är livrädd att tappa ansiktet inför.

Här uppfattar jag dig som oenig med bland annat SingleStar -- i annat fall får han givetvis invända -- och jag uppfattar dig och flera andra, som övertygade om detta, men jag förstår inte riktigt vad som övertygat er?

Jag får intrycket att de lärda är oeniga på denna punkt, och hoppas att ni som har dragit denna slutsats, vill utveckla ert resonemang?
Citera
2017-05-15, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magro
Här uppfattar jag dig som oenig med bland annat SingleStar -- i annat fall får han givetvis invända -- och jag uppfattar dig och flera andra, som övertygade om detta, men jag förstår inte riktigt vad som övertygat er?

Jag får intrycket att de lärda är oeniga på denna punkt, och hoppas att ni som har dragit denna slutsats, vill utveckla ert resonemang?

Det som övertygar är bland annat Mats brev som han skriver till föräldrarna när han sitter häktad, men även meddelandet i september 2009 som han skriver till föräldrarna/familjen. Samt vittnesmål om att Mats hade speciella uppfattningar och extremt svårt för att erkänna fel. (Inklusive senare noggranna redogörelser från bl.a. Klarsyn som känner Mats och kände Linda).

Mats upplever sin mamma som väldigt sträng medan pappan är mjukare. Däremot har Mats jättesvårt för detta med att tappa ansiktet (svårt att erkänna fel är en delmängd av det). Man bör också ha i åtanke att hans pappa räddat Mats från polisanmälan/åtal en gång (stöld av 90.000 kr). vi kan med all säkerhet utgå från att Mats svurit att aldrig göra något så dumt igen... och så gör han det.

Min uppfattning är att mycket av det Mats företar sig inte bara handlar om att undvika åtal (jag tror faktiskt inte ens att det var huvuddrivkraften). Jag tror att Mats försöker skapa en alternativ historia framförallt för att rentvå sig inför sin egen familj.

Mats låser sig i förhören, där han är mycket nära att erkänna. Låsningen handlar om två saker. Dels att han avråtts (av försvararen) att erkänna. Dels att det handlar om "andra" (där han inte vill uppge vilka de andra är). Hur man än vrider och vänder på det kan det inte vara några andra än sin familj Mats menar.
Senast redigerad av TheKeymaker 2017-05-15 kl. 22:50.
Citera
2017-05-15, 23:21
Medlem
Beatrice-10101s avatar
Citat:
Jag räknar så långt till 2 personer som ställt sig upp för Mats här. Minst en av dem skulle kunna ha en helt egen tråd på detta forum om sina egna egenheter.

Det blir den minsta truppen som någonsin tågat till DN.

DN kommer att skriva något, jag kan till och med tänka mig vem som kommer att skriva. DN kommer däremot inte att skriva det ni tycker att de ska skriva.

I praktiken kommer dock ovanstående inte att hända, av den enkla anledningen att du aldrig kommer att våga dig dit (du har inte ens den ärliga intentionen) och din vapendragare vågar nog i stort sett inte lämna rummet han sitter i.

p.s. Då var det det där med Åselby 19:59 då, bröllopsmaten o.s.v....? Nävisstja, du tyckte att det var jobbigt att svara på riktiga saker.... d.s.

På landsbygden i Sverige är det inte ovanligt med signalförstärkare till sin telefon som man kan ha i bilen eller hemma. Vissa av dessa kan nå en mast 10 mil bort. https://www.myamplifiers.com/boosters/repeater-ma1000d/?country=SE&provider=1346&currency=SEK&utm_campaig n=google_shopping&utm_source=google_shopping_SE&ut m_medium=product&gclid=CL7KorLn8tMCFR3Gsgod0wILuA

På youtube finns det dokumenterat 35 mil bort (hemmabygge). Så, vad vill du bevisa om nu klockan i masten verkligen gick rätt?

Bröllopsmaten, om nu Mats glömt beställa detta så visar det heller ingenting. Vad menar du att det skulle bevisa? Jag skulle själv kunna glömma detta eller kanske resturangen misstog sig. Om detta vet vi inget.
Citera
2017-05-15, 23:25
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beatrice-10101
På landsbygden i Sverige är det inte ovanligt med signalförstärkare till sin telefon som man kan ha i bilen eller hemma.
Förklara och utveckla vad den här förstärkaren fanns någonstans. Du är den första som nämner den. Mats har inte sagt ett ljud om någon signalförstärkare.
Citera
2017-05-15, 23:31
Medlem
FiffelMonas avatar
Citat:
På landsbygden i Sverige är det inte ovanligt med signalförstärkare till sin telefon som man kan ha i bilen eller hemma. Vissa av dessa kan nå en mast 10 mil bort. https://www.myamplifiers.com/boosters/repeater-ma1000d/?country=SE&provider=1346&currency=SEK&utm_campaig n=google_shopping&utm_source=google_shopping_SE&ut m_medium=product&gclid=CL7KorLn8tMCFR3Gsgod0wILuA

På youtube finns det dokumenterat 35 mil bort (hemmabygge). Så, vad vill du bevisa om nu klockan i masten verkligen gick rätt?

Bröllopsmaten, om nu Mats glömt beställa detta så visar det heller ingenting. Vad menar du att det skulle bevisa? Jag skulle själv kunna glömma detta eller kanske resturangen misstog sig. Om detta vet vi inget.
Att han inte hade beställt mat kan visa på att han har vetat om hela tiden att det inte kommer bli något bröllop. Tycker du inte att det är märkligt att han hade en film på sin dator där han säger att han ska teckna en livförsäkring och sedan döda henne? Tycker du inte att det är konstigt att börja prata om livförsäkring när man har varit tillsammans i fyra jävla veckor?
Citera
2017-05-15, 23:32
Medlem
Beatrice-10101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Förklara och utveckla vad den här förstärkaren fanns någonstans. Du är den första som nämner den. Mats har inte sagt ett ljud om någon signalförstärkare.

Det är så vanligt att det knappt behöver nämnas anser jag, det är som extrabatteri till telefonen. Hälften har det. Kan även vara en granne som haft detta och som gynnat Mats telefon, om detta vet vi ingenting. Han kan ha köpt en bil med detta inbyggt så han kan vara ovetande om detta även här.

Förutsätt inte att han ljuger tack. Vore det du som nagelfars i minsta detalj så hade du inte tyckt det var roligt alls.

Vad jag ville visa är att de "bevis" ni kommer med är värdelösa om man granskar dem.
Citera
2017-05-15, 23:33
Medlem
Citat:
Det som övertygar är bland annat Mats brev som han skriver till föräldrarna när han sitter häktad, [.....]

Tilläggsprotokoll 3, korrekt?
Citera
2017-05-15, 23:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Hade inte noggrant läst tråden? Om så är fallet var ser du att maten var beställd via en restuarang?
Citera
2017-05-15, 23:36
Medlem
Beatrice-10101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiffelMona
Att han inte hade beställt mat kan visa på att han har vetat om hela tiden att det inte kommer bli något bröllop. Tycker du inte att det är märkligt att han hade en film på sin dator där han säger att han ska teckna en livförsäkring och sedan döda henne? Tycker du inte att det är konstigt att börja prata om livförsäkring när man har varit tillsammans i fyra jävla veckor?

Jag har varit tillsammans med partners med humor. Jag skulle nog skämta om samma sak och du glömde att nämna att Mats hade tillgång till denna försäkring förmånligt. Han var väl bara mån om henne och jag tror att 80% av sveriges befolkning skojat när de tecknat försäkringen.

Bevisar fortfarande inte ett skvatt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in