Om det är ett mord genomfört av JM ensam kan jag inte se någon annan förklaring till att kraftfulle Aki (90+ kg?) kunde dränkas av en liten kvinna (~60 kg) utan att han satts ur spelbart skick.
Inga fysiska skador såvitt jag vet tyder på någon typ av icke spårbar drog. Mina 5 cent går till en ickeklassad benzo (från t ex The Tripp) som brukar vara blå eller gröna och inte syns på analyser har lurats i Aki för att bli utslagen. Ett alternativ kan vara ickeklassade fentanylsprayer (från t ex The Smack) som är ruskigt stark och syns inte heller på vanliga analyser. Många vana och ovana brukare har dött av dessa produkter, därför gjordes hela klassningssytemet om för att snabbare kunna hindra försäljning men de säljs ständigt nya varianter fortfarande idag. (Dock vet jag inte hur de ska kunna bevisa att han inte tagit det självmant om de kan hittas spår).
Insulin är möjligt men verkar ha uteslutits via analys, kom att tänka på dokumentären om GW's klassresa där han berättade om sin svåra relation med sin mor och att han hade långtgående planer på att mörda henne med nikotin, han hade förberett allt och utvunnit koncentrerat nikotin från, om jag minns rätt, tobak. Han sa då att det är det perfekta mordet, ospårbart, ser ut som en vanlig hjärtattack. (Sändes på svt någongång 2015,
https://www.svtplay.se/leif-gw-persson---min-klassresa).
Dock är de, för mig nya uppgifterna, att Aki hade blod under fingernaglarna och det inte fått några träffa på personer. Togs dnaprover på JM? Vilka mer testades för matchning? Är det matchat mot polisregister eller bredare dagabaser (typ som när MM hittades efter mordet på Anna Lind)? Varför inte be alla runt JM lämna blod för att utesluta/pricka in dem?
Sen måste man återigen fråga sig hur polisen tänkte när de plockade upp Aki, blå i munnen, låg i vatten som gick till midjan om han ställde sig upp, blod under naglarna, och en anmälare med mkt suspekt beteende. Man kan inte annat än att undra hur många olyckor runt om i Sverige som är mord? Enda försvaret är att alkohol och vatten skördar många liv, men i detta fall var det iaf tydliga tecken som borde skapat intresse hos en riktig polis.
När tar de upp vattnet i lungorna i rätten, om det inte visar sig att det är uteslutet att vattnet kommer från sjön är resterande händelser ovidkommande.
Sist men inte minst, lätt att vara efterklok. Som att läsa det sista kapitlet i en deckarbok innan man börjar från sidan 1. Att lära känna en person via FUP är vanskligt, det är ju främst saker som talar mot den misstänkte som redovisas (resten hamnar i slasken), man bör nog vara försiktig med diagnosförslag på så enkelsidiga grunder. Men sk "psykopati" har visat sig vara mkt vanligt inom ledarskiktet inom såväl näringsliv som offentlig förvaltning, att sakna samvete blir ju en fördel då tuffa beslut måste fattas. Det lär dock finnas olika grader av vansinne, de flesta är bara empatilösa mobbartyper, få blir mördare.
PS Bra för Sampo/IF att folk tycker de gjort ett hedersamt jobb. Säkrat upp att slippa betala + bra PR, några lär få en extra bonus framåt nyår 😎