2017-05-14, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Tack!
Jag visste inte hur jag skulle tolka att djurinsulin inte påträffats vid analyser efter obduktion.
Då kvarstår ju misstanken om att insulin kan ha spelat en roll.
Att insulin använts vid mord och upptäckts vet jag, men finns det något känt fall där insulin använts för att medvetet orsaka hjärnskador? JMs hejdlösa skratt (var det asgarv AG sa?) när han började kvickna till efter förgiftningen (om det nu var en sådan) hemma hos henne är ju lite svårtolkad. Sadism? Glädje att han överlevt, men nu kommer att bli lite "dummare" och kanske mer medgörlig?

Fast insulin kan vi väl glömma? Efter andra obduktionen skickades ju ögonglobsvätska till Tyskland för analys som inte gav något. Plus att det är för avancerat för JM att få tag på IMO. Vi kan ju bara förhålla oss till att han inte har några spårbara droger i sig. Men hon tjatar ju som bara den om droger/överdos så nog har hon varit orolig för vad analyserna skulle visa. Hårtestet visade ju 0 i droger för de senaste 3,5 månadena. Då är vi i slutet av april -15, kanske hon inte haft möjlighet att "testa" från den tidpunkten? Sen känns det ju väldigt otillfredsställande att det här turkosblå inte testades vid första obduktionen, för visst var det så att det inte testades?
Citera
2017-05-14, 07:20
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rettod1
Just det att förstöra telefonen ingick tydligen inte i hennes plan!

Varför utreddes inte mordet på Aki?
Att telefonen inte omhändertogs ingick däremot i en lång rad av polisiära missar då Aki mördades.

Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för vilket av tre alternativ jag ska tro mest på, som orsak till att det inte inleddes någon förundersökning:

– Polisens vilja och förmåga att lyfta på de stenar som behövde lyftas fanns inte.

– Polisen var på något sätt, via t.ex. socialtjänst och/eller poliser i Eskilstuna utsatta för påtryckningar att lägga ner.

– JM arrangerade ett scenarium med en rad detaljer som bidrog till nedläggning:
1. Vem känner inte sympati med en mamma med två små tvillingar som just förlorat sin man?
2. När det uppdagas att mannen hade en annan så förstärks sympatin.
3. Det fanns ju flera vittnen som sett att Aki uppträtt som om han var drogad tidigare.
4. En drunknad man, utan flytväst med alkohol i blodet (1,36‰). Låter det som en schablon, eller?
5. Att arbeta på socialtjänsten bidrar nog till en viss status i "stenlyftares" ögon.
6. Fyndplatsen, sommarstuga på sjötomt, inger en helt annan bild än den misär som ofta omger brott.

Listan kan göras längre, men jag tror att bilden är tydlig nog.
Om man är skicklig att manipulera kan man kanske manipulera poliser och åklagare också?

Citera
2017-05-14, 07:32
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diva59
Fast insulin kan vi väl glömma? Efter andra obduktionen skickades ju ögonglobsvätska till Tyskland för analys som inte gav något. Plus att det är för avancerat för JM att få tag på IMO. Vi kan ju bara förhålla oss till att han inte har några spårbara droger i sig. Men hon tjatar ju som bara den om droger/överdos så nog har hon varit orolig för vad analyserna skulle visa. Hårtestet visade ju 0 i droger för de senaste 3,5 månadena. Då är vi i slutet av april -15, kanske hon inte haft möjlighet att "testa" från den tidpunkten? Sen känns det ju väldigt otillfredsställande att det här turkosblå inte testades vid första obduktionen, för visst var det så att det inte testades?

Kan vi glömma insulin? Eller ska obduktionsresultatet tolkas som att det inte använts i samband med dödsfallet? Om det var insulin som injicerats vid tillfället då Aki var utslagen i JMs lägenhet, ett par veckor före mordet, skulle det då synas vid obduktionen?
Jag har intrycket, att eftersom insulin finns naturligt i kroppen och omsätts snabbt, så kan man inte se spår av en överdos om man inte utför analyserna i relativt nära anslutning till överdosen när det gäller en levande person. Post mortem upphör dock omsättningen. Korrigera mig om jag har fel!

Citera
2017-05-14, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av girlang
Min son tror att jag ångrade mig på en gång -
https://www.youtube.com/watch?v=EjXv6oRco1s

Försa hon sig?

Tack för länk! Ja, det här kommer vi säkert att få se mer prov på. Mycket att hålla reda på för JM, tänk bara när vi kommer in på det andra mordet. Hon har ju redan gjort bort sig några gånger, tänker på när hon säger att telemastning visar att hon varit hem efter handlingen 13.42 (då hennes telefon inte har någon positionering öht mellan 13.36 (Brottsta) och 15.04 (Kungsör). Samt turen till fåren som hon helt plötsligt kom på (som förklaring till utflykten hennes telefon gör där runt kl 7).
Citera
2017-05-14, 07:41
Medlem
HowLongIsNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Absolut, hon njuter i fulla drag av hans förödmjukelse - hånskrattar och känner väl makt. Hur hon kunde ha en sån hållhake på Aki övergår dock mitt förstånd även om hon är personlighetsstörd. Han beskrevs ju rädd för henne, men att riskera att utsättas för förgiftning är obegripligt. Det måste vara mer faktorer än enbart att hota med att inte få se barnen vid en separation? Jag undrar stundom om hon hotat att döda dem till och med så förtvivlat foglig som Aki beter sig...

Tror jag också. Dock att det var något ännu jävligare än att inte få träffa barnen.
Mordhot på barnen skulle det kunna vara, samtidigt verkar JM vara besatt av sina barn så frågan är om hon skulle verkställa ett sådant hot.
Tycker inte FUP ger en klar bild av att Aki var extremt mån att träffa sina barn, om jag förstår det rätt så ställde han in umgänge med sina äldre barn vid olika tillfälle. Kan förstås ha berott på att JM satte honom i knipa.
Skulle vara intressant att få lite bakgrund till Akis liv innan han träffade JM.
Citera
2017-05-14, 08:02
Medlem
[quote=lasternassumma|60722237]Varför utreddes inte mordet på Aki?
Att telefonen inte omhändertogs ingick däremot i en lång rad av polisiära missar då Aki mördades.

Jag har fortfarande svårt att bestämma mig för vilket av tre alternativ jag ska tro mest på, som orsak till att det inte inleddes någon förundersökning:

– Polisens vilja och förmåga att lyfta på de stenar som behövde lyftas fanns inte.

– Polisen var på något sätt, via t.ex. socialtjänst och/eller poliser i Eskilstuna utsatta för påtryckningar att lägga ner.

– JM arrangerade ett scenarium med en rad detaljer som bidrog till nedläggning:
1. Vem känner inte sympati med en mamma med två små tvillingar som just förlorat sin man?
2. När det uppdagas att mannen hade en annan så förstärks sympatin.
3. Det fanns ju flera vittnen som sett att Aki uppträtt som om han var drogad tidigare.
4. En drunknad man, utan flytväst med alkohol i blodet (1,36‰). Låter det som en schablon, eller?
5. Att arbeta på socialtjänsten bidrar nog till en viss status i "stenlyftares" ögon.
6. Fyndplatsen, sommarstuga på sjötomt, inger en helt annan bild än den misär som ofta omger brott.

Listan kan göras längre, men jag tror att bilden är tydlig nog.
Om man är skicklig att manipulera kan man kanske manipulera poliser och åklagare också?
Just det ...så kan det va, i telefonen fanns ju bevisen på en annan kvinna !
Citera
2017-05-14, 08:33
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Ja, dom brukar inte sekretessa just diagnosen va? Inte ens om personen ej blir kryssad. Jag har åtminstone läst en stor RPU som jag minns på rak arm där personen ej blev kryssad men där man ändå kunde läsa diagnosen. Svaret på en sådan undersökning i fallet JM lär vi väl ha i augusti typ. Hon kan ju rent formellt hamna under diagnosen narcissistisk personlighetsstörning också (även om jag kanske finner det mindre sannolikt). Den ingår i samma kluster som antisocial personlighetsstörning.

Skrämmande! Dessa reptiler i människoskepnad gör man bäst i att inte förhålla sig till överhuvudtaget. In cold blood som man säger om vissa typer av beteenden som begås på känslolöst manér, det finns en orsak till att man benämner det just såsom kallblodighet.

Jag tycker det även finns tydliga likheter med många andra fall, jag syftar då på sådana fall där en person kommit undan med första mordet men när personen sen ser till att söka upprepa sin bragd så blir det "to much". Antalet döda människor som kan dyka upp i ens omedelbara närhet utan att tioöringen ska ramla ned hos snuten är starkt begränsat om man säger så.

Skrämmande och tänkvärt.
Några närliggande tankar som dök upp när jag läste är:

Den Möllerska förbannelsen
Jag har intrycket att begreppet "Den Möllerska förbannelsen" kom ganska tidigt.
"Anki brukade prata om den "Möllerska förbannelsen", med det menade hon att JM var så snygg och därmed trodde att hon kunde bete sig hur som helst, att hon skulle leva på det på något sätt. Det är dock många år sedan som Anki uttryckte detta men ML vet att Anki pratade med Johanna om detta, att hon skulle bete sig som folk, att det inte räcker med att vara snygg."

Protokollbilaga_2017-02-06__Vittnesfo_rho_r_A__del_1__2_.pdf, sid 17 enligt paginering.

Högpresterande psykopater
Kan man och borde man tala om "högpresterande psykopater"? Jag är inte den enda i min omgivning som mer än en gång tänkt tanken att psykopati kan ses som att det medför fördelar i vissa ledarpositioner. Hur många styrelser finns det som gärna tillsätter en VD som "går över lik för pengar" om bara flödet av pengar är stort nog?
Om JM avstått från mord och sex med "barn" så hade hon troligen fortfarande varit en högpresterande psykopat. Det är svårt att uppskatta, men kanske 1% av alla är psykopater. Om det är så finns det ca 100 000 psykopater i Sverige. Kanske är det fler?

JMs CV eller karaktärsbeskrivning i tråden
När jag påbörjade detta, strax efter mordet på Göran, var det inte utan blandade känslor. Var och en av uppgifterna kunde avfärdas som illasinnade rykten eller hörsägen. När flera uppgifter från olika källor pekar i samma riktning är det inte en slump. Jag satte ändå "karaktärsbeskrivning" inom cictattecken, men i dagens ljus kan man väl hoppa över dessa?

(FB) Arboga: Mord på Aki Olavi Paasila, 2015-08-08 och Göran Möller, 2016-08-03

Ett av dina citat, Axis
"Skuld, skam och ånger är starkt motiverande affekter som personer med antisocial personlighetsstörning i stort sett saknar. Istället domineras känslolivet av vrede."

Jag vill fylla på med något som jag tycker är närliggande och som kanske snarast är egna observationer:

Respekt och förakt är varandras motsatser. I alla sociala sammanhang förväntas inslag av respekt för andra och andras egenheter. De som oftast visar förakt för andra ska man nog se upp med.

Det är moget att ta ansvar för sina handlingar. En del tycks alltid ha svårt för att göra detta. I stället hittar dessa någon annan som kan skuldbeläggas och målas upp som den enda ansvariga när något är fel. Det ligger IMO nära ett annat beteende som också tycks ganska vanligt. Att konsekvent försöka skuldbelägga offer.

Senast redigerad av lasternassumma 2017-05-14 kl. 09:12.
Citera
2017-05-14, 08:56
Medlem
Tr4mss avatar
Om det är ett mord genomfört av JM ensam kan jag inte se någon annan förklaring till att kraftfulle Aki (90+ kg?) kunde dränkas av en liten kvinna (~60 kg) utan att han satts ur spelbart skick.

Inga fysiska skador såvitt jag vet tyder på någon typ av icke spårbar drog. Mina 5 cent går till en ickeklassad benzo (från t ex The Tripp) som brukar vara blå eller gröna och inte syns på analyser har lurats i Aki för att bli utslagen. Ett alternativ kan vara ickeklassade fentanylsprayer (från t ex The Smack) som är ruskigt stark och syns inte heller på vanliga analyser. Många vana och ovana brukare har dött av dessa produkter, därför gjordes hela klassningssytemet om för att snabbare kunna hindra försäljning men de säljs ständigt nya varianter fortfarande idag. (Dock vet jag inte hur de ska kunna bevisa att han inte tagit det självmant om de kan hittas spår).

Insulin är möjligt men verkar ha uteslutits via analys, kom att tänka på dokumentären om GW's klassresa där han berättade om sin svåra relation med sin mor och att han hade långtgående planer på att mörda henne med nikotin, han hade förberett allt och utvunnit koncentrerat nikotin från, om jag minns rätt, tobak. Han sa då att det är det perfekta mordet, ospårbart, ser ut som en vanlig hjärtattack. (Sändes på svt någongång 2015, https://www.svtplay.se/leif-gw-persson---min-klassresa).

Dock är de, för mig nya uppgifterna, att Aki hade blod under fingernaglarna och det inte fått några träffa på personer. Togs dnaprover på JM? Vilka mer testades för matchning? Är det matchat mot polisregister eller bredare dagabaser (typ som när MM hittades efter mordet på Anna Lind)? Varför inte be alla runt JM lämna blod för att utesluta/pricka in dem?

Sen måste man återigen fråga sig hur polisen tänkte när de plockade upp Aki, blå i munnen, låg i vatten som gick till midjan om han ställde sig upp, blod under naglarna, och en anmälare med mkt suspekt beteende. Man kan inte annat än att undra hur många olyckor runt om i Sverige som är mord? Enda försvaret är att alkohol och vatten skördar många liv, men i detta fall var det iaf tydliga tecken som borde skapat intresse hos en riktig polis.

När tar de upp vattnet i lungorna i rätten, om det inte visar sig att det är uteslutet att vattnet kommer från sjön är resterande händelser ovidkommande.

Sist men inte minst, lätt att vara efterklok. Som att läsa det sista kapitlet i en deckarbok innan man börjar från sidan 1. Att lära känna en person via FUP är vanskligt, det är ju främst saker som talar mot den misstänkte som redovisas (resten hamnar i slasken), man bör nog vara försiktig med diagnosförslag på så enkelsidiga grunder. Men sk "psykopati" har visat sig vara mkt vanligt inom ledarskiktet inom såväl näringsliv som offentlig förvaltning, att sakna samvete blir ju en fördel då tuffa beslut måste fattas. Det lär dock finnas olika grader av vansinne, de flesta är bara empatilösa mobbartyper, få blir mördare.

PS Bra för Sampo/IF att folk tycker de gjort ett hedersamt jobb. Säkrat upp att slippa betala + bra PR, några lär få en extra bonus framåt nyår 😎
Senast redigerad av Tr4ms 2017-05-14 kl. 09:10.
Citera
2017-05-14, 09:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack!
JMs hejdlösa skratt (var det asgarv AG sa?) när han började kvickna till efter förgiftningen (om det nu var en sådan) hemma hos henne är ju lite svårtolkad. Sadism? Glädje att han överlevt, men nu kommer att bli lite "dummare" och kanske mer medgörlig?
Citat:
" då så var han helt snurrig liksom, vi fattade inte vad han sa liksom. Yes, han började prata om typ någon båt och nå sånt där."

" sen när han kunde röra på sig lite mer och då satte han sig ju vid köksbordet."
" Då, då snackade han om båtar typ."

" (..) mamma hållde ju på att garva ihjäl sig."

" (..) mamma tyckte det var väldigt roligt."

" Då pratade han lite konstigt, han pratade om ... någon båt."

" Jag tror han dog nån, några veckor efteråt."

Det skulle inte förvåna mig om den galna människan diskuterat just båt med tanke på att det är det första han försöker tala om.
Viskat nåt om karma i hans öra. Hon verkar ju vara överfixerad vid detta ämne och dödsfall på Granliden; som om hon vore nån sorts grandios variant av dödsgudinnan Kali själv..

Citat:
(Fhl bortplockad, f.ö citat från JM)

Det är två män. I mitt liv. Min pappa och min man. Som har varit väldigt, väldigt elaka mot mig.
- Aki och min pappa, de har betett sig så jävla illa mot mig."

"- Jag menar det att min pappa är död.
- Och Aki är död.
- I augusti varje år."

- .... tanken har slagit mig för jag tycker att det är så konstigt att min pappa blev dödad på Akis födelsedag, 3 augusti.
Blev min pappa dödad. Och det var min mans födelsedag som ja, vi var ute och firade. Året innan. Det känns. Det känns olustigt. Ja, det är en olustig känsla tycker jag. "

"- När jag och Aki åkte ut till landet den helgen. Eh, vi fick ju inte vara på landet.
- Till mina föräldrar. Och jag, vi åkte ju dit i smyg så att jag fick ju bära det där sedan, själv. Själv, själv, själv, själv, själv."

"- Nej jag tycker det är olustigt bara.
- Att vi åk.. min man fyllde år 3 augusti, samma datum som min pappa blev dödad på samma ställe som vi firade min mans födelsedag.."

"- Karma, vet du vad karma är?
- Karma, när något oförutsetts sätts in och det inte blir som man tänkt sig alltså. De tycker det var karma att Aki dog för han var en skitstövel mot mig och barnen. "

- " Det är ingen som dödat honom, det var nog karma som tog han.
- Och karma syns inte på blodprov."
Citera
2017-05-14, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms
Om det är ett mord genomfört av JM ensam kan jag inte se någon annan förklaring till att kraftfulle Aki (90+ kg?) kunde dränkas av en liten kvinna (~60 kg) utan att han satts ur spelbart skick.

Inga fysiska skador såvitt jag vet tyder på någon typ av icke spårbar drog. Mina 5 cent går till en ickeklassad benzo (från t ex The Tripp) som brukar vara blå eller gröna och inte syns på analyser har lurats i Aki för att bli utslagen. Ett alternativ kan vara ickeklassade fentanylsprayer (från t ex The Smack) som är ruskigt stark och syns inte heller på vanliga analyser. Många vana och ovana brukare har dött av dessa produkter, därför gjordes hela klassningssytemet om för att snabbare kunna hindra försäljning men de säljs ständigt nya varianter fortfarande idag. (Dock vet jag inte hur de ska kunna bevisa att han inte tagit det självmant om de kan hittas spår).

Insulin är möjligt men verkar ha uteslutits via analys, kom att tänka på dokumentären om GW's klassresa där han berättade om sin svåra relation med sin mor och att han hade långtgående planer på att mörda henne med nikotin, han hade förberett allt och utvunnit koncentrerat nikotin från, om jag minns rätt, tobak. Han sa då att det är det perfekta mordet, ospårbart, ser ut som en vanlig hjärtattack. (Sändes på svt någongång 2015, https://www.svtplay.se/leif-gw-persson---min-klassresa).

Dock är de, för mig nya uppgifterna, att Aki hade blod under fingernaglarna och det inte fått några träffa på personer. Togs dnaprover på JM? Vilka mer testades för matchning? Är det matchat mot polisregister eller bredare dagabaser (typ som när MM hittades efter mordet på Anna Lind)? Varför inte be alla runt JM lämna blod för att utesluta/pricka in dem?

Sen måste man återigen fråga sig hur polisen tänkte när de plockade upp Aki, blå i munnen, låg i vatten som gick till midjan om han ställde sig upp, blod under naglarna, och en anmälare med mkt suspekt beteende. Man kan inte annat än att undra hur många olyckor runt om i Sverige som är mord? Enda försvaret är att alkohol och vatten skördar många liv, men i detta fall var det iaf tydliga tecken som borde skapat intresse hos en riktig polis.

När tar de upp vattnet i lungorna i rätten, om det inte visar sig att det är uteslutet att vattnet kommer från sjön är resterande händelser ovidkommande.

Sist men inte minst, lätt att vara efterklok. Som att läsa det sista kapitlet i en deckarbok innan man börjar från sidan 1. Att lära känna en person via FUP är vanskligt, det är ju främst saker som talar mot den misstänkte som redovisas (resten hamnar i slasken), man bör nog vara försiktig med diagnosförslag på så enkelsidiga grunder. Men sk "psykopati" har visat sig vara mkt vanligt inom ledarskiktet inom såväl näringsliv som offentlig förvaltning, att sakna samvete blir ju en fördel då tuffa beslut måste fattas. Det lär dock finnas olika grader av vansinne, de flesta är bara empatilösa mobbartyper, få blir mördare.

PS Bra för Sampo/IF att folk tycker de gjort ett hedersamt jobb. Säkrat upp att slippa betala + bra PR, några lär få en extra bonus framåt nyår 😎

Ang blodet under Akis naglar: Jag skrev om det i inlägg #17756. Man jämförde mot JM, DB och JJ. Min undran är om man ska tolka resultatet som att det fanns okänt manligt blod/DNA under Akis naglar (enl testet mot JMs DNA). Inte helt lättolkat IMO. Tänkte då mest om det är något försvaret kan tänkas använda...
Citera
2017-05-14, 09:26
Medlem
Citat:
Tack!
Jag visste inte hur jag skulle tolka att djurinsulin inte påträffats vid analyser efter obduktion.
Då kvarstår ju misstanken om att insulin kan ha spelat en roll.
Att insulin använts vid mord och upptäckts vet jag, men finns det något känt fall där insulin använts för att medvetet orsaka hjärnskador? JMs hejdlösa skratt (var det asgarv AG sa?) när han började kvickna till efter förgiftningen (om det nu var en sådan) hemma hos henne är ju lite svårtolkad. Sadism? Glädje att han överlevt, men nu kommer att bli lite "dummare" och kanske mer medgörlig?

Jag tror inte man kan utesluta insulin. Även den där undersökningen i Tyskland vet jag inte hur validerad den metoden är eller hur säker den är.
Alltså insulin är ju så svårt att veta hur det ska slå. Beror ju på hur myclet föda som redan ligger i magsäcken etc. Så att kunna dosera det för att balansera på hjärnskada/död Borde vara svårt. Inom sjukvården får man ju ta återkommande kontroller för att se var man ska lägga sig i dos. Men det kan ju absolut passivisera en person om man tömmer en ampull på en person.
Citera
2017-05-14, 09:28
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tr4ms

Välskrivet, tack
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in