2017-05-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Pappan dödar djur och sonen vill oxå döda.

Pappan dödar djur och liksom som en matematisk formel blir den här sonen då en psykopat.
Nej nej fel...

Han tänker på att döda barn och vuxna människor men märk väl inte djur.
Djur som han älskar, djur som han har empati för, djur som han har medlidande för, djur som han sett sin far döda...han vill inte döda djur.

Han mår psykiskt dåligt, han lyckades till slut att döda... men det blev inte djur......

Har du inget slut? Kanske ska göra GW sällskap.
Citera
2017-05-09, 07:38
Medlem
imcereals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
När jag läser förhören med honom så räknar jag till åtminstone tre olika personligheter. Det är inte vad han säger utan HUR han uttrycker sig. Om ni inte tror på hans schizofreni så läs hans svar igen och lägg märke till hur han plötsligt inte kan uttrycka sig flytande... han har en massa ofullbordade meningar och upprepningar - för att plötsligt igen uttrycka sig klart och tydligt.

Men visst finns där manipulatören också. Första gången någon frågar om barnen blir han chockerad. Men nästa gång någon frågar så innefattar han barnen i sina fantasier - säger han.

Det verkar som om hans ursprungsproblem är att han känner för mycket. Karlar skall ju inte göra det. De skall inte gråta. De skall inte lida för att någon tar livet av djur... sådant är inte manligt!

Ändå påstår de kvinnor som har barn av båda könen att pojkarna är mer känsliga än flickorna och far mer illa av svek, orättvisor och våld.

Schizofreni uppstår ofta när en personlighet inte klarar av en situation. Då föder hjärnan fram den del av personligheten som kan klara det. Ibland tvingas den avskärma många olika delar... och ja, den avskärmar upplevelserna från de andra "personligheterna" också så att de faktiskt inte vet vad som gjorts eller sagts.

Den arroganta Simon, som nu står anklagad, är en person som han tycker om. Det är den som han själv skapat och som han använder sig av "bland folk". Men det är bara en mask och han vet det och han erkänner det (minns tyvärr inte åt vem).

Det finns två saker han återkommer till hela tiden - den ena är att inte (behöva) känna något. Att vara helt kall.
Och det andra är att vänja sig vid tanken - att döda!

Nu har jag inte läst förhören med den misstänkte, men om du nu själv ska sätta diagnoser och dessutom skriva en liten förklarande passus om hur schizofreni uttrycker sig, så får du nästan se till att ha faktan på det klara:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni

Citat:
Termen "schizofreni" betyder ungefär "kluvet psyke". Trots dess etymologi är schizofreni inte synonymt med dissociativ identitetsstörning, även känt som multipla personligheter, något som ofta blandas ihop i populärkultur. En mer passande benämning på sjukdomen vore "splittrat psyke", eftersom det bättre beskriver den sjukes situation. I motsats till kulturella stereotyper finns det vidare bara ett litet samband mellan sjukdomen och en benägenhet till aggressivt beteende. Inte sällan används ordet schizofreni slarvigt i vardagssammanhang samt i media, ofta som ett sätt att uttrycka en känsla av förvirring eller kaos.

On another note: Diagnosen manodeppresivitet/bipolär sjukdom ger absolut inte heller uttryck för några multipla personligheter, men kan bidraga till att en person uttrycker sig väldigt olika beroende på var i skoven man befinner sig. Om det går ett tag mellan exempelvis förhör, så kan man med bipolär sjukdom hunnit ändra känslotillstånd och välmående, och fått antingen ökad självkänsla alternativt krupit längre in i mörkare tankar etc.
Citera
2017-05-09, 08:45
Medlem
Soda Popinskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Pappan dödar djur och sonen vill oxå döda.

Pappan dödar djur och liksom som en matematisk formel blir den här sonen då en psykopat.
Nej nej fel...

Han tänker på att döda barn och vuxna människor men märk väl inte djur.
Djur som han älskar, djur som han har empati för, djur som han har medlidande för, djur som han sett sin far döda...han vill inte döda djur.

Han mår psykiskt dåligt, han lyckades till slut att döda... men det blev inte djur......

Fattar du att han delar uppväxt med typ alla utanför städerna? De flrsta har varit med på jakt, slakt, packa älgkött på köksbordet osv. Hur känns det själv, är du inte lite sugen på ett styckmord efter att hela uppväxten tvingats följa med mamma till köttdisken och välja kroppsdelar av djur? Men det kanske blev en barbiedocka i stället för djur för din delä? Släpp det där nu, du är fel ute.
Citera
2017-05-09, 09:16
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av imcereal
Nu har jag inte läst förhören med den misstänkte, men om du nu själv ska sätta diagnoser och dessutom skriva en liten förklarande passus om hur schizofreni uttrycker sig, så får du nästan se till att ha faktan på det klara:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Schizofreni

On another note: Diagnosen manodeppresivitet/bipolär sjukdom ger absolut inte heller uttryck för några multipla personligheter, men kan bidraga till att en person uttrycker sig väldigt olika beroende på var i skoven man befinner sig. Om det går ett tag mellan exempelvis förhör, så kan man med bipolär sjukdom hunnit ändra känslotillstånd och välmående, och fått antingen ökad självkänsla alternativt krupit längre in i mörkare tankar etc.

Bra poänger; det är ju väldigt populärt och viss mån förståelig att man har en benägenhet att tillskriva vad man uppfattar som ren ondska till någon "annan" i sig själv, eftersom det är så pass svårgreppbart. Jag tror filmer som när lammen tystnar och andra hollywood-producerade seriemördarfilmer bidragit mycket till gemene mans syn på det störda psyket. Finns ju även en del i denna tråd som verkar mycket påverkad av fiktionens fantastiska världar.

Ta Thomas Quick tex; hans skådespel var ju ett direkt resultat av den här typen av populärkulturella fenomen, och ett beteende uppmuntrades av foliehattarna till psykologer. Hans belöning var narkotikaklassade preparat.

Aldrig någonsin hade man skådat ett monster som quick (3 personligheter om jag inte minns fel) - han dödade urskiljningslöst utan några särskilda preferenser; vita, kärlekspar, barn, färgade. Jag tror ni kan resten.
Citera
2017-05-11, 18:29
Medlem
Är alla överens om att det är mgm som är gm?
Citera
2017-05-11, 19:02
Medlem
5549s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Znoopet
Jag kan ju inte tala för alla så klart, men jag personligen är 100% övertygad om att Simon är gärningsmannen.
Citera
2017-05-11, 19:14
Medlem
Citat:

Japp, absolut.
Citera
2017-05-11, 19:26
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

Ja, bevisningen är ju överväldigande skulle jag säga.
Citera
2017-05-11, 23:22
Medlem
Finns det några bilder i FUP:en från mordplatsen? Tyckte mig läsa detta tidigare i tråden men finner ej sidorna nu.
Citera
2017-05-12, 06:19
Medlem
Citat:

De flesta har nog varit det hela tiden men det skulle vara intressant att höra om du fortfarande hänger kvar vid din teori och varför?
Citera
2017-05-12, 07:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skildojver
De flesta har nog varit det hela tiden men det skulle vara intressant att höra om du fortfarande hänger kvar vid din teori och varför?

Jag ska läsa klart fup
Jag tycker det är intressant att ej låsa sig fast för mgm i ett för tidigt stadium. Så som det var i början av denna tråd.
Nu har ju fup kommit ut och då ska jag läsa klart den.
Intressant att höra allas åsikter och vad i bevisningen
Citera
2017-05-15, 18:10
Medlem
Tråden verkar ha stannat upp lite så jag kastar in ett par funderingar:

-Hur kan det komma sig att inbrottet på Norra Råbovägen 1 upptäcktes först den 25/12?
Och då endast pga att stugägaren gick ditt och tittade till stugan?

-En av de första poliserna på plats hörde ett klirrande ljud när han klev ur bilen. Kan det ha varit när Simon slog in rutan på Norra Råbovägen 1?
I så fall var de mycket nära honom när de kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in