2017-05-14, 16:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Jaså var har du fått det ifrån, vilka är det som tycker så?

Spelar du dum nu? Om det undgick dig så länkade jag till en artikel om ett garage som ökat i budgivningen från 795 kkr till 1400 kkr. Så uppenbarligen finns det personer som tycker det är en bra idé att köpa en bostad man inte kan bo i.
2017-05-14, 16:48
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Externalist
I utländsk press framställs det emellanåt som att vi skulle ha en bostadsprisbubbla i Sverige, i mångt och mycket handlar det om psykologi, kan detta komma att ha någon inverkan på svenskarnas syn på saken?

“The Housing Bubble Is Back”
“If you need some evidence that the echo-bubble in housing is global, take a look at this chart of Sweden’s housing bubble. Oops, did I say bubble? I meant “normal market in action.””
https://seekingalpha.com/article/4066115-housing-bubble-back

Felet utländska debattörer brukar göra att de jämför med vad det kostar att hyra och om det är billigare drar de slutsatsen att bopriserna är för höga. Detta kan vara en måttstock där man har marknadshyror och kan få tag i HR men inte i Sverige. Dessutom behöver man också ta hänsyn till skillnaden i kvalitet.
2017-05-14, 16:51
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenitoPolymem
Spelar du dum nu? Om det undgick dig så länkade jag till en artikel om ett garage som ökat i budgivningen från 795 kkr till 1400 kkr. Så uppenbarligen finns det personer som tycker det är en bra idé att köpa en bostad man inte kan bo i.

Ett garage ja men min fråga var denna:

Citat:
Varför ska du bo i ett garage?

Och du svarade:

Citat:
Inte jag. Men någon tycker uppenbarligen det var en ypperlig idé.

Jag upprepar, vem har tänkt använda detta garage till att bo i?
2017-05-14, 16:56
Avslutad
Citat:
Ett garage ja men min fråga var denna:

Och du svarade:

Jag upprepar, vem har tänkt använda detta garage till att bo i?

Men kan du då någon gång sluta trolla. Inte vet jag vilka det är. Jag antar att du helt enkelt tror att artikeln är helt och hållet påhittad.

Om du begär att jag ska ha namn och personnummer på budgivarna så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
2017-05-14, 16:59
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Men kan du då någon gång sluta trolla. Inte vet jag vilka det är. Jag antar att du helt enkelt tror att artikeln är helt och hållet påhittad.

Om du begär att jag ska ha namn och personnummer på budgivarna så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Ett garage är till salu och du drar slutsatsen att någon tänker använda det som bostad, hur kom du fram till detta? Är det inte mer troligt att den som köper garaget tänker använda det som just ett garage?
2017-05-14, 17:00
Avslutad
Citat:
Ett garage är till salu och du drar slutsatsen att någon tänker använda det som bostad, hur kom du fram till detta? Är det inte mer troligt att den som köper garaget tänker använda det som just ett garage?

"Brf Skogsmarken 8 upplåter en lokal för ombyggnad till bostad. Bygglov finns, vissa krav på ombyggnation finns också ..."
2017-05-14, 17:05
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
"Brf Skogsmarken 8 upplåter en lokal för ombyggnad till bostad. Bygglov finns, vissa krav på ombyggnation finns också ..."

Ja det finns tillstånd att bygga om garaget, är det en nackdel? Måste det byggas om eller är det upp till köparen om denne vill göra det eller fortsätta använda det som garage?

Du springer iväg och drar långtgående slutsatser baserat på ingenting.
2017-05-14, 17:08
Avslutad
Citat:
Ja det finns tillstånd att bygga om garaget, är det en nackdel? Måste det byggas om eller är det upp till köparen om denne vill göra det eller fortsätta använda det som garage?

Du springer iväg och drar långtgående slutsatser baserat på ingenting.

Du kan ju börja med att läsa artikeln.

"En rad oförklarliga och svåra krav följer med köpet. Till exempel måste köparen installera en pump och dra vatten själv, fixa ett ventilationssystem och den här lilla detaljen: "vara ansvarsförsäkrad för tio miljoner kronor"".
2017-05-14, 17:15
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Du kan ju börja med att läsa artikeln.

"En rad oförklarliga och svåra krav följer med köpet. Till exempel måste köparen installera en pump och dra vatten själv, fixa ett ventilationssystem och den här lilla detaljen: "vara ansvarsförsäkrad för tio miljoner kronor"".

"Artikeln", du menar blogginlägget från någon som är lika trovärdig som bubbelbabblarna i denna tråd? Även om vi hypotetiskt antar att detta är korrekt betyder inte det att garaget måste byggas om till bostad och användas som det.

1,5 mille kostar en dryg tusenlapp per månad och det finns väl många som tycker det är billigt för ett garage även om man behöver ordna något mer.
2017-05-14, 18:03
Avslutad
Citat:
"Artikeln", du menar blogginlägget från någon som är lika trovärdig som bubbelbabblarna i denna tråd? Även om vi hypotetiskt antar att detta är korrekt betyder inte det att garaget måste byggas om till bostad och användas som det.

1,5 mille kostar en dryg tusenlapp per månad och det finns väl många som tycker det är billigt för ett garage även om man behöver ordna något mer.

Tycker bara det är extremt konstigt att sälja garaget under den rubriceringen i så fall. Men visst, du kan ha rätt! Att det är billigt däremot vete 17 😱
2017-05-14, 18:18
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Tycker bara det är extremt konstigt att sälja garaget under den rubriceringen i så fall. Men visst, du kan ha rätt! Att det är billigt däremot vete 17 😱

Det är väl inget konstigt att lyfta fram allt som kan anses positivt, och ett tillstånd att få göra något är förstås inte negativt. Någon får kanske för sig att göra om det till en man cave där de kan syssla med sin hobby.

Men de flesta ser det säkert som just ett garage och hur mycket tycker du är en rimlig månadskostnad för ett garage på Stora Essinge? Är verkligen 1100 kr för mycket för de som vill ha ett garage, jag tycker det låter billigt?
2017-05-14, 18:50
Avslutad
Citat:
Det är väl inget konstigt att lyfta fram allt som kan anses positivt, och ett tillstånd att få göra något är förstås inte negativt. Någon får kanske för sig att göra om det till en man cave där de kan syssla med sin hobby.

Men de flesta ser det säkert som just ett garage och hur mycket tycker du är en rimlig månadskostnad för ett garage på Stora Essinge? Är verkligen 1100 kr för mycket för de som vill ha ett garage, jag tycker det låter billigt?

1100 kr? Du menar 1,4 miljoner.

Ja jag vet att alla bara tokstirrar på månadskostnaden. Att hyra garageplats för 1100:- i månaden är ett bra pris. Att faktiskt betala 1,4 mille tycker jag är extremt dyrt. Det är ju vad en bättre begagnat villa kostar på många håll.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in