2017-05-14, 17:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CharlieR
Jo, jag menar bara att en inte måste ha skakat sin unge för att googla på det. Jag har googlat på det, betydligt mer detaljerat än vad EA gjort dessutom. Hoppas min unge aldrig råkar illa ut för jag skulle bli misstänkt direkt (specialintresserad av brottslighet riktad mot barn liksom, jag har datorn full av info om sånt).

Det där har jag också tänkt på de senaste dagarna. Om jag skulle bli misstänkt för något brott som var tillräckligt grovt för att polisen skulle ha rätt att gå igenom min dator, och lägga ut resultatet i en FUP, så skulle många som känner mig bli förvånade... och kanske chockade. Man kan ju söka på en MÄNGD ämnen utan att vara skyldig till något, eller ens personligt berörd av ämnet. Man läser något, blir nyfiken, googlar efter information, klickar sig vidare... Och hamnar ibland på sajter som inte har så god renommé...
Citera
2017-05-14, 18:00
Medlem
why123s avatar
Citat:

Tror du är något på spåren. Stämningen i tråden ändras så fort någon skriver någonting som riktar misstankarna mot AL snarare än EA.

Det intressanta är ju dessutom att EA säger negativa saker om sig själv. T ex att de ljög för att de inte ville att blåmärket skulle synas på BVC. Som hon såg det kunde det missuppfattas att de skadade barnet. När det egentligen var så att AL hade tappat fjärrkontrollen på H. Ja, det var det hon hört och trodde på. Detta nekar AL fullständigt till och säger att orsaken att de inte gick var för att de var sjuka.

Sedan googlar hon ju jättemycket på hur länge ett barn klarar sig på lite mat. Hon var riktigt bekymrad för det och ordnade en app där de skulle föra in hur mycket H åt. När E matade henne blev det inga fantastiska siffror. Men när AL matade henne då åt flickan upp hela flaskan.. Det är därför jag inte tror att hon ljuger!
Citera
2017-05-14, 18:03
Medlem
kermassas avatar
Citat:
Innan någon lade up FUP i en och samma fil, var det någon annan som lade upp den uppdelat i flera separata filer (har jag för mig, kanske blandar ihop med Arboga-målet). Någon som minns bättre än jag och vet vart det inlägget är?
Här :-) (FB) Spädbarn misstänkt mördad, föräldrar gripna 2016-09-10
Citera
2017-05-14, 18:16
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Då gissar jag att du har en partner som är hemma med barnet.

Tror du är något på spåren. Stämningen i tråden ändras så fort någon skriver någonting som riktar misstankarna mot AL snarare än EA.

Ja min fru sköter den biten.

Tror att AL har fler anhöriga och vänner än EA . Vilket är rätt sorgligt med den bakgrunden.
Citera
2017-05-14, 18:21
Medlem
simme1988s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kermassa

Tack ! Har med letat efter den länken. Trevligare i delar än att bläddra 3700 sidor i en fil.
Citera
2017-05-14, 18:23
Medlem
Citat:
Oj, herregud, ingen chans att jag skulle lita på BVC mer än på vad jag kan söka mig fram online. Finns det på allvar människor som litar på vad en annan person säger? Jag pratade mycket med vår BVC-sköterska, men konstant medveten om att hon är en människa precis som alla andra och att jag självklart inte kan lita fullt på någonting bara för att någon på BVC säger det. BVC kan inte allt utan sköterskorna där har en god uppfattning av vad som är normal utveckling, de är bra på att upptäcka avvikelser eftersom de träffat oerhört många barn, och de är ett bra stöd för föräldrar genom alla funderingar och så vidare. Men om du som förälder vill göra någonting alls som avviker från normen (typ det som är optimalt istället för det som är vanligast) så är inte BVC rätt personer att vända sig till. Dessutom varierar kvaliteten väldigt mycket och vissa sköterskor är direkt okunniga. (Jag har råkat rätt illa ut av att lita på enstaka personer så det bidrar väl till den misstro jag numera känner inför de allra flesta.)

(Nu använder jag ju "googla" väldigt brett som i "att söka efter information på nätet". Jag läser oftast studier och facklitteratur men i urvalsprocessen för att hitta rätt material så googlar jag.)

Beror väl på vad saken gäller, men att inte åka till BC och visa upp bebis och bilderna på alla blåmärken utan bara sitta på Familjeliv och skriva om det anser jag vara vansinne. Det är en helt annan sak att t ex googla på nageltrång eller "hur får jag min bebis att sova bra" och sedan köra sitt eget race. Men att inte rådfråga om allvarliga medicinska frågor det tycker jag är oansvarigt. Hon trodde ju barnet kunde ha leukemi, skulle hon bota det då själv hade hon tänkt, om nu google hade kommit fram till att det sannolikt var det. Bra att googla för att få idéer om vad barnet kan ha för problem, men sedan kontaktar man professionen? Det gör jag t.om med min KATT!
Citera
2017-05-14, 18:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Det intressanta är ju dessutom att EA säger negativa saker om sig själv. T ex att de ljög för att de inte ville att blåmärket skulle synas på BVC. Som hon såg det kunde det missuppfattas att de skadade barnet. När det egentligen var så att AL hade tappat fjärrkontrollen på H. Ja, det var det hon hört och trodde på. Detta nekar AL fullständigt till och säger att orsaken att de inte gick var för att de var sjuka.

Sedan googlar hon ju jättemycket på hur länge ett barn klarar sig på lite mat. Hon var riktigt bekymrad för det och ordnade en app där de skulle föra in hur mycket H åt. När E matade henne blev det inga fantastiska siffror. Men när AL matade henne då åt flickan upp hela flaskan.. Det är därför jag inte tror att hon ljuger!

Detta att omboka BVC-besök för att barnet har fått ett blåmärke eller annan skada, är ju jättevanligt annars. Folk är rädda för att bli misstänkta för barnmisshandel och kanske hamna i jobbiga utredningar, fast de är oskyldiga. Så DET är inget ovanligt.
Citera
2017-05-14, 18:29
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där har jag också tänkt på de senaste dagarna. Om jag skulle bli misstänkt för något brott som var tillräckligt grovt för att polisen skulle ha rätt att gå igenom min dator, och lägga ut resultatet i en FUP, så skulle många som känner mig bli förvånade... och kanske chockade. Man kan ju söka på en MÄNGD ämnen utan att vara skyldig till något, eller ens personligt berörd av ämnet. Man läser något, blir nyfiken, googlar efter information, klickar sig vidare... Och hamnar ibland på sajter som inte har så god renommé...
Läste "gonorré"

Tror inte att just de som känner mig skulle bli förvånade. Om jag någonsin hamnar i en sådan situation så hoppas jag innerligt att jag förhörs av poliser som inte måste kolla av med en it-forensiker för att veta vad slutload är, liksom. Vilken tid det skulle ta att förhöra mig, med tanke på tiden de lagt ner på AL och EAs googlingar och sexsurfande. Kan också tänka mig att polisen skulle ha en hel del frågor angående varför jag har tusentals brottsmålsdomar lagrade.

Citat:

Så tänker jag med. Hon avslöjar tillräckligt mycket för att bli dömd för försummelse om det inte går att visa att det var AL som misshandlat barnet. Det har jag svårt att tänka mig att någon som försöker skydda sig själv genom att ljuga skulle göra.

Citat:
Ursprungligen postat av kermassa
Tack som fan, det underlättar mycket!

Citat:
Ursprungligen postat av simme1988
Ja min fru sköter den biten.

Tror att AL har fler anhöriga och vänner än EA . Vilket är rätt sorgligt med den bakgrunden.
Fråga frun hur ofta hon googlar

Ja, EA verkar oerhört ensam. ALs familj är sjuk men EAs "familj" är something else ... Fosterföräldrarna, vilka hemska, hemska människor som tar in ett barn från en trasig familj och sedan kickar ut barnet när hon blir tonåring och tjatar för mycket. Skulle det varit deras biologiska barn så hade i alla fall omgivningen reagerat och fryst ut dem från bygden, men nu lever de vidare som vanligt och är fortfarande familjehem (finns aktuella placeringar vad jag kan se). De människorna borde inte få ta emot några fler barn, någonsin. Vem fan gör så? EA bär deras namn. Hon bodde där från 2,5 års ålder - de är hennes föräldrar. De kickade ut henne för att hon var jobbig. De borde inte godkännas som familjehem.
Citera
2017-05-14, 18:40
Medlem
CharlieRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cris7209
Haha...hon som var där är sjuk...hon var misstänkt för att låst in sina barn utan mat och hennes son är dömd flr våldtäckt mot mindreårig i hässleholm....tyvärr går hon runt och pratar skit om alla till alla....hon stal på coop och blev dömd flr deta. Båda står med i polisregistret..bara att kolla på en sida på fb. Dom som hatar pedofiler. Sonen bodde i hässleholm och hon i kristianstad. Hon heter a.s. han. H.j.
Har kontrollerat dessa uppgifter och medan jag visserligen inte har någon som helst aning om vad dessa personer har för koppling till aktuellt fall, så stämmer det fint att kvinnan förekommer i åtskilliga brottsmål samt att sonen är dömd för våldtäkt mot barn.

Gissa vem som var HJs försvarsadvokat? Niclas Larsson.
Gissa vem som var målsägandebiträde? Yup, Torgny Dahlberg.
Citera
2017-05-14, 18:45
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Detta att omboka BVC-besök för att barnet har fått ett blåmärke eller annan skada, är ju jättevanligt annars. Folk är rädda för att bli misstänkta för barnmisshandel och kanske hamna i jobbiga utredningar, fast de är oskyldiga. Så DET är inget ovanligt.

Nej, men hur många erkänner det? Det var det jag menade.. AL vidhöll ju att de var sjuka medan EA sa "nej, det var inte därför". Mitt intryck av henne när jag läste förhören var att hon höll sig till sanningen även om den inte var smickrande för henne själv..

Sedan läste jag i tidningen (eller var det här på flashback) att hon har autistiska drag (?) Nu vill jag absolut inte göra mig till något jag inte är, men är det tänkbart att hon har aspergerdrag, de ha väl svårt för att ljuga och tar allt väldigt bokstavligt.
Citera
2017-05-14, 18:47
Medlem
Citat:
Det var ju inte så länge sedan som en kvinna i Hässelby dömdes för grov misshandel genom underlåtenhet att söka vård (det gällde en liten pojke som misshandlades brutalt, en helt skållad hand som han fick ligga med över natten innan modern sökte vård). I det fallet var den andra närvarande vuxna enbart styvförälder, och då han inte varit det särskilt länge ansågs det inte gå att döma honom enligt principen om garantansvar. Jag minns det som att mamman fick minst ett års fängelse, eventuellt mer. Detta är det fall jag minns som på rak arm ligger närmast vad gäller hur allvarlig smärta barnet utstått, hur länge det varat och hur många tecken det fanns som borde ha fått föräldrarna att söka vård. Har domen på datorn så jag kan kolla vad det exakta straffet blev om en liten stund.

Jag misstänker att AL eventuellt kan undslippa straff, men det skulle vara om det görs en rättspsykiatrisk bedömning. Jag vet inte hur mycket de tittat på hans journaler men vad jag minns så uppgav någon av hans föräldrar att han inte har ADHD "på pappret". Detta, i kombination med att den medicin han äter huvudsakligen ges till personer med aktiv psykos (Abilify är en nyare typ av neuroleptika, alltså antipsykotisk medicin), samt snacket om djävulen, paranoida idéer, osammanhängande prat, osv, indikerar schizofreni. Jag tror att AL döljer sin verkliga diagnos och att han har Abilify mot psykotiska symtom och inte ADHD. Visst kan det mesta lugnande ges för att få någon med ADHD att chilla ner lite men Abilify är väl ett underligt förstahandsval. (Dock har jag ett vagt minne av att ha hört någon annan nämna Abilify som alternativ vid ADHD, och neuroleptika orsakar i sig hallucinationer i för hög dos, så jag kan ha fel.) AL uppvisar en hel del indikationer på att han har en psykosstörning.

Abilify är inte i huvudsak en ADHD medicin, men används ibland hos personer med ADHD diagnos o ges då för oro, ångest.
Den kan även hjälpa sömnen så den har många användningsområden förutom Schizofreni....men den är inte en specifik medicin för ADHD så där har han nog missuppfattat psykvården.
Troligen har han fått den då han pratat om att han hört röster o har märkliga illusioner
Citera
2017-05-14, 18:52
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Nej, men hur många erkänner det? Det var det jag menade.. AL vidhöll ju att de var sjuka medan EA sa "nej, det var inte därför". Mitt intryck av henne när jag läste förhören var att hon höll sig till sanningen även om den inte var smickrande för henne själv..

Sedan läste jag i tidningen (eller var det här på flashback) att hon har autistiska drag (?) Nu vill jag absolut inte göra mig till något jag inte är, men är det tänkbart att hon har aspergerdrag, de ha väl svårt för att ljuga och tar allt väldigt bokstavligt.

Jaha OK. Ja, det kan du faktiskt ha rätt i. Har man belagt henne med att direkt ljuga om NÅGOT?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in