• 1
  • 2
2017-05-14, 16:50
Medlem
Hej.
Drabbades av urinvägsinfektion för ett bra tag sedan, fick tabletter utskrivna som inte hjälpte. Har sedan dess inte haft råd att gå till läkaren eller betala medicinen.
Idag har jag börjat få ont i ryggen på vänster sida, högt upp o strålar neråt. Värker i ländryggen, mår lite illa till o från, känner mig lite sjuk, gör väldigt ont när jag kissar o det är alldeles grumligt. Har ingen möjlighet att ta mig in till någon akutmottagning idag då det ligger ca 10mil från mig och har inte pengar till det. Någon som drabbats av njurbäckeninflammation? Vad är symtomen på det? Kan jag vänta tills imorgon och gå till vårdcentralen eller bör man åka in direkt?
Citera
2017-05-14, 16:53
Medlem
Babajis avatar
Har du feber?

Tycker definitivt att du ska åka in till en primvårdsjour omgående. Finns risk att du utvecklar en sepsis om du låter det gå obehandlat. Chansa inte.
Citera
2017-05-14, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Har du feber?

Tycker definitivt att du ska åka in till en primvårdsjour omgående. Finns risk att du utvecklar en sepsis om du låter det gå obehandlat. Chansa inte.

Jag har ingen feber.
Saken är den att jag vet inte hur jag ska kunna ta mig någonstans idag. Har inte råd med varken medicin eller resan dit och hem
Citera
2017-05-14, 17:00
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sarapedersen
Hej.
Drabbades av urinvägsinfektion för ett bra tag sedan, fick tabletter utskrivna som inte hjälpte. Har sedan dess inte haft råd att gå till läkaren eller betala medicinen.
Idag har jag börjat få ont i ryggen på vänster sida, högt upp o strålar neråt. Värker i ländryggen, mår lite illa till o från, känner mig lite sjuk, gör väldigt ont när jag kissar o det är alldeles grumligt. Har ingen möjlighet att ta mig in till någon akutmottagning idag då det ligger ca 10mil från mig och har inte pengar till det. Någon som drabbats av njurbäckeninflammation? Vad är symtomen på det? Kan jag vänta tills imorgon och gå till vårdcentralen eller bör man åka in direkt?
Du ska åka in så snart du kan! Som Babaji påpekar kan du åka på sepsis som i sin tur kan leda till lite av varje, en god vän miste synen på ena ögat pga obehandlad njurbäckeninflammation.
Citera
2017-05-14, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminhalal
Du ska åka in så snart du kan! Som Babaji påpekar kan du åka på sepsis som i sin tur kan leda till lite av varje, en god vän miste synen på ena ögat pga obehandlad njurbäckeninflammation.

Jag kan inte förens imorgon sjukhus ligger en timme från mig och eftersom jag inte har pengar så kan jag inte ta mig dit på något sätt och inte råd till medicin Heller
Citera
2017-05-14, 17:11
Medlem
Babajis avatar
Citat:
Jag kan inte förens imorgon sjukhus ligger en timme från mig och eftersom jag inte har pengar så kan jag inte ta mig dit på något sätt och inte råd till medicin Heller

Har du inga vänner eller familj som kan hjälpa dig då?

Har du tagit några smärtstillande idag?
Citera
2017-05-14, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babaji
Har du inga vänner eller familj som kan hjälpa dig då?

Har du tagit några smärtstillande idag?

Nej har försökt ordna det sen jag började få ont i ryggen men ingen som kan..

Nej har inte tagit några smärtstillande alls idag
Citera
2017-05-14, 19:04
Medlem
RagingHippies avatar
Citat:
Nej har försökt ordna det sen jag började få ont i ryggen men ingen som kan..

Nej har inte tagit några smärtstillande alls idag

Varför inte ringa ambulans ?
Citera
2017-05-14, 21:11
Medlem
svantejerlings avatar
Njurbäckeninfektion (pyelonefrit) ger andra symptom än urinblåseinfektion (cystit).
Pyelonefrit orsakas nästan bara av e.coli eller staphylococcus saprofyticus.
Nedre urinvägsinfektion (UVI) kan orsakas av många flera bakterier.

Som man får man i princip alltid antibiotika vid och sen får man åka hem.
Som kvinna beror det på av vilken orsak man tror infektion har uppstått.

Symptom vid nedre UVI : täta trängningar, kissar mindre än vanligt, ont när man kissar
Symptom vid övre UVI: som nedre plus, feber, flanksmärta(dunka dig lätt när njuren sitter för att se om det ömmar)
Farliga symptom är: Feber, frossa/skakningar (får man aldrig av urinblåseinfektion)

Har du haft UVI tidigare?
Ofta?
Citera
2017-05-14, 21:18
Medlem
Håll koll på febern, om du får feber är det desto viktigare att åka in. Är ju iofs bra att sätta in medicinering så snabbt som möjligt då det kan vara ett riktigt helvete (har det själv just nu). Men om du absolut inte tar dig så kan du avvakta - men se till att ringa vct direkt på morgonen!!

Sen - om du inte har pengar just nu så kan du alltid ta ett besök på jourcentralen och den receptbelagda medicinen på faktura.
Citera
2017-05-14, 21:39
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Får du njurbäckeninflammation kan det gå snabbt. Är du i övrigt ung och frisk så dör du väl inte så snabbt att du inte hinner ringa på en ambulans, men det är inte otänkbart att en sådan infektion kan ha ihjäl dig på ett dygn eller så. Du skall till sjukhus omedelbart.
Citera
2017-05-14, 22:24
Medlem
sittmuskelns avatar
Hade själv detta en gång med djävulsk smärta och feber så jag yrade som följd. Du riskerar följdsjukdomar. Var inte dum, ring ambulans.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in