2017-05-15, 11:22
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Vad finns det för anledning att tro att Kaj Linna är gärningsmannen?

För mig personligen är det den 13 år gamla indiciekedjan som gör mig rätt så övertygad. Har det framkommit någonting för dig personligen, exempelvis svar på DNA-analyser eller så, som gör att du tvekar i din uppfattning om att Kaj Linna är oskyldig?
Citera
2017-05-15, 11:31
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsemestern
För mig personligen är det den 13 år gamla indiciekedjan som gör mig rätt så övertygad.
Ser du något problem i att ingen tycks kunna beskriva hur den s.k. 'indiciekedjan' ser ut?
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Citera
2017-05-15, 11:45
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Ser du något problem i att ingen tycks kunna beskriva hur den s.k. 'indiciekedjan' ser ut?

Jag tycker den är väl genomgången i domarna från tingsrätt och hovrätt.

Visst är det så att det också finns en kedja av indicier som talar till Kaj Linnas fördel? Skulle du säga att det tidigare oidentifierade DNA-spåret ingick i den? Vi kanske kan titta på dina tidigare inlägg vad du skrev om denna ifall ditt intresse för den i nuläget är svagt.
Citera
2017-05-15, 11:51
Medlem
Draifoss avatar
Det är rätt uppenbart att 'Sommarsemestern' bara trollar nu. Skulle tro att det handlar om ett personligt intresse av att försvara den tidigare utredningen. Bedrövligt.
Citera
2017-05-15, 11:51
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:

Indiciekedjan mot Kaj Linna ser ut att innehålla 19 punkter och finns beskriven här.

Indiciekedjan som finns till hans fördel tycker jag har blivit lite svagare sedan sist. Ett oidentifierat spår är nu identifierat.
Citera
2017-05-15, 11:54
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Det är rätt uppenbart att 'Sommarsemestern' bara trollar nu. Skulle tro att det handlar om ett personligt intresse av att försvara den tidigare utredningen. Bedrövligt.

Skulle inte du också säga att det finns en indiciekedja som talar till Kaj Linnas fördel?
Citera
2017-05-15, 12:07
Medlem
Hej..har skrivit lite om dom nya vittnena..personligen vet jag vem två är..ev tre, är förbannad att det tagit tretton år..att sk ställa upp.Men det gjorde dom ej frivilligt.avlyssning +tuffa utfrågningar av dom två ledande kvinnliga grova brott utredarna(väldigt skickliga) poliser.Men frågan då..även om dom nu säjer sig ha hört kaj säja om ev rån el liknande..så är det tretton år sedan? Jag tror att KL är skyldig..men dom här så kallade vittnena vart hörda före förra rättegångarna..då höll dom tyst.Varför dom gör det nu ,atg..att polisen genom avlyssning , vittnesmål m.m..tvingas att säja sanningen.Tyvärr så tror jag KL advokater kommer att krossa dessa vittnesmål.Menar varför kommer dom nu tretton år senare? Hur ska man komma i håg allt?.Förstår advokaterna då.Fega vittnena skulle ha ställt upp 13 år sedan..då skulle det inte finnas en sån här sida..ang ÄR KAJ LINNA OSKYLDIG.Ps ML gammla åklagaren visste om dessa vittnen ..brydde sej inte så mycket..ville stråla sej i media, förmodligen ville han inte ha så lätt fall,,13 år sedan ville han desperat bli chefsåklagare..kalamarksmålet kunde inte ha blivit sämre genomförd, så det stämmer att utredningen var kaos, pensionerade poliser berättar att ML var omöjlig att sammarbeta med..inte bara IW.Mikael Lundqist har spärrat in många personer..ett par dar i utredningar..när erfarna poliser ber att han inte gör det.Varför gör han det? Mediakåt o bryr nada om oskyldiga ..får sitta ett par dar +skriverier i tidningar arbetsplatser mm.En två veckor blir personen friad..detta händer ofta med ML..hans förklaring sen i tidningar...inga kommentarer..heja.
Citera
2017-05-15, 12:30
Medlem
Sommarsemesterns avatar
Citat:
Jag hävdar alltså att det aldrig har funnits någon objektiv bevisning mot Kaj Linna. Det var ett korthus, och nu har det rasat. Vad menar du med att jag hela tiden kan ha haft fel?

Om jag säger att du menar att det finns bevisning mot Kaj Linna, men att det inte är objektiv, förstår jag dig rätt då? Vad kan vi kalla DNA-spåret som du själv tog upp som argument för att han inte var skyldig, ett objektivt icke-bevis eller ett subjektivt bevis kanske?
Citera
2017-05-15, 12:38
Medlem
EbonLundins avatar
Citat:
Indiciekedjan mot Kaj Linna ser ut att innehålla 19 punkter och finns beskriven här.

Jisses! Det var inte mycket till indicier. Det är ju bara antaganden och gissningar?
Punkt 10 t.ex. Jag känner många som har problem med sin ekonomi. Ska jag betrakta dessa som potentiellt grova brottslingar då?

Den listan var inte mycket till världen...
Citera
2017-05-15, 12:53
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Om jag säger att du menar att det finns bevisning mot Kaj Linna, men att det inte är objektiv, förstår jag dig rätt då?
Det är lite begreppsförvirring här. Det som av en åklagare åberopas som "bevisning" mot en åtalad är naturligtvis att betrakta som "bevisning" i formell mening. Att sedan ingen annan än du och 'farbror_barbro' håller med åklagaren om att den här bevisningen talar för att Kaj Linna skulle vara gärningsmannen, det är en helt annan sak.

Den "bevisning" som åklagaren Jens Göransson har lagt fram är helt enkelt värdelös när det kommer till att övertyga oss andra om Kaj Linnas skuld. Vi ser rakt igenom de här "bevisen":
(FB) Kalamarksmordet i Piteå 2004 (är Kaj Linna oskyldigt dömd?)
Senast redigerad av Draifos 2017-05-15 kl. 13:10.
Citera
2017-05-15, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Du behöver inte testköra. Knappa in sträckan i Google Maps (Södra (?) Visträsk-Kalamark) så ser du att det är c:a 75-90 km beroende på rutt. Linna hinner med start 18:12.

Det var precis detta som fick mig att Spår var en ren partsinlaga för Linna: de körde enligt egen utsaga på småvägar fast den rimliga och snabbaste rutten är riksvägen mot Piteå och sedan sydväst mot Kalamark. Ren desinformation som lurar den som inte kollar upp det själv. Skit på ren svenska.
Kan berätta att Barbro har helt rätt..KL..bodde länge på det stället,, tar man riksvägen , noll problem.Grova brott har testkört vägen..vägarna flera gånger vid samma tidpunkt som 13 år sen, men dom har även visst tagit in flera oberoende sk förare att köra vägen ..vägarna.Det kommer åklagaren ta upp som ett av dom viktigaste bevisen, eftersom konstigt nog det har tagits upp som sk omöjligt att KL skulle kunna genomföra brottet pga tid.Till och med podcasten ville ej ta tiden större vägen..höll tyst om det..men det kommer fram i morgon, så det gåååår ej att blunda för det, dåligt av förra utredningen att inte använda riksvägen..sparar 30 -40 min el mer.Talar sanning, det är många som kört vägen o förundrats hur el varför? Det inte tagits upp mer, ni som tvekar om detta provkör..ntv om ni har möjlighet..har inte gjort det själv men det som kommer fram nu med 4 t 5 olika förare, tidpunkt, olika förhållanden, om det stämmer så måste väl alla förstå att det är ar mer än möjligt att tiden KL isf behövt är stenklar..menar går ju inte att på något sätt säja att alla dom ljuger eller hur?
Citera
2017-05-15, 13:35
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gooody
Kan berätta att Barbro har helt rätt..KL..bodde länge på det stället,, tar man riksvägen , noll problem.Grova brott har testkört vägen..vägarna flera gånger vid samma tidpunkt som 13 år sen, men dom har även visst tagit in flera oberoende sk förare att köra vägen ..vägarna.Det kommer åklagaren ta upp som ett av dom viktigaste bevisen, eftersom konstigt nog det har tagits upp som sk omöjligt att KL skulle kunna genomföra brottet pga tid.

Jag tycker att ni tänker lite bakvänt här. Om man kan visa att Linna inte skulle ha kunnat befinna sig på platsen vid tidpunkten för brottet, då vore detta naturligtvis något för försvaret att ta upp. Men att visa att Linna rent tidsmässigt skulle kunna ha befunnit sig på brottsplatsen är naturligtvis inget som åklagaren kan åberopa som bevisning. Märkligt nog tycks dock Jens Göransson anse att det här är ett 'indicium' som tyder på att Kaj Linna är den skyldige.
– Den viktigaste frågan är om Kaj Linna har haft möjlighet vara på plats vid brödernas gård vid åtta trots att han ringde ett samtal från Älvsbyn strax efter klockan sex på kvällen.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/norrbotten/snusprillan-tillhorde-en-ambulansforare

Men tryck gärna Linna genom gluggen på ladugårdsväggen ett par gånger till också, så är det sedan ställt utom rimligt tvivel igen att han är skyldig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in