2017-05-14, 15:57
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moshes
Ingen vanlig svärmorsdröm- när hans svärmor erbjöd några hundratusen kronor för att döda eller ta kål på Aki, så ville han ha en miljon för att göra detta, så han är nog "driven han också" entreprenör.. vet sitt värde. Han borde bli kallad att vittna, men när?
Hans vittnesmål är framflyttat pga att hans advokat måste närvara då JJ forfarande är misstänkt i fallet. Tror mig sett ett datum, och att han skulle närvara två dagar i rad.
Undrar så vad det är för rättshjälp från utlandet åklagaren inväntar på ang de utöver JM misstänkta för Akis död.
Citera
2017-05-14, 16:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rundkvist
Kan inte minnas att jag läst nåt om att det krossats.
Grävde fram om det jag skrev att JM krossat nåt och injicerat. Det var i samma radda med förhör IF där det även står om kopplingar till HA.

Saija:
" Han säger att han inte mår bra och att armen är svullen. Detta är efter Egyptenresan. Hon bad honom åka till akuten. Han åkte till akuten, vet inte vad det var för fel. Han sa att han fått något av Johanna samma kväll. Hon hade smulat sönder något och injicerat i Aki."

Protokollbilaga, försök grovt bedrägeri (IF-utr), del 2 (3).pdf
Citera
2017-05-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag fick intrycket att pappa betalade nya möbler.

Möblerna är en del av inledningen till vad som slutade med Görans död
I den här vändan, runt månadsskiftet mars-april 2014, nio månader innan paret JM och Aki gifte sig, hade ju JM dragit på ordentligt om hur farlig Aki var. Hon hade övertygat Göran att Aki var på god väg att ta livet av både henne och tvillingarna. Kanske var hennes andra barn också hotade. Göran hastade till hjälp, köpte lägenheten, köpte möbler till den och hjälpte JM att flytta dit.
När Göran efter hand insåg att han blivit grundlurad, att Aki inte var så farlig, att lägenheten inte var till Görans barnbarn, för dom kastades ut så att lägenheten i stället kunde fyllas på med ensamkommande, som var betydligt mer lönsamma för JM än egna barn, då började Göran fundera om han gjort fel. Sedan insåg han att JM faktiskt var mycket farligare för Aki än vad Aki någonsin hade varit för henne. När sedan Göran fick klagomål från olika håll om lägenheten så sa Göran slutligen stopp och satte ner foten. Någon gång under våren 2016. Göran och Anki sa till JM att det var dags att hon började tänka på sina egna barn och inte bara på sina "skyddslingar". Då började en motsättning eskalera som ledde till mord på Göran och mordförsök på Anki i början av augusti 2016.

Jag skrev detta fritt från minnet och hann inte kolla FUP och referenser just nu, men jag tror att beskrivningen ger en god bild av vad som hände. Inklusive med lägenheten och JMs nya möbler.

Jag fick också intrycket att pappan köpte nya möbler och lägenhet men detta var senare.
Inköpet av detta var väll en månad innan de gifte sig november -14!? Aki bodde då kvar i huset fram till det kom nya ägare februari -15. Frågan här är hur mycket Aki var med på dubbelspelet?
Jag är inte säker på att Göran ändrade inställning till Aki utan han fortsatte lita på dottern.
Jag tror också detta är en anledning varför Aki måste försvinna för att behålla ett förtroendekapital hos pappan.

Vad jag tror fick Göran att säga ifrån är; ensamkommande flyktingbarn, klagomål från grannar tillhörande båda lägenheterna, sexskandalen, förhållandet med M, morföräldrarna ansåg hon misskötte sina barn.
Dessutom verkar det som att Göran fick höra från släkt att hon bedrev ett oseriöst företag och hon betalade inte ut lön.
Citera
2017-05-14, 16:33
Medlem
Citat:
ok- men våra inhemska giftiga växter då- bolmört, belladonna,idegran, blå-stormhatt och gullregn.
Alla dessa ger samma symptom som beskrevs angående Aki- förvirrande uppträdande.
Så-Vilka av dessa växtgifter gifter försvinner i kroppen efter ca 8tim ?
Flugsvamps förgiftning - hur är reaktionen i kroppen- efter 8-10tim?

Johanna hade uppget på sin datingsida att hon gillade att plocka svamp. Enl den utvidgade undersökningen av kemiska substanser så står det att vissa växtgifter ej kan spåras med metoden. Det finns många giftiga svampar i skogen. Men nu är han ju dränkt. Att använda hallucinogena svampar för att inkapasitera honom är inte långsökt.
Skulle gift använts så finns en mängd att välja på. Tur att de sparade en bit matinnehåll från tolvfingertarmen.
Skulle svamp/växt ej kunna påvisas i sparat innehåll så är det mkt enkelt att tillverka botulintoxin

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Botulinumtoxin

( vad gäller svamp och botulin så kan man tillverka det vid konservering. Använd dåligt rengjorda glasburkar, lägg i dåligt rengjorda svampar, fyll på med lagen upp över kanten, skruva på locket, sätt ner burken i kastrull, täck med vatten, koka upp.

Bra att veta om man konserverar lol. Mao viktigt att använda rena kärl och rena produkter.

Jag förstår svårigheten med att dosera detta korrekt. Men symtomen är ju ganska lika de Aki uppvisade i soffan tiden innan dödsfallet. För tanken vidare till botulinets utveckling -Botox. Lätt att få tag på, ger förlamade effekt, ges med injektion. )
Senast redigerad av Ramaria 2017-05-14 kl. 16:55.
Citera
2017-05-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Grävde fram om det jag skrev att JM krossat nåt och injicerat. Det var i samma radda med förhör IF där det även står om kopplingar till HA.

Saija:
" Han säger att han inte mår bra och att armen är svullen. Detta är efter Egyptenresan. Hon bad honom åka till akuten. Han åkte till akuten, vet inte vad det var för fel. Han sa att han fått något av Johanna samma kväll. Hon hade smulat sönder något och injicerat i Aki."

Protokollbilaga, försök grovt bedrägeri (IF-utr), del 2 (3).pdf

Nu känner jag igen det.

Jag har tyckt det är jättesvårt att tyda förhören med Akis tre närmsta anhöriga.
Jag tror inte de ljuger men frågorna ställs inte i närtid av händelserna.
Vad är faktiska hågkomster som stämmer eller vad är det man tror man kommer ihåg.
Jag tror dessa tre har pratat mycket med varandra efter drunkningen vilket är naturligt.
Det har också resulterat i att de inte kommer ihåg vad de fått höra från andra och vad de faktiskt vart med om själva.
Det blir väll så när tiden får gå.
Jag tycker jag ser i förhören efter hand att de tar bort och lägger till delar.
Citera
2017-05-14, 16:51
Medlem
lasternassummas avatar
Det är flera detaljer som bör kollas här, men köpedatum för lägenheten Grankvistgatan var:
2014-03-31, dvs. drygt åtta månader innan vigseln på Arlanda.

Finns i:
Tilla_ggsprotokoll_I_2017-04-13__del_3__3_.pdf, sid 424 och framåt.

Att JM, på ett eller annat sätt, skaffar ett "eget" boende och har, i någon mån, dubbelt boende var ju något som hon också gjorde ungefär 2007-09-04 – 2009-01-16.

Citat:
Jag fick också intrycket att pappan köpte nya möbler och lägenhet men detta var senare.
Inköpet av detta var väll en månad innan de gifte sig november -14!? Aki bodde då kvar i huset fram till det kom nya ägare februari -15. Frågan här är hur mycket Aki var med på dubbelspelet?
Jag är inte säker på att Göran ändrade inställning till Aki utan han fortsatte lita på dottern.
Jag tror också detta är en anledning varför Aki måste försvinna för att behålla ett förtroendekapital hos pappan.

Vad jag tror fick Göran att säga ifrån är; ensamkommande flyktingbarn, klagomål från grannar tillhörande båda lägenheterna, sexskandalen, förhållandet med M, morföräldrarna ansåg hon misskötte sina barn.
Dessutom verkar det som att Göran fick höra från släkt att hon bedrev ett oseriöst företag och hon betalade inte ut lön.
Citera
2017-05-14, 16:51
Medlem
Tr4mss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Ang blodet under Akis naglar: Jag skrev om det i inlägg #17756. Man jämförde mot JM, DB och JJ. Min undran är om man ska tolka resultatet som att det fanns okänt manligt blod/DNA under Akis naglar (enl testet mot JMs DNA). Inte helt lättolkat IMO. Tänkte då mest om det är något försvaret kan tänkas använda...

Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Enligt Tilläggsprotokoll 1 2017-04-13, del 1 (3), s13, så fastslås det att det okända DNAt icke kommer från en kvinna pga kromosomsammansättningen.
Enligt vad jag lyckats läsa mig till så jämförs DNA-proverna mot de misstänka, DM. JJ samt JM.

Edit: Pucktvåa...

//BB

Märkligt, manligt DNA är ett indicium att det var en man som tryckte ner Aki under ytan. Om han inte var helt utslagen är det rimligt att tro att han sprattlade och försökte komma loss.

Om det inte finns några andra kända orsaker till att han fick en annans mans dna under naglarna blir det ytterligare ett hinder i att binda Johanna till mord (hon kan naturligtvis vara anstiftare).
Citera
2017-05-14, 16:56
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Märkligt, manligt DNA är ett indicium att det var en man som tryckte ner Aki under ytan. Om han inte var helt utslagen är det rimligt att tro att han sprattlade och försökte komma loss.

Om det inte finns några andra kända orsaker till att han fick en annans mans dna under naglarna blir det ytterligare ett hinder i att binda Johanna till mord (hon kan naturligtvis vara anstiftare).

Vi vet inget om hur AP reagerade på alkohol.... eller hur ?
En del blir lulliga och pömsiga rätt tidigt....

Men han ?
Citera
2017-05-14, 16:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu känner jag igen det.

Jag har tyckt det är jättesvårt att tyda förhören med Akis tre närmsta anhöriga.
Jag tror inte de ljuger men frågorna ställs inte i närtid av händelserna.
Vad är faktiska hågkomster som stämmer eller vad är det man tror man kommer ihåg.
Jag tror dessa tre har pratat mycket med varandra efter drunkningen vilket är naturligt.
Det har också resulterat i att de inte kommer ihåg vad de fått höra från andra och vad de faktiskt vart med om själva.
Det blir väll så när tiden får gå.
Jag tycker jag ser i förhören efter hand att de tar bort och lägger till delar.
Gällande Egypten håller jag inte med, men du kanske menar annat. Där är det samstämmigt och bekräftas via journal.

Akis föräldrar:
" I januari åkte de till Egypten en vecka. De kom hem nån gång i början på februari. När de kom hem hade Aki ont i vänster arm. Den var svullen och han hade märken i armvecken.

Tuija:
"Tuija minns något om att Aki blivit drogad i Egypten. Hon är osäker på när de åkte till Egypten. Han uttryckte något om att " hon måste ha missat blodkärlet." De träffades under julen 2014 och då hade Aki märken på vänstra armen som också var svullen."

Saija:

Nadja:
" På Cinderellakryssningen berättade han att han varit utomlands i februari med Johanna. Han hade varit neddrogad i flera dagar. Vad Nadja förstod som var det Johanna som drogat honom."

Läkarbesök akuten 2016-02-06.
" Kontaktorsak: Hem från Egypten igår. På resan började vä arm svullna och domna bort. Yrsel och illamående av och till. Tror själv att någon drogat honom i Egypten."
Citera
2017-05-14, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ramaria
Johanna hade uppget på sin datingsida att hon gillade att plocka svamp. Enl den utvidgade undersökningen av kemiska substanser så står det att vissa växtgifter ej kan spåras med metoden. Det finns många giftiga svampar i skogen. Men nu är han ju dränkt. Att använda hallucinogena svampar för att inkapasitera honom är inte långsökt.
Skulle gift använts så finns en mängd att välja på. Tur att de sparade en bit matinnehåll från tolvfingertarmen.
Skulle svamp/växt ej kunna påvisas i sparat innehåll så är det mkt enkelt att tillverka botulintoxin

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Botulinumtoxin

( vad gäller svamp och botulin så kan man tillverka det vid konservering. Använd dåligt rengjorda glasburkar, lägg i dåligt rengjorda svampar, fyll på med lagen upp över kanten, skruva på locket, sätt ner burken i kastrull, täck med vatten, koka upp.
Bra att veta om man konserverar lol. Mao viktigt att använda rena kärl och rena produkter.
tack-äntligen.Det har använts något medel för att få honom medgörlig, dränkt honom och sedan en trip till stugan, ett vittne hörde motorbåts ljud -och hoppas att det stämmer.
Ett glas saft från liljekonvaljs- bukett i lite öl, så himla enkelt att få honom förvirrad. Eller så som du föreslår. Det framkommer nog mera vad som finns i tarminnehållet.
Men medhjälpare måste ha funnits för dumpningen.
Citera
2017-05-14, 17:15
Medlem
Hur följer ni rättegången? Någon media som har någorlunda rapportering live?
Citera
2017-05-14, 17:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ett glas saft från liljekonvaljs- bukett i lite öl, så himla enkelt att få honom förvirrad.
Ja - om det inte vore för att han drunknade 7 augusti så skulle det funka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in