2017-05-03, 14:10
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Han kan ljuga, tiga eller erkänna fullt ut; livstid får han inte hursomhelst.

Du har rätt. Nu är jag helt övertygad om att Simon kommer att dömas till vård men om så inte är fallet så är maxstraffet som kan utdömas 14 år.
Citera
2017-05-03, 20:37
Medlem
Mycket tid för behandling det
Citera
2017-05-06, 16:46
Medlem
Tack för några intressanta inlägg. Ja, hur f*n blir en individ en god person i de flestas ögon när vi lever i en tid med romantiserat våld i media 24h. Och hur kan den som begår grövre brott omprogrammeras är väl frågorna här.

Vi lär oss agera och utveckla medfödd empati av förebilder från familjen och mindre i vuxen ålder från fotbollsvassa idoler typ Zlatan, m.fl. Familjen är inkörsporten till vuxenlivet där vi navigerar med ett tredje öga på omgivningen i gäng med vänner.

S verkar vara en produkt av en curlingbarn uppfostran som gick snett och därmed passerat gränser vi inte kan acceptera bland oss. Ett dataspel live just inför julen de godas högtid där du skall ge glädje och inte ta andras liv, enligt seden.

S kan liknas vid en terrorist i det avseendet. Ilskan, raseriet kom äntligen ut. Långt bort från ljuset på Drottninggatan och Champs-Elyse’es slog han till på sitt primitiva vis mot en stackars oskyldig dam. Det egentliga målet var sveriges Vårdapparat. Tragiskt agerat och svårt att få ogjort men han försöker så gott han kan.

Det hade varit enklare att vårda in honom när han så bryskt med hot sökte hjälp tidigare men resurserna finns bokade på annat håll idag, enligt politikerna. Tragiskt för inte bara S och offrens nära utan för hela folket i landet Sverige.

Tänker på straffet för familjen som nyligen mördade deras barn 5 mån där båda skyllde på varandra, blev friade och fick 164000 sek vardera som plåster på såren. Vilket budskap till andra som vill ha pengar och det ville S ha liksom alla andra. Sverige har blivit sjukt, mycket sjukt vilket S försöker utnyttja med ”jag kommer inte ihåg”.

S sökte befrielse från sig själv och får nu sitt straff. Hade S istället suttit i USA med sin ondska och tryckt på drönar knappen bombom så att ett helt hus exploderat med många familjer utplånade hade han fått en medalj som en god service man under en kampanj hans land råkade ha för freden i MÖ. Högre upp i leden är det även OK om hundratusentals dödas i en kampanj men om det bara är två stycken ligger du risigt till ute i skogen.

Så vem är terroristen att skydda sig mot är frågan? Föräldrar, deras föräldrar, skola, brist på vård, vänner, politiker, drog säljare, big business med dataspel, internet by night, filmer mm. Var vänlig räck upp en hand om du inte någon gång hade lust att döda en annan person. Jag hade en spärr, tack och lov, med det hade inte S, längtan till medicinering med droger var större hos S.

S får iallafall ett straff medan Bush&Blair går fria hånleende mot mänskligheten. Inte lätt att hitta sin plats och bli synlig i detta samhälle. S fick en skogstokig ide’ och nu dax för straffet samt tid att sörja för de närstående till offren och lycka till med det. Hat göt ont och förlåtelse efter tid känns bättre.
Här var det två äldre människor som fick ett tragiskt, hastigt slut men tusen ggr värre, i min värld, med en bebis som dödades av egen förälder som fick belöning av staten.

Jag föreslår att S skall jobba av skulden till samhället istället för dyr meningslös ”tycka synd om” terapi från självgoda bananer. Ju bättre arbete desto kortare tid och vägrar S så är det bark i brödet som gäller utan tv, dator och annat nöje.

Simon var så god och välj, upp till dej och lycka till med anpassningen, du är inte hatad av alla men nu får du skärpa till dej under några år och nog av daltande. Hotar du fler vårdare så skall det kännas, du bestämmer Simon. Börja med att erkänna och halva jobbet att bli förlåten är gjort!

Kanske du även lärt dej att du kan inte agera hemmagjord terrorist om du inte har uppbackning från något land med veto rätt i FN. Du tänkte förvirrat, erkänn ditt misstag nu innan terapi trollen tar och drogar ned dej. Visst ville du bli fångad efter lite drama du regisserat till att berätta om för nya och gamla vänner. ”Jag följer inte med på våran resa då jag är anklagad för mord” låter kanske bättre än att du inte hade några pengar och var rädd för ombyte. Du gjorde så gott du kunde, eller hur och nu kan du börja göra gott igen mot dina medmänniskor precis som du vill att de skall göra mot dej. Lycka till om du vill!
Citera
2017-05-07, 00:12
Medlem
Det var en mycket fin sammanfattning om vår tid... ingenting är någonting och någonting är ingenting.

Jag har läst igenom hela fup och det återstår väldigt många frågetecken.

Här har vi en kille som är autistisk, scizoid, manodrepressiv och uppvisar tendenser på att ha alla andra psykiska störningar också - främst depression!

(Om vi skulle leva i ett katolskt land skulle han säkert få en exorsism gjord på sig för att få ut "de onda tankarna".)

När jag läser förhören med honom så räknar jag till åtminstone tre olika personligheter. Det är inte vad han säger utan HUR han uttrycker sig. Om ni inte tror på hans schizofreni så läs hans svar igen och lägg märke till hur han plötsligt inte kan uttrycka sig flytande... han har en massa ofullbordade meningar och upprepningar - för att plötsligt igen uttrycka sig klart och tydligt.

Men visst finns där manipulatören också. Första gången någon frågar om barnen blir han chockerad. Men nästa gång någon frågar så innefattar han barnen i sina fantasier - säger han.

Det verkar som om hans ursprungsproblem är att han känner för mycket. Karlar skall ju inte göra det. De skall inte gråta. De skall inte lida för att någon tar livet av djur... sådant är inte manligt!

Ändå påstår de kvinnor som har barn av båda könen att pojkarna är mer känsliga än flickorna och far mer illa av svek, orättvisor och våld.

Schizofreni uppstår ofta när en personlighet inte klarar av en situation. Då föder hjärnan fram den del av personligheten som kan klara det. Ibland tvingas den avskärma många olika delar... och ja, den avskärmar upplevelserna från de andra "personligheterna" också så att de faktiskt inte vet vad som gjorts eller sagts.

Den arroganta Simon, som nu står anklagad, är en person som han tycker om. Det är den som han själv skapat och som han använder sig av "bland folk". Men det är bara en mask och han vet det och han erkänner det (minns tyvärr inte åt vem).

Det finns två saker han återkommer till hela tiden - den ena är att inte (behöva) känna något. Att vara helt kall.
Och det andra är att vänja sig vid tanken - att döda!
Citera
2017-05-07, 00:25
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Det var en mycket fin sammanfattning om vår tid... ingenting är någonting och någonting är ingenting.

Här har vi en kille som är autistisk, scizoid, manodrepressiv och uppvisar tendenser på att ha alla andra psykiska störningar också - främst depression!

(Om vi skulle leva i ett katolskt land skulle han säkert få en exorsism gjord på sig för att få ut "de onda tankarna".)

När jag läser förhören med honom så räknar jag till åtminstone tre olika personligheter. Det är inte vad han säger utan HUR han uttrycker sig. Om ni inte tror på hans schizofreni så läs hans svar igen och lägg märke till hur han plötsligt inte kan uttrycka sig flytande... han har en massa ofullbordade meningar och upprepningar - för att plötsligt igen uttrycka sig klart och tydligt.

Men visst finns där manipulatören också. Första gången någon frågar om barnen blir han chockerad. Men nästa gång någon frågar så innefattar han barnen i sina fantasier - säger han.

Det verkar som om hans ursprungsproblem är att han känner för mycket. Karlar skall ju inte göra det. De skall inte gråta. De skall inte lida för att någon tar livet av djur... sådant är inte manligt!

Ändå påstår de kvinnor som har barn av båda könen att pojkarna är mer känsliga än flickorna och far mer illa av svek, orättvisor och våld.

Schizofreni uppstår ofta när en personlighet inte klarar av en situation. Då föder hjärnan fram den del av personligheten som kan klara det. Ibland tvingas den avskärma många olika delar... och ja, den avskärmar upplevelserna från de andra "personligheterna" också så att de faktiskt inte vet vad som gjorts eller sagts.

Den arroganta Simon, som nu står anklagad, är en person som han tycker om. Det är den som han själv skapat och som han använder sig av "bland folk". Men det är bara en mask och han vet det och han erkänner det (minns tyvärr inte åt vem).

Det finns två saker han återkommer till hela tiden - den ena är att inte (behöva) känna något. Att vara helt kall.

för ett par månader sedan lät det annorlunda, du var helt övertygad om GM´s oskuld.
Skönt att läsa att du tagit ditt förnuft till fånga.
Citera
2017-05-07, 09:32
Moderator
KomissarieBecks avatar
Citat:
Bevisa! Bevis...
Jag tänkte försöka motbevisa det. Jag anser att MGM är oskyldig till dådet. Jag använder samma bevismaterial som de gör som påstås bevisa att han är skyldig.

1. Polisen har kunnat följa hans irrfärder i skogen efter klockan 22... Han har gått 10 kilometer i totalt mörker, utan något som helst ljus, troligen med bara telefonen som ledljus, så länge den hade batteri, alltså.

Jag har själv gått hem, en sen kväll från grannen, när elektriciteten var borta i området. Inga bilar syntes till. Inget syntes!!! Jag måste gå nästan i diket för att kunna veta var min avtagsväg fanns. Skulle jag ha tvingats gå genom en skog då - så skulle jag inte ha kunnat nå någonstans innan det blev så ljust så att jag kunde se något.

Jag räknar med att det tar mycket längre tid att ta sig genom en skog, utan att man vet var stigarna finns, än det tar att gå längs en väg. Om han dessutom har gått i cirklar, så har denna promenad tagit hela natten och kanske ända fram till förmiddagen.

MGM har inte haft möjlighet att byta kläder. De kläder han hade på sig på kvällen, hade han fortfarande på sig när han kom till sjukhuset.
Det enda blod som finns på dem är hans eget.
Om han var mördaren borde kläderna vara täckta av offrens blod.
Skulle de vara det, skulle polisen ha sagt det - självklart! Det finns ingen orsak att hålla inne med sådant.

Om det inte finns offrens blod på MGM-s kläder, så borde polisen släppa honom och söka efter någon annan.

Citat:

Det synkar kanske inte riktigt med din tidigare inställning men det glädjer mig att Du är på rätt väg nu.... Fast det där med katolsk land bör Du nog ta dig en funderare på om Du har tänkt rätt...
Citera
2017-05-08, 12:33
Medlem
Trevligt att ni läst vad jag skrivit.

Men nej... tyvärr har jag inte fogat mig till massan och hur man "bör" tänka.

Jag skrev att det finns fler saker som inte hör ihop med den berättelse som det är enklast att omfatta.

Fel faktorer:
- inbrottet i stuga nummer 25.
- Simons ord på att han blir dödad eller det kommer att stå om honom i tidningen.
- Mördaren väntar med anfallet tills man ringt och berättat att han tappat minnet.
- kranen som fortfarande sprutar vatten.
- blod från offret på Simons rygg.
- Simons bloddroppars läge och det myckna utsmetade blodet.

Efter att ha funderat på olika möjligheter till hur dessa faktorer skall kunna förklaras, har jag till sist kommit fram till en teori som förklarar dem alla.

Teori
I Sverige finns åtminstone två firmor som erbjuder sig att "lösa problem" som hjälper en person som är utsatt för t.ex. utpressning. Självklart löser dessa firmor också svårare "problem" och eliminerar dem.
Kännetecknande för dessa lösningar är att det finns en "patsy", d.v.s. en misstänkt person på plats för dådet. Personen som används har ofta en kriminell belastning eller är en psykiskt sjuk person.

Någon från denna firma kontaktar Simon, eller han får höra talas om planerna i ett beräknat "misstag". Självklart vill han spela hjälte och komma i tidningen.
Men han kommer dels lite för sent och hans planer på att ringa in dådet misslyckas eftersom mobilen inte har någon täckning.
Han bryter sig in i ett hus som han tror har vanlig telefon. Han är upphetsad och fumlig och skadar sig på glasskärvorna. Det finns ingen fungerande telefon.

Han tänker troligen ta ut nyckeln ur mördarens bil för att hindra honom från att fly från platsen, när mördaren kommer och hugger honom. Han sparkar sig fri och rusar in i skogen.

Han hör mördaren köra iväg och bryter sig in i nummer 1 för att få tag på bilnycklar. Nu forsar det blod från handen som han skyddat sig med.

Han hittar nycklar och strartar bilen som slocknar efter några meter (den måste värmas före).

Han går till nummer 2 för att få tag på bilnycklar men blir dålig när han ser offren. Han böjer sig ner för att känna på pulsen på dem och går sedan mot arbetsrummet, kanske för att se om mördaren tagit det papper som han var ute efter.

Men han klarar inte riktigt av situationen utan lutar sig uppefter väggar för att inte svimma. På så vis får han blod på ryggen av sin jacka. Han kanske kastar upp i diskhon... eller så försöker han bara stoppa blodet som forsar från knivhugget.

Medan han står där hör han sirenerna. Och bara rusar ut i skogen.

Slutsats
Signalmentet som han lämnade på mördaren (eller rånaren) är troligen korrekt.

Ja, jag anser att Simon skall låsas in och börja behandlas mot sin schizofreni. Jag tror på hans inre rösts tjat om att han är dålig/värdelös o.s.v. Jag tror inte på att hans alterego tjatar om att döda - det är en "märkvärdighets grej", liksom att gå i kortbyxor och att berätta att han är sinnessjuk.
Citera
2017-05-08, 12:53
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:

Jag skrev att det finns fler saker som inte hör ihop med den berättelse som det är enklast att omfatta.

Fel faktorer:
- Simons ord på att han blir dödad eller det kommer att stå om honom i tidningen.
- Mördaren väntar med anfallet tills man ringt och berättat att han tappat minnet.

Efter att ha funderat på olika möjligheter till hur dessa faktorer skall kunna förklaras, har jag till sist kommit fram till en teori som förklarar dem alla.

Teori
I Sverige finns åtminstone två firmor som erbjuder sig att "lösa problem" som hjälper en person som är utsatt för t.ex. utpressning. Självklart löser dessa firmor också svårare "problem" och eliminerar dem.
Kännetecknande för dessa lösningar är att det finns en "patsy", d.v.s. en misstänkt person på plats för dådet. Personen som används har ofta en kriminell belastning eller är en psykiskt sjuk person.

Någon från denna firma kontaktar Simon, eller han får höra talas om planerna i ett beräknat "misstag". Självklart vill han spela hjälte och komma i tidningen.
Men han kommer dels lite för sent och hans planer på att ringa in dådet misslyckas eftersom mobilen inte har någon täckning.
Han bryter sig in i ett hus som han tror har vanlig telefon. Han är upphetsad och fumlig och skadar sig på glasskärvorna. Det finns ingen fungerande telefon.

Han tänker troligen ta ut nyckeln ur mördarens bil för att hindra honom från att fly från platsen, när mördaren kommer och hugger honom. Han sparkar sig fri och rusar in i skogen.

Han hör mördaren köra iväg och bryter sig in i nummer 1 för att få tag på bilnycklar. Nu forsar det blod från handen som han skyddat sig med.

Han hittar nycklar och strartar bilen som slocknar efter några meter (den måste värmas före).

Han går till nummer 2 för att få tag på bilnycklar men blir dålig när han ser offren. Han böjer sig ner för att känna på pulsen på dem och går sedan mot arbetsrummet, kanske för att se om mördaren tagit det papper som han var ute efter.

Men han klarar inte riktigt av situationen utan lutar sig uppefter väggar för att inte svimma. På så vis får han blod på ryggen av sin jacka. Han kanske kastar upp i diskhon... eller så försöker han bara stoppa blodet som forsar från knivhugget.

Slutsats

Ja, jag anser att Simon skall låsas in och börja behandlas mot sin schizofreni. Jag tror på hans inre rösts tjat om att han är dålig/värdelös o.s.v. Jag tror inte på att hans alterego tjatar om att döda - det är en "märkvärdighets grej", liksom att gå i kortbyxor och att berätta att han är sinnessjuk.

Den här historien är ju i klass med det "kinesiska triad-spåret" i Linda Chen tråden. De kanske har varit farten även här?

Jag kommer inte bemöda mig med att argumentera mot dig, utan bara konstatera att din redogörelse helt saknar förankring i förundersökningen.
Citera
2017-05-08, 18:16
Medlem
Citat:

Fel faktorer:

Teori

Slutsats

Få se. Vart ska vi börja...
Nä, jag orkar inte. Du är ju för fan värre än kaninteoretikern.
Jo förresten. En grej orkar jag. Simon är ingen hjälte och skulle aldrig spela hjälte heller. Det är jag säker på trots att jag inte känner honom. Om så vore skulle han definitivt inte ha kommit försent på grund av att han varit på bio. Inget av det du skriver håller men prova att ge ut en bok.
Citera
2017-05-08, 18:50
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:

Helt klart att trasig barndom speglar sig hos denna kille som jag sagt från början.
Ni som inte ser sambandet, eller inte vill erkänna att det är så, är det bara att beklaga.

Gillar inte det där med att vänja sig vid tanken att döda..
Vart kommer det ifrån om inte pappan har implementerat det till sonen sen han var liten kille??

Tragiskt alltihop...
Citera
2017-05-08, 20:13
Medlem
TakeYouOnACruises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marre1976
Helt klart att trasig barndom speglar sig hos denna kille som jag sagt från början.
Ni som inte ser sambandet, eller inte vill erkänna att det är så, är det bara att beklaga.

Gillar inte det där med att vänja sig vid tanken att döda..
Vart kommer det ifrån om inte pappan har implementerat det till sonen sen han var liten kille??

Tragiskt alltihop...

Jag tror de flesta av oss i tråden är överens om att erfarenheter från barndomen (i det här fallet en trasig barndom) kan spela en central roll för hur vuxenlivet artar sig.

Men bilden är nog mer komplex än den du vill göra gällande; det finns inte en faktor; pappa dödar djur och liksom som en matematisk formel blir den här sonen då en psykopat. Vad har du fått den här historien ifrån?
Citera
2017-05-08, 20:22
Medlem
Marre1976s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TakeYouOnACruise
Jag tror de flesta av oss i tråden är överens om att erfarenheter från barndomen (i det här fallet en trasig barndom) kan spela en central roll för hur vuxenlivet artar sig.

Men bilden är nog mer komplex än den du vill göra gällande; det finns inte en faktor; pappa dödar djur och liksom som en matematisk formel blir den här sonen då en psykopat. Vad har du fått den här historien ifrån?

Pappan dödar djur och sonen vill oxå döda.

Pappan dödar djur och liksom som en matematisk formel blir den här sonen då en psykopat.
Nej nej fel...

Han tänker på att döda barn och vuxna människor men märk väl inte djur.
Djur som han älskar, djur som han har empati för, djur som han har medlidande för, djur som han sett sin far döda...han vill inte döda djur.

Han mår psykiskt dåligt, han lyckades till slut att döda... men det blev inte djur......
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in