Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Lek med tanken att du befinner dig på nordpolen och du håller en linjal som har samma längd som jordglobens radie från globens center. Du håller linjalen i 90 graders vinkel i förhållande till kroppen som roterar ett varv på ett dygn. Om du nu anser att linjalens båda ändar har samma rotationshastighet så bör du nog förklara hur du tänker.
Här vet du tydligt att jorden är en sfär.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sebban
Det behövs ingen ”nedåtkraft” på den platta jorden och det finns ingen rotation som skapar centrifugalkraft.
Regndroppen faller för att vatten har högre densitet än atmosfären. Det behövs inga gummisnoddar och abstrakt trams på en platt jord. Återigen, dina förvirrade och vinklade bortförklaringar är nonsens.
Här ångar du återigen på om hur en platt jord inte funkar. Du skriver ju själv att en platt jord inte skulle fungera i flera inlägg enligt din egna "vetenskap".
Tror inte du förstår dig på fysik men försöker ändå lura dig själv och många som läser tråden att du förstår. Ska man ljuga så får man se till att alla länkar håller ihop men till slut brukar de mest avancerade lögner brista precis som dina.
Ok att en regndroppe har högre densitet än luft men var har detta med dragningskraften att göra? Jag tror att ni som bor på den platta jorden i verkligheten bor på en liten platt yta på vår sfäriska jord och er platta jord får lite hjälp av vår sfäriska jord att fungera.
Vi har frågat några hundra gånger varför regndroppen just faller nedåt mot jordytan men det har du inte lyckats förklara, du repeterar bara att densiteten är högre. Ok då att ett föremål har högre densitet än luften hur kan föremålet då falla just åt det håll du beskriver, nedåt? Jag tror det fattas något i ditt logiska tänkande och vi inte kommer längre här. Om inte så är du bara road av hur långt du kan dra denna diskussion med tanke på att du som jag skrev tydligen vet att jorden är en sfär.