2017-05-15, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Som sagt, jag tänker i termer som vinkelhastighet. Båda ändarna av linjalen roterar med hastigheten 360 grader per dygn. Vill du hålla dig till härledda SI enheter så fick du hastigheten av madtop för ett par dagar sedan, nämligen 7.3*10^-5 rad/s.

Att ange en rotationshastighet enbart med enheter som km/h säger ingenting relevant alls.

Om föremålet som roterar är lika stor som jorden blir centrifugalkraften liten trots den höga hastigheten. Om föremålet har tusen gånger mindre omkrets måste den rotera med 1000 gånger högre vinkelhastighet för att nå samma hastighet mätt i km/h på ytan. Vilket klot får den högsta centrifugalkraften på ytan tror du?

Ja, korrekt båda ändarna roterar 360 grader per dygn men den ena änden har en rotationshastighet på över 1600 km i timmen och den andra som du håller har i, har en rotationshastighet som är hälften av din klockas timvisare. Det var väl det du inte ville säga.

Visst är det relevant och det är anledningen till att globalister försöker förvirra begreppen genom att introducera tramset om vinkelhastighet.

Det är korrekt att små hjul måste rotera fortare än stora om dom skall tillryggalägga samma sträcka med samma hastighet men förstår inte kopplingen. Menar du kanske att det är sammankopplat på nåt sätt? Hurdå?
Citera
2017-05-15, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja självklart är rotationshastigheten 1 varv per dygn oavsett hur långt från centrum du befinner dig. Och det borde till och med du begripa: det tar timvisaren 12 timmar att förflytta sig ett varv - och detta oavsett var på timvisaren du tittar.

Rotationshastighet (vinkelhastighet) är ett mått på hur snabbt något snurrar. En centrifug snurrar 1000 varv per minut - jorden snurrar 0,0007 varv per minut. Jorden står i praktiken still.

Men ditt jävla pucko - vi är alla överens om att saker faller.
Men frågan är varför saker faller och i vilken riktning saker faller.

Newtons 2:a rörelselag säger att det behövs en kraft för att accelerera föremål: F=m*a
Vilket kraft är det som får saker att falla?

Att om och om igen hävda "att saker faller" som på förklaring på varför saker faller visar med all tydlighet att du inte har någon som helst aning.

Nej, rotationen är ett varv, eller 360°, per dygn. Det säger inget om rotationshastigheten som ökar med radien från rotationscentret. Du jämför äpplen och päron. Du pratar om jordens knappt märkbara rotation vid nordpolen, halva hastigheten mot klockans timvisare, och jämför det med centrifugen. Hur fort hade centrifugens ytterhölje snurrat om den hade haft samma diameter som jorden.
Dina förvirrade bortförklaringar är rent nonsens!

Ingen kraft alls. När lyftkraften upphör så faller saker tillbaka till ursprungsläget eller nivån.
Citera
2017-05-15, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Ja, centrifugalkraften är proportionell mot radien. Och centrifugalkraften är även proportionell mot kvadraten på vinkelhastigheten. Och eftersom jordens vinkelhastighet är väldigt låg blir även centrifugalkraften väldigt låg.

Jag har redan räknat ut detta. Gravitationen, som på FE kallas "nedkraften", är 1200 gånger så stor som centrifugalkraften vid jordens yta. Om vi vill göra en liknelse så handlar det om att vi har en (1) gummisnodd som drar vattendroppen utåt och 1200 gummisnoddar som drar droppen mot jorden. Vilket väldigt väl förklarar varför droppen inte kastas ut i rymden - 1200 gummisnoddar är starkare än 1 gummisnodd.
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Det behövs ingen ”nedåtkraft” på den platta jorden och det finns ingen rotation som skapar centrifugalkraft.
Regndroppen faller för att vatten har högre densitet än atmosfären. Det behövs inga gummisnoddar och abstrakt trams på en platt jord. Återigen, dina förvirrade och vinklade bortförklaringar är nonsens.
Citera
2017-05-15, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Om man puttar något (en curlingsten på is, till exempel) till höger, varför åker den inte tillbaka till vänster? Hur kommer det sig att objekt bara åker tillbaka nedåt?

Ännu en ”tankelek” som inte ens du förstår.
Citera
2017-05-15, 15:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Nej, rotationen är ett varv, eller 360°, per dygn. Det säger inget om rotationshastigheten som ökar med radien från rotationscentret. Du jämför äpplen och päron. Du pratar om jordens knappt märkbara rotation vid nordpolen, halva hastigheten mot klockans timvisare, och jämför det med centrifugen. Hur fort hade centrifugens ytterhölje snurrat om den hade haft samma diameter som jorden.

Ingen kraft alls. När lyftkraften upphör så faller saker tillbaka till ursprungsläget eller nivån.
Vad menar du med ingen kraft alls. Varför skulle saker falla till marken utan någon som helst kraft? Ren magi? Utan kraft=tyngdlöshet och vi är beviserligen inte tyngdlösa här på jorden. Ni plattjordare beskyller alltid gravitationen för att vara magi men ni har ingen vettig förklaring till den ännu mer magiska kraft som får saker att falla utan gravitation på plattjorden.
Du har ju naturligtvis rätt i att centrifugalkraften är starkare längre ut och detta är ju också bevisat t ex genom att pendelur måste justeras om ifall du flyttar dem från Svalbard till Kenya för att gå rätt men detta är inget bevis för plattjorden då centrifugalkraften vid ekvatorn längst från rotationscentrum ändå är mycket lägre än gravitationen. Hur förklarar du skillnaden i gravitation som gör att du måste justera om pendelur som flyttas från arktis till tropikerna på plattjorden?
Senast redigerad av Jonas1968 2017-05-15 kl. 15:38.
Citera
2017-05-15, 15:51
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Lek med tanken att du befinner dig på nordpolen och du håller en linjal som har samma längd som jordglobens radie från globens center. Du håller linjalen i 90 graders vinkel i förhållande till kroppen som roterar ett varv på ett dygn. Om du nu anser att linjalens båda ändar har samma rotationshastighet så bör du nog förklara hur du tänker.
Här vet du tydligt att jorden är en sfär.
Citat:
Det behövs ingen ”nedåtkraft” på den platta jorden och det finns ingen rotation som skapar centrifugalkraft.
Regndroppen faller för att vatten har högre densitet än atmosfären. Det behövs inga gummisnoddar och abstrakt trams på en platt jord. Återigen, dina förvirrade och vinklade bortförklaringar är nonsens.
Här ångar du återigen på om hur en platt jord inte funkar. Du skriver ju själv att en platt jord inte skulle fungera i flera inlägg enligt din egna "vetenskap".

Tror inte du förstår dig på fysik men försöker ändå lura dig själv och många som läser tråden att du förstår. Ska man ljuga så får man se till att alla länkar håller ihop men till slut brukar de mest avancerade lögner brista precis som dina.

Ok att en regndroppe har högre densitet än luft men var har detta med dragningskraften att göra? Jag tror att ni som bor på den platta jorden i verkligheten bor på en liten platt yta på vår sfäriska jord och er platta jord får lite hjälp av vår sfäriska jord att fungera.

Vi har frågat några hundra gånger varför regndroppen just faller nedåt mot jordytan men det har du inte lyckats förklara, du repeterar bara att densiteten är högre. Ok då att ett föremål har högre densitet än luften hur kan föremålet då falla just åt det håll du beskriver, nedåt? Jag tror det fattas något i ditt logiska tänkande och vi inte kommer längre här. Om inte så är du bara road av hur långt du kan dra denna diskussion med tanke på att du som jag skrev tydligen vet att jorden är en sfär.
Citera
2017-05-15, 15:58
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:

Du förväxlar rotationshastighet och periferihastighet. Den senare är det som ökar med radien från rotationscentrum.

Din sista mening fick mig att skratta. Hur kan man vara så ignorant om man inte skolkat från alla fysiklektioner under hela skolgången? Om du lyfter en sten och går iväg 10 meter och släpper den, faller den då snett mot sitt ursprungliga läge?
Citera
2017-05-15, 16:18
Medlem
madtops avatar
Citat:
Nej, rotationen är ett varv, eller 360°, per dygn. Det säger inget om rotationshastigheten som ökar med radien från rotationscentret.

Men snälla lilla du, du kan inte sitta och hitta på egna definitioner.

Vinkelhastighet (rotationshastighet) ökar självklart inte med radien, rotationshastigheten är ett varv per dygn oavsett radien.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Vinkelhastighet

Jag har räknat ut hur stor centrifugalkraften är på den riktiga jorden. Hur räknar du ut hur stor kraften är? Hur stor centrifugalkraft verkar på en människa som väger 75kg?
Senast redigerad av madtop 2017-05-15 kl. 16:35.
Citera
2017-05-15, 16:23
Medlem
madtops avatar
Citat:

Att kläcka ur sig "det behövs inga krafter" är inte mycket till förklaring. Varför behövs det inga krafter och hur förklarar du att vi empiriskt vet att det behövs krafter för att förflytta föremål?

Hur kommer det sig att Newtons 2:a lag gäller allt utom just saker som ska falla nedåt?
Senast redigerad av madtop 2017-05-15 kl. 16:37.
Citera
2017-05-15, 17:31
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ännu en ”tankelek” som inte ens du förstår.
Det var andra frågan som du inte hittar något svar att kopiera från någon FE-sida.

Här är den första igen: Förklara hur folk kan flyta omkring i luft (i ett slutet rum) under fritt fall. Densiteten har tydligen ingen betydelse.
Citera
2017-05-16, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vad menar du med ingen kraft alls. Varför skulle saker falla till marken utan någon som helst kraft? Ren magi? Utan kraft=tyngdlöshet och vi är beviserligen inte tyngdlösa här på jorden. Ni plattjordare beskyller alltid gravitationen för att vara magi men ni har ingen vettig förklaring till den ännu mer magiska kraft som får saker att falla utan gravitation på plattjorden.
Du har ju naturligtvis rätt i att centrifugalkraften är starkare längre ut och detta är ju också bevisat t ex genom att pendelur måste justeras om ifall du flyttar dem från Svalbard till Kenya för att gå rätt men detta är inget bevis för plattjorden då centrifugalkraften vid ekvatorn längst från rotationscentrum ändå är mycket lägre än gravitationen. Hur förklarar du skillnaden i gravitation som gör att du måste justera om pendelur som flyttas från arktis till tropikerna på plattjorden?

Anser du att gravitation är en vettig förklaring när ni inte ens kan förklara vad det är för kraft ni talar om. Så som jag ser saker och ting så förklarar flytkraft, tryck och densitet allt som tillskrivs gravitation. Gravitation behövs bara på en roterande boll för att förklara det omöjliga.

Jag vet inte om pendelur måste justeras efter breddgrad, så det har jag inga åsikter om.
Citera
2017-05-16, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Här vet du tydligt att jorden är en sfär.

Här ångar du återigen på om hur en platt jord inte funkar. Du skriver ju själv att en platt jord inte skulle fungera i flera inlägg enligt din egna "vetenskap".

Tror inte du förstår dig på fysik men försöker ändå lura dig själv och många som läser tråden att du förstår. Ska man ljuga så får man se till att alla länkar håller ihop men till slut brukar de mest avancerade lögner brista precis som dina.

Ok att en regndroppe har högre densitet än luft men var har detta med dragningskraften att göra? Jag tror att ni som bor på den platta jorden i verkligheten bor på en liten platt yta på vår sfäriska jord och er platta jord får lite hjälp av vår sfäriska jord att fungera.

Vi har frågat några hundra gånger varför regndroppen just faller nedåt mot jordytan men det har du inte lyckats förklara, du repeterar bara att densiteten är högre. Ok då att ett föremål har högre densitet än luften hur kan föremålet då falla just åt det håll du beskriver, nedåt? Jag tror det fattas något i ditt logiska tänkande och vi inte kommer längre här. Om inte så är du bara road av hur långt du kan dra denna diskussion med tanke på att du som jag skrev tydligen vet att jorden är en sfär.

Du pratar strunt och om du har följt tråden så vet du var jag står. Jag hittar inte på utan skriver ärligt vad jag anser vara sant. Sen får du naturligtvis tro precis vad du vill. Om du nu menar att endast, av ZOG, licensierade charlataner har rätt att uttala sig i så kallade vetenskapliga frågor så har du fått det om bakfoten
Ingen vet med bestämdhet hela sanningen om vår tillvaro, varken du eller jag, påstår du nåt annat så är du oärlig. Du utgår från att jag ljuger men det är väl knappast nån större hemlighet att det är genom sig själv man lär känna andra.

Vattnet måste ju komma upp först innan det kan falla ner som regn. Håller du inte med?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in