2017-05-15, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honken55
Lite roligt att du tolkar det så, de flesta tolkar det som att RS inte har så mycket att komma med

Tyckte det va nog för att få en inblick i fallet och inte bara de vi ser i tv som dan lägger fram. Antar det finns fler saker som dan inte vill ska komma fram från FUP men de återstår att se om vi får veta mer :-)
Citera
2017-05-15, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Jag litar betydligt mer på Lennart Rammer i det här fallet. Han är extremt kunnig. Rammer var rättsläkare och verksamhetschef vid Rättsmedicinska avdelningen i Linköping från dess start 1975 fram till sin pensionering 2006. Han var dessutom professor i rättsmedicin vid Linköpings universitet, har verkat som lärare vid läkarutbildningarna där, samt varit ledamot för Socialstyrelsens vetenskapliga råd i rättsmedicin i över 20 år. Han kan sin sak.

Jag säger inte något om Rammers kompetens. Han säger minst 1 minut, så frågan är, kan det då betyda 2 eller 3 minuter också?
Citera
2017-05-15, 19:42
Medlem
Har jobbat idag men skummat i kapp nu. För att summera dagen som jag fattar det;

RS påstår att pappan skrivit dagbok på morddagen där sonen nämnt att Kevin ligger i vattnet.

RS påstår att pojkarna lämnat in ngn slags ansökan om skadestånd

Advokat Olsson och DJ replikerar med att dagboken skrevs på psyket av pappan, under medicinsk påverkan, två veckor senare för att polisen ville ha det skriftligt. Bekräftat av polisens egna anteckningar.

Olsson säger att ingen ansökan skickats in.

RS verkar beslagen med lögn i två frågor som det verkar. Vidare argumenterar RS plötsligt för att en tredje starkare person nog är inblandad vilket ju såklart måste ses som att skuldfrågan svänger kraftigt mot denne person. Ett försök av honom att öppna för att bröderna är inblandade men inte mordskyldiga?

Vidare: dom för äldre broderns anklagade barnvåldtäkt postas i tråden. Visar att det handlar om ngn slags mild grooming mot frivillig 14 åring som han avstyrt vid 21 års ålder. Känns inte som att det säger ngt om hans karaktär som 7 åring men där kan man ju tycka olika.

Många i tråden verkar ha lagt mkt vikt vid RS påståenden som sedan visade sig vara falska.

Vill repetera: fokusera inte på olika vuxnas påståenden och efterhandskonstruktioner utan på videoförhören och de faktiska omständigheterna/ sannolikheterna. Närmare än vad detta ger kommer man nog inte sanningen.

Skulle dock vara intressant med mer info om både 10 och tolvåringen men så lär inte ske...
Citera
2017-05-15, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salzsalino
Tyckte det va nog för att få en inblick i fallet och inte bara de vi ser i tv som dan lägger fram. Antar det finns fler saker som dan inte vill ska komma fram från FUP men de återstår att se om vi får veta mer :-)

Med tanke på attt 3e delen heter Minnen så kommer det nog där, då just detta handlar om det
Citera
2017-05-15, 19:43
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Det skulle "bara" ha tagit drygt en minut att strypa Kevin, men problemet återstår att det inte finns något som tyder på att pojkarna vare sig bevittnat eller deltagit i mordet på honom. Sandberg hade möjligheten att uppvisa för Expressen hur "stenklara" pojkarnas erkännanden var angående hur Kevin mördades, men han hade ingenting utöver en "dagboksanteckning" som skrivits två månader senare på psyket samt en konspirationsteori om att pojkarna inlämnat ett skadeståndskrav i januari, vilket inte stämmer.

Intervjun med Josefsson i Aftonbladet antyder att vi i del 3 av dokumentären kommer få någon form av förklaring till att föräldrarnas agerat i synbar maskopi med polisen under deras förbluffande utredning:

Citat:
Han säger att pojkarnas pappa Weine under en lång tid hade brutits ned och mådde psykiskt mycket dåligt. Under tiden han vårdades för sina besvär bad han att få träffa sina pojkar, men polisen stoppade detta, enligt Dan Josefsson.
– Han blir i princip utpressad av polisen att skriva det här, säger Josefsson.
– Anteckningarna från oktober är exempelvis första gången den här påstådda teckningen nämns. Trots alla förhör som tidigare hållits.
Enligt Josefsson förhörs pappan flera gånger under tiden han vårdas för sina psykiska problem.
– De vill få honom att tro på historien som de själva tvingar i hans barn, säger Josefsson.
Minns inte anteckningen
I dag säger pappan till SVT att han inte ens minns att han skrivit anteckningen.
– Han har varit desperat, och fabulerat ihop det här. Vi kommer i tredje delen visa hur polisen knäckte hela familjen.
– Det har de gjort med helt vidriga metoder.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/azB0O/dagboksanteckningar-skrevs-langt-efter-mordet
Citera
2017-05-15, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Jag säger inte något om Rammers kompetens. Han säger minst 1 minut, så frågan är, kan det då betyda 2 eller 3 minuter också?

Rammer bedömer att våldet varit så kraftigt att han anser det osannolikt att en 7-åring, för att inte tala om en 5-åring, kan ha utövat det. Jag tror på hans omdöme även i det fallet. Synd att Sandberg inte hörsammade Rammers kompetens mer än SÅCs pseudovetenskap.
Citera
2017-05-15, 19:50
Medlem
Citat:
Rammer bedömer att våldet varit så kraftigt att han anser det osannolikt att en 7-åring, för att inte tala om en 5-åring, kan ha utövat det. Jag tror på hans omdöme även i det fallet. Synd att Sandberg inte hörsammade Rammers kompetens mer än SÅCs pseudovetenskap.

Ja, det är helt enkelt orimligt att sjuåringen klarat att utföra det dödliga våldet. Men han kan ju ha bevittnat det. Eller så handlar allt om barnens egna bearbetning då deras kompis blivit brutalt mördad.
Citera
2017-05-15, 19:54
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ja han har ju 2 dagar på sig att
Fixa till programmet och spela in lite snyft med pappan som hux flux under tunga SuperduperDroger börja måla av christians teckning (som enligt er ej funnits) men som de potenta drogerna lurat i han funnits och sedan anklaga sin son för delaktighet i mordet. Vem
Fixar dessa drogerna till helgen? Behöver måla av mig lite. Plattan imorn?

Menar du att det är lögn att pappan var på psyket, menar du att det är lögn att han medicinerades med narkotikaklassad medicin? Av vilken anledning förtjänar Sandberg att bli trodd? Senats idag har han avslöjats med två lögner eller du kanske kan berätta hur det går med den påstådda skadeståndsansökan?
Citera
2017-05-15, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Varför kommer du inte med något som har med fallet att göra istället för att diskutera mig? Jag förstår att du gärna vill slicka mina fötter, men det kommer du inte få göra. Vi diskuterar fallet Kevin här, har du något att komma med angående det? Eller är du bara sur för att du inte lyckats smeta skit på C & R?

Inte dugg sur jag väntar och ser efter programmen sänts. Känns bara som Josefsson spelar på pojkarnas känslor lite väl mycket. Vore roligare se en mer objektiv granskning nu blir det mer smutskastning. Inte sant?
Citera
2017-05-15, 19:56
Medlem
Citat:
Inte dugg sur jag väntar och ser efter programmen sänts. Känns bara som Josefsson spelar på pojkarnas känslor lite väl mycket. Vore roligare se en mer objektiv granskning nu blir det mer smutskastning. Inte sant?

Håller med om att mer neutral granskning hade varit att föredra men i rättvisans namn kanske inte DJ hade fått med bröderna på ett sånt upplägg. Det viktiga är att förhören och delar ur FUP kom till allmän beskådan.
Citera
2017-05-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gubbrora
Menar du att det är lögn att pappan var på psyket, menar du att det är lögn att han medicinerades med narkotikaklassad medicin? Av vilken anledning förtjänar Sandberg att bli trodd? Senats idag har han avslöjats med två lögner eller du kanske kan berätta hur det går med den påstådda skadeståndsansökan?

Tror inte på någon för än alla kort ligger på bordet men du anser att allt som Dan säger är sant?
Citera
2017-05-15, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grobiankungen
Håller med om att mer neutral granskning hade varit att föredra men i rättvisans namn kanske inte DJ hade fått med bröderna på ett sånt upplägg. Det viktiga är att förhören och delar ur FUP kom till allmän beskådan.

Hade han inte fått med bröderna hade inte hans story blivit lika kraftfull så antar han gett dom ett riktigt saftigt arvode
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in